Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liisan hautajaiset

Vierailija
30.08.2015 |

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1440385007527.html

Uutinen kertoo "Liisan" hautajaisista, jossa ei ollut yhtään omaista tai ystävää.

Minua tuo järkytti.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei. Toiset haluaa elää yksin.
Ja toisaalta, niin makaa kuin petaa. Jatkuvasti puhutaan siitä, miten kamalaa on kun vanhuksia ei käydä katsomassa vanhainkodeissa. Well, ehkä siihen on syynsä. En tule koskaan jättämään omia vanhpiani tai appivanhempia, niin etteikö heitä käytäisi katsomassa ja pitämässä huolta. Sen sijaan ymmärrän ystävääni, joka ei käy katsomassa alkoholisti-isäänsä, joka teki koko perheen elämästä helvettia vuosikaudet. Tai toista, jonka tunnemanipuloija narsistinen äiti on yksin laitoksessa.

Eli mun eka ajatus oli, että ehkä Liisa ei oikein pitänyt ihmisistä. Tai ehkä hän oli veemäinen tapaus.

Vierailija
2/30 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minnuukin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellekkään ei toi samanlaista kohtaloa.

Vierailija
4/30 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ilmeisesti kyseessä on ihminen, jolla ei ole lapsia ja sisarukset ovat vanhoja ja asuvat kaukana. Eli ei ole ollut ketään läheistä, joka olisi jaksanut järjestää hautajaiset. Eihän tuon Liisan elämä vaikuta kamalalta, hän on itse ollut omasta valinnastaan introverttiluonne, jolla on kuitenkin ollut naapurissa ihmisiä, jotka ovat auttaneet. Kaunis tilaisuus. Kyllä mulla voi käydä noin, jos elän miestäni ja lapsettomia veljiäni pitempään, että hautajaisissa ei ole ketään. Minulla on kyllä lapsia, mutta toinen on autisti, joka ei kestä kirkon kaikumista ja toinen muuttanee ulkomaille. Ei siitä kenenkään tarvitse järkyttyä. Haluaisin, ettei hautajaisia olisi ollenkaan, mutta en tiedä onnistuuko se muuten kuin eroamalla kirkosta. 

Vierailija
5/30 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt yksinäisyydestä ja tuo on yksi pahimpia pelkojani.

Vierailija
6/30 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:36"]

Mua ei. Toiset haluaa elää yksin. Ja toisaalta, niin makaa kuin petaa. Jatkuvasti puhutaan siitä, miten kamalaa on kun vanhuksia ei käydä katsomassa vanhainkodeissa. Well, ehkä siihen on syynsä. En tule koskaan jättämään omia vanhpiani tai appivanhempia, niin etteikö heitä käytäisi katsomassa ja pitämässä huolta. Sen sijaan ymmärrän ystävääni, joka ei käy katsomassa alkoholisti-isäänsä, joka teki koko perheen elämästä helvettia vuosikaudet. Tai toista, jonka tunnemanipuloija narsistinen äiti on yksin laitoksessa. Eli mun eka ajatus oli, että ehkä Liisa ei oikein pitänyt ihmisistä. Tai ehkä hän oli veemäinen tapaus.

[/quote]

Muistaako joku näitä muumiona pitkään kuolleina olleita löytyneitä ihmisiä? En taida sanoa kuka, mutta yhden tapauksen työkaverin sukulaiset tunsivat jollain tasolla. Kuulemma kyseessä oli todella veemäinen ihminen, joka oli itse katkaissut välit kaikkiin sukulaisiinsa ja ollut todella ilkeä kaikille lähipiirissä. 

Äitini oli paikkakunnalla tunnettu ihminen ja päädyimme järjestämään hautajaisiin yleiset kutsut, koska äiti viihtyi isoissa tapahtumissa ja hänellä oli tuttuja ja ystäviä niin paljon, ettemme osanneet vetää rajaa. Tuli 200 ihmistä. Mutta äiti ei kuollut onnellisena. Hän, aktiivinen ihminen, vietti elämäsnä viimeiset kuukaudet puhe- ja liikuntakyvyttömänä. Jäämistöstä löysimme masennuslääkkkeitä. 

