Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te muut iltavirkut selviätte kellojen siirrosta kesäaikaan?

Vierailija
21.03.2022 |

Viikonloppuna siirretään taas kellot tunnilla eteenpäin eli normaaliajasta kesäaikaan.

Eli siis kesäajassa joudut joka aamu heräämään (sisäisen kellosi mukaan) tuntia aikaisemmin kuin nyt.

Mitä vinkkejä olisi muilla iltavirkuilla tästä selviämiseen? Kun se aikaisin herääminen on normaalistikin vaikeaa... Eikä auta edes aikaisin nukkumaan meno.

Koko kesäajan saisi lopettaa.

Kommentit (424)

Vierailija
161/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirullista eu-pelleilyähän se on, ei käytännön hyötyä Suomessa. Kärsin. Onneksi nyt työttömänä jpten nukun kun nukuttaa. Pitäisin kyllä luonnon normaaliajan vuoden läpi, kuten oli 1981 saakka.

Vierailija
162/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää muuten lähtekö koskaan ulkomaille. Aikaero voi olla jopa yli tunnin, tehän kärsitte 😬😬

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON TEILLÄ SAATANA ISOT MURHEET.

Vierailija
164/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla 4:45 herätessäni tuli mieleen, että niiden, jotka sanovat, ettei tunti sinne tai tänne vaikuta, kannattaisi vaikka viikon verran herätä tähän aikaan, kokeilla, miltä tuntuu. Ehkä ajatussuunta muuttuisi. Todennäköisesti monet ketkä pitävät kesäjasta, nukkuvat niin pitkään kuin nukuttaa, eivätkä tosiaan osaa ajatella kuin itseään. Onhan niitäkin, jotka tuohon aikaan vasta käyvät nukkumaan, ja on yks'lysti, mitä viisarit näyttää.

Meitä on aika monta tässä maassa jotka herää 4.45 ja silti eletään normaalisti kellojen siirtelystä huolimatta.

Vierailija
165/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari päivää se vähän kirpaisee ja sitten siihen tottuu. Iltavirkkuna nimenomaan nautin pitkistä valoisista illoista jotka kesäaika mahdollistaa.

Aamulla minua väsyttää aina, valoisaa tai ei.

Mulla on sisäinen kello sekaisin nyt vanhemmiten monta viikkoa kellojen siirrosta. Eli kirpaisee oikein kunnolla, ja aina vain pahemmin, vaikka olen työpaikkaanikin vaihtanut välttääkseni tosi aikaisia aamuja. Iltavirkkuna taas kaipaisin pimeätä illalla, että osaisin mennä ajoissa nukkumaan. 

Itse olen enemmän aamuvirkku, mutta kellojen siirtojen jälkeen menee tovi, että kroppa asettuu. Enkä edes koe olevani kovin vanha (32v) ja olen kärsinyt tästä jo usemaman vuoden.

Vierailija
166/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunti sinne tai tänne ei vaikuta kyllä omaan elämään mitenkään. Koen eläväni aika säännöllistä elämää, mutta kyllä mulla nukkumaanmeno- ja heräämisajat liikkuvat muutenkin keskiarvosta +/- tunnilla kumpaankin suuntaan riippuen päivän ohjelmasta ja yleisestä vireystilasta.

Vierailija
167/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari päivää se vähän kirpaisee ja sitten siihen tottuu. Iltavirkkuna nimenomaan nautin pitkistä valoisista illoista jotka kesäaika mahdollistaa.

Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Mulla on useampi iltavirkkukamu ja kaikki sanovat samaa, että ihanaa kun on illalla valoisaa. Itse olen myös iltavirkku, enkä kaipaa iltaan valoa, koska olen virkeä muutenkin. Aamulla sen sijaan valon vaikutus on huomattava.

Vierailija
168/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka selviätte, jos matkustatte maahan, joka on eri aikavyöhykkeellä, esim. laivalla Ruotsiin ja aamuherätys on tuntia aikaisemmin? Eihän tämä ole sen kummempi juttu, yksi lyhyempi yö ja se on siinä. Koira menee muutamaksi päiväksi sekaisin ruokinta-ajoissa, mutta siitäkin selvitään - syksyllä on hankalampaa, kun sitä evästä pitää odottaa ylimääräinen tunti.

Vierailija
169/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on etätyöt ja liukuvat työajat, joilla valosta vouhkaajat voisivat ihan itse säätää sitä olematonta "etua" (n. kaksi viikkoa) suuntaan tai toiseen.

Kellojen siirteleminen on älyvapaata touhua. Sen vertaaminen matkustamisella Ruotsiin on vielä paljon älyvapaampaa, koska siinä kyseessä on lyhytaikainen muutos, mihin ei tarvitse sopeutua.

