Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

muilla pieniä vesikelloja jalkapohjissa?

Vierailija
01.09.2015 |

Mulla tulee nykyisin jos kävelen ulkona paljain jaloin. Kutisevat kauheasti ja ainoa mikä auttaa on laittaa käsidesiä, joka jotenkin kuivattaa rakkulat. :(

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

pompholyx taitaa olla rakkuloiden virallinen nimi.
Ap

Vierailija
2/5 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans, mutta niitä on ollut tähän mennessä vasta 2, eli tosi vähän. Reilun viikon välein vieläpä. Ei ne liity ulkona kävelemiseen. Infektioekseema se on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/5 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellaisia, jotkut isompia. Ihoni on aika huonossa kunnossa ja usein rikki. Mitenköhän sitä voisi hoitaa kun ihan tavallinen Decubal ei auta. lääkärillä kun mainitsin niin ei osannut sanoa yhtään mitään. 

Vierailija
5/5 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehoito

Pompholyx -rakkulat kuivahtavat nopeammin, jos käsiä hautoo haaleassa vedessä parikymmentä minuuttia kerrallaan pari kertaa päivässä. Myös käsin tiskaus ilman suojakäsineitä on sopiva keino rakkuloitten kuivattamiseen. Kumiset tai muoviset suojakäsineet ilman aluskäsineitä hautovat ihoa ja lisäävät rakkuloitten syntyä. Kun rakkulat ovat kuivahtaneet, kannattaa välttää märkää työtä ja elintarvikkeiden käsittelyä ilman aluskäsineillä varustettuja suojakäsineitä. Käsivoiteiden käytöstä ei ilmeisesti ole hyötyä, ei myöskään hydrokortisonivoiteesta tai muista miedoista kortisonivoiteista.

Milloin hoitoon

Jos pompholyx -rakkuloita on jatkuvasti ja mukana on myös varsinaista ekseemaa, on syytä kääntyä lääkärin puoleen. Ajoissa aloitettu ihottuman hoito parantaa ennustetta ratkaisevasti. Ulkoisina hoitoina käytetään muun muassa vahvoja kortisonivoiteita ja takrolimuusivoidetta. Jos rakkulat kasvavat nopeasti suuriksi, on sisäinen kortisonikuuri usein paikallaan. Antibiootteja ei yleensä käytetä. Erikoislääkärin hoitokeinoja ovat paikallinen PUVA –valohoito, alitretinoiini ja immunosuppressiiviset sisäiset lääkitykset.