Vierailija
7/30 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:36"]Mua ei. Toiset haluaa elää yksin.
Ja toisaalta, niin makaa kuin petaa. Jatkuvasti puhutaan siitä, miten kamalaa on kun vanhuksia ei käydä katsomassa vanhainkodeissa. Well, ehkä siihen on syynsä. En tule koskaan jättämään omia vanhpiani tai appivanhempia, niin etteikö heitä käytäisi katsomassa ja pitämässä huolta. Sen sijaan ymmärrän ystävääni, joka ei käy katsomassa alkoholisti-isäänsä, joka teki koko perheen elämästä helvettia vuosikaudet. Tai toista, jonka tunnemanipuloija narsistinen äiti on yksin laitoksessa.

Eli mun eka ajatus oli, että ehkä Liisa ei oikein pitänyt ihmisistä. Tai ehkä hän oli veemäinen tapaus.
[/quote]

Vanhusten kanssa töitä tehneenä pitää sanoa, että eivät kaikki yksinäiset vanhukset ole alkoholisteja, narsisteja tai muutoin "ansainneet kohtaloaan". On paljon niitä, joiden omaiset ovat joko kuolleet tai lapset ovat niin itsekeskeisiä, ettei heitä kiinnosta yhtään oman äidin tai isän hyvinvointi.

Vierailija
8/30 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo Liisa on istuskellut ulkonakin vain tavatakseen ihmisiä... Minusta aika raastavan kuuloista. Onneksi hänellä oli hyviä naapureita, mutta silti. Kamala tilanne.

Vierailija
9/30 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ketä tämän on tarkoitus järkyttää? Ei varmaan "Liisaa" enää ja tuntemattomien ihmisten järkytys on kyllä aika tekopyhää. Tyypillinen iltapäivälehtijuttu, jollaisten sanavalintoja juuri toisessa ketjussa irvitään.

Vierailija
10/30 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:53"]Siis ketä tämän on tarkoitus järkyttää? Ei varmaan "Liisaa" enää ja tuntemattomien ihmisten järkytys on kyllä aika tekopyhää. Tyypillinen iltapäivälehtijuttu, jollaisten sanavalintoja juuri toisessa ketjussa irvitään.
[/quote]

Mutta noita yksinäisiä hautajaisia on. Minua juuri järkytti se, että kukaan - ei kukaan - välttämättä tule hautajaisiin. Paikalla ei ole silloin ketään, kuka tietäisi sinusta mitään. Pappi tietää nimen ja syntymäajan ja kanttori samat asiat. Se siitä.

Iltasanomat on roskalehti, mutta aihe, josta se kirjoitti, oli se järkyttävä osa.

Vierailija
11/30 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:57"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:53"]Siis ketä tämän on tarkoitus järkyttää? Ei varmaan "Liisaa" enää ja tuntemattomien ihmisten järkytys on kyllä aika tekopyhää. Tyypillinen iltapäivälehtijuttu, jollaisten sanavalintoja juuri toisessa ketjussa irvitään.
[/quote]

Mutta noita yksinäisiä hautajaisia on. Minua juuri järkytti se, että kukaan - ei kukaan - välttämättä tule hautajaisiin. Paikalla ei ole silloin ketään, kuka tietäisi sinusta mitään. Pappi tietää nimen ja syntymäajan ja kanttori samat asiat. Se siitä.

Iltasanomat on roskalehti, mutta aihe, josta se kirjoitti, oli se järkyttävä osa.
[/quote]

Ja jatkan vielä: minua ei järkyttänyt sellaisella "en minä vain jättäisi väliin sukulaisten hautajaisia" -paheksuntatavalla, vaan minuun iski pelko, että kukaan ei tule minun hautajaisiini. Se pelko ja tulevaisuudenkuva järkytti.

Vierailija
12/30 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:00"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:57"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:53"]Siis ketä tämän on tarkoitus järkyttää? Ei varmaan "Liisaa" enää ja tuntemattomien ihmisten järkytys on kyllä aika tekopyhää. Tyypillinen iltapäivälehtijuttu, jollaisten sanavalintoja juuri toisessa ketjussa irvitään. [/quote] Mutta noita yksinäisiä hautajaisia on. Minua juuri järkytti se, että kukaan - ei kukaan - välttämättä tule hautajaisiin. Paikalla ei ole silloin ketään, kuka tietäisi sinusta mitään. Pappi tietää nimen ja syntymäajan ja kanttori samat asiat. Se siitä. Iltasanomat on roskalehti, mutta aihe, josta se kirjoitti, oli se järkyttävä osa. [/quote] Ja jatkan vielä: minua ei järkyttänyt sellaisella "en minä vain jättäisi väliin sukulaisten hautajaisia" -paheksuntatavalla, vaan minuun iski pelko, että kukaan ei tule minun hautajaisiini. Se pelko ja tulevaisuudenkuva järkytti.

[/quote]Anteeksi, mutta eikö tuo ole aika turhaa? Miten sinä sen tulisit tietämään?

Vierailija
13/30 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle yksinäisyys on häpeä. Häpeä kärjistyy pelkoon siitä että on niin mitätön, että kukaan ei tule edes hautajaisiin.

Vierailija
14/30 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:01"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:00"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:57"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:53"]Siis ketä tämän on tarkoitus järkyttää? Ei varmaan "Liisaa" enää ja tuntemattomien ihmisten järkytys on kyllä aika tekopyhää. Tyypillinen iltapäivälehtijuttu, jollaisten sanavalintoja juuri toisessa ketjussa irvitään. [/quote] Mutta noita yksinäisiä hautajaisia on. Minua juuri järkytti se, että kukaan - ei kukaan - välttämättä tule hautajaisiin. Paikalla ei ole silloin ketään, kuka tietäisi sinusta mitään. Pappi tietää nimen ja syntymäajan ja kanttori samat asiat. Se siitä. Iltasanomat on roskalehti, mutta aihe, josta se kirjoitti, oli se järkyttävä osa. [/quote] Ja jatkan vielä: minua ei järkyttänyt sellaisella "en minä vain jättäisi väliin sukulaisten hautajaisia" -paheksuntatavalla, vaan minuun iski pelko, että kukaan ei tule minun hautajaisiini. Se pelko ja tulevaisuudenkuva järkytti.

[/quote]Anteeksi, mutta eikö tuo ole aika turhaa? Miten sinä sen tulisit tietämään?
[/quote]

Mutta edeltäähän tuollaista aina vuosien tai vuosikymmenien yksinäisyys tai inhottuna tai välteltynä tai unohdettuna oleminen.

Vierailija
15/30 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanhustyön ammattilainen ja työskennellyt vanhusten parissa 20 vuotta. Vanhuksia on joka lähtöön. Heillä on eletty elämä takana ja syynsä yksinäisyyteen. Eniten minua kaivelee sellainen tlanne että kun vanhus elää ja on vaikea ja oikukas niin lapset katsovat että ei tarvitse käydä katsomassa eikä huolehtia. Sitten kun vanhus kuolee niin ollaan joukolla paikalla koluamassa kämppää läpi että jos jotain perintöä löytyisi.Itse olen saanut siivota edesmenneen vanhuksen todella törkyistä kämppää samalla kun omaiset huutavat että nosta tuota pahvilaatikkoa jos siellä olisi se mummin kultakello.Itse ei siivota eikä kanneta jätesäkkejä roskikseen. Ollaan epäilty varkaaksi ja syytelty ties mistä.

Jokaisella on oikeus olla pitämättä yhteyttä mutta sitten kannattaisi noudattaa tätä sääntöä ihan loppuun asti.

Vierailija
16/30 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:42"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:36"]Mua ei. Toiset haluaa elää yksin.

[/quote]

Vanhusten kanssa töitä tehneenä pitää sanoa, että eivät kaikki yksinäiset vanhukset ole alkoholisteja, narsisteja tai muutoin "ansainneet kohtaloaan". On paljon niitä, joiden omaiset ovat joko kuolleet tai lapset ovat niin itsekeskeisiä, ettei heitä kiinnosta yhtään oman äidin tai isän hyvinvointi.
[/quote]
Pointti on, että SINÄ et tiedä. Hienoa, että nuo ihmiset ovat ihania vanhainkodissa! Mutta SINÄ ET TIEDÄ millaisia he olivat edeltävät 40v. SINÄ et myöskään tiedä mitä niiden lasten elämässä on menossa. Heillä on syynsä olla käymättä.

