Lasten käyttäytymisestä häissä
Muistattekos vielä alkukesällä käytyä keskustelua pienten lasten käyttäytymisestä häissä? Täällä oltiin vahvasti sitä mieltä, että pieneltäkin lapselta odotetaan hiljaa paikallaan istumista, koska sen puoli tuntia on pakko osata olla hiljaa.
Joku esitti esimerkkinä, ettei Ruotsin hovin häissä kruununprinsessankaan tytär jaksanut istua ilman kirjaa. Tähän kommentoitiin, että nuo kuninkaalliset häät ovat sen verran isompi produktio, että ymmärtäähän sen. Vihkiminen sielläkin kesti sen saman puoli tuntia, samoin tämän kesän prinsessahäissä. Ja pienillä lapsilla oli kirjaa ja lelua mukana.
Saataisko tuo käytäntö Suomeenkin, ilman että kesän morsmaikkujen on pakko siitä vetää herneenpalko nenäänsä? Ja jätetään tästä keskustelusta pois ne ympäri kirkkoa juoksevat ja äänekkäästi leikkivät lapset, siitä ei ole kyse.
Kommentit (17)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 09:21"]
Odottaako joku siis oikeasti, että pieni lapsi istuu penkissä hiljaa ja keskittyy vihkiseremoniaan?
[/quote]
Ainakin siinä alkukesän keskustelussa jokainen brideZilla VAATI, että hän on shownsa päätähti ja jokaisen pienenkin lapsen pitää keskittyä ihastelemaan morsianta koko vihkiseremonian ajaksi. Kirjoja ei saanut olla mukana, muusta minikokoisesta rekvisiitasta puhumattakaan.
Olisi mielenkiintoista tietää, miten kesähäät sujuivat, vai jäivätkö kaikki lapsiperheet kiltisti kotiin?
-ap
Odottaako joku siis oikeasti, että pieni lapsi istuu penkissä hiljaa ja keskittyy vihkiseremoniaan?
[/quote]
Ainakin minä odotan lapsen noin tekevän. Samoin odotan, että pieni lapsi istuu penkissä paikallaan siunaustilaisuudessa tai vaikka väitöstilaisuudessa, jos joku hänet sinne ehdoin tahdoin mukaan ottaa. Jos lapsi ei osaa olla hiljaa paikallaan, ei hänen paikkansa ole muiden juhlassa. Kirjan voi antaa käteen, mutta muuta viihdykettä ei tarvita.
Kannattaa muistaa, että ne kesän prinssihäät kesti hieman pitempään kuin 30 min ja niitä oli etukäteen harjoiteltu.
Onneksi nykyisin iso osa häistä on lapsettomia. Ei lasten takia vaan heidän itsekkäiden vanhempiensa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 09:25"]
[/quote]
Ainakin minä odotan lapsen noin tekevän. Samoin odotan, että pieni lapsi istuu penkissä paikallaan siunaustilaisuudessa tai vaikka väitöstilaisuudessa, jos joku hänet sinne ehdoin tahdoin mukaan ottaa. Jos lapsi ei osaa olla hiljaa paikallaan, ei hänen paikkansa ole muiden juhlassa. Kirjan voi antaa käteen, mutta muuta viihdykettä ei tarvita.
Kannattaa muistaa, että ne kesän prinssihäät kesti hieman pitempään kuin 30 min ja niitä oli etukäteen harjoiteltu.
[/quote]
Mä just tarkoitin, että hiljaa paikallaan seuraten sitä vihkitoimitusta ilman viihdykettä (esim. sitä kirja).
Minä olen sitä mieltä, että oli lapsi sitten pieni tai iso, niin pääasisa on, että istuu hiljaa paikoillaan eikä melua, juokse tai karju kesken vihkiseremonian. Keinoista viis. Saa katsoa kirjaa, leikkiä barbilla tai pelata kännykällä. Se, että joku isompi lapsi teinistä nyt puhumattakaan räplää kännykkäänsä, on vain osoitus vanhempien kasvatustaitojen puutteesta ja perheen arvoista mutta edelleen koen, että tärkeintä on, että se lapsi on hiljaa ja antaa hääparin nauttia päivästään. Jos vaihtoehtona on huutoa ja melua, niin sitten se lapsi voi vaikka 17-vuotiaana räplätä kännykkäänsä.
En ymmärrä, miksi tuohon pitäisi kenenkään puuttua. Emme ole seremoniapoliiseja emmekä tiedä kyseisen lapsen taitotasosta. Voimme toki paheksua itseksemme. Olen muutaman kerran miettinyt, miksi joku 10-vuotias on puolen tunnin seremonian ajan lukenut Aku Ankkaa mutta mieleenkään ei ole tullut mennä häntä siitä ojentamaan tai vanhempia ripittämään. En nyt toki kovin korkealle arvosta perheen arvoja mutta en myöskään tiedä, mikä olisi se vaihtoehto. Ehkäpä se 10-vuotias on adhd-lapsi eikä pysy paikoillaan eikä hiljaa ilman sarjakuvalehtiä. Jokainen perhe valitsee ne itselleen parhaat toimintatavat ja pääasia on, että lapset eivät häiritse toisten juhlapäivää.
Oltiin just lasten kanssa häissä. Viihdykettä el ollut, eikä mitään rusinoita tms. Kaikki istuivat nätisti paikoillaan, kaksi pienintä nousi välillä penkille seisomaan että näki paremmin. Nuorin, 2v, puhui välillä hieman liian suureen ääneen, kuului ehkä pari penkkiriviä taaksepäin. Ihan edessä istuttiin, kun ollaan lähisukua. Neljä lasta, iät 2-7v. Taktisesti mentiin kirkkoon vasta 7min ennen vihkimistä, ettei jää sellaista turhaa odotusaikaa, jossa kerkiää tylsistyä.
En ymmärrä, miksi niitä pieniä lapsia pitää istuttaa paikoillaan heille täysin tylsässä ja merkityksettömässä tilaisuudessa, jota he eivät edes näe sieltä kirkon penkiltä koska ovat liian lyhyitä ja joille se kirkon penkki on yleensä tuskaisen liukas niin että siitä meinaa tipahtaa alas jos ei koko ajan jännitä lihaksia. Voihan se kirkossa olo olla jännää sen neljä minuuttia, loppuaika on heille yhtä piinaa.
Meillä ei lapset ole tulleet kirkkoon mukaan, se ei ole heidän paikkansa. Kaikilla on oikeus kuulla papin saarna ilman että lapsista tai heitä hyssyttelevistä aikuisista tulee lisämelua. Se on morsiusparin hetki ja lapsen itku ja kiukuttelu kaikuu kirkossa helposti niin että se peittää alleen kaiken muun äänen. On todella itsekästä antaa lapsen aiheuttaa sellaista melua, silloin viimeistään pitäisi lähteä kirkosta pois.
Morsiuspari harvemmin on meille molemmille ollut niin tärkeä, etteikö toinen voi sinä aikana käyttää lapsia vaikka hampparilla tai antaa pelata tabletilla autossa ja osallistua suoraan hääjuhlaan kun ne tuskaisen pitkät kättelyjonot ja epämääräinen alkuhässäkkä ja morsiusparin odottelu kuvauksista on ohi. Kännykät on keksitty, niillä voi soitella ja kertoa, mikä on tilanne ja mihin aikaan juhliin voi alkaa lähteä.
[/quote]
[/quote]
Itse asiassa eivätpä kestäneet. Vihkiseremonia kesti tasan puoli tuntia. Odottelua paikallaan ennen hääparin saapumista saman verran kuin Suomessakin normihäissä. Ja "harjoittelu" tuskin auttaa alle kouluikäistä jaksamaan istumaan hiljaa paikallaan sen enempää kuin ilman harjoitteluakaan.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 09:31"]
Minä olen sitä mieltä, että oli lapsi sitten pieni tai iso, niin pääasisa on, että istuu hiljaa paikoillaan eikä melua, juokse tai karju kesken vihkiseremonian. Keinoista viis. Saa katsoa kirjaa, leikkiä barbilla tai pelata kännykällä. Se, että joku isompi lapsi teinistä nyt puhumattakaan räplää kännykkäänsä, on vain osoitus vanhempien kasvatustaitojen puutteesta ja perheen arvoista mutta edelleen koen, että tärkeintä on, että se lapsi on hiljaa ja antaa hääparin nauttia päivästään. Jos vaihtoehtona on huutoa ja melua, niin sitten se lapsi voi vaikka 17-vuotiaana räplätä kännykkäänsä.
En ymmärrä, miksi tuohon pitäisi kenenkään puuttua. Emme ole seremoniapoliiseja emmekä tiedä kyseisen lapsen taitotasosta. Voimme toki paheksua itseksemme. Olen muutaman kerran miettinyt, miksi joku 10-vuotias on puolen tunnin seremonian ajan lukenut Aku Ankkaa mutta mieleenkään ei ole tullut mennä häntä siitä ojentamaan tai vanhempia ripittämään. En nyt toki kovin korkealle arvosta perheen arvoja mutta en myöskään tiedä, mikä olisi se vaihtoehto. Ehkäpä se 10-vuotias on adhd-lapsi eikä pysy paikoillaan eikä hiljaa ilman sarjakuvalehtiä. Jokainen perhe valitsee ne itselleen parhaat toimintatavat ja pääasia on, että lapset eivät häiritse toisten juhlapäivää.
[/quote]
Miten se 17-vuotias kännykkää räpläävä teini on sun mielestä pieni lapsi? Kyse oli alle kouluikäisistä, pienistä lapsista, jotka eivät mene kouluunkaan sillä edellytyksiä istua hiljaa paikallaan ilman tekemistä ei juuri ole.
Kyllä meillä saa olla kirja mukana kirkkohäissäkin. Miksi sitä pitäisi edes paheksua? Enhän minäkään paheksu ravintolassa kanssani samaan aikaan olevia ihmisiä, jotka surffaavat kännyköillään samalla kun syövät.
Ainakin itse tulevaisuudessa omissa häissäni annan kyllä vieraiden ottaa pienille lapsille jonkun kirjan mukaan. Ei sellainen 1-4v oikein tajua täysin tilaisuuden tärkeydestä ja vaikka tajuaisi, tuskin vielä on kiinnostunut.
Tietysti kouluikäisen täytyisi jo pystyä puoli tuntia olemaan hiljaa paikallaan. Koulussa pitäisi olla 45min-1h joten puoli tuntia ei ole paha.
Jos tietää entuudestaan, ettei lapsi kuitenkaan pysty olemaan häiritsemättä, minusta voi sitten vihkimistilaisuudesta jäädä pois.
Onhan tää jo hautajaisissa nähty, miten 30v lähiomaiset räplää koko siunauksen ajan kännyköitään ja häkeltyy täysin, kun pitää laskea kukat arkulle. Että miksi nyt häiritään, mulla on peli kesken.
terveisin suntio
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 09:47"]
[/quote]
[/quote]
Itse asiassa eivätpä kestäneet. Vihkiseremonia kesti tasan puoli tuntia. Odottelua paikallaan ennen hääparin saapumista saman verran kuin Suomessakin normihäissä. Ja "harjoittelu" tuskin auttaa alle kouluikäistä jaksamaan istumaan hiljaa paikallaan sen enempää kuin ilman harjoitteluakaan.
[/quote]
Ruotsalaisen lehdistön mukaan seremonian piti kestää 30 min, mutta se venähti.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 09:41"]
En ymmärrä, miksi niitä pieniä lapsia pitää istuttaa paikoillaan heille täysin tylsässä ja merkityksettömässä tilaisuudessa, jota he eivät edes näe sieltä kirkon penkiltä koska ovat liian lyhyitä ja joille se kirkon penkki on yleensä tuskaisen liukas niin että siitä meinaa tipahtaa alas jos ei koko ajan jännitä lihaksia. Voihan se kirkossa olo olla jännää sen neljä minuuttia, loppuaika on heille yhtä piinaa.
Meillä ei lapset ole tulleet kirkkoon mukaan, se ei ole heidän paikkansa. Kaikilla on oikeus kuulla papin saarna ilman että lapsista tai heitä hyssyttelevistä aikuisista tulee lisämelua. Se on morsiusparin hetki ja lapsen itku ja kiukuttelu kaikuu kirkossa helposti niin että se peittää alleen kaiken muun äänen. On todella itsekästä antaa lapsen aiheuttaa sellaista melua, silloin viimeistään pitäisi lähteä kirkosta pois.
Morsiuspari harvemmin on meille molemmille ollut niin tärkeä, etteikö toinen voi sinä aikana käyttää lapsia vaikka hampparilla tai antaa pelata tabletilla autossa ja osallistua suoraan hääjuhlaan kun ne tuskaisen pitkät kättelyjonot ja epämääräinen alkuhässäkkä ja morsiusparin odottelu kuvauksista on ohi. Kännykät on keksitty, niillä voi soitella ja kertoa, mikä on tilanne ja mihin aikaan juhliin voi alkaa lähteä.
[/quote]
Aamen tälle!
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 09:59"]
Onhan tää jo hautajaisissa nähty, miten 30v lähiomaiset räplää koko siunauksen ajan kännyköitään ja häkeltyy täysin, kun pitää laskea kukat arkulle. Että miksi nyt häiritään, mulla on peli kesken.
terveisin suntio
[/quote]
Kuulostaa kyllä hurjalta! Meillä on vuoden sisällä ollut neljät hautajaiset ja kahdet häät sekä yhdet ristiäiset lähisuvussa. Alle kouluikäiset lapset ovat istuneet hienosti sen n. 30min. Tilaisuutta ennen on ulkoiltu tai puistoiltu ja syöty jotain pientä.
Luulen että lapset jaksavat paremmin kun ei ole koko aamua istuttu autossa matkalla kirkkoon tai kuunneltu vanhempien "ei saa mennä nurmikolle ettei vaatteet likaannu".
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 09:47"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ruotsalaisen lehdistön mukaan seremonian piti kestää 30 min, mutta se venähti.
[/quote]
Seurasin ihan piruuttaan livenä ja katsoin ajan kellosta, ei venähtänyt. Aloitus venähti 2 minuuttia morsiamen myöhästymisen vuoksi.
No kyllä mua ainakin vituttaa suunnattomasti, kun hääkirkossa ei kuule papin puhetta kun Nico-Yanica vikisee korvan juuressa koko toimituksen ajan. Voisivat vanhemmat sen verran kunnioittaa muita kutsuvieraita, että veisivät sen Nico-Yanican pihalle, jos ei desibelit pysy nollissa. En puhu nyt omista häistäni (joissa ei kitiseviä ipanoita onneksi ollut), vaan kaikista niistä häistä, joissa olen ollut vieraana.