Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ketään jolla kokemusta pelkäämisestä? Tunnen pelkoa ja tiedän syyn mutta en voi kertoa kenellekään. Mitä tehdä?

Vierailija
19.03.2022 |

Epämiellyttävää ja menee niin kuin aaltoina.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kertoa meille.

Vierailija
2/15 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni auttoi se, että sain pelättyä pelon pois. Nyt ei enää pelota, ja yritän myös aktiivisesti vältellä ja myös vähätellä pelkoa aiheuttavia asioita, että en alkaisi pelätä uudestaan. Tällä hetkellä minulla ei ole syytä olla peloissani, joten turhaa se onkin etukäteen, kenties ihan syyttäkin, pelätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelko on ihan normaali tunne, johon kaikki ihmiset saavat tavalla tai toisella tutustua (jos haluatte saivarrella niin mainitaan psykopaatit ja sosiopaatti, joiden tunne-elämä ei ole normaalia).

Eläimetkin pelkäävät. Pelko auttaa suojautumaan ja jäämään henkiin.

Vierailija
4/15 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit kertoa meille.

Olen itse joskus saanut palstalta apua, mutta nyt kehoittaisin ap:ta varovaisuuteen. Ihan siksikin, että lauantai-iltana palstalla on paljon ilkeitä ja humalaisia kirjoittelijoita, jotka lyövät hetkessä vyön alle. Tästä minulla on kokemusta myös.

Vierailija
5/15 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelko on ihan normaali tunne, johon kaikki ihmiset saavat tavalla tai toisella tutustua (jos haluatte saivarrella niin mainitaan psykopaatit ja sosiopaatti, joiden tunne-elämä ei ole normaalia).

Eläimetkin pelkäävät. Pelko auttaa suojautumaan ja jäämään henkiin.

Henkiin jäämiseen liittyvästä onkin kysymys.

Vierailija
6/15 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko varma, ettet voi kertoa Kenellekään? Edes kriisipuhelimeen? Pelko monesti vääristää ajattelua suhteettoman paljon, joten voisi olla hyvä, että voisit jollekin puhua. Mieluiten tosiaan jollekin kriisipuhelimen tms. ihmiselle, jolla on enemmän keinoja auttaa.

Mielenterveystalo.fi -sivustolta löytyy myös todella hyviä ja toimivia oppaita itsehoitoon, kannattaa ainakin käydä katsomassa, jos sieltä löytyisi jotakin sinun tilanteeseesi sopivaa. Minua ne ovat auttaneet.

Vierailija
7/15 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita se paperille mitä tunnet. Oksenna kaikki ulos. Sitten ryttää se tai jopa polta.

Vierailija
8/15 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit kertoa meille.

Olen itse joskus saanut palstalta apua, mutta nyt kehoittaisin ap:ta varovaisuuteen. Ihan siksikin, että lauantai-iltana palstalla on paljon ilkeitä ja humalaisia kirjoittelijoita, jotka lyövät hetkessä vyön alle. Tästä minulla on kokemusta myös.

Voi luoja, otatko sinä todella tämän sonnan noin tosissasi. Lopeta seuraaminen ääliö, jos olet noin tyhmä.

No niin, tässä saimmekin loistavan esimerkin siitä, mitä tarkoitin. Ap, ei todellakaan kannata avautua täällä.

Vierailija
9/15 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelko pahenee jos sen yrittää torjua. Näin muillekin tunteille käy. Itseäni auttoi huolihetki. Lue netistä, hyviä ohjeita aiheesta.

Vierailija
10/15 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelko pahenee jos sen yrittää torjua. Näin muillekin tunteille käy. Itseäni auttoi huolihetki. Lue netistä, hyviä ohjeita aiheesta.

Olen eri, mutta yksi myös mikä auttaa pelkoon on sille nauraminen. Nauraminen ei tarkoita, että pelättävä asia olisi naurettava tai että sen hyväksyisi, mutta se vähentää asian pelättävyyttä.

Vierailija
11/15 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kammoan karuja hämäriä pimeitä käytäviä, kuin murhalabyrinttejä, samoin esim. hissien konehuoneet olisivat paikkoja jonne en pystyisi menemään.

Olen koettanut siedättää itseäni katsomalla videoita, mutta en tiedä hälventävätkö ne yhtään vai pikemminkin ruokkivat lisää pelkoa:

Tai esim. ilmastointikonehuoneet, joissa kova melu, ahtaat tilat, vaarallisia koneita:

Muistan jo kouluaikoina yläasteella olin työharjoittelujaksolla koulun vahtimestarilla, olisi pitänyt mennä melko hämärään lämpölaitoshuoneeseen ottamaan lukemia ylös, mutta en pystynyt sinne menemään.

Pelkona esim. että jonkin meluisan kompressorin tms. käynnistyessä säikähtäisin ja menettäisin tasapainoni, kaatuisin vaikka jotain konetta vasten joka jauhaisi minut muussiksi tai jotain sähkökaappia vasten jossa sähköisku tappaisi minut. Tällaiset paikat aiheuttavat erittäin kovaa stressiä ja jännitystä jo pelkkänä ajatuksenakin.

Vierailija
12/15 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

YouTube: tietoisuusakatemia

Vierailija
13/15 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa ehkä keskittyä nykyhetkeen ja huomata, että kaikki on hyvin. Pelko liittyy melkein aina johonkin tulevaan mitä ei ole vielä tapahtunut.

Vierailija
14/15 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajan takaa tulee.

Vierailija
15/15 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein 100 vuotta vanha hissikonehuone, koneisto näyttää kuin joltain keskiaikaiselta kidutusvälineeltä, tai jonkun Frankensteinin hirviön luoneen hullun tiedemiehen käsittämättömältä laitteistolta, salamoivine kytkimineen ja meluisine moottoreineen:

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi