Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieläkö kouluissa vaietaan raskausajan ikävistä oireista?

Vierailija
31.08.2015 |

En tiedä, mikä on nykyajan käytäntö yläasteella peruskoulujen terveysoppitunneilla kertoa raskauden aikaisista kielteisistä asioista naisen elämässä?  Vaietaanko niistä kuten vielä 1970-luvun puolivälissä, kun itse kävin yläastetta? Ja vielä lukiossakaan ei kerrottu mitään terveysoppitunnilla, millaisia erinäisiä inhottavia oireita raskausaikana naiselle ilmaantuu eri vaiheessa raskautta, kuten esim. alkuraskauden pahoinvointikin ja myöhemmän raskausajan närästysoireet jne.?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion kävin vuosina 2010-2013 ja kävin kaikki biologian kurssit. Raskaudesta ei sanottu mitään muuta, kuin naisen kehossa tapahtuvat muutokset. Katsoimme myös jonkun videon raskauden etenemisestä, eikä siinäkään mainittu huonoja puolia. Hehkutettiin vain hiusten vahvistumista ja huulten muuttumista punaisemmaksi. Raskauden jälkeisistä oireista ei kerrottu mitään (laskeumat yms.). Yliopistossakaan ei asiaa käsitellessä puhuttu muutakuin ne perus muutokset kehossa.

Järkytyin syvästi raskauden todellisuudesta ja sen jälkeisistä oireista eksyttyäni tälle palstalle. Raskaus ei olekkaan mitään ihanaa onnellisuuden aikaa. 

Vierailija
2/18 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi raskausajan oireista pitäisi kertoa koulussa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:48"]

[/quote]

Miksi murrosiän oireista pitäisi kertoa koulussa?

Vierailija
4/18 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:48"]Miksi raskausajan oireista pitäisi kertoa koulussa?
[/quote]Mietin ihan samaa. Kehon muutokset ym tulee kertoa, mutta onko ne peräpukamat ja oksennukset niin pakollisia? Tärkeämpääkin opetettavaa olisi.
t. Yhden lapsen äiti

Vierailija
5/18 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytön ajatuskin että koulussa pitäisi käsitellä kaikki mahdolliset raskausajan ikävät oireet.  Eihän siellä käsitellä kai vaihdevuosioireitakaan?  Riittää kun murrosiän mukanaan tuomat koukerot käsitellään, raskausaikaa vatuloidaan äitiysneuvolassa sitten.

Vierailija
6/18 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:49"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:48"]

[/quote]

Miksi murrosiän oireista pitäisi kertoa koulussa?
[/quote]

Murrosikä tulee kuitenkin normaalisti kaikille. Raskaaksitulo useimmiten oma päätös (tai oma riskinotto) ja silloin voi itse perehtyä asiaan.

En ole tuo jota lainasit mutta tässä mun mielipide :)

Vierailija
7/18 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle ainakaan tullu yllärinä, että alkuraskaudessa kuvottaa ja lopussa närästää ja vaikka sun mitä. Nykyään ku on toi keksintö nimeltä ja internet, jossa on välillä vähän liikaakin tietoa.

Vierailija
8/18 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan mun yläasteaikana 2009-2012 kerrottu itse raskaudesta yhtikäs mitään. Pelkästään sikiön kehityksestä, mutta ei mitään raskauden oireista, rajoitteista taikka itse synnytyksestäkään.

Vierailija
9/18 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:53"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:49"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:48"] Miksi raskausajan oireista pitäisi kertoa koulussa? [/quote] Miksi murrosiän oireista pitäisi kertoa koulussa? [/quote] Murrosikä tulee kuitenkin normaalisti kaikille. Raskaaksitulo useimmiten oma päätös (tai oma riskinotto) ja silloin voi itse perehtyä asiaan. En ole tuo jota lainasit mutta tässä mun mielipide :)

[/quote]

Jos ihmiset tietäisivät todellisuuden raskaudesta, niin moni ei ehkä hankkisi lapsia. Tai ainakin osaisivat henkisesti valmistautua niihin, eikä tarvitsisi itkeä täällä oireitaan.

Vierailija
10/18 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:51"]

Älytön ajatuskin että koulussa pitäisi käsitellä kaikki mahdolliset raskausajan ikävät oireet.  Eihän siellä käsitellä kai vaihdevuosioireitakaan?  Riittää kun murrosiän mukanaan tuomat koukerot käsitellään, raskausaikaa vatuloidaan äitiysneuvolassa sitten. 

[/quote]

Kyllä sukupuolihormoneita käsitellessä kerrotiin niiden määrän muutokset elämän aikana ja mahdolliset oireet mitä erityksen loppuminen aiheuttaa.

Vierailija
11/18 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin eka lapsi saadaan 28,5 -vuotiaana, muistaako silloin enää edes mitä yläasteella/lukiossa on lisääntymisestä puhuttu...

Vierailija
12/18 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minun mielestäni se on valehtelua, että jätetään kertomatta jotakin. Raskauden hyviä puolia korostetaan, mutta huonot jätetään mainitsematta. Vähänniinkuin alkoholista kerrottaessa kerrotaan sen hauskat vaikutukset, mutta jätetään ne haitalliset asiat pois. Alkoholikin kun on jokaisen oma valinta.

Vierailija
13/18 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisisi myös teiniraskauksia, kun saisivat realistisen käsityksen siitä, millaista kärsimystä raskaus on. (Itselläni ei mitään kokemusta).

Vierailija
14/18 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:05"]Ehkäisisi myös teiniraskauksia, kun saisivat realistisen käsityksen siitä, millaista kärsimystä raskaus on. (Itselläni ei mitään kokemusta).
[/quote]Kuunteleeko sellaiset idiootit tunneilla?

Vierailija
15/18 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:07"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:05"]Ehkäisisi myös teiniraskauksia, kun saisivat realistisen käsityksen siitä, millaista kärsimystä raskaus on. (Itselläni ei mitään kokemusta).
[/quote]Kuunteleeko sellaiset idiootit tunneilla?
[/quote]

Sellaiset ei edes ole niillä tunneilla, vaan hankkiutumassa paksuksi ihan jossain muualla.

Vierailija
16/18 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:05"]

[/quote]

Missä korostetaan hyviä puolia ja kuinka kaapissa voi ihminen kasvaa, jos se ei ole pahoinvoinnista koskaan kuullu?

Minun mielestäni se on valehtelua, että jätetään kertomatta jotakin. Raskauden hyviä puolia korostetaan, mutta huonot jätetään mainitsematta. Vähänniinkuin alkoholista kerrottaessa kerrotaan sen hauskat vaikutukset, mutta jätetään ne haitalliset asiat pois. Alkoholikin kun on jokaisen oma valinta.

[/quote]

Vierailija
17/18 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:03"]

Keskimäärin eka lapsi saadaan 28,5 -vuotiaana, muistaako silloin enää edes mitä yläasteella/lukiossa on lisääntymisestä puhuttu...

[/quote]

Kyllä asiasta jää jonkinlainen käsitys päähän. Tällä hetkellä se käsitys ei ole kovin realistinen

Vierailija
18/18 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:03"]

[/quote]

Kyllä asiasta jää jonkinlainen käsitys päähän. Tällä hetkellä se käsitys ei ole kovin realistinen
[/quote]Jaa. Itse ainakin tajusin, että koulussa kerrottiin asia vain pintapuolisesti. Luulen, että useimmat omilla aivoilla ajattelevat ihmiset ymmärsivät samalla lailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä