yksityinen päiväkoti
Jos haluan laittaa lapseni yksityiseen päiväkotiin niin paljonko se maksaa? Entä miten toimii ostopalvelupäiväkoti? Voiko samassa yksityisessä päiväkodissa olla asiakkaita, jotka maksavat tulojen mukaan ostopalvelupaikasta sekä suoraa päiväkodille maksavia? Ja paljonko hinta silloin on?
Kommentit (8)
En saa yksityisen hoidon tukea. Täällä ei ole palveluseteliä käytössä, en ole ainakaan kuullutkaan. Lapset ovat yksityisessä päiväkodissa ostopalvelupaikalla ja maksamme hoidosta saman verran kuin julkisella ( täyden maksun). Mutta epäilen, että moni on ihan suoraa päiväkodin asiakas ja kiinnostaisi vähän tietää, paljonko paikasta maksavat
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 18:23"]
En saa yksityisen hoidon tukea. Täällä ei ole palveluseteliä käytössä, en ole ainakaan kuullutkaan. Lapset ovat yksityisessä päiväkodissa ostopalvelupaikalla ja maksamme hoidosta saman verran kuin julkisella ( täyden maksun). Mutta epäilen, että moni on ihan suoraa päiväkodin asiakas ja kiinnostaisi vähän tietää, paljonko paikasta maksavat
[/quote]JOkainen päiväkoti määrittelee itse hintansa ja jos kyseessä on kunnan käyttämä ostopalvelupäiväkoti, hinnat tulee olla kunnan sivulla julkisesti nähtävillä. Sieltä löytyy, ei palsta voi tietää kun et edes kuntaa kerro.
Yleensä ne on hinnoiteltu niin että vanhemmalle maksettavaksi jäävä hinta on samaa luokkaa tai muutaman kympin enempi kuin töyspäivähoidon kallein maksu julkisella. Tämä siis yksityisen hoidon tuen jälkeen(yksityisen hoidon tuki maksetaan suoraan palveluntuottajalle, vanhemman pitää se anoa, vaihtoehto on anoa kotihoidontukea jos lapsi on alle 3v. Jos kunnassa on kuntalisä niin tuo voi olla edullisempi)
Yksityisellä yleensä ei ole alennusta lyhyemmästä hoitoajasta/vapaapäivistä kun lapsi kuitenkin sen yhden lapsen paikan ryhmässä vie, osapäivähoito voi siksi olla paljon kalliimpaa kuin julkisella. Yksityisellä myös heinäkuusta peritäään maksu vaikka päiväkoti olisi kiinni.
Ostopalve(joissain kunnissa palveluseteli) tarkoittaa sitä että hinnoittelu on sama kuin kunnan päiväkodeissa ja kunta maksaa erotuksen.
Sellaiset yksityiset joilla on jotain enemmän tarjottavaa kuin kunnallisella voivat ollaselvästi kalliimpia, esim kielikylpypäiväkodit.
Voiko siis samassa päiväkodissa olla ostopalvelupaikalla ja itse maksavia asiakkaita?
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 21:37"]
Voiko siis samassa päiväkodissa olla ostopalvelupaikalla ja itse maksavia asiakkaita?
[/quote]Voi olla tottakai. Moni itse maksavista ellei peräti kaikki saa esim. yksityisen hoidon tukea.
Saat joko yksityisen hoidon tukea Kelalta tai sitten kotikunnaltasi palvelusetelin jolla maksat hoidon.