"Leipäjonot kasvoivat mykistäviin mittoihin"
Hmm... kannattaisikohan heidän hukata henkkarit ja hakea turvapaikkaa Suomesta? Saisivat ainakin ruokaa jonottamatta.
"Myllypurossa elintarvikkeita jonotetaan jopa tunteja. Lahjoitukset tulevat kauppiailta."
"ruuanhakijoita on viikossa noin 2 500"
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 12:39"]
Tarve on sitä, kun rahat eivät syystä tai toisesta riitä ruokaan, joka on Suomessa tolkuttoman kallista.
[/quote]
Niin "syystä tai toisesta" jotka 99%:sesti ovat sellaisia syitä, että itse on valittu käyttää ne rahat johonkin muuhun. Ne alkkikset on käyttäneet ne viinaan/tupakkaan, narkit huumeisiin, vanhukset eivät osaa hakea ehkä tukia tai asuvat jääräpäisesti liian kalliissa, jne jne jne. Mihinkään näihin "tarpeisiin" ei voi vastata sillä, että tukisummia korotettaisiin. Juoppo joisi yhä kaiken, narkki narkkaisi kaiken, ja vanhus ei joko hakisi vieläkään niitä tukia tai sitten syytäisi ne esim. siihen ylihintaiseen asuntoonsa (tai peli-automaatteihin, tai hyväksikäyttäville jälkeläisille, jne). "Syy ja toinen" on siis ihan itse valittuja, tai ainakin täysin raha-avun saavuttamattomissa.
Ja sille joka perusteli ettei rahaa jää kun automatkat maaseudulta maksaa niin paljon.. niin, kukahan on pakottanut muuttamaan sinne maaseudulle? Kenen valinta se asuinpaikka on, kenties sinun? Nyt ei kuitenkaan asuta neuvostoliitossa, jossa valtio määrää kunkin asuinpaikan.
Ihan käsittämätöntä miten niin monelle on täysin hämärtynyt oman vastuun käsite. Itse valitaan asuinpaikka, itse valitaan mitä ostetaan, itse valitaan kulutustaso.. ja jonkun muun pitäisi se maksaa. En hyväksy, en todellakaan.
[/quote]
Suoraan Kokoomuksen nuoriso-osastolta.
[/quote]
Mutta pointti onkin se että tuo pitää paikkansa!
Itse mokaat -itse kärsit. Ja niin kuuluu ollakin.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 14:00"]
Täysin käsittämätöntä tunnekylmyyttä omia kansalaisia kohtaan.
Ihan sama miksi noilla ihmisillä ei ole rahaa ruokaan. Heidän pitäisi saada valtion varoin ilmaiseksi ruokaa.
Joo, ja Subbia ei ole näkynyt keskustelemassa jonottajien kanssa. Kukaan poliitikko ei mene kun siitä ei saa paisteitä.
[/quote]
Nehän saa jo valtion varoin ruokaa! Mitä rahaa kuvittelet Kelan etuuksien ja toimeentulotuoen olevan.
Jotain amerikkalaisten hyväntekeväisyysihmisten keräämiä potteja, vai?
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:29"]
Leipäjonot eivät kerro mistään muusta kuin ihmisten ahneudesta.
Tai siitä, että rahat on pelattu, ryypätty ja poltettu savuna ilmaan. Suomessa ei ole sellaista köyhyyttä, etteikö ruokaa saisi ostettua, jos vain priorisoi asioita.
[/quote]
Kylläpä halveksitte köyhiä.
Olen ollut leipäjonossa ruuan jakajana ja suurimman asiakaskunnan muodostivat äidit lapsineen sekä vanhukset. Muutama laitapuolen kulkija oli toki mukana, mutta ihmisarvonsa on heilläkin.
Suurin osa seisoo jonossa häveten sitä, että on ollut pakotettu sinne tulemaan.
Jonoon meneminen on onille selvästi vastenmielistä, joten kyllä siellä todelliseen tarpeeseen jonotetaan.
Asiaa ei muuta miksikään teidän parempiosaisten omahyväiset kommentit.
[/quote]
Määrittele "todellinen tarve"!
Olen itsekin toiminut jakajana ja nähnyt virolaisten, venäläisten, romanien ruuanhakureissuja. Vaikuttaa siltä, että jopa myydään ruokia eteenpäin.
Kyllähän sinne ihan kantasuomalainen juoppokin siinä vaiheessa tulee, kun tilillä kymppi ja sillä pitää saada kaljaa ja röökiaski.
Oletko oikeasti tehnyt työtä leipäjonossa? Jos olet, niin pyydän vastausta ensikisi mainittuun kysymykseen. Määrittele tarve!
[/quote]
Tarve on sitä, kun rahat eivät syystä tai toisesta riitä ruokaan, joka on Suomessa tolkuttoman kallista.
Tarpeen syntyminen on yksilöllistä. EU on huomauttanut Suomea sosiaalituran riittämättömyydestä, siinäpä tarvetta kerrakseen.
Potkittiinko sinut mahdollisesti pois vapaaehtoisista asenteellisuutesi vuoksi?
[/quote]
Ei potkittu, menen taas lokakuussa. Nyt pidin tauon työkiireiden ja samanaikasen omaisen sairastumisen takia.
Faktat eivät ole asenteita!
Voi kilin kellit! 480e kuukaudessa tekee 16e päivä. Ja tollako siis sinkku menee kuukauden, kun pakolliset on huomioitu erikseen? Just tänään laskin, kun olin laskut maksanut ja auton tankin täyttänyt työmatkoja varten, että mulle perheelliselle jää seuraavaksi kahdeksi viikoksi 17e päivässä rahaa. Ja ihan olen töissä käyvä perheellinen. Mullehan jää saman verran päivälle, mitä perse homeessa kotona loisivalle yhteiskunnan elätille, paitsi että mun rahasta syö vielä lapsetkin. Ja joo, kyllä tullaan tuolla toimeen eikä tarvitse lähteä ruokajonoon. Ihmettelen vaan, että miten ei sinkku tule tuolla toimen, jos perheellinenkin saa sen venymään.
Minä ainakin käyn sillointällöin ruokajonossa ihan vaan sen takia että haluan käyttää vähiä rahojani johonkin muuhun mihin milloinkin. Elän tt korvauksella ja asumistuella siihen asti kun taas töitä löydän enkä ole sossussa käynyt koskaan.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 12:21"]
Tai siitä, että rahat on pelattu, ryypätty ja poltettu savuna ilmaan. Suomessa ei ole sellaista köyhyyttä, etteikö ruokaa saisi ostettua, jos vain priorisoi asioita.
[/quote]
Kylläpä halveksitte köyhiä.
Olen ollut leipäjonossa ruuan jakajana ja suurimman asiakaskunnan muodostivat äidit lapsineen sekä vanhukset. Muutama laitapuolen kulkija oli toki mukana, mutta ihmisarvonsa on heilläkin.
Suurin osa seisoo jonossa häveten sitä, että on ollut pakotettu sinne tulemaan.
Jonoon meneminen on onille selvästi vastenmielistä, joten kyllä siellä todelliseen tarpeeseen jonotetaan.
Asiaa ei muuta miksikään teidän parempiosaisten omahyväiset kommentit.
[/quote]
Määrittele "todellinen tarve"!
Olen itsekin toiminut jakajana ja nähnyt virolaisten, venäläisten, romanien ruuanhakureissuja. Vaikuttaa siltä, että jopa myydään ruokia eteenpäin.
Kyllähän sinne ihan kantasuomalainen juoppokin siinä vaiheessa tulee, kun tilillä kymppi ja sillä pitää saada kaljaa ja röökiaski.
Oletko oikeasti tehnyt työtä leipäjonossa? Jos olet, niin pyydän vastausta ensikisi mainittuun kysymykseen. Määrittele tarve!
[/quote]
Tarpeen syntyminen on yksilöllistä. EU on huomauttanut Suomea sosiaalituran riittämättömyydestä, siinäpä tarvetta kerrakseen.
Potkittiinko sinut mahdollisesti pois vapaaehtoisista asenteellisuutesi vuoksi?
[/quote]
Ei potkittu, menen taas lokakuussa. Nyt pidin tauon työkiireiden ja samanaikasen omaisen sairastumisen takia.
Faktat eivät ole asenteita!
[/quote]
Miksi menet jakamaan ruokaa noille ihmisille joita kohtaan vaikutat tuntevan syvää halveksuntaa?
"Vallankumous syö omat lapsensa"
-Pierre Vergniaud
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 09:42"]
Leipäjoista hyötyvät kaikki. Kaupat saavat elintarvikkeet käyttöön = eivät päädy jätteeksi. Köyhä tai pienituloinen saa lisää ostovoimaa kun saa osan ruuasta ilmaiseksi = lisää verotuloja.
Käypä itse jonottamassa kaksi tunti yhtä leipää ja kahta banaania. Veikkaan että et toista kertaa halua sitä tehdä jos sinulle on vaihtoehto ostaa ruokasi kaupasta. Omalla kohdalla ajattelen leipäjonon viimeiseksi avuksi.
[/quote]
Oikeastaan kaupat itse asiassa häviävät. Nälkäänsä joutuu jokainen ostamaan ruokaa, joten jos mahan saa täyteen ilmaiseksi, kauppiaalta häviää asiakas. Jo shävikki kasvaa niin suureksi, että jätteistä muodostuu kauppiaalle suurikin menoerä, hän pienentää tilauksiaan. Joulupukkina toimiminen on ainoastaan kauppiaiden jaloutta, eivät he oman etunsa takia sitä tee.
Uskon että leipäjonoissa jonotetaan todellisesta tarpeesta. Työttömyys tai sairastuminen voi yllättää ja kelan käsittely kestää pitkään. Toimeentulotukea ei välttämättä saa omistusasunnon, auton tai veljojen vuoksi, liitteitä pitää toimittaa paljon ja yksikin puuttuva venyttää käsittelyä. Myös sossu voi mokata laskelmissaan tai kadottaa liitteitä ja valituksen käsittelyssä kestää. Kyllä siinä nälkä kerkeää tulla.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:29"]
[/quote]
Opintotuki 470e ja solukämppä 270e. Haluatko kertoa miten sä ton 200€ priorisoit niin, että se riittää ruokaan, lääkkeisiin, matkakorttiin ym. peruselämiseen. Mä en osannut, joten leipäjono tuli tutuksi
[/quote]
Opintolaina on osa opintotukea.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 13:34"]
[/quote]
Niin "syystä tai toisesta" jotka 99%:sesti ovat sellaisia syitä, että itse on valittu käyttää ne rahat johonkin muuhun. Ne alkkikset on käyttäneet ne viinaan/tupakkaan, narkit huumeisiin, vanhukset eivät osaa hakea ehkä tukia tai asuvat jääräpäisesti liian kalliissa, jne jne jne. Mihinkään näihin "tarpeisiin" ei voi vastata sillä, että tukisummia korotettaisiin. Juoppo joisi yhä kaiken, narkki narkkaisi kaiken, ja vanhus ei joko hakisi vieläkään niitä tukia tai sitten syytäisi ne esim. siihen ylihintaiseen asuntoonsa (tai peli-automaatteihin, tai hyväksikäyttäville jälkeläisille, jne). "Syy ja toinen" on siis ihan itse valittuja, tai ainakin täysin raha-avun saavuttamattomissa.
Ja sille joka perusteli ettei rahaa jää kun automatkat maaseudulta maksaa niin paljon.. niin, kukahan on pakottanut muuttamaan sinne maaseudulle? Kenen valinta se asuinpaikka on, kenties sinun? Nyt ei kuitenkaan asuta neuvostoliitossa, jossa valtio määrää kunkin asuinpaikan.