Tiedän, että siellä on joukossa ihania ihmisiä, jotka kärsivät yksinäisyydestä. Se on surullista. Joku, jolla ei ole lapsia ja ystävät jo kuolleet/huonokuntoisia. Ne, joilla lapsi on kuollut/ asuu ulkomailla jne. Se on surullista.

Vierailija
17/30 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen laskenut yhden tuhkauurnan hautaan yksin, vain seurakuntapuutarhuri mukana näyttämässä hautapaikan. Vuorotellen luotiin hauta umpeen. Eli porukkaa vähemmän kuin "Liisalla".

Tekisi mieli puhua tästä enemmän mutta en voi.

Kyseinen henkilö kertoi että on sellaisia hautajaisia joissa vain hän yksin on laskemassa vainajan hautaan. Jos henkilö ei kuulu kirkkoon ei toimiteta kirkollista siunaamista.

"Liisa" ei ole ainutlaatuinen.

Vierailija
18/30 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen teille järkyttyneille käyntiä jossain vanhalla hautausmaalla. Siellä on paljon hautoja, joita ei hoideta. Ihmiset eivät enää edes tiedä, että siellä on heidän isoisoisoisänsä. Nuo haudat menevät pian uusiokäyttöön, kun uudet hautausmaat alkavat olla täynnä. Ihminen vai kuolee, ei hän kuollessaan enää kaipaa ketään. En minä ainakaan pelkää sitä, ettei hautajaisiin tule ketään. Enemmän pelkään sitä, että minulle järjestetään jotkut tekopyhät nyyhkykekkerit. Muistakaan niitä ihmisiä heidän eläessään. Jos teillä on joku vanha kummitäti tai -täti, menkääpä vaikka tänään katsomaan, jos ei kaukana asu. Eläessään he ihmisiä kaipaavat, eivät kuoltuaan. 

Vierailija
19/30 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:09"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:01"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:00"] [quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:57"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:53"]Siis ketä tämän on tarkoitus järkyttää? Ei varmaan "Liisaa" enää ja tuntemattomien ihmisten järkytys on kyllä aika tekopyhää. Tyypillinen iltapäivälehtijuttu, jollaisten sanavalintoja juuri toisessa ketjussa irvitään. [/quote] Mutta noita yksinäisiä hautajaisia on. Minua juuri järkytti se, että kukaan - ei kukaan - välttämättä tule hautajaisiin. Paikalla ei ole silloin ketään, kuka tietäisi sinusta mitään. Pappi tietää nimen ja syntymäajan ja kanttori samat asiat. Se siitä. Iltasanomat on roskalehti, mutta aihe, josta se kirjoitti, oli se järkyttävä osa. [/quote] Ja jatkan vielä: minua ei järkyttänyt sellaisella "en minä vain jättäisi väliin sukulaisten hautajaisia" -paheksuntatavalla, vaan minuun iski pelko, että kukaan ei tule minun hautajaisiini. Se pelko ja tulevaisuudenkuva järkytti. [/quote]Anteeksi, mutta eikö tuo ole aika turhaa? Miten sinä sen tulisit tietämään? [/quote] Mutta edeltäähän tuollaista aina vuosien tai vuosikymmenien yksinäisyys tai inhottuna tai välteltynä tai unohdettuna oleminen.

[/quote]Totta, mutta joku mainitsi tuolla, että se olisi se pahin pelko, ettei kukaan tule hautajaisiin, luulisi sen sitä edeltävän ajan pelottavan enemmän. Mutta joo, ymmärrän pointtisi.

Vierailija
20/30 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:07"]Minulle yksinäisyys on häpeä. Häpeä kärjistyy pelkoon siitä että on niin mitätön, että kukaan ei tule edes hautajaisiin.
[/quote]
Minä en osaa ajatella noin. Se miten elät on tärkeää! Ihmisellä, joka elää yksin voi olla kadehdittavan rikas sisäinen maailma, verkostoja netissä, elettyä elämää. Syyt saattoväen puuttumiseen voivat olla moninaiset.
Jos kuolisin nyt, olisi tulossa ehkä satoja ihmisiä. Jos kuolen 95-vuotiaana, tulee lapset (lapsineen). Muut ovat ehkä kuolleet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi