Miten te muut iltavirkut selviätte kellojen siirrosta kesäaikaan?
Viikonloppuna siirretään taas kellot tunnilla eteenpäin eli normaaliajasta kesäaikaan.
Eli siis kesäajassa joudut joka aamu heräämään (sisäisen kellosi mukaan) tuntia aikaisemmin kuin nyt.
Mitä vinkkejä olisi muilla iltavirkuilla tästä selviämiseen? Kun se aikaisin herääminen on normaalistikin vaikeaa... Eikä auta edes aikaisin nukkumaan meno.
Koko kesäajan saisi lopettaa.
Kommentit (424)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkkuna heräilen tällä hetkellä itsestään klo 4-5. Kun kelloja siirretään, heräämisaika on klo 5-6, eli paljon sopivampi. En ole vielä ymmärtänyt, miksi klo 7 herätyskelloom heräämään pakotettu iltavirkku on tyytyväinen, kun todellinen herätysaika vaihtuu tuntia aikaisemmaksi.
Onhan se täällä kerrottu moneen kertaan. Iltavirkku on iloinen, kun valoa tulee siihen päähän vuorokautta, kun hän itse on aktiivinen. Kellon siirto kirpaisee vain hetken.
Sä olet aamuvirkku. Iltavirkku on virkeä illalla oli valoa tai ei.
Ihminen tarvitsee valoa. Iltavirkkukin on ihminen.
Joo mutta ei yöllä. Kesäaika aiheuttaa lisää uniongelmia kun ilta ei hämärry millään. Normaaliaika on parempi kesälläkin. Pääsee sentään joskus nukkumaan.
Käytä pimennysverhoja. Liika valo ei ole ongelma, vaan valoisan ajan poistaminen iltapäivällä talviajan myötä.
Kysy työnantajalta lupaa lähteä tuntia aikaisemmin tuon kahden viikon ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkkuna heräilen tällä hetkellä itsestään klo 4-5. Kun kelloja siirretään, heräämisaika on klo 5-6, eli paljon sopivampi. En ole vielä ymmärtänyt, miksi klo 7 herätyskelloom heräämään pakotettu iltavirkku on tyytyväinen, kun todellinen herätysaika vaihtuu tuntia aikaisemmaksi.
Onhan se täällä kerrottu moneen kertaan. Iltavirkku on iloinen, kun valoa tulee siihen päähän vuorokautta, kun hän itse on aktiivinen. Kellon siirto kirpaisee vain hetken.
Sä olet aamuvirkku. Iltavirkku on virkeä illalla oli valoa tai ei.
Ihminen tarvitsee valoa. Iltavirkkukin on ihminen.
Joo mutta ei yöllä. Kesäaika aiheuttaa lisää uniongelmia kun ilta ei hämärry millään. Normaaliaika on parempi kesälläkin. Pääsee sentään joskus nukkumaan.
Niin että olisi parempi että aurinko nousee kesällä talviajassa jo klo 2 klo 3 sijaan? :D Todella hyödyllistä.
Mulla kyllä tuntuu tämä siirtely kesäaikaan. Jossain äitienpäivän tienoilla on normaali olo, ei ennen.
Nimenomaan kaltaiselleni iltavirkulle kesäaika on onnen aikaa. Illan valo mahdollistaa paljon sosiaalisemmat illat. Aamut ovat vaikeita joka tapauksessa, ei ole mitään merkitystä ollaanko kesä- vai talviajassa (ja joka tapauksessa pitää vain mennä aikaisemmin nukkumaan jos on aikainen meno). Mieluummin ollaan siis siinä ajassa jossa saan valosta hyötyä eli kesäajassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kyllä tuntuu tämä siirtely kesäaikaan. Jossain äitienpäivän tienoilla on normaali olo, ei ennen.
Et siis matkusta koskaan?
Voi luoja tätä draamailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, vaihtuu tuntia aikaisemmaksi, koska syksyllä on pummittu ylimääräinen tunti. Ei olisi mitään ongelmaa, jos oltaisiin pysyvässä kesäajassa.
En minä haikaile Moskovan aikaa. Sellainen aikavyöhyke on hyvä, että puoliltapäivin on aurinko korkeimmillaan. Esim. Ukrainassa on sama aikavyöhyke kuin meillä, toisaalta monessa muussa maassa Keski-Euroopan aika.
