Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muut iltavirkut selviätte kellojen siirrosta kesäaikaan?

Vierailija
21.03.2022 |

Viikonloppuna siirretään taas kellot tunnilla eteenpäin eli normaaliajasta kesäaikaan.

Eli siis kesäajassa joudut joka aamu heräämään (sisäisen kellosi mukaan) tuntia aikaisemmin kuin nyt.

Mitä vinkkejä olisi muilla iltavirkuilla tästä selviämiseen? Kun se aikaisin herääminen on normaalistikin vaikeaa... Eikä auta edes aikaisin nukkumaan meno.

Koko kesäajan saisi lopettaa.

Kommentit (511)

Vierailija
461/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en siirräkään kellojani enää. Eläköön kesäajassa ne ketkä haluaa, mä pysyn normaaliajassa. 

Sulla on varmaan muutenkin kaikki vähän hankalaa. 😄

Vierailija
462/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aamuvirkku (vapaapäivinäkin klo 5 viimeistään nousen ylös) ja tämä kesäaikaan siirtyminen on kyllä ihan selkeästi vasytoin omaa luonnollista rytmiä, koska illat on niin pitkään valoisia.

Mullakin valoisat illat estää nukahtamisen, enkä ole aamuvirkku. En kuitenkaan iltavirkkukaan. On sälekaihdin, pimentävä rullaverho, ja niiden päällä täyspitkät pimentävät verhot, mutta silti joudun käyttämään silmälappuja. Iltaisin en rauhoitu nukkumaan, ja aamulla herään kun sarastaa. Nyt jo unirytmi on 21.30-6, ja pahenee koko ajan kevään mittaan.

Kellonsiirto sotkee elimistön sekä keväällä että syksyllä 2-3 viikoksi. Nukun hyvin vain marras-maaliskuussa. 

Mitä vikaa tuossa unirytmissä on? Eikö tuo sitäpaitsi ole ihan normaali? Saat tuossa 8,5 h unta. Pääasiahan on, että saa nukuttua riittävästi. Itse nukun 21-04. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sunnuntai tuntuu vilahtavan vähän nopeammin, ei muuta vaikutusta.

Vierailija
464/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valoa aamuun eikä iltaan. Kesäillat on valoisia muutenkin. En ole koskaan käsittänyt niitä, jotka haluaa valoisat illat. Työssä käyvälle siitä on vain haittaa kun ei saa nukuttua kun ulkona on valoisaa. Eikä pimennysverhot ole ratkaisu. Ei aivoja niin vähällä huijata.

Päinvastoin! Aamujen valoisuudella ei ole mitään merkitystä, kun kuitenkin joutuu olemaan sisätiloissa. Töiden jälkeen on hyvä mennä ulkoilemaan, niin sitten unikin tulee paremmin. 

Tutkimusten mukaan aamun valoisus vaikuttaa koko päivän vireyteen. Aamun ensimmäisinä tunteina on äärimmäisen tärkeää saada luonnonvaloa, koska se vaikuttaa myös illan nukahtamiseen. Melatoniinin tuotanto riippuu luonnonvalosta. 

Ja on kyllä omituista, jos et edes ikkunoista näe aamulla valoa tai kulje minkäänlaista työmatkaa. Se pienikin määrä valoa aamulla vaikuttaa. Ehkä sitten olet kotona koko päivän pimennysverhot ikkunoiden edessä. 

Vierailija
465/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en siirräkään kellojani enää. Eläköön kesäajassa ne ketkä haluaa, mä pysyn normaaliajassa. 

Sulla on varmaan muutenkin kaikki vähän hankalaa. 😄

Sulla on varmaan aivojen tilalla tyhjää. 😄

Vierailija
466/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko että se ei ole vaikeaa muille???

Vain iltavirkuille???

Vierailija
467/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 VUOTTA VANHA KETJU!

Vierailija
468/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valoa aamuun eikä iltaan. Kesäillat on valoisia muutenkin. En ole koskaan käsittänyt niitä, jotka haluaa valoisat illat. Työssä käyvälle siitä on vain haittaa kun ei saa nukuttua kun ulkona on valoisaa. Eikä pimennysverhot ole ratkaisu. Ei aivoja niin vähällä huijata.

Päinvastoin! Aamujen valoisuudella ei ole mitään merkitystä, kun kuitenkin joutuu olemaan sisätiloissa. Töiden jälkeen on hyvä mennä ulkoilemaan, niin sitten unikin tulee paremmin. 

Tutkimusten mukaan aamun valoisus vaikuttaa koko päivän vireyteen. Aamun ensimmäisinä tunteina on äärimmäisen tärkeää saada luonnonvaloa, koska se vaikuttaa myös illan nukahtamiseen. Melatoniinin tuotanto riippuu luonnonvalosta. 

Ja on kyllä omituista, jos et edes ikkunoista näe aamulla valoa tai kulje minkäänlaista työmatkaa. Se pienikin määrä valoa aamulla vaikuttaa. Ehkä sitten olet kotona koko päivän pimennysverhot ikkunoiden edessä. 

Tämähän se. On hyvä jos heti aamulla saa valoa, niin lähtee päivä paremmin käyntiin. Olen aurinkoisina aamuina paljon pirteämpi, sen vaikutuksen huomaa heti.

Vierailija
469/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kääntänyt kelloja 45 vuotta eikä ikinä eikä koskaan milloinkaan ole ollut mitään ongelmia. En osaa ymmärtää niitä, jotka sanovat ongelmia heillä olevan. 

Odotan taas valoisia kesäiltoja! 

Vierailija
470/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iltavirkku ja kannatan kellojen siirtelyä tai pysyvää kesäaikaa. Vähiten mieluista olisi ikuinen talviaika. Iltavirkkuna kaipaan valoa iltoihin työpäivän jälkeen enkä koe valoisista aamuista mitään iloa. 

Vierailija
471/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostit vanhan ketjun. 🙄

Vierailija
472/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aamuvirkku (vapaapäivinäkin klo 5 viimeistään nousen ylös) ja tämä kesäaikaan siirtyminen on kyllä ihan selkeästi vasytoin omaa luonnollista rytmiä, koska illat on niin pitkään valoisia.

Mullakin valoisat illat estää nukahtamisen, enkä ole aamuvirkku. En kuitenkaan iltavirkkukaan. On sälekaihdin, pimentävä rullaverho, ja niiden päällä täyspitkät pimentävät verhot, mutta silti joudun käyttämään silmälappuja. Iltaisin en rauhoitu nukkumaan, ja aamulla herään kun sarastaa. Nyt jo unirytmi on 21.30-6, ja pahenee koko ajan kevään mittaan.

Kellonsiirto sotkee elimistön sekä keväällä että syksyllä 2-3 viikoksi. Nukun hyvin vain marras-maaliskuussa. 

Mitä vikaa tuossa unirytmissä on? Eikö tuo sitäpaitsi ole ihan normaali? Saat tuossa 8,5 h unta. Pääasiahan on, että saa nukuttua riittävästi. Itse nukun 21-04. 

No on sinulla outo päivärytmi. Siis ihan tosissasiko meinaat, että meidän kaikkien pitäisi noin perverssiä rytmiä noudattaa??

Minä odotan valoisia kesäiltoja. Menen nukkumaan yleensä reilusti puolenyön jälkeen. 

Vierailija
473/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4 VUOTTA VANHA KETJU!

NIIN JA VIELÄKIN SIIRRYTÄÄN KAKKAMAISEEN KESÄAIKAAN! AJATTELE!

Vierailija
474/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinattiin jo saada kesäaika poistumaan, mutta sitten tuli korona ja kaikki unohtui. Miksei tätä enää kukaan aja? Kesäaika tuli käyttöön Suomeen 80-luvulla ja nyt ois jo aika lopettaa moinen hölmöily!!

Vierailija
475/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinattiin jo saada kesäaika poistumaan, mutta sitten tuli korona ja kaikki unohtui. Miksei tätä enää kukaan aja? Kesäaika tuli käyttöön Suomeen 80-luvulla ja nyt ois jo aika lopettaa moinen hölmöily!!

Tahtoisin, että palattaisiin normaaliaikaan ennen kuin kuolen. Että saisin vielä jonkun vuoden elää normaaliajassa ennen kuin elämä on ohi.

Vierailija
476/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole oikein koskaan selvinnyt. Olo paranee kun tulee taas kesäaika. Ei se ole tänä viikonloppuna vaan ens viikolla.

Vierailija
477/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole oikein koskaan selvinnyt. Olo paranee kun tulee taas kesäaika. Ei se ole tänä viikonloppuna vaan ens viikolla.

Kun tulee talviaika taas  korjaus.

Vierailija
478/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kääntänyt kelloja 45 vuotta eikä ikinä eikä koskaan milloinkaan ole ollut mitään ongelmia. En osaa ymmärtää niitä, jotka sanovat ongelmia heillä olevan. 

Odotan taas valoisia kesäiltoja! 

Sinulla ei ehkä koskaan ole ollut lapsia? Pieni lapsi, joka ei vielä kellosta mitään tiedä, oppii kuitenkin tietyn vuorokausirytmin. Ainakin meillä oli niin, että kun lapset olivat pieniä, niin heidän rytminsä häiriintyi muutamaksi päiväksi keväisin ja syksyisin. 

Vierailija
479/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4 VUOTTA VANHA KETJU!

Niinpä, ja yhä (valitettavasti) ajankohtainen koska joillekin vammasille tämä kellojen siirtely pari kertaa vuodessa on niin ylitsekäymätön asia, että siitä pitää valittaa, ja värkkäillä kansalaisaloitteita yms

Vierailija
480/511 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkku nyt muutenkaan ei välitä valosta, joten ihan se ja sama.