Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muna kelluu, voiko syödä?

Vierailija
30.08.2015 |

Eli oli pari vanhaa munaa jääkaapissa, jotka kelluntatestissä jäävät kellumaan. Ovatko automaattisesti pilaantuneita, vai voiko keitettyinä syödä jos ei ole mitään maku tai hajuhaittoja?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle osui kerran pilaantunut muna. En kelluttanut sitä, mutta siitä alkoi keittäessä nousta hajua - yök! En kyllä söisi kelluvia munia.

Vierailija
2/8 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanha ole synonyymi pilaantuneelle. Kelluminen merkitsee sitä, että vettä on haihtunut ja suurentunut ilmakupla kelluttaa munaa.

Voit syödä, jos ei haise mitenkään omituiselle kun rikot. Pilaantuneen munan hajun kyllä taatusti tunnistaa. Kerran kaappi haisi, mutta yksikään muna ei ollut pilaantunut, kun rikoin ne koirien ruuaksi. Haju tuli ilmeisesti jostakin pakkauksesta. 

Jos et uskalla syödä, käytä vaikka hiustenpesuun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelluva voi olla pilaantunut tai sillä voi olla tipu.

Tässä klassinen ohje: "älä syö kelluvaa kananmunaa äläkä keltaista lunta"

Vierailija
4/8 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötyä tuli ja ihan hyvältä maistui:)
Aattelin siis ihan testimielessä syödä, kun muistan joskus jostain lukeneeni, että vaikka kelluiskin, niin ei ole automaattisesti pilaantunut.
Minulla siis oli ihan tuoreitakin munia, mutta jääkaappiin oli jäänyt pari vanhaa munaa ja päätin testimielessä keittää molempia. Laitoin toisen leivän päälle uuden ja toisen leivän päälle vanhan munan. En havainnut niiden välillä mitään maku tai hajueroa ja tämän vanhan munan parasta ennen päivämäärä oli 27.5, eli yli 3 kuukautta sitten. Oli ollut koko tuon ajan jääkaapissa.

Vierailija
5/8 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 KANAMUNAA KENNOSSA. PÄIVÄYS 2 PÄIVÄÄ SITTEN JA KAIKKI KELLUIVAT. EI MAKU EIKÄ HAJUHAITTOJA. OUTOA. ENNEN KANAMUNAT SÄILYIVÄT HELPOSTI YLI KUUKAUDEN PÄIVÄYKSESTÄ. MITÄ NIILLE KANOILLE SYÖTETÄÄN ;-)

Vierailija
6/8 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kelluvaa, sen pitää sukeltaa.

Vierailija
7/8 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitän pois vanhentuneet heti, tuoreet kananmunat on parhaita maultaan.

Vierailija
8/8 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muna kelluvuus ei kerro mitään sen kelpoisuudesta syötäväksi. Se kertoo vain siitä, että ilman määrä on kasvanut munassa.

Pilaantuneen munan kyllä havaitsee heti kun rikot kuoren, nimittäin sitä kammottavaa hajua tuuletat kämpästäsi ainakin pari päivää.

Itse olen syönyt munia useita kuukausiakin parasta ennen päiväyksen jälkeen ja ovat olleet täysin moitteettomia. Pari kertaa on kohdalleni osunut mätä kananmuna ja sitä hajua en todellakaan unohda.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan