Heli Palsanmäen syöpä. Mutta koe pelottaa.
Luin tuosta H.Palsanmäen tapauksesta ja minulla 54-vuotiaalla, on kädessäni kutsu kohdunkaulasyöpää ehkäisevään tutkimukseen.
Tämä kutsu tuli jo viime syksynä mutta on voimassa syyskuuhun asti.
Minulta on tähän ikään mennessä otettu papa-koe muutaman kerran mutta viimeisillä kerroilla se ei ole onnistunut ja pelkään koko koetta. On käynyt alakertaa rassaamassa joku näytteenottaja, joka on kutsunut paikalle jonkun kokeneemman kollegan joka taas puolestaan on kutsunut vielä kokeneemman..jne.
Tiedän että tämä koe on tärkeä ja (oliko niin että tältä Heliltäkin se syöpä oli löytynyt juuri tämän joukkotarkastusten ansiosta) olen kiitollinen ilmaisesta mahdollisuudesta seulontaan mutta...
Mitä te tekisitte minun sijassani? Onko muita joilta papa-kokeen ottaminen on ollut vaikeata, mahdotonta?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Koe sattuu vain ottaja ei osaa asiaansa. Kannattaa mennä yksityiselle ja vanhemmalle lääkärille, heillä yleensä on pitkä kokemus näytteenotosta.
Sattuu jos on hankala anatomia kuten Itselläni. Ottajia on ollut gynestä terkan sarjaottajiin ja aina yhtä vaikeaa vaikkei kauhean kivuliasta. Myös synnytyksessä oli vaikeuksia yltää ja tutkia.
Silti käyn seulassa aina kutsuttaessa.
Minkä ikäiset miehet kutsutaan pappa- kokeeseen? Ei ole kutsua vielä tullut. Kerran on urologi eturauhasen katsonut. Ei liene kuitenkaan sama kuin pappa- koe?