Anopin pilaantuneet tarjottavat ja hienotunteisuus
Anoppini on ihana ihminen monin tavoin, mutta ei huomaa itse ruokien pilaantumista vaan syö hymyssä suin homeista ja hapantunutta ja tarjoilee sitä muillekin. Rahasta ei ole puutetta, mutta asenne rahan kuluttamiseen on sellainen, että mitään ei makseta mistään.
Harmittaa monella tavalla: ällöttää itse syödä hänen tarjoilujaan, nolottaa hänen puolestaan, kun hän tarjoilee niitä vielä vieraammille, ja lisäksi ihmetyttää, kenelle hän oikein rahojaan säästelee: meillekö, jotka vain tuhlaamme ostelemalla tuoretta ruokaa?
Vaikka kuinka hienotunteisesti tuosta sanoisi, niin loukkaahan se, ja lisäksi saa itse tuhlarin maineen - kyllähän sitä nyt syötäväksi kelpaa vähän vanhempikin pulla, ja homepilkut voi vain noukkia pois mehun päältä. Yli seitsemänkymppisen päätä ei varmasti saa kääntymään. Jos niihin ei ole tähän mennessä kuollut, ei niihin kuole nytkään - tyhmää nirppanokkaisuutta uskotella että on terveysriskejä.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta?
Kommentit (78)
Suuret ikäluokat alkaa olla siinä iässä että ne on aika kuutamolla. Voisi äänioikeuden nyt ainakin ottaa pois dementikoilta. Poliitikot tykkää kun lukee jotain hesari-pravdaa kuin raamattua. Helposti ohjailtavissa. Sitten antaa omaisuutensa valtiolle tai kunnalle. Hölmöjä.
Mitenkähän on muuten se hygienia hoidossa. Käydäänkö suihkussa. Pestäänkö käsiä. Ihan perusjuttuja. Kuitenkin moni vanhus haisee kuselle ja isälläni on ahkeruuden merkki. On siis vanhus ja eläkkeellä. Että kädet on paskaset kun tullaan kahvipöytään. Niillä kätösillään sitten koskettelee kaikkea myös ruokia. Kun tästä huomauttaa loukkaantuu ja saa raivarin. Ihan kunnolla mustat kynnen aluset ja liasta läikkiä käsissä. Myös vaatteet paskaset. Vaikka rahaa on ja eläke suuri.
Vierailija kirjoitti:
Ei noista pääse eroon, ei hyvällä eikä pahalla. Lakkaisin kyläilemästä kokonaan.
Kyllä käydä voi. Mutta miksei voisi miniä vähän auttaa ja viedä ja leipoa omat tarjottavat. Kaikki on tyytyväisiä. Tiedän. satuolento. Leipova lisääntymisikäinen suomalainen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne kieltämättä. Itselläni on vähän vastaavanlainen, mutta kuitenkin erilainen. Aina kun menemme isäni luo kylään, hänen astiansa ovat likaisia/ihan pesuaineessa. Isä pesee astianpesukoneella, mutta luultavasti huonoilla pesuaineilla tai ohjelmilla, kun astiat eivät puhdistu. Olen huomauttanut asiasta moneen kertaan, mutta isä väittää minun kuvittelevan omiani. Kerrankin sain teemukin, johon oli jäänyt pohjalle iso kerros pesuainetta. Isä kaatoi kuuman teeveden mukiin, eikä edes huomannut, miten vesi muuttui lähes valkoiseksi. En tietenkään juonut teetä, mutta mielessä kävi, että kuinkahan monesti isä on kulauttanut vastaavan kupposen omiin kitusiinsa...
Ei kai tuo ole ohjelmien tai pesuaineen vika, mättää liikaa pesuainetta siihen masiinaan?!
En usko, että kyse on siitä. Hän käyttää sellaisia pesujauhetabletteja ja laittaa niitä aina yhden per koneellinen, niin kuin pitääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noista pääse eroon, ei hyvällä eikä pahalla. Lakkaisin kyläilemästä kokonaan.
