Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muut iltavirkut selviätte kellojen siirrosta kesäaikaan?

Vierailija
21.03.2022 |

Viikonloppuna siirretään taas kellot tunnilla eteenpäin eli normaaliajasta kesäaikaan.

Eli siis kesäajassa joudut joka aamu heräämään (sisäisen kellosi mukaan) tuntia aikaisemmin kuin nyt.

Mitä vinkkejä olisi muilla iltavirkuilla tästä selviämiseen? Kun se aikaisin herääminen on normaalistikin vaikeaa... Eikä auta edes aikaisin nukkumaan meno.

Koko kesäajan saisi lopettaa.

Kommentit (511)

Vierailija
501/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valoa aamuun eikä iltaan. Kesäillat on valoisia muutenkin. En ole koskaan käsittänyt niitä, jotka haluaa valoisat illat. Työssä käyvälle siitä on vain haittaa kun ei saa nukuttua kun ulkona on valoisaa. Eikä pimennysverhot ole ratkaisu. Ei aivoja niin vähällä huijata.

Päinvastoin! Aamujen valoisuudella ei ole mitään merkitystä, kun kuitenkin joutuu olemaan sisätiloissa. Töiden jälkeen on hyvä mennä ulkoilemaan, niin sitten unikin tulee paremmin. 

Tutkimusten mukaan aamun valoisus vaikuttaa koko päivän vireyteen. Aamun ensimmäisinä tunteina on äärimmäisen tärkeää saada luonnonvaloa, koska se vaikuttaa myös illan nukahtamiseen. Melatoniinin tuotanto riippuu luonnonvalosta. 

Ja on kyllä omituista, jos et edes ikkunoista näe aamulla valoa tai kulje minkäänlaista työmatkaa. Se pienikin määrä valoa aamulla vaikuttaa. Ehkä sitten olet kotona koko päivän pimennysverhot ikkunoiden edessä. 

Tämähän se. On hyvä jos heti aamulla saa valoa, niin lähtee päivä paremmin käyntiin. Olen aurinkoisina aamuina paljon pirteämpi, sen vaikutuksen huomaa heti.

Olet siis joulun kahta puolen kuin persiiseen ammuttu karhu kesken talviunien. Minä kyllä piristyn ihan hyvin tavallisina talviaamuinakin, vaikka aika monta kuukautta päivätöihin saa mennä pilkkopimeässä.

Kyllä, koska olen aamu-uninen. Aamuvirkuilla sitä ongelmaa ei ole, kun ovat pirteitä oli valoisaa tai ei. Pimeällä herääminen aamu-unisille on pahinta mitä voi olla, kun aivot luulee olevan vielä yö, vaikka töihin pitäisi herätä. Talviaikana sentään auttaa eläminen normaaliajassa, olisi vielä kamalampaa, jos talvella elettäisiin kesäajassa ja pitäisi pimeän lisäksi herätä vielä tuntia aiemmin. 

Vierailija
502/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvirkkujen yhteiskunnassa eletään muutenkin, niin ei pitäisi pakottaa meitä aamu-unisia heräämään lopun ikäämme tuntia normaaliaikaa aiemmin niin kuin kesäajassa joutuu tekemään. Aamuun valoa, että jaksetaan edes jotenkin nousta ylös. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli normaaliaikahan sinua rasittaa. Tietopankkiisi vielä että tämän epänormaali ajan eli ns. kesäajan otti käyttöönsä Suomi 1982 tai niillä main.

Kaikki meni nyt vituralleen. Nykyisin kesäaika on normaaliaika, koska sitä aikaa on enemmän ja siksi toisekseen, virallisesti termiä normaaliaika ei ole ollut ikinä olemassakaan. On siis vain talviaika ja kesäaika. Kesäajan kellojenmuuttelu alkoi v 1981. Se olisi löytynyt myös monesta hakusivustosta, eikö sinulla löytynyt edes älyä niistä etsiä oikeaa tietoa ennen kommentointia?

Vierailija
504/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan matkustaessa jetlagista toipuu tunti/vuorokausi. Tunnin kellonsiirrostakin pitäisi selvitä vuorokaudessa. Mielestäni täysin turhaa potkua. Moni matkustelee jatkuvasti aikavyöhykkeeltä toiselle ja ei ole mitään ongelmaa, mutta sitten kun kelloa siirretään vaivainen tunti, niin kyllä jaksetaan marista.

Itse ajattelen, että ennemmin illalla valoisampaa kuin aamulla, koska aamulla pitää joka tapauksessa olla neljän seinän sisällä töissä, niin ei pääse koskaan valosta tai ulkoilmasta nauttimaan.

Vierailija
505/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valoa aamuun eikä iltaan. Kesäillat on valoisia muutenkin. En ole koskaan käsittänyt niitä, jotka haluaa valoisat illat. Työssä käyvälle siitä on vain haittaa kun ei saa nukuttua kun ulkona on valoisaa. Eikä pimennysverhot ole ratkaisu. Ei aivoja niin vähällä huijata.

Päinvastoin! Aamujen valoisuudella ei ole mitään merkitystä, kun kuitenkin joutuu olemaan sisätiloissa. Töiden jälkeen on hyvä mennä ulkoilemaan, niin sitten unikin tulee paremmin. 

Tutkimusten mukaan aamun valoisus vaikuttaa koko päivän vireyteen. Aamun ensimmäisinä tunteina on äärimmäisen tärkeää saada luonnonvaloa, koska se vaikuttaa myös illan nukahtamiseen. Melatoniinin tuotanto riippuu luonnonvalosta. 

Ja on kyllä omituista, jos et edes ikkunoista näe aamulla valoa tai kulje minkäänlaista työmatkaa. Se pienikin määrä valoa aamulla vaikuttaa. Ehkä sitten olet kotona koko päivän pimennysverhot ikkunoiden edessä. 

Tämähän se. On hyvä jos heti aamulla saa valoa, niin lähtee päivä paremmin käyntiin. Olen aurinkoisina aamuina paljon pirteämpi, sen vaikutuksen huomaa heti.

Olet siis joulun kahta puolen kuin persiiseen ammuttu karhu kesken talviunien. Minä kyllä piristyn ihan hyvin tavallisina talviaamuinakin, vaikka aika monta kuukautta päivätöihin saa mennä pilkkopimeässä.

Kyllä, koska olen aamu-uninen. Aamuvirkuilla sitä ongelmaa ei ole, kun ovat pirteitä oli valoisaa tai ei. Pimeällä herääminen aamu-unisille on pahinta mitä voi olla, kun aivot luulee olevan vielä yö, vaikka töihin pitäisi herätä. Talviaikana sentään auttaa eläminen normaaliajassa, olisi vielä kamalampaa, jos talvella elettäisiin kesäajassa ja pitäisi pimeän lisäksi herätä vielä tuntia aiemmin. 

Minä en edes ole aamuvirkku ja silti piristyn myös synkkänä talvipäivänä päivää kohti mennessä. Sinulla taitaa olla vain asenne-ongelma, josta olet tehnyt yhä suuremman ongelman kellojenvaihtelulla. Oikeasti siihen on helppo tottua, kun ei tee siitä elämää suurempaa ongelmaa.

T edellinen kommentoija

Vierailija
506/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intensiivisellä terapialla lapsuuden ongelmiin. Ihmelääke terapia auttaa kaikkeen! Halleluuuja!

Vierailija
507/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Ei ole kauhea vaiva kaksi kertaa vuodessa. Paljon melua tyhjästä.

Vierailija
508/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Eniten jatkuvan talviajan hinkuajia tuntuu olevan lisäksi siinä porukassa, joka ei ole ikinä edes elänyt jatkuvaa talviaikaa. Oma veikkaukseni on, että heillä alkaa hirvittävä möly elo-syyskuun vaihteessa jatkuvassa talviajassa, kun iltojen pimeneminen aiemmin alkaa todella vaikuttamaan. Itse valitsisin mieluummin kesäajan tai vaihtoehtona kellojen siirtelyn nykyisellä tavalla, koska minulla on molemmista kokemusta.

Vierailija
509/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes ole aamuvirkku ja silti piristyn myös synkkänä talvipäivänä päivää kohti mennessä. Sinulla taitaa olla vain asenne-ongelma, josta olet tehnyt yhä suuremman ongelman kellojenvaihtelulla. Oikeasti siihen on helppo tottua, kun ei tee siitä elämää suurempaa ongelmaa.

T edellinen kommentoija

Et myöskään ole iltavirkku, jos olet vireä aamupäivällä. Suurin osa ihmisistä ei ole aamu- eikä iltavirkku, vaan jotain siltä väliltä. Iltavirkku ihminen kärsii kellonsiirtelystä enemmän kuin nämä muut.

Vierailija
510/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Eniten jatkuvan talviajan hinkuajia tuntuu olevan lisäksi siinä porukassa, joka ei ole ikinä edes elänyt jatkuvaa talviaikaa. Oma veikkaukseni on, että heillä alkaa hirvittävä möly elo-syyskuun vaihteessa jatkuvassa talviajassa, kun iltojen pimeneminen aiemmin alkaa todella vaikuttamaan. Itse valitsisin mieluummin kesäajan tai vaihtoehtona kellojen siirtelyn nykyisellä tavalla, koska minulla on molemmista kokemusta.

Iltavirkulle ei iltojen pimeneminen vaikuta millään tavalla. Meitä ei ala väsyttämään hämärissä, ei edes pimeässä, koska ilta on meille vuorokauden virkein aika. Samalla tavalla, kuin aamu on aamuvirkuille.

Vierailija
511/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäaika on taas edessä, ja kärsimys sen mukainen, kun on liian valoisaa tai liian kuumaa.

Kaikkea kokeillut pimennysverhoista ikkunat yöllä auki, mutta kun ei auta, sitten kun taas syksy viilentää ja tulee pimeys, niin sitten voi taas nukkua normaalisti.