"Leipäjonot kasvoivat mykistäviin mittoihin"
Hmm... kannattaisikohan heidän hukata henkkarit ja hakea turvapaikkaa Suomesta? Saisivat ainakin ruokaa jonottamatta.
"Myllypurossa elintarvikkeita jonotetaan jopa tunteja. Lahjoitukset tulevat kauppiailta."
"ruuanhakijoita on viikossa noin 2 500"
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:29"]
Leipäjonot eivät kerro mistään muusta kuin ihmisten ahneudesta.
Tai siitä, että rahat on pelattu, ryypätty ja poltettu savuna ilmaan. Suomessa ei ole sellaista köyhyyttä, etteikö ruokaa saisi ostettua, jos vain priorisoi asioita.
[/quote]
Opintotuki 470e ja solukämppä 270e. Haluatko kertoa miten sä ton 200€ priorisoit niin, että se riittää ruokaan, lääkkeisiin, matkakorttiin ym. peruselämiseen. Mä en osannut, joten leipäjono tuli tutuksi
[/quote]
Onko sulla laina tuossa opintotuessa? Jos ei ole, niin sitten otat lainan, ellet halua käydä töissä. Useimmat opiskelijat käyvät töissä.
Ja vähennä niiden lääkkeiden käyttöä, mihin nuori ihminen lääkkeitä tarvitsee?
Ainaista vinkumista.. muualla maksaisit lukukausimaksut ja tukia ei heruisi kuin stipendien muodossa. Tuskin saisit, vaikutat niin luuserilta.
[/quote]
Ai töihin ihan vain mennään? Ei hitsi, tuo pitäisi kertoa niille kaikille työttömille. Lääkkeiden käyttö tulee halvemmaksi kuin käyttämättömyyttä seuraavat sairaalareissut
Huomaan monesta viestistä miten asenteet on kiristyneet. Ihmiset haluavat jakaa toisensa työssäkäyviin keskiluokkaisiin kunnollisiin veronmaksajiin ja työttömiin sossupummeihin joista köyhimmät käy ahneina paskiaisina leipäjonossa. Mutta työttömyys vaan kasvaa eikä sitä ole helppo tarkastella kun on turvallinen vakiduuni.
Totuus on, että kukaan varakas ei käy leipäjonossa. Lukuun ottamatta ehkä venäläiset tai muuten täysin suomalaisen kulttuurin ulkopuolisen moraalin omaavat ihmiset.
Mutta totuus on myös, että useimmat siellä seisoskelevat ovat elämänhallintansa menettäneitä, joiden ongelma ei ole niinkään liian vähäiset tulot vaan päihteisiin (tupakka, huumeet, pelaaminen, alkoholi) kohdistuvat menot.
Tämän tiedän, koska olen jakajana toiminut!
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 09:30"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 09:26"]
Suomi on tarkkailulistalla huonon sosiaaliturvansa takia, ainoana Pohjoismaana. EU on sitä mieltä että meidän soisaaliturva on liian matala.
[/quote]
Niin kai, kun eivät verranneet kaikki mahdollisia tukia... Näyttäähän se matalalta jos katsoo pelkän peruspäivärahan määrää, ja unohtaa että siihen päälle saa vielä asumistukea ja toimeentulotukea jos on tarvis. Hirveää propagandaa siis ilman mitään todellisuusperää. Mutta kerro toki miten 480 eurosta kuussa ei riitä ruokaan rahaa? Sen verran jää sinkulla toimeentulotuesta kaikkien pakollisten menojen jälkeen.
[/quote]
No ei kyllä jää :D mistä tuollaista oot saanu päähäs? Eikä soskukaan maksa koko vuokraa, saa asumistuen ja sosku msksaa osan vuokrasta. Thanks to god ei tarvi enää olla soskun asiakkaana, toivottavasti enää koskaan.
Ihmiset, jotka joutuvat ostamaan useita kalliita lääkkeitä, joutuvat ehkä oikeasti käymään leipäjonoissa. Muuten elämä on kiinni valinnoista, esim. tarvitseeko autoa vai voiko kulkea julkisilla, asuuko omistusasunnossa vai vuokralla. Tekeekö ruoat itse vai käyttääkö eineksiä. Ja muuta tällaista... Jos elämän hallinta on kunnossa, kenenkään ei tarvitse mennä leipäjonoon!
Ulosottoja en ymmärrä. Laskujen eräpäivää saa siirrettyä ja summia saa jaettua osiin. Pitää vaan tarttua puhelimeen ja soittaa!
Tai siitä, että rahat on pelattu, ryypätty ja poltettu savuna ilmaan. Suomessa ei ole sellaista köyhyyttä, etteikö ruokaa saisi ostettua, jos vain priorisoi asioita.
[/quote]
Kylläpä halveksitte köyhiä.
Olen ollut leipäjonossa ruuan jakajana ja suurimman asiakaskunnan muodostivat äidit lapsineen sekä vanhukset. Muutama laitapuolen kulkija oli toki mukana, mutta ihmisarvonsa on heilläkin.
Suurin osa seisoo jonossa häveten sitä, että on ollut pakotettu sinne tulemaan.
Jonoon meneminen on onille selvästi vastenmielistä, joten kyllä siellä todelliseen tarpeeseen jonotetaan.
Asiaa ei muuta miksikään teidän parempiosaisten omahyväiset kommentit.
Täällä ruokajonoista ruoka-apua saa vain juopot ja mamut. Tavallinen köyhä mutta raitis ihminen ei saa kuin ei oota. Jopa kunnon kännissä olevia olen nähnyt kantavan kahta kolmea täyttä muovikassillista ruokatarvikkeita. Lisäksi ennen jakelun aloittamista käyvät vakioasiakkaat varailemassa siinä pöydän ääressä "toi on sit mulle, ja toi"
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 12:21"]
[/quote]
Olen ollut leipäjonossa ruuan jakajana ja suurimman asiakaskunnan muodostivat äidit lapsineen sekä vanhukset. Muutama laitapuolen kulkija oli toki mukana, mutta ihmisarvonsa on heilläkin.
Jonoon meneminen on onille selvästi vastenmielistä, joten kyllä siellä todelliseen tarpeeseen jonotetaan.
[/quote]
Määrittele "todellinen tarve"!
Olen itsekin toiminut jakajana ja nähnyt virolaisten, venäläisten, romanien ruuanhakureissuja. Vaikuttaa siltä, että jopa myydään ruokia eteenpäin.
Kyllähän sinne ihan kantasuomalainen juoppokin siinä vaiheessa tulee, kun tilillä kymppi ja sillä pitää saada kaljaa ja röökiaski.
Oletko oikeasti tehnyt työtä leipäjonossa? Jos olet, niin pyydän vastausta ensikisi mainittuun kysymykseen. Määrittele tarve!
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 09:35"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 09:25"]Mitä järkeä tuossa olisi? Suurimmalla osalla noista jonottajista on jo turvapaikka Suomesta. Tuskin se ruuan jonottaminen vastaanottokeskuksessa on yhtään sen hauskempaa. Tuetkin ovat pienemmät turvapaikanhakijoilla. Ihan hölmö idea. [/quote] Ehkä hän ei ollut ihan tosissaan. Mutta vastaanottokeskukset laskuttavat valtiota 200-300€/vrk/asukas. Oletan, että sillä saa paremmat sapuskat, kuin ruokajonosta. Tai paremmat kuin vanhainkodeissa. Oikeasti en tiedä, Hesarissa oli joskus kuva notkuvasta noutopöydästä ja nuoresta miehestä kukkuraisen ruokalautasen kanssa. Ehkä kaikkien todellisuus ei ole tuo. En pidä tästä vastakkainasettelusta. Mutta tuntuu vähän ilkeältä silti tämä tilanne. [/quote] Paljonko vanhainkodit laskuttavat? [/quote] En tiedä. Mutta oletko nähnyt, mitä siellä tarjotaan vanhuksille? Minä olen. Leipäjonosta sai paremmat sapuskat.
[/quote]
Vanhuksen vanhainkotipaikka maksaa hänen tulojensa, eli eläkkeen verran lähes. Vanhukselle jää ns. suojaosa,joka lienee noin 100 €/kk.
Hoitomaksulla ei ole euromääräistä kattoa, mutta se ei saa ylittää kustannuksia, joita hoidon järjestäminen aiheuttaa kunnalle.
Suurituloisten on kannattavampaa hakeutua yksityiseen vanhainkotiin.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 12:29"]
[/quote]
[/quote]
Olen itsekin toiminut jakajana ja nähnyt virolaisten, venäläisten, romanien ruuanhakureissuja. Vaikuttaa siltä, että jopa myydään ruokia eteenpäin.
Kyllähän sinne ihan kantasuomalainen juoppokin siinä vaiheessa tulee, kun tilillä kymppi ja sillä pitää saada kaljaa ja röökiaski.
Oletko oikeasti tehnyt työtä leipäjonossa? Jos olet, niin pyydän vastausta ensikisi mainittuun kysymykseen. Määrittele tarve!
[/quote]
Tarve on sitä, kun rahat eivät syystä tai toisesta riitä ruokaan, joka on Suomessa tolkuttoman kallista.
Tarpeen syntyminen on yksilöllistä. EU on huomauttanut Suomea sosiaalituran riittämättömyydestä, siinäpä tarvetta kerrakseen.
Potkittiinko sinut mahdollisesti pois vapaaehtoisista asenteellisuutesi vuoksi?
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 12:17"]Ulosottoja en ymmärrä. Laskujen eräpäivää saa siirrettyä ja summia saa jaettua osiin. Pitää vaan tarttua puhelimeen ja soittaa!
[/quote]
Jos on elämänhallinta oikeasti hukassa, niin tuo neuvo on yhtä tyhjän kanssa. Ja jos ei ole rahaa...
Monet nykyään jättävät ulosotot pystyyn, jos ovat sossuasiakkaita. Ne huomioidaan menoja, eli sossu välillisesti maksaa ihmisten velkoja.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 12:29"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tarve on sitä, kun rahat eivät syystä tai toisesta riitä ruokaan, joka on Suomessa tolkuttoman kallista.
Tarpeen syntyminen on yksilöllistä. EU on huomauttanut Suomea sosiaalituran riittämättömyydestä, siinäpä tarvetta kerrakseen.
Potkittiinko sinut mahdollisesti pois vapaaehtoisista asenteellisuutesi vuoksi?
[/quote]
Yritä nyt ymmärtää, että EU:n huomautus perustui lähinnä väärinymmärrykseen. Se on oikaistu jo. Suomalainen systeemi, missä tuki tulee monelta luukulta, ei mennyt ymmärrykseen näillä raportoijilla. He ottivat vertailuun yksittäiset tuet, esim. työttömän 500€/kk(?), huomioimatta sitä, että hän saa myös tt-tukea ja asumistukea, riippuen tilanteesta.
Turvapaikanhakijat voisi työllistää laittamalla ne jakamaan ruokakasseja.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 12:39"]
[/quote]
Niin "syystä tai toisesta" jotka 99%:sesti ovat sellaisia syitä, että itse on valittu käyttää ne rahat johonkin muuhun. Ne alkkikset on käyttäneet ne viinaan/tupakkaan, narkit huumeisiin, vanhukset eivät osaa hakea ehkä tukia tai asuvat jääräpäisesti liian kalliissa, jne jne jne. Mihinkään näihin "tarpeisiin" ei voi vastata sillä, että tukisummia korotettaisiin. Juoppo joisi yhä kaiken, narkki narkkaisi kaiken, ja vanhus ei joko hakisi vieläkään niitä tukia tai sitten syytäisi ne esim. siihen ylihintaiseen asuntoonsa (tai peli-automaatteihin, tai hyväksikäyttäville jälkeläisille, jne). "Syy ja toinen" on siis ihan itse valittuja, tai ainakin täysin raha-avun saavuttamattomissa.
Ja sille joka perusteli ettei rahaa jää kun automatkat maaseudulta maksaa niin paljon.. niin, kukahan on pakottanut muuttamaan sinne maaseudulle? Kenen valinta se asuinpaikka on, kenties sinun? Nyt ei kuitenkaan asuta neuvostoliitossa, jossa valtio määrää kunkin asuinpaikan.
Ihan käsittämätöntä miten niin monelle on täysin hämärtynyt oman vastuun käsite. Itse valitaan asuinpaikka, itse valitaan mitä ostetaan, itse valitaan kulutustaso.. ja jonkun muun pitäisi se maksaa. En hyväksy, en todellakaan.
Absoluuttisella tai äärimmäisellä köyhyydellä tarkoitetaan tilaa, jossa ravinnon, vaatetuksen ja asumisen vähimmäisedellytykset eivät täyty. Tämä tilanne ei varsinaisesti ole Suomen köyhien tilanne, vaikka Suomen köyhien tilanne onkin todella huono.
Suomessa pienituloisiksi määritellään henkilöt, joiden kotitalouksien käytettävissä olevat vuositulot kulutusyksikköä kohden ovat pienemmät kuin 60 prosenttia koko väestön vastaavasta keskitulosta. Pienituloisten kotitalouksien määrä Suomessa on lähes kaksinkertaistunut vuodesta 1995.
Pienituloisuusraja oli noin 13 000 euroa vuodessa yhden henkilön kotitaloudessa vuonna 2007. Pienituloisiin kotitalouksiin kuului tuolloin noin 708 000 henkilöä, mikä oli 55 000 henkilöä enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Pienituloisten osuus koko väestöstä oli 13,6 prosenttia.
EU:n köyhyydenvastaisen ohjelman mukaan köyhyysriski koskisi Suomessa 28 prosenttia kansalaisista, ellei mitään sosiaalisia tulonsiirtoja tehtäisi. Näin laskettuna köyhyys siis uhkaa melkein puoltatoista miljoonaa suomalaista, mutta tulonsiirrot pudottavat määrän alle puoleen. Köyhyysriski ilman tulonsiirtoja on Suomessa hieman EU:n keskitasoa (25 %) korkeampi, tulonsiirtojen jälkeen keskitasoa (17 %) matalampi.
THL:n mukaan köyhissä perheissä elävien lasten määrä on kasvanut lähes kolminkertaiseksi, vuonna 2007 heitä oli jo 151 000. Tämän päivän luvuista en löytänyt tilastoa.
Joten kyllä monella on sinne leipäjonoon asiaa ja tarvetta.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 12:39"]
[/quote]
Niin "syystä tai toisesta" jotka 99%:sesti ovat sellaisia syitä, että itse on valittu käyttää ne rahat johonkin muuhun. Ne alkkikset on käyttäneet ne viinaan/tupakkaan, narkit huumeisiin, vanhukset eivät osaa hakea ehkä tukia tai asuvat jääräpäisesti liian kalliissa, jne jne jne. Mihinkään näihin "tarpeisiin" ei voi vastata sillä, että tukisummia korotettaisiin. Juoppo joisi yhä kaiken, narkki narkkaisi kaiken, ja vanhus ei joko hakisi vieläkään niitä tukia tai sitten syytäisi ne esim. siihen ylihintaiseen asuntoonsa (tai peli-automaatteihin, tai hyväksikäyttäville jälkeläisille, jne). "Syy ja toinen" on siis ihan itse valittuja, tai ainakin täysin raha-avun saavuttamattomissa.
Ja sille joka perusteli ettei rahaa jää kun automatkat maaseudulta maksaa niin paljon.. niin, kukahan on pakottanut muuttamaan sinne maaseudulle? Kenen valinta se asuinpaikka on, kenties sinun? Nyt ei kuitenkaan asuta neuvostoliitossa, jossa valtio määrää kunkin asuinpaikan.
Ihan käsittämätöntä miten niin monelle on täysin hämärtynyt oman vastuun käsite. Itse valitaan asuinpaikka, itse valitaan mitä ostetaan, itse valitaan kulutustaso.. ja jonkun muun pitäisi se maksaa. En hyväksy, en todellakaan.
[/quote]
Suoraan Kokoomuksen nuoriso-osastolta.
Tuo kyllä vääristää markkinoita ja kilpailua. Ei ruokaa saisi antaa ilmaiseksi koska silloin saajat ei sitä arvosta. Rahalla sen kaiken maksaa ja hyvä niin.
Täysin käsittämätöntä tunnekylmyyttä omia kansalaisia kohtaan.
Ihan sama miksi noilla ihmisillä ei ole rahaa ruokaan. Heidän pitäisi saada valtion varoin ilmaiseksi ruokaa.
Joo, ja Subbia ei ole näkynyt keskustelemassa jonottajien kanssa. Kukaan poliitikko ei mene kun siitä ei saa paisteitä.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 10:16"]
vokeissa mamuille pedataan sängyt, tarjotaan kolme ruokaa päivässä pöytiin jne. Vanhukset paskoo sitten housuihinsa ja syö sontaa.
[/quote]
Käykööt vessassa ja ostakoot itse ruokansa. Ärsyttää tämä vanhusten idealisointi. Miksi elämän ehtoopuolella oleville pitäisi taata muuta kuin minimi? Eivät he tule mitään tuottamaan.
Sen sijaan moni turvapaikanhakija päätyy nettoveronmaksajaksi.