Ihan käsittämätöntä miten niin monelle on täysin hämärtynyt oman vastuun käsite. Itse valitaan asuinpaikka, itse valitaan mitä ostetaan, itse valitaan kulutustaso.. ja jonkun muun pitäisi se maksaa. En hyväksy, en todellakaan.
[/quote]
[/quote]
Todella älykäs ja erittäin hyvin perusteltu vastamielipide. NOT.
Silloin tietää että toinen huomaa olevansa väärässä, kun hän turvautuu tällaisiin "keskustelukeinoihin". Vaikka jokin argumentti tulisi aku ankasta, niin se ei tarkoita että ko. argumentti olisi väärässä. Jos sinulla on perusteluja sille että olisin väärässä, niin osoitat sen äläkä piiloudu moisten typeryyksien taakse, eikös?
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 14:00"]
Täysin käsittämätöntä tunnekylmyyttä omia kansalaisia kohtaan.
Ihan sama miksi noilla ihmisillä ei ole rahaa ruokaan. Heidän pitäisi saada valtion varoin ilmaiseksi ruokaa.
[/quote]
Nehän saa jo valtion varoin ruokaa! Mitä rahaa kuvittelet Kelan etuuksien ja toimeentulotuoen olevan.
Jotain amerikkalaisten hyväntekeväisyysihmisten keräämiä potteja, vai?
[/quote]
No niinpä, taas meinaa ihmisiltä unohtua että esim. se helsinkiläinen työtön saa jo todennäköisesti yli tonnin, jopa luokkaa 1500e tulonsiirtoja per kuukausi (vuokra + työmarkkinatuki + toimeentulotuki + sähkö+ lääkkeet). Ja sitten vielä iletään väittää että valtio ei ruoki, voi luoja... Mun puolesta voidaan toimeentulotuki muuttaa ruokaseteleiksi, joilla saa käydä valtion perustamissa ruokamajoissa syömässä kolmesti päivässä. Sopisiko se siis teille valittajille, vai tuleeko sitten itkua että viedään köyhien itsemääräämisoikeus (käyttää se raha esim. viinaan)??
[/quote]
[/quote]
Todella älykäs ja erittäin hyvin perusteltu vastamielipide. NOT.
Silloin tietää että toinen huomaa olevansa väärässä, kun hän turvautuu tällaisiin "keskustelukeinoihin". Vaikka jokin argumentti tulisi aku ankasta, niin se ei tarkoita että ko. argumentti olisi väärässä. Jos sinulla on perusteluja sille että olisin väärässä, niin osoitat sen äläkä piiloudu moisten typeryyksien taakse, eikös?
[/quote]
Sinun "faktasi" eivät olle faktoja. Leipäjonoja ja niiden asiakaskuntaa on tutkittu, joten oikeaakin tietoa on saatavilla. Sinä yrität "argumenteillasi" kieltää tosiasiat, kieltää köyhyyden olemassaolon Suomessa.
Kyllä, "argumenttisi" voisivat olla yhtä hyvin Kokoomuksen nuorisosiiven Susanna Kosken suusta. Hänen kommenttejaan on muuten Kokoomuksen sisällä kauhisteltu...
Tässä faktatietoa sinun mielipiteittesi sijaan:
Ensimmäistä kertaa, kiitos Itä-Suomen yliopiston, selvisi myös se, että ketkä leipäjonoissa jonottavat. He ovat pääasiassa eläkeläisiä (38 %) ja työttömiä tai lomautettuja (38 %). Miltei 70 prosenttia porukasta on yli 46-vuotiaita. Selvästi yli puolet heistä asuu yksin.
Leipäjonot ovat välttämättömiä miltei 20 000 suomalaiselle, kertoo tänään julkaistu ruoka-apututkimus. Liki puolella heistä jää kotitaloutensa käyttövaraksi alle sata euroa kuukaudessa pakollisten menojen jälkeen. Valtaosa kävijöistä on eläkeläisiä ja työttömiä.
Ruokajakoa pyörittävää Backmania tuleva kuitenkin pelottaa.
–
Kun niitä tavallisia työpaikkoja ei ole. Ja kun ne kulkee paikasta toiseen sillä yhdeksällä eurolla ja sitten kun he ovat eläkeiässä, niin eihän sitä eläkettä sitten ole.
Se on todella surullista, toteaa Backman.
Herttoniemen seurakunnan vapaaehtoistyön vastaavalle,
vapaaehtoistyöntekijälle Sinikka Backmanille tullaan myöntämään
6.12.2014 Suomen Valkoisen Ruusun I luokan mitali kultaristein. Mitali
myönnetään hänen ansiokkaasta työstään muun muassa Myllypuron
Elintarvikejakelussa.
Et muuten vastannut sinulle esitettyyn kysymykseen, miksi olet jakamassa ruokaa ihmisille joita halveksit.
Vastaamattomuudestasi voi vetää vain sen johtopäätöksen, että et ole oikeasti ollut jakelijana. Lienet katsellut sivusta halveksien ja itseäsi olalle taputtaen.
En ole tuo jakelija, vaan eri ihminen... ei tullut se mieleen :D?
Ja mitä faktatietoa nyt tarkoitit, joka kumoaa minun sanomiseni?
"Leipäjonot ovat välttämättömiä miltei 20 000 suomalaiselle"
Tämähän on ihan mielipideasia. Joku voi luulla että jos ihminen jonottaa, on jono hänelle välttämätön. Ei tämä todista mitään. Ei ainakaan yhtään enempää kuin se, että minä sanon että ne eivät ole kenellekään välttämättömiä.
"Liki puolella heistä jää kotitaloutensa käyttövaraksi alle sata euroa kuukaudessa pakollisten menojen jälkeen."
Ja tämä ei yksinkertaisesti voi pitää paikkaansa, sillä (oikeasti) pakollisten kulujen jälkeen ei voi jäädä 100e rahaa, koska loput siihen 480 euroon asti saa toimeentulotukena. Eli joko nämä ihmiset eivät ole hakeneet heille kuuluvia tukia ( = tukien nosto ei auta tähän pätkääkään), tai he laskevat pakollisiksi kuluiksi jotain itse valitsemiaan ylellisyyksiä niinkuin tuossa edellä joku laski maalla asumisen ja oman auton. Ei tällaiset kuitenkaan kuulu yhteiskunnan kustannettaviksi, koska ne ovat omia vapaaehtoisia valintoja.
Perustelusi olivat siis 1 mielipide ja 1 valhe. Että saisko vähän parempia perusteluja, kiitos. Kuten sen, että miten ihmeessä toimeentulotuen perusosa 480e/kk ei muka riitä enää ruokaan. Tähän en ole vielä yhdessäkään vastaavassa keskustelussa saanut vastausta - ehkä koska sitä ei ole, ja tiedät itsekin että nuo rahat kyllä riittäisi jos niitä osaisi/viitsisi käyttää fiksusti.
Vantaan helluntaiseurakunnan tiloissa ruokaa jakava Ruokapalvelu jakaa viikoittain noin 450 kassia ruokaa.
– Ruoka jaetaan kolmesti viikossa, keskiviikon jako on lapsiperheille ja liikuntavammaisille, kertoo ruokapalvelusta vastaava Pauli Pärssinen.
Talouden taantuma näkyy Pärssisien mukaan ruokajonoissa.
– Lapsiperheitä on valitettavan paljon, ja he ovat kasvava ryhmä. Aiemmin jonoissa oli enemmän ihmisiä, joiden elämä oli muutenkin hieman hakusessa, nyt paikalla on selkeästi parempiosaisia ihmisiä, jotka ovat menettäneet työpaikkansa.
Leipäjonossa jonottavien keski-ikä oli siis 46 vuotta. Eli liian vanhoja työllistymään enää.
Ennen eläkeikää työttömiksi jäävät suomalaiset ovat vaarassa muodostaa uuden köyhien luokan. Pirjo Nikanderin johtama kolmivuotinen hanke seuraa, miten he pärjäävät.
– Samaan aikaan, kun Suomessa pyritään nostamaan eläkeikiä ja kannustetaan ihmisiä tekemään töitä mahdollisimman pitkään, neli-, viisi- ja kuusikymppisiä jää hirveästi työttömiksi. Eikä ole ollenkaan varmaa, että he pääsevät takaisin työelämään. Tutkimme tätä paradoksia juuri alkaneessa, Koneen säätiön rahoittamassa Kohti kaksitahti-Suomea? -hankkeessa, sosiaalipsykologi ja dosentti Pirjo Nikander sanoo.
[/quote]
Toivottavasti sä jäät työttömäksi ja putoat työmarkkinatuelle. Tekis sulle hyvää, noin niin kuin henkisen kehityksen kannalta.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 09:49"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 09:44"]Meillä on unelma.
[/quote]
Mitä Immosen unelmalla on tän asian kanssa tekemistä?
[/quote]Immosen unelmassa hoidettaisiin oman maan heikko-osaisille perustoimeentulo, eikä pakotettaisi leipäjonossa seisovia katsomaan, kuinka maahan otetaan kymmeniä tuhansia ylöspidettäviä tyhjäntoimittajia. Se syö yhteiskuntaa sisältäpäin rotanlailla.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 19:40"]
Tämähän on ihan mielipideasia. Joku voi luulla että jos ihminen jonottaa, on jono hänelle välttämätön. Ei tämä todista mitään. Ei ainakaan yhtään enempää kuin se, että minä sanon että ne eivät ole kenellekään välttämättömiä.
"Liki puolella heistä jää kotitaloutensa käyttövaraksi alle sata euroa kuukaudessa pakollisten menojen jälkeen."
Ja tämä ei yksinkertaisesti voi pitää paikkaansa, sillä (oikeasti) pakollisten kulujen jälkeen ei voi jäädä 100e rahaa, koska loput siihen 480 euroon asti saa toimeentulotukena. Eli joko nämä ihmiset eivät ole hakeneet heille kuuluvia tukia ( = tukien nosto ei auta tähän pätkääkään), tai he laskevat pakollisiksi kuluiksi jotain itse valitsemiaan ylellisyyksiä niinkuin tuossa edellä joku laski maalla asumisen ja oman auton. Ei tällaiset kuitenkaan kuulu yhteiskunnan kustannettaviksi, koska ne ovat omia vapaaehtoisia valintoja.
Perustelusi olivat siis 1 mielipide ja 1 valhe. Että saisko vähän parempia perusteluja, kiitos. Kuten sen, että miten ihmeessä toimeentulotuen perusosa 480e/kk ei muka riitä enää ruokaan. Tähän en ole vielä yhdessäkään vastaavassa keskustelussa saanut vastausta - ehkä koska sitä ei ole, ja tiedät itsekin että nuo rahat kyllä riittäisi jos niitä osaisi/viitsisi käyttää fiksusti.
[/quote]
Sinä siis katsot omaavasi parempaa faktatietoa kuin mitä antaa tuo yliopiston tekemä tutkimus?
Egosi on ilmeisen suuri.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 19:40"]
[/quote]
Sinä siis katsot omaavasi parempaa faktatietoa kuin mitä antaa tuo yliopiston tekemä tutkimus?
Egosi on ilmeisen suuri.
[/quote]
Mitä ihmeen faktatietoa siinä oli?! Lainaamassasi tekstissä ei kerrota, miten siinä on päädytty "satanen kuussa pakollisten jälkeen" tulokseen - jos se perustuu kyselytutkimukseen, niin sillä ei ole minkäänlaista fakta-arvoa. Toki vastanneet voivat KOKEA että heillä ei ole tarpeeksi rahaa ruokaan, mutta se ei ole faktuaalinen todiste vaan ihan henkilön oma arvio ja voi perustua esim. juuri siihen että rahat menee viinaan tai muuhun turhuuteen, ja näiden jälkeen jää se "satanen". Sama kuin tekisi tutkimuksen että paljonko on suomen keskilämpötila, ja perustaisi sen kyselytutkimukseen "kuinka paljon susta tuntuu että täällä on celsiusasteita". Vastaukset voi olla ihan mitä vaan, eikä niiden pohjalta voi vetää johtopäätöksiä että onko suomen ilmasto lämmennyt vai ei.
Rouva/neiti/herra onkin hyvä ja tarkistaa toimeentulotuen määrät ja myöntämisperusteet. Niissä määritellään hyvin selkeästi, että toimeentulotukea maksetaan niin että vuokran, sähkön, veden, kotivakuutuksen ja terveysmenojen jälkeen jää sinkulla rahaa 480 euroa kuussa. Parilla/lapsiperheellä tietysti enemmän henkilöluvun mukaan. Ei siinä ole mitään kiistämistä, eikä se ole mielipide vaan ihan lakiin kirjattu oikeus. Jos jossakin päin maata sosiaalitoimisto tekee laittomia päätöksiä ja myöntää toimeentulotukea vain sataseen asti, niin asiasta pitää tehdä valitus.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 12:29"] [quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 12:21"] [quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:29"] Leipäjonot eivät kerro mistään muusta kuin ihmisten ahneudesta. Tai siitä, että rahat on pelattu, ryypätty ja poltettu savuna ilmaan. Suomessa ei ole sellaista köyhyyttä, etteikö ruokaa saisi ostettua, jos vain priorisoi asioita. [/quote] Kylläpä halveksitte köyhiä. Olen ollut leipäjonossa ruuan jakajana ja suurimman asiakaskunnan muodostivat äidit lapsineen sekä vanhukset. Muutama laitapuolen kulkija oli toki mukana, mutta ihmisarvonsa on heilläkin. Suurin osa seisoo jonossa häveten sitä, että on ollut pakotettu sinne tulemaan. Jonoon meneminen on onille selvästi vastenmielistä, joten kyllä siellä todelliseen tarpeeseen jonotetaan. Asiaa ei muuta miksikään teidän parempiosaisten omahyväiset kommentit. [/quote] Määrittele "todellinen tarve"! Olen itsekin toiminut jakajana ja nähnyt virolaisten, venäläisten, romanien ruuanhakureissuja. Vaikuttaa siltä, että jopa myydään ruokia eteenpäin. Kyllähän sinne ihan kantasuomalainen juoppokin siinä vaiheessa tulee, kun tilillä kymppi ja sillä pitää saada kaljaa ja röökiaski. Oletko oikeasti tehnyt työtä leipäjonossa? Jos olet, niin pyydän vastausta ensikisi mainittuun kysymykseen. Määrittele tarve! [/quote] Tarve on sitä, kun rahat eivät syystä tai toisesta riitä ruokaan, joka on Suomessa tolkuttoman kallista. Tarpeen syntyminen on yksilöllistä. EU on huomauttanut Suomea sosiaalituran riittämättömyydestä, siinäpä tarvetta kerrakseen. Potkittiinko sinut mahdollisesti pois vapaaehtoisista asenteellisuutesi vuoksi? [/quote] Yritä nyt ymmärtää, että EU:n huomautus perustui lähinnä väärinymmärrykseen. Se on oikaistu jo. Suomalainen systeemi, missä tuki tulee monelta luukulta, ei mennyt ymmärrykseen näillä raportoijilla. He ottivat vertailuun yksittäiset tuet, esim. työttömän 500€/kk(?), huomioimatta sitä, että hän saa myös tt-tukea ja asumistukea, riippuen tilanteesta.
[/quote]
Ole hyvä ja laita linkki, jossa asia "oikaistaan". Muuten kysessä on vain sinun ja muiden kokkareiden mielipide.