Miksi auringon pitää olla korkeimmillaan juuri klo 12 päivällä? Mikä hyöty siitä on?
Sitä voi käyttää kompassina kun liikkuu luonnossa.
Kyllä se kompassina toimisi myös ympärivuotisessa kesäajassa, silloin vain muistat että klo onkin 13 kun aurinko on korkeimmillaan.
Mun ei tarvi herätä aamulla aikasin koskaan eikä laittaa kelloa soimaan eli ei vaikuta mun elämään millään tavalla. Pimennysverhot ikkunoissa pitää huolen siitä ettei aurinko paista sisälle. Pimennysverhot on kiinni 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Samantekevää onko kesäaika vai talviaika, kunhan valittaisiin yksi, ja pysyttäisiin siinä! Tässä kellojen siirtelyssä pahinta on kesäaikaan siirtyminen, kun vuorokausirytmiä pitäisi saada aikaistettua tunnilla. Ei onnistu sitten millään, ja monta viikkoa menee liian vähillä unilla ja ihan pöpperössä, kun aamulla pitää nousta kesken unien. Tämä vielä usein kertautuu, kun unirytmin sekaantuminen aiheuttaa nukahtamisvaikeuksia, jonakin vuonna sain jopa rytmihäiriöitä. Syksyllä ei samaa ongelmaa ole, koska kelloja siirretään toiseen suuntaan, ja sisäisen kellon siirtäminen myöhäisempään aikaan on helppoa.
Mä en usko tästä sanaakaan. Tämä on täysin päänsisäinen ongelma jonka ihmiset itse luo itselleen. Ai että monta viikkoa menet zombina yhden tunnin takia? Senhän nukkuu parissa yössä takaisin. Kuka herää joka päivä minuutilleen samaan aikaan? Ja yhtälailla jos menee talviajassa nukkumaan klo 22 ja heräät klo 6, samoin teet kesäajassa. Ei se niin mene että menet nukkumaan klo 22 ja heräät klo 5. Et sinä herää "tuntia aikaisemmin" vaan yhtälailla 8h jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samantekevää onko kesäaika vai talviaika, kunhan valittaisiin yksi, ja pysyttäisiin siinä! Tässä kellojen siirtelyssä pahinta on kesäaikaan siirtyminen, kun vuorokausirytmiä pitäisi saada aikaistettua tunnilla. Ei onnistu sitten millään, ja monta viikkoa menee liian vähillä unilla ja ihan pöpperössä, kun aamulla pitää nousta kesken unien. Tämä vielä usein kertautuu, kun unirytmin sekaantuminen aiheuttaa nukahtamisvaikeuksia, jonakin vuonna sain jopa rytmihäiriöitä. Syksyllä ei samaa ongelmaa ole, koska kelloja siirretään toiseen suuntaan, ja sisäisen kellon siirtäminen myöhäisempään aikaan on helppoa.
Mä en usko tästä sanaakaan. Tämä on täysin päänsisäinen ongelma jonka ihmiset itse luo itselleen. Ai että monta viikkoa menet zombina yhden tunnin takia? Senhän nukkuu parissa yössä takaisin. Kuka herää joka päivä minuutilleen samaan aikaan? Ja yhtälailla jos menee talviajassa nukkumaan klo 22 ja heräät klo 6, samoin teet kesäajassa. Ei se niin mene että menet nukkumaan klo 22 ja heräät klo 5. Et sinä herää "tuntia aikaisemmin" vaan yhtälailla 8h jälkeen.
Todellakin on luultavasti ihan itse kehitetty ongelma. Jos oikeasti olisi noin vaikeaa, voisi ihan hyvin tehdä niin, että aloittaa jo pari viikkoa ennen kellojen siirtoa esim. keväällä aikaistamaan heräämistään niin, että ensin herää viikon ajan varttia aiemmin kuin yleensä, sitten taas aikaistaa vartilla. Siinä vaiheessa kun kesäaika alkaa, täytyy siis enää aikaistaa puolella tunnilla - ja alkuun sen voi tehdä "helposti" niin että herää varttia myöhemmin kuin yleensä ja hoitaa aamutoimet turbonopeudella.
Mutta minäkin uskon, että tuo on pikemminkin esittämistä. Ärsyttäähän se kun pitääkin herätä ns. "aikaisemmin", mutta jos se niin pahasti sekoittaisi koko kehon kuin mitä väitetään, tarkoittaisi se sitä, etteivät nämä henkilöt voisi ikinä matkustaa minnekään. Ja kummasti tunnin tai parin heitto ei lomakohteissa tai matkan jälkeen kuulu tuntuvan missään.
Hyvin selviän. Iltavirkkuna nimenomaan tykkään valoisista illoista ja tuntuu, että saan kesäajasta lisää energiaa.
Mä olen iltavirkku sillä tavalla, että jos eläisin ihan vaan oman rytmini mukaan, menisin reilusti aamuyön puolella nukkumaan, ja lisäksi mun rytmi siirtyisi aina vaan myöhemmäksi ja myöhemmäksi, jos puhtaasti väsymyksen tunnetta seuraisin. Käytännössä säätelen rytmini varhaisemmaksi melatoniinilla niin, että menen nukkumaan klo 23-24, jotta pystyn heräämään toimintakykyisenä klo 6 ja pirteänä klo noin 8.
Sen sanottuani totean, että on varsin helppoa säädellä rytmiä sen tunnin heilahduksen yli molempiin suuntiin. Ymmärrän kuitenkin, että on olemassa ihmisiä, joiden rytmi on jäykempi, ja tunnin kun siirtyminen tuntuu työläältä. Sitä on kai ihan tutkittu, että rytmin muutos aiheuttaa terveyshaittoja, ja että olisi tärkeämpää, että valoa olisi aamupainotteisesti. Suomessahan tää on hän silleen epärelevanttia, että siellä valoa on ja ei ole, välimuodot on aika lyhyet. Koska Suomessa tosiaan on niin vaihtelevaa se valon määrä, eikä kesäaika ja normaalia pääsääntöisesti vaikuta siihen, onko herätessä valoisaa vai ei, mä en ihan suoraan sanottuna monen muun tavoin usko sitä, että ihmisillä olisi niin pysyviä ja säännöllisiä rytmejä, että jos elettäisiin pysyvää kesäaikaa, olisi aamulla vaikeampi herätä kuin pysyvää talviaikaa elettäessä.
Mulle kesäaikaan siirtyminen on luonnollisempaa kuin talviaikaan. Enemmän sillä on symbolinen merkitys, kevät on vihdoin tullut.
Ja vielä siis jatkan, että mun mielestä olisi iltapainotteisena eläjänä ihanaa, jos iltapäivisin ja iltaisin on valoa, kun mulla kone vasta käynnistyy. Sinänsä valvomisen kannalta se valo on ihan sama, mutta olisi kiva, että sitä olisi mahdollisimman paljon silloin, kun ne omat päivän aktiiviset tunnit on.
Ei auta aamuvirkuillekaan, mutta nautin pitkistä illoista. Työpäivän jälkeen tuntuu että on toinen kokonainen päivä jäljellä :)
Toiset juoksee sotaa pakoon..
Täällä kiljutaan "en tiedä miten selviän kellon siirrosta" zeesus...
Eikö nämä kellon siirrosta valittajat ikinä herää tai mene nukkumaan eri aikaan? Esim viikonloppuna? Saavatko he rytmihäiriöitä matkustamisesta eri aikavyöhykkeelle? Ei tuommoinen ole normaalia, että yhden tunninkin ero pilaa koko elämän.
Vierailija kirjoitti:
Toiset juoksee sotaa pakoon..
Täällä kiljutaan "en tiedä miten selviän kellon siirrosta" zeesus...
Maailmassa on sodittu lähes yhtäjaksoisesti tyyliin aina. Jännä, että kenelläkään on koskaan voinut olla mitään pieniä, henkilökohtaisia ongelmia.
Kestän "siirtymäajan" sen tiedon varassa, että töistä pääsee tuntia aikaisemmin kotiin :)
Kellon siirtelylle ei nykymaailmassa ole mitään perusteluja. Aivan sama lukittaisiinko normaali- vai kesäaikaan. Kunhan lukittaisiin.
Ihan tutkimusdatan perusteella kellojen siirtely lisää hetkellisesti onnettomuksia ja sydäninfarktin riskiä.
Käytä pimennysverhoja. Liika valo ei ole ongelma, vaan valoisan ajan poistaminen iltapäivällä talviajan myötä.