Yliopistossa ilman ystävää
Onko muilla kokemuksia? Olen ystävällinen ja mukava henkilö. Aiemmin olen saanut helposti ystäviä, mutta nyt koen olevani ulkopuolinen; näihin valmiisiin porukoihin on vaikea päästä mukaan. Luulin, että voisin keskittyä vain opiskeluun, mutta kyllä se tuntuu kurjalta, kun ei ole ystävää, jonka kanssa voisi nauraa ja keskustella syvällisesti pitkien koulupäivien aikana.
Kommentit (47)
Mulla opinnot nyt ihan loppusuoralla ja koko opiskeluaika kului niin, ettei mulla ollut yliopistolla yhtään kaveria. Paskaahan se oli ja omalta osaltaan viivästytti opintoja, kun ahdisti olla ihan yksin esim. vaikeilla kursseilla. Kavereilta olisi saanut tsemppiä ja myötätuntoa. Hankalia teemoja olisi voinut yhdessä pohtia ja olisihan se muutenkin ollut ihanaa omistaa edes yksi ystävä. Mutta näin mun kohdallani, selvisin siitä kuitenkin.
Tiedä sitten, jos olisin saanut ystäviä yrittämällä enemmän, mutta se tuntui hankalalta, kun yliopiston alussa sairastelin paljon ja sitä myötä jouduin myös olemaan pois paljon. Ystävyyssuhteet solmittiin silloin ja minä jäin ulkopuolelle ihan ymmärrettävästi. Lisäksi pidemmällä opinnoissa huomasin, että porukka kursseilla vaihtuu tiuhaan tahtiin ja toisaalta sielläkin jokaisella tuntui olevan ne omat piirinsä.
Itse olin täysin yksin opiskeluajan, koska olin ensinnäkin lukemassa ainoana naisena tietojenkäsittelyoppia, ja lisäksi aloitin opinnot vasta kolmekymppisenä, kun suurin osa siellä oli suoraan lukiosta. Eipä niiden nörttipoikien kanssa yhteistä ollut, eikä biletyskään enää siinä iässä kiinnostanut.
Ei minua kyllä koskaan haitannutkaan ystävättömyys, hoisin maisterinopinnot tehokkaasti 3 vuodessa enkä keskittynyt sosialisointiin.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 22:48"]
Ei sinne yliopistoon ole ystävien takia menty, vaan opiskelemaan. Eikä ne koulupäivät pitkiä ole. Olet provo.
[/quote]
Ap paljasti itsensä provoksi käyttämällä sanaa KOULU.
Yliopisto ei ole koulu eikä kukaan siellä opiskeleva käytä koulu-sanaa.
Tämän ketjun aloittaja on taas näitä kotona tuilla eläviä, jotka keksivät ja kirjoittelevat tänne kaikenlaisia mielikuvitusjuttuja.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 07:03"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 02:27"]
Mitäs jos te kaikki yksinäiset, ystävää etsivät, laittaisitte vaikka vihreän rusetin päälaelle, tai jonkun muun huomiotaherättävän signaalin, mistä tunnistatte toisenne. Areena on vapaa.. sopikaa keskenänne, miten tunnistatte toisenne ;).
[/quote]
Yksinäisen tunnistaa siitä että se on yksin.
[/quote]
Ei välttämättä. Yksinäisyys kai tarkoittaa sitä, että tuntee että haluaisi seuraa mutta sitä ei ole. Yksin voi olla myös olematta yksinäinen. Itse olen aina ollut erakko luonne, ja olen vältellyt ihmisten seuraa. Se olisi minulle tosi ahdistavaa jos ihmiset yksin olemisestani päättelisivät että olen yksinäinen ja alkaisivat tuppautumaan seuraan.
Teille, joitka ette tykkää alkoholipaineitteisista tilaisuuksia tai olette vanhempia (tai sekä että) suosittelen etsimään vapaamuotoisia, tiedepainotteisia tilaisuuksia, joita opiskelijajärjestöt tai oppiaineet järjestävät. Yliopistossa on paljon seminaareja ja pieniä symposiumeja vaikka jonkun ulkomaisen vierailevan luennoitsijuan kunniaksi jne. Niihin on usein vapaa pääsy (ennakkoilmoittautumisella). Etsiytykää myös lukupiireihin ja muihin pienimutoisiin tapahtumiin, joihin mennään "asia edellä" eikä pääpointti ole alkoholipitoisessa juhlimisessa. Jos oppiaineessanne haetaan vapaaehtoisia auttamaan jonkun tiedetapahtuman järjestlyssä, menkää mukaan. Näin löytyy tuttvaia ilman bilesekoilua, joista osasta ehkä sitten syntyy ihan pysyviä ystävyyssuhteitakin.
Luultavasti harvassa paikassa introverttia luonnetta pidetään yhtä normaalina kuin yliopistolla. Pitää vain nähdä vaivaa ja löytää pieniä, kiinnostavia tapahtumia ja mennä rohkeasti keskusteluun mukaan. Yliopisto on myös siitä erityinen ympäristö, että yksin istuvaa ja lukevaa ei pidetä mitenkään outona. Ihmiset olettavat, että hän haluaa keskittyä omaan ajatteluun, eivätkä häiritse. Siksi pitää näöhdä hieman vaivaa.
Minulla pysyvät ystävyyssuhteet löytyivät vasta joskus kolmantena opiskeluvuotena, vaikka moikkaustuttuja oli pilvin pimein ja varmaan näytti siltä, että ystäviä oli vaikka muille jakaa. Se, että jotkut puhuvat iloisesti ennen luentoa ei edes tarkoita sitä, että heilläkään olisi oikeita ystäviä. Se voi olla hyvin pintapuolista, joten on turha pelätä, ettei mukaan enää mahtuisi ensimmäisen vuoden jälkeen. Itse en juonut juuri mitään ja inhoan edelleen ryyppäysjuhlia, mutta yliopisto on tännä muutakin!
Antoisaa lukuvuotta kaikille!
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 22:48"]
Ei sinne yliopistoon ole ystävien takia menty, vaan opiskelemaan. Eikä ne koulupäivät pitkiä ole. Olet provo.
[/quote]
Ap paljasti itsensä provoksi käyttämällä sanaa KOULU.
Yliopisto ei ole koulu eikä kukaan siellä opiskeleva käytä koulu-sanaa.
Tämän ketjun aloittaja on taas näitä kotona tuilla eläviä, jotka keksivät ja kirjoittelevat tänne kaikenlaisia mielikuvitusjuttuja.
[/quote]
Hyvin monet nuoret ihmiset puhuvat nykyään yliopistosta kouluna. Näin se kieli katsos muuttuu. Nykyään kun yliopisto-opiskelua ei pidetä mitenkään erityishienona, vaan aika tavallisena, niin on hiipunut tarve korostaa sitä että missä sitä oikein opiskeleekaan.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 01:15"]
Onko kukaan teistä yksinäisistä turun yliopistosta? Itselläni on jonkin verran bileseuraa, mutta "arkiset kaverit, joiden kanssa voisi käydä esim. syömässä opiskelijaravintolassa tai hengata vaan luentojen välissä ja puhua arkisista asioista/opiskelusta, puuttuvat..
[/quote]
Täällä toinen Turun yliopistosta. Aloitin vasta tänä vuonna, omiin ryhmäläisiini olen jonkin verran tutustunut, mutta muihin en vielä.