Miten te muut iltavirkut selviätte kellojen siirrosta kesäaikaan?
Viikonloppuna siirretään taas kellot tunnilla eteenpäin eli normaaliajasta kesäaikaan.
Eli siis kesäajassa joudut joka aamu heräämään (sisäisen kellosi mukaan) tuntia aikaisemmin kuin nyt.
Mitä vinkkejä olisi muilla iltavirkuilla tästä selviämiseen? Kun se aikaisin herääminen on normaalistikin vaikeaa... Eikä auta edes aikaisin nukkumaan meno.
Koko kesäajan saisi lopettaa.
Kommentit (511)
Mä en siirräkään kellojani enää. Eläköön kesäajassa ne ketkä haluaa, mä pysyn normaaliajassa.
En edes ajattele asiaa. Menen nukkumaan aina klo 04-05 välillä ja nukun puolelle päivin. Ihan sama että mihin kelloja milloinkin siirretään, en koskaan sitä juurikaan huomaa.
Onneksi en ole työelämässä enää. Ei tuosta oikein selvinnytkään.
Vierailija kirjoitti:
"Tällä iltavirkulla kestää kaksi viikkoa päästä kellonsiirtelyn aivosumusta eroon. "
Olet kyllä todella herkkä jos tuntia lyhemmät unet jo aiheuttavat aivosumun.
Iälläkin voi olla merkitystä, nuorempana pystyin valvomaan vaikka kaksi vuorokautta putkeen ja olin palautunut siitä täysin jo seuraavien yöunien jälkeen. Toista se kuule on nykyään... :D
Ja olen vielä ikäisekseni hyväkuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
"Minusta kelloja siirretään väärään suuntaan. Jos siirrettäisiin 1 tunti lisää talveenpäin, niin silloin hyödynnettäisiin valoisa kesäilta paremmin."
Illathan pimenevät jos kelloja siirretään taaksepäin. Miten silloin hyödynnetään valoisa kesäiltä?
Juuri siten, että ilta on pimeä ja viileämpi ennen kuin yritetään nukkua. Turhaan sinne valoisaan kuumaan huoneeseen menee pyöriskeleen liian aikaisin.
Valoa aamuun eikä iltaan. Kesäillat on valoisia muutenkin. En ole koskaan käsittänyt niitä, jotka haluaa valoisat illat. Työssä käyvälle siitä on vain haittaa kun ei saa nukuttua kun ulkona on valoisaa. Eikä pimennysverhot ole ratkaisu. Ei aivoja niin vähällä huijata.
Tunnin siirto sinne tai tänne pari kertaa vuodessa ei tunnu missään. Jos sellainen aiheuttaa ongelmia ja että lähestulkoon elämä on pilalla montapäivää - viikon, niin silloin on varmasti muutakin terveys- , mielenterveysongelmaa joihin kannattaa hakea pikaisesti apua, ennenkuin alkaa valittamaan kellojen siirtelystä.
Helposti. Käännän kylkeä ja krooh pyyh..
Kannatan lopettamista, talviaikahan se meidän alkuperäinen oma aika olikin. Tuo tunti ei kuitenkaan tuota minulle mitään vaikeuksia aamuisin. Olen työeläkkeellä ja nousen ylös silloin kun huvittaa.
Hyvin se menee: Ensin mies siirtää keittiön kelloa jo illalla ennen nukkumaan menoa ja mä siirrän seuraavana aamuna, joten aloitellaan reippaasti kesäaika.
Kun ylimääräinen tunti huomataan jossain vaiheessa, tuntuu niin hyvältä siirtyä tunti taaksepäin. :)
Vierailija kirjoitti:
Jos johonkin joskus jäädään pysyvästi, niin se on normaaliaika. Tästä oli aikoinaan äänestyskin, johon antoi äänensä yli 200 000 Suomalaista ja normaaliaikaan jääminen tuli valituksi.
Normaalia on aina se, mitä on enemmän eli majoriteetti. Nythän ajat menevät niin, että talviaikaa on 5 kk ja kesäaikaa 7 kk. Nykyään siis kesäaika on normaaliaika. Lienetkö sinä edes elänyt jatkuvaa talviaikaa? Minä olen elänyt sitä aikuiseksi asti, enkä todella halua sitä takaisin. Jo elokuun loppupuolella illat pimenevät liian aikaisin, saati syyskuussa. Syyskuussa normityöpäivien illat ovat jo niin pimeitä, ettei pääse enää edes pihatöitä tekemään luonnonvalossa.
Minä olen aamuvirkku, mutta silti on kiva, kun illat alkaa olla jo nyt valoisampia. Mukava puuhastella kaikenlaista ulkona, vaikkakin käyn kymmeneltä viimeistään nukkumaan. Makkarissa on pimennys, niin ei sillä ole väliä, miten valoisaa ulkona on. Ja kun on noussut aikaisin ja ollut koko päivän aktiivinen, niin kyllähän se sitten väsyttää. Aamulla mulle on se ja sama, onko pimeää vai valoisaa, eikä aikaisin nousu ole mulle ongelma, kun olen nukkunut riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos johonkin joskus jäädään pysyvästi, niin se on normaaliaika. Tästä oli aikoinaan äänestyskin, johon antoi äänensä yli 200 000 Suomalaista ja normaaliaikaan jääminen tuli valituksi.
Normaalia on aina se, mitä on enemmän eli majoriteetti. Nythän ajat menevät niin, että talviaikaa on 5 kk ja kesäaikaa 7 kk. Nykyään siis kesäaika on normaaliaika. Lienetkö sinä edes elänyt jatkuvaa talviaikaa? Minä olen elänyt sitä aikuiseksi asti, enkä todella halua sitä takaisin. Jo elokuun loppupuolella illat pimenevät liian aikaisin, saati syyskuussa. Syyskuussa normityöpäivien illat ovat jo niin pimeitä, ettei pääse enää edes pihatöitä tekemään luonnonvalossa.
Ja tuo "aikoinaan äänestetty". Nyt on jo uusi sukupolvi, joka voi olla eri mieltä. Itse toivoisin myös tätä ns. kesäaikaa kevään ja syksyn valkoisempien iltojen takia. Herään töihin aikaisin, eikä aamujen pimeydellä ole merkitystä, iltojen valoisuudella kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan lopettamista, talviaikahan se meidän alkuperäinen oma aika olikin. Tuo tunti ei kuitenkaan tuota minulle mitään vaikeuksia aamuisin. Olen työeläkkeellä ja nousen ylös silloin kun huvittaa.
Minäkin herään silloin, kun huvittaa.
Mutta haluan normaaliajan takaisin, koska Kremlin kanssa samassa ajassa eläminen ei ole normaalia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Valoa aamuun eikä iltaan. Kesäillat on valoisia muutenkin. En ole koskaan käsittänyt niitä, jotka haluaa valoisat illat. Työssä käyvälle siitä on vain haittaa kun ei saa nukuttua kun ulkona on valoisaa. Eikä pimennysverhot ole ratkaisu. Ei aivoja niin vähällä huijata.
Päinvastoin! Aamujen valoisuudella ei ole mitään merkitystä, kun kuitenkin joutuu olemaan sisätiloissa. Töiden jälkeen on hyvä mennä ulkoilemaan, niin sitten unikin tulee paremmin.
Vierailija kirjoitti:
No onhan tätä rautalangasta väännetty, että sillä valoisuudella on merkitystä nyt, sekä syksyllä! Kesällä on valoisaa ja talvella on pimeää, vaikka kello olisi mitä. Itse olen aktiivinen ihminen, en välitä nyhvätä sisällä, ja tuolla valolla syksyn illoissa olisi todella iso merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo "aikoinaan äänestetty". Nyt on jo uusi sukupolvi, joka voi olla eri mieltä. Itse toivoisin myös tätä ns. kesäaikaa kevään ja syksyn valkoisempien iltojen takia. Herään töihin aikaisin, eikä aamujen pimeydellä ole merkitystä, iltojen valoisuudella kyllä.
Näin juuri. Mitä väliä aamujen valoisuudella on duunissa, mitä hyötyä? Ei mitään. Sen sijaan työpäivän jälkeen vapaa ajalla on mukavaa ettei (loppukesällä-syksyllä) pimeä tule ihan justiinsa.
"Tällä iltavirkulla kestää kaksi viikkoa päästä kellonsiirtelyn aivosumusta eroon. "
Olet kyllä todella herkkä jos tuntia lyhemmät unet jo aiheuttavat aivosumun.