Auttakaa! En yksinkertaisesti pysty pitämään esitelmää!
Olen 19-vuotias ja parin viikon päästä edessä olisi n. 10minuutin pituinen esitelmä. Tiedän että tämä kuulostaa tyhmältä, mutta en KYKENE siihen, sillä luokassa on ihastus (kuulostaa hyvin lapselliselta, tiedän). Tällä ihastuksella on luultavasti myös jotakin tunteita minua kohtaan ja pilaan kaiken onnettomalla esiintymiselläni. En ole muutenkaan kovin hyvä esiintymään - ilmapiiristä riippuen saatan täristä ja hikoilla ja on vaikeaa saada sanaa suustani. Tällä hetkellä voisin pitää kyseisen esitelmäni ilomielin jollekin toiselle luokalle. Mutta hänen edessään esitelmä tuntuu maailmanlopulta ja sitä se varmasti tuleekin olemaan.
Olen nyt googlaillut ja uskon että 10mg propral-lääke auttaisi todella paljon! Olen valmis maksamaan lääkepaketin hinnan tuon yhden käyttökerran vuoksi! Vai onko muita ehdotuksia? Kertokaa, vanhat ja viisaat av-mammat, mitä oikein teen? Muistelkaa miltä esitysten pitäminen tuntui!
Kommentit (77)
Hyvin se menee! Ja hei jos ihastuksella on samanlaisia tunteita niin ei näe sussa mitään vikoja ;-)
Ennen aloittamista seisot luokan edessä, tällöin katsele yleisöä. Käy läpi koko yleisö, kaikki tutut kasvot ja ajattele et "mikäs tässä, näille tavallisille samoille pulliaisille minä tässä alan puhumaan". Tervehdi yleisöä rauhassa ja aloita. (Heitä joku naseva vitsi jos tulee mieleen joku, tunnelma kevenee).
Pidä puheen aikana taukoja ja hengitä, tämä tekee yleisölle mukavan olon kun saa prosessoida juuri kuulemaansa ja itse ehtii rauhoittua. Hymyile yleisölle, varsinkin jos katsot silmiin jotakuta. Jos sulla on mahdollisuus käyttää esim. powerpointtia taustalla niin käytä; kuvat valkokankaalla=vähemmän huomiota sinussa.
Ymmärrän hyvin jännityksesi ja voin samaistua. Olen pitänyt esitelmiä niin ruotsiksi, suomeksi, englanniksi kuin saksaksi. Niin ryhmän kuin koko koulunkin edessä ja nämä vinkit auttavat minuä mahdolliseen jännitykseen. Paljon menestystä ja hyvin se menee!! T. Nykyinen Abi
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 17:23"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 17:10"]Moi! Täällä on ap, sain juuri propral-lääkettä lääkäriltä. En ole vielä testannut sitä, huomenna ajattelin testata. Minulle suositeltiin 10-20mg annosta. Kuinka suuria annoksia te otatte?
[/quote]Mä oon ottanut pahimpiin esiintymistilanteisiin 20 mg paria tuntia ennen h-hetkeä ja sitten vielä 10 mg juuri hetkeä ennen esiintymistä, ja hyvin on tehonnut. Pienempikin annos voi kyllä jo tehota, eikä suuremmastakaan ainakaan itselleni muita oireita ole tullut kuin se suun kuivuminen (+ se, ettei liikuntaa voi harrastaa).
[/quote]
Okei, kiitos tiedosta, kokeilen huomenna 10mg ja jos se ei tunnu auttavan, niin koitan sitten miltä suurempi annos tuntuisi :)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 17:47"]Hyvin se menee! Ja hei jos ihastuksella on samanlaisia tunteita niin ei näe sussa mitään vikoja ;-)
Ennen aloittamista seisot luokan edessä, tällöin katsele yleisöä. Käy läpi koko yleisö, kaikki tutut kasvot ja ajattele et "mikäs tässä, näille tavallisille samoille pulliaisille minä tässä alan puhumaan". Tervehdi yleisöä rauhassa ja aloita. (Heitä joku naseva vitsi jos tulee mieleen joku, tunnelma kevenee).
Pidä puheen aikana taukoja ja hengitä, tämä tekee yleisölle mukavan olon kun saa prosessoida juuri kuulemaansa ja itse ehtii rauhoittua. Hymyile yleisölle, varsinkin jos katsot silmiin jotakuta. Jos sulla on mahdollisuus käyttää esim. powerpointtia taustalla niin käytä; kuvat valkokankaalla=vähemmän huomiota sinussa.
Ymmärrän hyvin jännityksesi ja voin samaistua. Olen pitänyt esitelmiä niin ruotsiksi, suomeksi, englanniksi kuin saksaksi. Niin ryhmän kuin koko koulunkin edessä ja nämä vinkit auttavat minuä mahdolliseen jännitykseen. Paljon menestystä ja hyvin se menee!! T. Nykyinen Abi
[/quote]
Hahah, kiitos neuvoista, mutta minulta ei kyllä onnistu mikään vitsailu esiintymistilanteessa :D Yleensä myös jos pidän taukoja niin tulee olo että "en pysty enää jatkaa", mutta toivottavasti lääke nyt auttaisi.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 17:15"]Ota Diapam. Siskollani oli vahvat ennakkokäsitykset kyseisestä aineesta, kunnes joutui vaaralliseen leikkaukseen ja sai ennen leikkausta niin kauhean kuolemanpelko/paniikkikohtauksen, että meinasi juosta pois sairaalasta.
Sairaanhoitaja ehdotti puolikasta Diapamia, josta tuli siskon sanojen mukaan miellyttävä rauhoittunut, mutta keskittynyt "tässä sitä nyt mennään leikkaukseen" -olo. Kokeilisi kuulemma toistekin pahassa ahdistuksessa.
[/quote]
Se taitaa olla niin vahva lääke, ettei sitä ihan esiintymisjännitykseen uskalleta määrätä.
Vedät vähän (lääketarkoituksessa) hasista ja muutama rohkaisuryyppy, niin eiköhän se siitä!
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 17:15"]Ota Diapam. Siskollani oli vahvat ennakkokäsitykset kyseisestä aineesta, kunnes joutui vaaralliseen leikkaukseen ja sai ennen leikkausta niin kauhean kuolemanpelko/paniikkikohtauksen, että meinasi juosta pois sairaalasta. Sairaanhoitaja ehdotti puolikasta Diapamia, josta tuli siskon sanojen mukaan miellyttävä rauhoittunut, mutta keskittynyt "tässä sitä nyt mennään leikkaukseen" -olo. Kokeilisi kuulemma toistekin pahassa ahdistuksessa. [/quote] Se taitaa olla niin vahva lääke, ettei sitä ihan esiintymisjännitykseen uskalleta määrätä.
[/quote]
Mulle on määrätty propralia ja 2mg diapamia. Pelkkä propral ei riittänyt, mutta lisäksi yksi mieto diapam, niin jo alkoi helpottaa, kyseessä todella paha esiintymiskammo. Vieraalla kielellä töiden puitteissa, vaihtoehto alkoi oikeasti olla töiden lopettaminen. Ja mitä enemmän joutuu näihin tilanteisiin, sen nopeammin niihin alkaa tottumaan. Ihan vielä en ilman lääkkeitä pärjää, mutta enää äärimmäisen harvoin joudun molemmat ottamaan. Ja tosiaan tuosta 2mg diapamista ei tule minkäänlaisia haittaoireita, ainoastaan pitää paniikin poissa. Ei väsytä, ei mitään, eikä kukaan edes arvaisi minun ottaneen sellaisen vaan ajatus juoksee kirkkaana. Toisin kuin siinä järkyttävässä jännityksessä, jolloin sanatkin katosivat päästä, vaikka aihe oli ihan tuttu. Onneksi käännyin lääkärin puoleen!
Jos sanot jotain väärin, vaikka kuvatoimet toimenkuvan sijaan niin sitten vaan rennosti toistat sen. Kannattaa myös varon vuoksi hankkia tunneille pikku krapula....
Vau, totutellaan esiintymään aloittamalla samantien lääkityksen. Varsinkin, kun kyseessä ei ole itsensä esiintymisen jännittäminen vaan tietyn henkilön. Tulee olemaan kova elämä edessä, koska aina joutuu joskus esiintymään ja parhaimmassa tapauksessa kameralle. Aiotko todella jättää ne "nolot" tilanteet työelämään vai alkaisitko harjoittelun koulussa, missä sen paikka on.
Paras on todellakin opetella esitys sanasta sanaan, innostua itse aiheesta ja tehdä mahtavat kalvot vaikka emazella. Näin saat kuulijat keskittymään asiaan, ei sinuun. Muistan kuinka monet ovat kertoneet olevansa kauhusta jäykkänä ja käsien tärisseen eikä kukaan muu kuin esiintyjä itse ollut huomannut mitään näistä.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 19:12"]Vau, totutellaan esiintymään aloittamalla samantien lääkityksen. Varsinkin, kun kyseessä ei ole itsensä esiintymisen jännittäminen vaan tietyn henkilön. Tulee olemaan kova elämä edessä, koska aina joutuu joskus esiintymään ja parhaimmassa tapauksessa kameralle. Aiotko todella jättää ne "nolot" tilanteet työelämään vai alkaisitko harjoittelun koulussa, missä sen paikka on.
Paras on todellakin opetella esitys sanasta sanaan, innostua itse aiheesta ja tehdä mahtavat kalvot vaikka emazella. Näin saat kuulijat keskittymään asiaan, ei sinuun. Muistan kuinka monet ovat kertoneet olevansa kauhusta jäykkänä ja käsien tärisseen eikä kukaan muu kuin esiintyjä itse ollut huomannut mitään näistä.
[/quote]
En todellakaan opettele esiintymään aloittamalla "samantien" lääkityksen.. Olen elämäni aikana pitänyt todella monia esitelmiä, esityksiä, laulanut jne. En myöskään usko että vanhempana ja eri tilanteissa esiintyminen olisi samanlaista kuin nämä koulun esitelmät, varsinkaan jos joukossa ei ole ketään pelättävää?
Mun nuoruus olisi ollut paljon helpompaa, jos olisi ollut propral käytössä. Kyseessä ei ollut mikään pieni esiintymisjännitys. Nykyisin joudun esiintymään ajoittain. Jos on isompi tilaisuus, otan proral 40mg:aa. Todellakin auttaa. Esiintyminen vieläkin ahdistaa, mutta tiedän,että propralin vaikutuksesta kädet eikä ääni tärise. Kannattaa ottaa lääke tarpeeksi ajoissa, että ehtii vaikuttaa.
Mulla auttaa propral. Joudun töissä esiintymään paljon ja onneksi auttaa. Iso apu tällaiselle panikoijalle..
Suuret puhujat (poliitikot, yritysten johtohenkilöt etc.) pitävät todella usein puheita/esiintyvät suurten yleisöjen edessä, ja ei todellakaan ole kertaa jolloin kyseiset henkilöt eivät olisi harjoitelleet puhetta sanasta sanaan satoja kertoja. Jopa liikkeet ja askeleet on mietitty tarkkaan ja treenattu etukäteen. Ohjeeni siis on se että treenaat nyt vaan hullun lailla, esiinnyt perheelle ja kavereille ja muistat koko setin ulkoa. Luokassa sitten annat vaan tulla kaiken mitä olet opetellut. Harjoitus tekee mestarin, pidän sulle peukkuja!
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 00:10"]Suuret puhujat (poliitikot, yritysten johtohenkilöt etc.) pitävät todella usein puheita/esiintyvät suurten yleisöjen edessä, ja ei todellakaan ole kertaa jolloin kyseiset henkilöt eivät olisi harjoitelleet puhetta sanasta sanaan satoja kertoja. Jopa liikkeet ja askeleet on mietitty tarkkaan ja treenattu etukäteen. Ohjeeni siis on se että treenaat nyt vaan hullun lailla, esiinnyt perheelle ja kavereille ja muistat koko setin ulkoa. Luokassa sitten annat vaan tulla kaiken mitä olet opetellut. Harjoitus tekee mestarin, pidän sulle peukkuja!
[/quote]
Työterveyslääkäri sanoi minulle, että propral on poliitikkojen yleisesti käyttämä lääke..
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 17:18"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 17:15"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 16:52"]Jos ei ole tottunut lääkkeisiin, ikävä kyllä kuulostaa helposti vähän humalaiselta. Minulle kävi n, 10 vuotta sitten sellainen moka, että hain lääkereseptin, kun piti mennä työhaastatteluihin. Minusta kaikki meni tosi hyvin. Kävin kahdessa haastattelussa, en saanut paikkoja. Koska toinen työpaikka oli sellainen, että olin tehnyt sinne työharjoittelub enkä tullut valituksi, vaan työpaikka laitettiin uudestaan hakuun, tuntui tosi oudolta. Kävin juttelemassa pomolle, joka oli minulle tuttu, että mikseivät valinneet. Hän antoi ymmärtää, että toinen valitsija ei suostunut palkkaamiseeni, koska en vaikuttanut ihan selvältä!!!! Hävetti niin, että lääkkeet lensi roskikseen. En kenellekään paljastanut, että rennon olemuksen takana oli ollut lääkitys, koska sekin on vähän noloa nuorelle jännittäjälle... [/quote] Reseptin mille lääkkeelle? RR-tautiin tarkoitettu lääke ei sekoita pääkoppaa tms
[/quote]
Mikä on RR-tauti?
[/quote]
Verenpainetauti
Harjoittele, harjoittele, harjoittele.
Sanot vaan että ei onnistu ja asia sillä selvä. Ei sirtä ole pakko pitää. Eikä mitään järkeä jos ei onnistu. Ei tommonen jännittäminen ole terveellistäkään
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 17:10"]Moi! Täällä on ap, sain juuri propral-lääkettä lääkäriltä. En ole vielä testannut sitä, huomenna ajattelin testata. Minulle suositeltiin 10-20mg annosta. Kuinka suuria annoksia te otatte?
[/quote]Mä oon ottanut pahimpiin esiintymistilanteisiin 20 mg paria tuntia ennen h-hetkeä ja sitten vielä 10 mg juuri hetkeä ennen esiintymistä, ja hyvin on tehonnut. Pienempikin annos voi kyllä jo tehota, eikä suuremmastakaan ainakaan itselleni muita oireita ole tullut kuin se suun kuivuminen (+ se, ettei liikuntaa voi harrastaa).