Liisan hautajaiset
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1440385007527.html
Uutinen kertoo "Liisan" hautajaisista, jossa ei ollut yhtään omaista tai ystävää.
Minua tuo järkytti.
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:09"]Olen vanhustyön ammattilainen ja työskennellyt vanhusten parissa 20 vuotta. Vanhuksia on joka lähtöön. Heillä on eletty elämä takana ja syynsä yksinäisyyteen. Eniten minua kaivelee sellainen tlanne että kun vanhus elää ja on vaikea ja oikukas niin lapset katsovat että ei tarvitse käydä katsomassa eikä huolehtia. Sitten kun vanhus kuolee niin ollaan joukolla paikalla koluamassa kämppää läpi että jos jotain perintöä löytyisi.Itse olen saanut siivota edesmenneen vanhuksen todella törkyistä kämppää samalla kun omaiset huutavat että nosta tuota pahvilaatikkoa jos siellä olisi se mummin kultakello.Itse ei siivota eikä kanneta jätesäkkejä roskikseen. Ollaan epäilty varkaaksi ja syytelty ties mistä.
Jokaisella on oikeus olla pitämättä yhteyttä mutta sitten kannattaisi noudattaa tätä sääntöä ihan loppuun asti.
[/quote]
No vähintä mitä voi saada hyvitykseksi jonkun alkoholisti-paskan tekemisistä on se kultakello tai miljoonaperintö. Mutta tietenkin pitäisi olla ystävällinen hoitohenkilökunnalle.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:13"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:07"]Minulle yksinäisyys on häpeä. Häpeä kärjistyy pelkoon siitä että on niin mitätön, että kukaan ei tule edes hautajaisiin. [/quote] Minä en osaa ajatella noin. Se miten elät on tärkeää! Ihmisellä, joka elää yksin voi olla kadehdittavan rikas sisäinen maailma, verkostoja netissä, elettyä elämää. Syyt saattoväen puuttumiseen voivat olla moninaiset. Jos kuolisin nyt, olisi tulossa ehkä satoja ihmisiä. Jos kuolen 95-vuotiaana, tulee lapset (lapsineen). Muut ovat ehkä kuolleet.
[/quote]
Näinpä. Äitini hautajaisissa oli 200 ihmisistä. Noista ainakin 20 on kuollut ja osa muuten vain vanhoja, ettei heistä enää hautajaisiin ole. Isäni, 85, kuulee koko ajan uutisia kuinka joku hänen tuttavansa/työkaverinsa/kuorokaverinsa on kuollut. Näitä uutisia ei tule joka viikko, mutta joka kuukausi. Joka sunnuntain lehdessä on vähintään yksi kuolinilmoitus ihmisestä, jonka hän jollain tasolla tuntee.
Otsikossa lukee: Yksinäisyys ei ole aina tragedia.
Ei ilmeisesti aina asianosaiselle silti kaikki tuntuvat järkyttyvän.
Minun adoptioäitini elää jossakin laitoksessa parhaillaan. En ole menossa katsomaan, enkä ole menossa hautajaisiin. Hän oli niin julma minua kohtaan, että en vain pysty.
Varmasti siellä moni ajattelee, että onpa itsekäs tytär. Tuskin "äiti" on siellä kenellekään totuutta kertonut, joten miten he voisivatkaan tietää.
Mitäs erikoista siinä on, että joku käy katsomassa ja huolehtimassa jotain mukavaa ja herttaista ihmistä? Ei mitään. Siinä on todellinen hyvyys ihmisellä, jos käy katsomassa ja huolehtii sellaisesta, joka ei aina ole ollut mukava tai herttainen. Siinä on paljonkin erikoista.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:09"]Olen vanhustyön ammattilainen ja työskennellyt vanhusten parissa 20 vuotta. Vanhuksia on joka lähtöön. Heillä on eletty elämä takana ja syynsä yksinäisyyteen. Eniten minua kaivelee sellainen tlanne että kun vanhus elää ja on vaikea ja oikukas niin lapset katsovat että ei tarvitse käydä katsomassa eikä huolehtia. Sitten kun vanhus kuolee niin ollaan joukolla paikalla koluamassa kämppää läpi että jos jotain perintöä löytyisi.Itse olen saanut siivota edesmenneen vanhuksen todella törkyistä kämppää samalla kun omaiset huutavat että nosta tuota pahvilaatikkoa jos siellä olisi se mummin kultakello.Itse ei siivota eikä kanneta jätesäkkejä roskikseen. Ollaan epäilty varkaaksi ja syytelty ties mistä. Jokaisella on oikeus olla pitämättä yhteyttä mutta sitten kannattaisi noudattaa tätä sääntöä ihan loppuun asti. [/quote] No vähintä mitä voi saada hyvitykseksi jonkun alkoholisti-paskan tekemisistä on se kultakello tai miljoonaperintö. Mutta tietenkin pitäisi olla ystävällinen hoitohenkilökunnalle.
[/quote]
Oletko ajatellut että jokaisen "alkoholisti-paskan" takana on ihan aito ihminen ? Tuskin kukaan ehdoin tahdoin sen enempää paskaksi kuin alkoholistiksi haluaa - mutta elämänolosuhteet ovat voineet olla siihen ohjaavia ja omat voimat ja ympäristö eivät ole riittäneet tukemaan ns. normaalia elämää.
Täällä kovasti painotetaan ihmisten 100% omaa vastuuta elämästään ja kohtalostaan unohtaen sen vaikutuksen ja mallin mitä ihminen lapsuudessa saa osakseen. Edes hiukan ymmärrystä ja lähimmäisenrakkautta kehiin, hei -- vaikka ei ihmisen pimeitä puolia ja harhapolkuja hyväksyisikään.
Mun mielestä yhtä surullista on se, että toinen vanhemmistani asuu omasta tahdostaan erakkona, mutta kyllä perhe ja suku mielellään pitäisivät häneen yhteyttä ja hänen kuoltuaan ilman muuta menemme hautajaisiin ja järjestämme ne. Mikä sinällään outoa, kun emme ole vuosikymmeniin olleet tekemisissä.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:16"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:09"]Olen vanhustyön ammattilainen ja työskennellyt vanhusten parissa 20 vuotta. Vanhuksia on joka lähtöön. Heillä on eletty elämä takana ja syynsä yksinäisyyteen. Eniten minua kaivelee sellainen tlanne että kun vanhus elää ja on vaikea ja oikukas niin lapset katsovat että ei tarvitse käydä katsomassa eikä huolehtia. Sitten kun vanhus kuolee niin ollaan joukolla paikalla koluamassa kämppää läpi että jos jotain perintöä löytyisi.Itse olen saanut siivota edesmenneen vanhuksen todella törkyistä kämppää samalla kun omaiset huutavat että nosta tuota pahvilaatikkoa jos siellä olisi se mummin kultakello.Itse ei siivota eikä kanneta jätesäkkejä roskikseen. Ollaan epäilty varkaaksi ja syytelty ties mistä.
Jokaisella on oikeus olla pitämättä yhteyttä mutta sitten kannattaisi noudattaa tätä sääntöä ihan loppuun asti.
[/quote]
No vähintä mitä voi saada hyvitykseksi jonkun alkoholisti-paskan tekemisistä on se kultakello tai miljoonaperintö. Mutta tietenkin pitäisi olla ystävällinen hoitohenkilökunnalle.
[/quote] Minun äitini oli tällainen ilmaisemasi "alkoholistipaska". Hänet oli lapsena pahoinpidelty lukuisia kertoja ja hän oli lisäksi kärsinyt insestiä. Äitini ei ollut todellakaan aina hyvä äiti, koska hän oli traumatisoitunut kokemuksistaan pahoin. Viinalla hän turrutti itsensä. Silti hoivasin äitiä loppuun asti ja saatoin hänet hautaan.
Sinun kaltaisesi ihminen näkee asian todella mustavalkoisesti ja ajattelutapasi osoittaa, ettet sinä oikeastaan sen hienompi ja parempi ihminen ole. Sinä et tee hyvää ilman vastapalveluksia.
Ihminen on aina ihminen. Hautajaiset ovat viimeinen paikka päästää irti omasta katkeruudesta.
Yksinäisyyden taustalla voi olla erakoituminen. Henkilö ei halua olla tekemisissä edes lähisukulaisiinsa.
Aina yksin haudattuja ei ole suvun taholta hylätty vaan he ovat itse sen tilan aiheuttaneet omalla toiminnallaan. Syitä voi olla monia.