Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te muut iltavirkut selviätte kellojen siirrosta kesäaikaan?

Vierailija
21.03.2022 |

Viikonloppuna siirretään taas kellot tunnilla eteenpäin eli normaaliajasta kesäaikaan.

Eli siis kesäajassa joudut joka aamu heräämään (sisäisen kellosi mukaan) tuntia aikaisemmin kuin nyt.

Mitä vinkkejä olisi muilla iltavirkuilla tästä selviämiseen? Kun se aikaisin herääminen on normaalistikin vaikeaa... Eikä auta edes aikaisin nukkumaan meno.

Koko kesäajan saisi lopettaa.

Kommentit (424)

Vierailija
141/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aamuvirkku (vapaapäivinäkin klo 5 viimeistään nousen ylös) ja tämä kesäaikaan siirtyminen on kyllä ihan selkeästi vasytoin omaa luonnollista rytmiä, koska illat on niin pitkään valoisia.

Suomen leveysasteilla päivän pituuden vaihtelut ovat luontaisesti valtavia (parhaimmillaan/pahimmillaan täydestä kaamoksesta yöttömään yöhön) joten kellojen siirto tunnilla on mitätön vaikutus valoisuudessa.

Juu, paitsi silloin kun aamuaurinko paistaa neljältä suoraan makuuhuoneeseen. Silloin toivoisi että se paistaisi vasta viideltä.

Et ole pimennysverhoista koskaan kuullut...

Vierailija
142/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siitä oikein selviäkkään. Ottaa päähän siihen saakka kunnes taas vihdoin kellot palautetaan normaaliaikaan. Tuo "kesäaika", on muuten Moskovan aika, ja monet aivan täpinöissään vaativat tätä "kesä"aikaa sitten vielä pysyväksi. Luulevat tosissaan että "tulee ylimääräinen tunti lisää"! Kelloja siirretään nyt aivan väärään suuntaan, mieluusti asetettaisiin toiseen suuntaan, eli Tukholman aikaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moskovan aikavyöhyke kirjoitti:

Eipä siitä oikein selviäkkään. Ottaa päähän siihen saakka kunnes taas vihdoin kellot palautetaan normaaliaikaan. Tuo "kesäaika", on muuten Moskovan aika, ja monet aivan täpinöissään vaativat tätä "kesä"aikaa sitten vielä pysyväksi. Luulevat tosissaan että "tulee ylimääräinen tunti lisää"! Kelloja siirretään nyt aivan väärään suuntaan, mieluusti asetettaisiin toiseen suuntaan, eli Tukholman aikaan!

Nyt ollaan Helsingin, Kiovan ja Sofian aikavyöhykeellä, halutaanko tosiaan kahden tunnin aikaero Eurooppaan? Tosin palsta on muutenkin pitkälti itäisten kirjoittelijoiden kansoittama.

Vierailija
144/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkkuna minä rakastan kesäaikaa, kun valoisaa aikaa tulee minun elämänrytmiini enemmän. Niin ihanaa. Tällä hetkellä herään aina aamulla ensimmäisen kerran kun aurinko alkaa nousemaan, vaikka herätyskello on sitten soimassa 1-2 tunnin päässä, joten ihanaa, että siirrytään kesäaikaan. 

Minusta taas voitasiin jäädä ikuisesti elämään kesäaikaa. 

Vierailija
145/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari päivää se vähän kirpaisee ja sitten siihen tottuu. Iltavirkkuna nimenomaan nautin pitkistä valoisista illoista jotka kesäaika mahdollistaa.

Aamulla minua väsyttää aina, valoisaa tai ei.

Tämä! Iltavirkulle on tärkeää valon määrä silloin, kun hän on valveilla. Aamulla en ole kunnolla valveilla, vaikka olisinkin hereillä, oli valoa tai ei. Talvella, kun valoa tarvitsisi eniten, se siirretään aamuvirkkujen aamuihin. Talviajassa yksi tunti lisää yöunta ei kyllä mitenkään kompensoi sitä, että iltavirkku menettää illalla sen vähänkin valon. Kesäaika tuo ihanat valoisat illat, vaikka niitä ei kevään valossa niin paljon tarvitsekaan kuin tarvitsisi talvella. Pysyvä kesäaika, kiitos!

Et kai vakavissasi meinaa, että marraskuussa on valoisaa ja aurinkoista, jos vain kello on kesäajassa :D

No jos talviajassa tulee pimeys klo 15, niin kesäajassa se tulisi vasta klo 16. Saattaisi ehtiä jopa töistä kotiin valoisaan aikaan.

Vierailija
146/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä jokapuolivuotinen kitinä, ei voi olla noin vaikeeta! Varmaan aletaan jo helmikuussa/syyskuussa stressata "voi ei, kellon siirto lähestyy", tuleehan siitä ongelma kun oikein yrittää.

Vierailija
147/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en siirrä kelloja kuin puolituntia kesäaikaan, ehtii tottua. Juhannuksena sitten siirrän  sen toisen puolituntisen.

Vierailija
148/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moskovan aikavyöhyke kirjoitti:

Nyt ollaan Helsingin, Kiovan ja Sofian aikavyöhykeellä, halutaanko tosiaan kahden tunnin aikaero Eurooppaan? Tosin palsta on muutenkin pitkälti itäisten kirjoittelijoiden kansoittama.

Kreikassa on sama aika kuin Suomessa ja Kreikka on kaiken läntisen sivistyksen alkulähde.

Vierailija
149/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonosti, koska juuri on alkanut olla valoisat aamut mikä helpottaa huomattavasti aikaisia herätyksiä. No, onneksi sitä pimeyttä kestää vain hetken.

Siis mitä ihmett oikein selität. Kesäaika on kelloon +1

Vierailija
150/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon v.tutuksella selviää niin kuin ennenkin.

Vierailija
151/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvin. Ihana kun alkaa kesäaika, ei tarvi enää siirtyä talviaikaan.

Vierailija
152/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäinen kelloni siirtää itseni kesäaikaan ja valoista on jo heti aamulla ja se valoisuus auttaa heräämään ja jaksamaan. Mä oon jo viime aikoina nukahtanut tuntia aikaisemmin. Ollaanhan me eletty tässä maailmassa monia vuosia, joten luulisi sitä kehon tottuneen näihin aika muutoksiin.

Vierailija
153/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi viikolla on iltavuoroa töissä joten kellojen siirto palkitsee minut kun pääsen tunnin aiemmin töistä.. Aamuvuoroa se taas rankaisee.

Vierailija
154/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla 4:45 herätessäni tuli mieleen, että niiden, jotka sanovat, ettei tunti sinne tai tänne vaikuta, kannattaisi vaikka viikon verran herätä tähän aikaan, kokeilla, miltä tuntuu. Ehkä ajatussuunta muuttuisi. Todennäköisesti monet ketkä pitävät kesäjasta, nukkuvat niin pitkään kuin nukuttaa, eivätkä tosiaan osaa ajatella kuin itseään. Onhan niitäkin, jotka tuohon aikaan vasta käyvät nukkumaan, ja on yks'lysti, mitä viisarit näyttää.

Vierailija
155/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonosti, koska juuri on alkanut olla valoisat aamut mikä helpottaa huomattavasti aikaisia herätyksiä. No, onneksi sitä pimeyttä kestää vain hetken.

Mikä tarkoittaa sitä, että kesäaikaan siirtymisen jälkeen pimeää on aamulla hetkellisesti tuntia pidempään (ja illalla valoa tuntia pidempään). Sit päivän piteneminen korjaa asian.

Mistä syystä en ymmärrä tätä 4.45 heräävän kitinää. Jos olisit pysyvästi normaalia kassa, sulla olisi aamulla valoisampaa kuin kesäajassa joku pari viikkoa, ja syksyllä pimeämpää kuin kesäajassa pari viikkoa. Suomessa on kuitenkin aamulla pimeää talvella ja valoisaa kesällä, ihan sama, mihin aikaan herää.

Vierailija
156/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko tämä kellojen siirtely joku psykologinen koe, jolla testataan kuinka hyvin massat tottelevat, kun eliitti käskee tehdä jotain täysin turhaa ihan vain sen vuoksi, että saa laittaa kansan tottelemaan. ja kun nähtiin, että kansahan tottelee, niin seuraavaksi laitettiin kansa maksamaan ilmastoveroja

Vierailija
157/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tarkoittaa sitä, että kesäaikaan siirtymisen jälkeen pimeää on aamulla hetkellisesti tuntia pidempään (ja illalla valoa tuntia pidempään). Sit päivän piteneminen korjaa asian.

Mistä syystä en ymmärrä tätä 4.45 heräävän kitinää. Jos olisit pysyvästi normaalia kassa, sulla olisi aamulla valoisampaa kuin kesäajassa joku pari viikkoa, ja syksyllä pimeämpää kuin kesäajassa pari viikkoa. Suomessa on kuitenkin aamulla pimeää talvella ja valoisaa kesällä, ihan sama, mihin aikaan herää.

Puhuinko mä mitään valoisuudesta tai pimeydestä? Mulle kyse on siitä, että ensi viikosta alkaen syksyyn mä herään aurinko 3:45, vaikka viisarit on 4:45. Mä puhun vain itsekokemastani epämukavuudesta. Sattuiko sinuun, kun kerroin ymmärtäneeni että kesäaikaa ihannoivat saattavat tuolloin vasta käydä nukkumaan?

Vierailija
158/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko tämä kellojen siirtely joku psykologinen koe, jolla testataan kuinka hyvin massat tottelevat, kun eliitti käskee tehdä jotain täysin turhaa ihan vain sen vuoksi, että saa laittaa kansan tottelemaan. ja kun nähtiin, että kansahan tottelee, niin seuraavaksi laitettiin kansa maksamaan ilmastoveroja

Sellainen salaliittoteoria sitten.

Vierailija
159/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle se on ihan kauheeta, mul menee melkein se puoli vuotta selvitä kellonsiirrosta ja sit ku mä olen ok ni taas siirretään ja aloitan sekopäisyyteni uudestaan. Ihan kiva ku saan noin viikon nauttia silleen et aika hyvänä on pää ni sit kelloi siirrellää. Mä en pysty enää muuta miettiikää ku kellojensiirtoo, no ja pari muutaki juttuu pyörii mieles mut ne on pienii verrattuna tähän.

Vierailija
160/424 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuinko mä mitään valoisuudesta tai pimeydestä? Mulle kyse on siitä, että ensi viikosta alkaen syksyyn mä herään aurinko 3:45, vaikka viisarit on 4:45. Mä puhun vain itsekokemastani epämukavuudesta. Sattuiko sinuun, kun kerroin ymmärtäneeni että kesäaikaa ihannoivat saattavat tuolloin vasta käydä nukkumaan?

Mut ethän sä näe aurinkoa silloin? Sitähän mä just en ymmärrä, kun ei me Suomessa kuitenkaan eletä auringon mukaan (herätä, kun se nousee, ja mennä nukkumaan, kun se laskee). Mitä väliä sillä on, mitä "aurinko on", jos sä haluat nukkua 7 tuntia, sä menet nukkumaan 7 tuntia ennen kuin sun täytyy herätä. Niin mä teen, ja tosiaan joudun pakottamaan itseäni aikaisempaan rytmiin kuin mitä luonto olisi. Mun kelloni nimittäin on vuosia soittanut 5.30, riippumatta siitä, eletäänkö normaali- vai kesäaikaa.