Ihminen kokonaisuutena on erilaisten rytmien summa ja sen muuttaminen n. kahden viikon "edun" takia on näitä rytmejä häiritsevä tekijä.

Jos tämä kaksi viikkoa on niin tärkeä asia, eikä olisi järkevämpää päättää yhdestä pysyvästä ajasta? Kumpi tahansa, pysyvänä aikana, olisi järkevä ratkaisu. Kellojen siirtelemisen tarvitaan kaksi kertaa vuodessa niiden hyödyn kumoavan sopeutumisen  elimistössä, mikä kestää yli sen "tienatun" kahden viikon "hyödyn".

Vierailija
170/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jotenkin hämmästyttää ajatus, että jollain on niin minuutintarkka säännöllinen aikataulu. Itsellä kello soi viideltä, jos töihin tarvitsee mennä seitsemäksi, mutta vasta seitsemältä jos on myöhempi töihinmeno. Viikonloppuna saatan joskus nukkua yhdeksäänkin. Lisäksi pitää huomioida lasten lukujärjestykset, usein he nukkuu kympin aamuina pitempään kuin kasin aamuina. Ja tietty joka lapsella on erilainen lukujärjestys.

Ja illalla eri harrastukset alkaa ja loppuu eri aikaan, joten joskus ollaan menossa nukkumaan jo yhdeksältä, joskus illat venyy yli kymmeneen. Ja viikonloppuna saatetaan valvoa pitempäänkin.

Sen takia ihmettelen, miten jotkut osaa elää ja nukkua niin säännöllisesti, mutta eivät kuitenkaan osaa ennalta valmistautua kellojen siirtoon, vaikka sen ajankohta on tarkasti tiedossa. Omaa rytmiä voisi alkaa hivuttamaan haluttuun suuntaan vaikka viisi minuuttia kerrallaan.

Vierailija
171/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Mulla on useampi iltavirkkukamu ja kaikki sanovat samaa, että ihanaa kun on illalla valoisaa. Itse olen myös iltavirkku, enkä kaipaa iltaan valoa, koska olen virkeä muutenkin. Aamulla sen sijaan valon vaikutus on huomattava.

Mun mielestä on kivempi esim. liikkua tai muuten vaan puuhailla pihalla valoisassa.

Vierailija
172/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moskovan aikavyöhyke kirjoitti:

Eipä siitä oikein selviäkkään. Ottaa päähän siihen saakka kunnes taas vihdoin kellot palautetaan normaaliaikaan. Tuo "kesäaika", on muuten Moskovan aika, ja monet aivan täpinöissään vaativat tätä "kesä"aikaa sitten vielä pysyväksi. Luulevat tosissaan että "tulee ylimääräinen tunti lisää"! Kelloja siirretään nyt aivan väärään suuntaan, mieluusti asetettaisiin toiseen suuntaan, eli Tukholman aikaan!

Näinhän se on. Ei luulisi että enää on juurikaan näitä "kesäikaan" kellojen siirtoa vaativia. Kukapa enää haluaisi pysyvästi, tai edes väliaikaisesti siirtää kellot Moskovan aikavyöhykkeelle, osoittaen tukensa näinkin Venäjälle?

Parempi että otetaan normaaliaika, jota hiukan erheellisesti myös "talviajaksi" kutsutaan, se on todettu parhaaksi myös terveyden kannalta. Vielä parempi tosiaan olisi, jos siirryttäisiin pysyvästi Tukholman aikavyöhykkeelle, osoittaen myös näin että kuulumme pysyvästi länteen!

Tukholman aikavyöhyke takaisi myös sen että aamut olisivat valoisampia ja illat luonnollisen pimeämpiä, kuten luonnonmukaisesti sen kuuluisikin mennä. Mikään ei ole epäluonnollisempaa, kuin nykyinen systeemi. Yksi illan kohokohtia on aina ollut se, että tulee ensin hämärää ja sitten pimeää, mikäs sen mukavampaa!

Vierailija
173/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pirullista eu-pelleilyähän se on, ei käytännön hyötyä Suomessa. Kärsin. Onneksi nyt työttömänä jpten nukun kun nukuttaa. Pitäisin kyllä luonnon normaaliajan vuoden läpi, kuten oli 1981 saakka.

Juurikin näin. Ikävä kyllä normaalius ei tunnu olevan juuri missään asioissa "muodissa" nykyään, vaan mennään sen pienen äänekkään joukon metkujen mukaan!

Vierailija
174/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti.

Vierailija
175/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä mullakin. Tarviin valoa aamuun, illalla pärjään pimeämmässäkin.