Kyllä käydä voi. Mutta miksei voisi miniä vähän auttaa ja viedä ja leipoa omat tarjottavat. Kaikki on tyytyväisiä. Tiedän. satuolento. Leipova lisääntymisikäinen suomalainen nainen.
No. Mä kyllä leivon, olen hyvä leipoja. Usein vienkin anopille lämpimäisiä. Mutta peruskohteliaisuuteen tavallaan kuuluu myös syödä mitä tarjotaan. Tuntuu törkeältä mennä kylään ja syödä pelkästään itse tuomiaan eväitä, jos emäntäkin laittaa jotain tarjolle.
Yksinäisen eläkeläisen elämä on aika tyhjää enkä ajattele, että häntä tarvitsisi tällaisissa asioissa vielä erityisesti auttaa, monissa muissa toki autetaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän on muuten se hygienia hoidossa. Käydäänkö suihkussa. Pestäänkö käsiä. Ihan perusjuttuja. Kuitenkin moni vanhus haisee kuselle ja isälläni on ahkeruuden merkki. On siis vanhus ja eläkkeellä. Että kädet on paskaset kun tullaan kahvipöytään. Niillä kätösillään sitten koskettelee kaikkea myös ruokia. Kun tästä huomauttaa loukkaantuu ja saa raivarin. Ihan kunnolla mustat kynnen aluset ja liasta läikkiä käsissä. Myös vaatteet paskaset. Vaikka rahaa on ja eläke suuri.
Mulle anoppi totesi aikoinaan että hänellä ei koskaan hiki haise. Tätä edelsi kepeään sävyyn minulta ehdotus että lämmitetään sauna ja käydään pesulla, saadaan hiet pois. Juu ei haise ei...aivan jäätävä käry. Ja eipä se pesulla käynti juuri auta kun ei käytetä deodoranttia ja laitetaan ne likaiset polyesterivaatteet uudestaan päälle. Anoppi on iäkäs, nyt on alkanut muisti pätkiä, en oikein kehtaa asiaan puuttua kun tyttärensä ja poikansa eivät asiaan tartu. On kuitenkin muuten mukava ihminen, loukata en missään nimessä halua. Itsellä vain aika hajuherkkä nenä ja välillä tuskaa matkustaa esim.samalla autolla.
Tuttavalla oli eräs isovanhemmista nuuka ja pakkasesta söi liki 30v. vanhoja ruokia. Nyt jo edesmennyt, ei kuitenkaan kupsahtanut ruokamyrkytykseen. Tämä vanhojen ruokien syönti lienee pula-ajan kokeneille yleistä käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle anoppi totesi aikoinaan että hänellä ei koskaan hiki haise. Tätä edelsi kepeään sävyyn minulta ehdotus että lämmitetään sauna ja käydään pesulla, saadaan hiet pois. Juu ei haise ei...aivan jäätävä käry. Ja eipä se pesulla käynti juuri auta kun ei käytetä deodoranttia ja laitetaan ne likaiset polyesterivaatteet uudestaan päälle. Anoppi on iäkäs, nyt on alkanut muisti pätkiä, en oikein kehtaa asiaan puuttua kun tyttärensä ja poikansa eivät asiaan tartu. On kuitenkin muuten mukava ihminen, loukata en missään nimessä halua. Itsellä vain aika hajuherkkä nenä ja välillä tuskaa matkustaa esim.samalla autolla.
Tuttavalla oli eräs isovanhemmista nuuka ja pakkasesta söi liki 30v. vanhoja ruokia. Nyt jo edesmennyt, ei kuitenkaan kupsahtanut ruokamyrkytykseen. Tämä vanhojen ruokien syönti lienee pula-ajan kokeneille yleistä käytöstä.
Myöskään ”pyykkietikka ei haise”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaista itsellä omien vanhempien kanssa. Noinhan se on ennen ollut. Leivästä leikattu vain homehtunut kohta pois, hillon päältä vain kaavittu home pois. Kun kaikesta on ollut pulaa, niin ei ole raaskittu heittää ruokaa pois. Kun tuohon on pienestä pitäen kasvanut, ei siitä enää opi pois. Itse jätän vain syömättä. Jotenkin vaikuttaa, että kun ovat tottuneet syömään pilaantunutta ruokaa, ei siitä saa edes mitään ruokamyrkytystä kuten itse saa.
Vanhempani ovat syntyneet 1941 ja vaikka he ovatkin säästäväistä ja tarkkoja, niin eivät he nyt typeriä ole. He tajuavat ilman lasten sanomisiakin, että homeiset ruuat ovat syömäkelvottomia ja raaskivat oikein hyvin heittää kompostiin pilaantuneet ruuat.
Älkää nyt alkako ymmärtämään tyhmyyttä ja keksikö sille selityksiä.
Sinun vanhempasi ovat todennäköisesti kasvaneet kodeissa, jos ruoasta ei ollut pulaa. Moni muu tuonikäinen on kasvanut kodissa, jossa ruokaa ei ollut tarpeeksi tai se oli ainakin hyvin yksipuolista. Sellaisessa kodissa kasvaneella on jäänyt takaraivoon se, että mitään ruokaa ei heitetä menoksi. Kun tuohon on kasvanut koko lapsuutensa, on asennetta vaikea muuttaa yli 70-vuotiaana. Lisäksi asenteeseen vaikuttaa oma elämänkokemus: kun on koko elämänsä tehnyt näin eikä siitä ole ollut harmia, on vaikeaa sisäistää se, että home voi olla oikeasti vaarallista.
Tiedätkö, vanhempieni lapsuudenkodeissa oli todellakin pulaa ruuasta, mutta yhä vieläkin sanon, että vanhempani eivät ole typeriä. He ovat fiksuja kahdeksankymppisiä, joiden elämä ei kaadu siihen, että joskus sitä vain joutuu laittamaan ruokaa kompostiin.
Sitä paitsi jos ihminen on ollut erittäin säästäväinen ja huipputarkka vaikka elämänsä ensimmäiset 20 vuotta, niin sen jälkeen 60 vuodessa sitä ehtii jo hyvin muuttamaan hieman tapojaan nykypäivään sopivaksi. Normaali fiksu ihminen ainakin pystyy sen muutoksen tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne kieltämättä. Itselläni on vähän vastaavanlainen, mutta kuitenkin erilainen. Aina kun menemme isäni luo kylään, hänen astiansa ovat likaisia/ihan pesuaineessa. Isä pesee astianpesukoneella, mutta luultavasti huonoilla pesuaineilla tai ohjelmilla, kun astiat eivät puhdistu. Olen huomauttanut asiasta moneen kertaan, mutta isä väittää minun kuvittelevan omiani. Kerrankin sain teemukin, johon oli jäänyt pohjalle iso kerros pesuainetta. Isä kaatoi kuuman teeveden mukiin, eikä edes huomannut, miten vesi muuttui lähes valkoiseksi. En tietenkään juonut teetä, mutta mielessä kävi, että kuinkahan monesti isä on kulauttanut vastaavan kupposen omiin kitusiinsa...
Ehkä isäsi ei enna ohjelman pyöriä loppuun saakka vaan kuvittelee astioiden olevan puhtaita kun astianpesukone hiljenee hetkeksi.
Se kone täytetään miten sattuu ja monet kipot ja kupit päällekäin ja osa kääntyy koneen pestessä oikeinpäin jolloin siihen jää likaista pesuainevettä sisään. Vanhukset vain tyhjää vedet kipoista mutta ei huuhtele niin se likainen sakka kuivuu pohjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
u
Vierailija kirjoitti:
Samanlaista itsellä omien vanhempien kanssa. Noinhan se on ennen ollut. Leivästä leikattu vain homehtunut kohta pois, hillon päältä vain kaavittu home pois. Kun kaikesta on ollut pulaa, niin ei ole raaskittu heittää ruokaa pois. Kun tuohon on pienestä pitäen kasvanut, ei siitä enää opi pois. Itse jätän vain syömättä. Jotenkin vaikuttaa, että kun ovat tottuneet syömään pilaantunutta ruokaa, ei siitä saa edes mitään ruokamyrkytystä kuten itse saa.
Vanhempani ovat syntyneet 1941 ja vaikka he ovatkin säästäväistä ja tarkkoja, niin eivät he nyt typeriä ole. He tajuavat ilman lasten sanomisiakin, että homeiset ruuat ovat syömäkelvottomia ja raaskivat oikein hyvin heittää kompostiin pilaantuneet ruuat.
Älkää nyt alkako ymmärtämään tyhmyyttä ja keksikö sille selityksiä.
Homeiset ruuat pistävät pois, mutta aina kauhean loukkaantuneina. "Miten tämä nyt voi olla jo homeessa, vasta viimeksi kaupasta ostin". Ei se ole mitään keksittyä, että heillä on erilaiset standardit. Esim. pulla on aina itse leivottua tietysti. Kaupan pullaa ei mummo kehtaa vieraille tarjota. Hyvää pullaa hän leipookin, mutta jos vieraat tulevat huomenna, hän leipoo tänään. Mummon standardin mukaan pulla on tuoretta. Nykykäsityksen mukaisesti se on jo vanhaa.
Pulla nyt ei kyllä päivässä tai parissakaan homehdu, ainakaan normaaliolosuhteissa ja se on aivan hyvää syödä.
Minä olin äidilleni vielä julmempi, ratsasin jääkaapin, pidin puhuttelun ja heitin pois vanhentuneet. Jokaikinen kerta käydessä, siitä kun huomasin hometta. Noin puoli vuotra kesti ja sen jälkeen äiti tottui heittämään homeisia pois ja käydessä pyytää, että tarkastan ja heitän pois, jos on päiväykset menneet ja nostan eteen ne mitä pitää käyttää pian. Äidillä on jo vähän heikko näkö. Ennen ei tätä ongelmaa ollut, alkoi iän myötä ja ehkä makuaistikaan ei enää vanhempana varoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuo ole ohjelmien tai pesuaineen vika, mättää liikaa pesuainetta siihen masiinaan?!
En usko, että kyse on siitä. Hän käyttää sellaisia pesujauhetabletteja ja laittaa niitä aina yhden per koneellinen, niin kuin pitääkin.
Putsaako konetta tarpeeksi usein? Suodattimet tukkeutuu vähitellen ja pesu- ja huuhtelutulos ei ole hyvä sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Aika raakaa kommenttia.. Itse jättäisin vaan tarjoilut koskematta ja sillä selvä. Toisten puolesta en jaksaisi nolostella.
Pilaantuneen ruoan syömisestä voi saada ruokamyrkytyksen. Jos perheessä on pienempiä lapsia, niin lapsille tulee nopeasti nestehukkaa ja he voivat joutua sairaalaan. En söisi mitään, mikä on selvästi pilaantunutta. Aikoinaan söin tutun vanhuksen luona vanhaa kuivaa pullaa tai muuta vastaavaa. En kehdannut sanoa mitään. Nyt sanoisin. Epäilen, että vanhoilla ihmisillä on makuaisti pilalla. He eivät itse huomaa mitään. Tai sitten on tosiaan kyseessä ketjussa mainittu dementia tai sairaalloinen nuukuus.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu oman äitini kanssa. Muuten on ihan hygieeninen, mutta hänen mielestään, ruoat, pullat ym. Voi huoletta pakastaa ja sulattaa monta kertaa.
Kävimme yleensä hänen luonaan lauantaina tai sunnuntaina. Ihmettelin aina sitä, että miksi minulle ja miehelle piti laittaa tarjolle esim. kuusi pullaa, 7 palaa piirakkaa ja keksejä, vaikka emme kumpikaan kauheasti välitä makeasta ja syömme vain yhden pullan/piurakkapalana. Ajattelin tietenkin, että he varmasti syövät pullat myöhemmin isämme kanssa. Ihmettelin joskus, miten pullat ovat niin kuivia ja marjapiirakan päälinen jotenkin rakeinen.
Kerran taas menimme kylään esikoista odottaessa ja mietin, että miten voikin on ihan samanlainen erikoisen muotoinen pala piirakkaa tarjolla ja miten edellisenäkin viikonloppuna oli ihan samanlainen. Söin kyseisen palan, minkä jälkeen oksensin ja ripulin seuraavan yön ja päivän.
Tämän jälkeen kuulustelun äitiä siitä, että tarjoaako hän meille useaan kertaan sulatettuja pullia. Hän piti koko hygienia-asiaa ihan höpötyksen, eivätkä pullat ja piirakat mene miksikään, jos ne mikrossa sulattaa ja tämän jälkeen saman päivän aikana uudestaan pakastaa.
Tuo kokemus oli niin raju, että en ole uskaltanut tämän jälkeen syödä (enkä syöttää lapsillenikaan) heillä mitään tarjottavia, jotka olisivat voineet käydä pakasteena kautta ja olemmekin alkaneet kutsua vanhempiani meille kahville. Jos menemme heille, niin vien omat pullat mukana. Vieläkin saan kuulla heittoja siitä, että miten on vain liian hygieeninen.
Jatkan vielä tätä juttua sen verran, että ymmärrän toki että ennen oli pulaa ruoasta ja kaikki ruoka piti käyttää hyväksi. En kuitenkaan ymmärrä, että miksi ruokaa ei vielä 80 luvullakaan voinut laittaa jääkaappiin, vaan sitä säilytettiin pöydällä tuntikausia. Sama jatkuu jossain määrin edelleen. Talo on kyllä aina tosi siisti ja keittiö puunattu, mutta ruoka voi kesäkuumallakin olla tuntikausia pöydällä.
Olen aina ollut herkkävatsainen, vaikka olenkin lapsista vanhempi ja syntynyt aikaan, jolloin vanhemmillani oli vielä karjaa ja olen kuulemma viettänyt neljä ensimmäistä elinvuottani navetan lattialla pyörien (vastustuskyky pitäisi olla hyvä). Näin jälkikäteen ajateltuna olin lapsena aina välillä "vatsataudissa", joka ei mystisesti kuitenkaan tarttunut pienessä talossa keneenkään muuhun. Luulen, että vatsani ei vaan kestänyt pilaantunutta ruokaa ja muu perheeni ei vain reagoinut niin helposti vatsalla.
Vierailija kirjoitti:
Samantapainen ongelma meillä. Anoppi tekee aina ison satsin ruokaa ja säilyttää sitä monta päivää joko hellalla kattilassa tai uunissa, jos on uuniruoka. Lämmittää koko satsin monta kertaa ja antaa taas jäähtyä siinä hellalla /uunissa. Monta kertaa olen tästä puhunut, hänen vastauksensa on ettei hän tiedä ketään kenelle olisi mitään ongelmia tästä tullut. No ehkä ei tunne, mutta inhottaa syödä niitä monta päivää lämpimässä muhineita ruokia. Onneksi ei usein jouduta siihen tilanteeseen, että hänen kotonaan pitäisi asettua ruokapöytään.
Kuvaamasi ruoka on oikeasti vaarallista. Maamme päälehdessä oli muutama vuosi sitten artikkeli tästä aiheesta. Siinä kerrottiin tapauksista, jotka olivat sattuneet Keski-Euroopassa. Yksi tapaus koski lääkärin perhettä - aivan käsittämätöntä. Esimerkkiperheissä oli säilytetty ruokaa liian lämpimässä. Tai samaa ruokaa oli lämmitetty moneen kertaan. Jotkut henkilöt joutuivat "vain" sairaalaan, mutta jossakin toisessa perheessä ihmisiä kuoli. En itse enää ota riskejä.
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat alkaa olla siinä iässä että ne on aika kuutamolla. Voisi äänioikeuden nyt ainakin ottaa pois dementikoilta. Poliitikot tykkää kun lukee jotain hesari-pravdaa kuin raamattua. Helposti ohjailtavissa. Sitten antaa omaisuutensa valtiolle tai kunnalle. Hölmöjä.
Suuret ikäluokat eivät enää ole suurin ikäluokka. Heitä on siirtynyt aika paljon toiseen olomuotoon. Siitä on kerrottu mediassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu oman äitini kanssa. Muuten on ihan hygieeninen, mutta hänen mielestään, ruoat, pullat ym. Voi huoletta pakastaa ja sulattaa monta kertaa.
Kävimme yleensä hänen luonaan lauantaina tai sunnuntaina. Ihmettelin aina sitä, että miksi minulle ja miehelle piti laittaa tarjolle esim. kuusi pullaa, 7 palaa piirakkaa ja keksejä, vaikka emme kumpikaan kauheasti välitä makeasta ja syömme vain yhden pullan/piurakkapalana. Ajattelin tietenkin, että he varmasti syövät pullat myöhemmin isämme kanssa. Ihmettelin joskus, miten pullat ovat niin kuivia ja marjapiirakan päälinen jotenkin rakeinen.
Kerran taas menimme kylään esikoista odottaessa ja mietin, että miten voikin on ihan samanlainen erikoisen muotoinen pala piirakkaa tarjolla ja miten edellisenäkin viikonloppuna oli ihan samanlainen. Söin kyseisen palan, minkä jälkeen oksensin ja ripulin seuraavan yön ja päivän.
Tämän jälkeen kuulustelun äitiä siitä, että tarjoaako hän meille useaan kertaan sulatettuja pullia. Hän piti koko hygienia-asiaa ihan höpötyksen, eivätkä pullat ja piirakat mene miksikään, jos ne mikrossa sulattaa ja tämän jälkeen saman päivän aikana uudestaan pakastaa.
Tuo kokemus oli niin raju, että en ole uskaltanut tämän jälkeen syödä (enkä syöttää lapsillenikaan) heillä mitään tarjottavia, jotka olisivat voineet käydä pakasteena kautta ja olemmekin alkaneet kutsua vanhempiani meille kahville. Jos menemme heille, niin vien omat pullat mukana. Vieläkin saan kuulla heittoja siitä, että miten on vain liian hygieeninen.
Jatkan vielä tätä juttua sen verran, että ymmärrän toki että ennen oli pulaa ruoasta ja kaikki ruoka piti käyttää hyväksi. En kuitenkaan ymmärrä, että miksi ruokaa ei vielä 80 luvullakaan voinut laittaa jääkaappiin, vaan sitä säilytettiin pöydällä tuntikausia. Sama jatkuu jossain määrin edelleen. Talo on kyllä aina tosi siisti ja keittiö puunattu, mutta ruoka voi kesäkuumallakin olla tuntikausia pöydällä.
Olen aina ollut herkkävatsainen, vaikka olenkin lapsista vanhempi ja syntynyt aikaan, jolloin vanhemmillani oli vielä karjaa ja olen kuulemma viettänyt neljä ensimmäistä elinvuottani navetan lattialla pyörien (vastustuskyky pitäisi olla hyvä). Näin jälkikäteen ajateltuna olin lapsena aina välillä "vatsataudissa", joka ei mystisesti kuitenkaan tarttunut pienessä talossa keneenkään muuhun. Luulen, että vatsani ei vaan kestänyt pilaantunutta ruokaa ja muu perheeni ei vain reagoinut niin helposti vatsalla.
Minulla oli lapsena pieni sisarpuoli. Vanhempani uusi perhe asui ulkomailla, joten ehdin tavata tämän siskoni vain yhden kerran, kun hän oli noin kaksivuotias. Pari vuotta myöhemmin saimme tiedon, että tyttö oli kuollut vatsatautiin. Aikuisena sain tietää, että kyseessä oli nestehukka. Kannattaa suhtautua vakavasti ruuan säilytykseen.
Vierailija kirjoitti:
Muistisairaus.
Olen itse 7-kymppinen ja todella tarkka ruoka-asioissa. Anoppi on yli 90 ja hän on ollut aina Hulda huoleton. Ihan 45 v lähtien olen tuntenut. Ei ole muistista kiinni vaan luonneominaisuus. Jääkaappi täynnä pilaantunutta ruokaa ollut aina.
Monet vanhukset tarjoilee pilaantunutta ruokaa/juomaa ja sitä tarjoillaan likaisilta astioilta. Itse kieltäydyn kohteliaasti. Kerron juuri syöneeni, tai juoneeni jo tarpeeksi kahvia samana päivänä. Valitettavan yleistä.