Vierailija
176/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aamuvirkku (vapaapäivinäkin klo 5 viimeistään nousen ylös) ja tämä kesäaikaan siirtyminen on kyllä ihan selkeästi vasytoin omaa luonnollista rytmiä, koska illat on niin pitkään valoisia.

Suomen leveysasteilla päivän pituuden vaihtelut ovat luontaisesti valtavia (parhaimmillaan/pahimmillaan täydestä kaamoksesta yöttömään yöhön) joten kellojen siirto tunnilla on mitätön vaikutus valoisuudessa.

Juu, paitsi silloin kun aamuaurinko paistaa neljältä suoraan makuuhuoneeseen. Silloin toivoisi että se paistaisi vasta viideltä.

Et ole pimennysverhoista koskaan kuullut...

Etkä sinä ilmeisesti lampuista...

Vierailija
177/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä suoraan sanottuna ymmärrä tätä logiikkaa, miten moni iltavirkuksi itseään kutsuvat hehkuttaa kesäajan ihanuutta. Kellon viisareiden mukaanko teidän virkeys määrittyy?

Mä olen iltavirkku ja pysyvä kesäaika olisi huonoin kaikista ehdotetuista vaihtoehdoista. Talviaamuina on ihan tarpeeksi vaikeaa nousta normaaliajassakin. Tietenkin olisi kiva, että illalla olisi vähän pitempään valoisaa kuin talvella, mutta nyt illat alkavat muutenkin olla jo ihan kivan valoisia. Liian pitkään valoisa ilta vain vaikeuttaa ja pitkittää nukkumaanmenoa, mikä puolestaan vaikeuttaa heräämistä aamulla. Usein kun aamulla kuitenkin pitää johonkin aikaan herätä. Aamulla valo on tärkeää, että saa jotenkin päivän käyntiin. Talvella pienikin valonkajastus on parempi kuin täysi pimeys.

Vierailija
178/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä suoraan sanottuna ymmärrä tätä logiikkaa, miten moni iltavirkuksi itseään kutsuvat hehkuttaa kesäajan ihanuutta. Kellon viisareiden mukaanko teidän virkeys määrittyy?

Mä olen iltavirkku ja pysyvä kesäaika olisi huonoin kaikista ehdotetuista vaihtoehdoista. Talviaamuina on ihan tarpeeksi vaikeaa nousta normaaliajassakin. Tietenkin olisi kiva, että illalla olisi vähän pitempään valoisaa kuin talvella, mutta nyt illat alkavat muutenkin olla jo ihan kivan valoisia. Liian pitkään valoisa ilta vain vaikeuttaa ja pitkittää nukkumaanmenoa, mikä puolestaan vaikeuttaa heräämistä aamulla. Usein kun aamulla kuitenkin pitää johonkin aikaan herätä. Aamulla valo on tärkeää, että saa jotenkin päivän käyntiin. Talvella pienikin valonkajastus on parempi kuin täysi pimeys.

En ymmärrä minäkään. Aamulla valosta saa apua, että päivä käynnistyy. Illalla pysyy hereillä ilmankin.

Vierailija
179/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen illanvirkku, olen aina ollut. Yhtä tuskaa on ollut työelämässä, tiukkaa on tehnyt mennä klo 8 aamulla töihin. En pystyisi aikaisemmin menemään. Nivelet ovat jäykät aamusta pari tuntia. Onneksi olen eläkkeellä. Kesäaika lisää rytmihäiriöitä lääkityksestä huolimatta. Tuskaa

Vierailija
180/424 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on etätyöt ja liukuvat työajat, joilla valosta vouhkaajat voisivat ihan itse säätää sitä olematonta "etua" (n. kaksi viikkoa) suuntaan tai toiseen.

Kellojen siirteleminen on älyvapaata touhua. Sen vertaaminen matkustamisella Ruotsiin on vielä paljon älyvapaampaa, koska siinä kyseessä on lyhytaikainen muutos, mihin ei tarvitse sopeutua.

Ihminen kokonaisuutena on erilaisten rytmien summa ja sen muuttaminen n. kahden viikon "edun" takia on näitä rytmejä häiritsevä tekijä.

Jos tämä kaksi viikkoa on niin tärkeä asia, eikä olisi järkevämpää päättää yhdestä pysyvästä ajasta? Kumpi tahansa, pysyvänä aikana, olisi järkevä ratkaisu. Kellojen siirtelemisen tarvitaan kaksi kertaa vuodessa niiden hyödyn kumoavan sopeutumisen  elimistössä, mikä kestää yli sen "tienatun" kahden viikon "hyödyn".

Jos Ruotsissa käyminen on älyvapaata niin verrataanpa sitten vaikka parin viikon Espanjan reissuun, siellä on myös se tunti vähemmän ja vuodenajasta riippumatta ei hämärän hetkeä illalla ja yöllä aina pimeää,