Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa! En yksinkertaisesti pysty pitämään esitelmää!

Vierailija
28.08.2015 |

Olen 19-vuotias ja parin viikon päästä edessä olisi n. 10minuutin pituinen esitelmä. Tiedän että tämä kuulostaa tyhmältä, mutta en KYKENE siihen, sillä luokassa on ihastus (kuulostaa hyvin lapselliselta, tiedän). Tällä ihastuksella on luultavasti myös jotakin tunteita minua kohtaan ja pilaan kaiken onnettomalla esiintymiselläni. En ole muutenkaan kovin hyvä esiintymään - ilmapiiristä riippuen saatan täristä ja hikoilla ja on vaikeaa saada sanaa suustani. Tällä hetkellä voisin pitää kyseisen esitelmäni ilomielin jollekin toiselle luokalle. Mutta hänen edessään esitelmä tuntuu maailmanlopulta ja sitä se varmasti tuleekin olemaan.
Olen nyt googlaillut ja uskon että 10mg propral-lääke auttaisi todella paljon! Olen valmis maksamaan lääkepaketin hinnan tuon yhden käyttökerran vuoksi! Vai onko muita ehdotuksia? Kertokaa, vanhat ja viisaat av-mammat, mitä oikein teen? Muistelkaa miltä esitysten pitäminen tuntui!

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla tunnilla paljon äänessä ennen omaa esitystä, kommentoida muiden esityksiä tai vaikka kysyä opelta jotain. Niin sitten ei eka kerta kun suun avaa ole oma esitys.

Vierailija
22/77 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni sun ei kannata alkaa lääkkeillä hoitamaan asiaa, joka liittyy tunteisiisi. Voisitko kertoa hänelle, että sinun on vaikea esiintyä jos hän on läsnä ja pyytää häntä olemaan pois se tunti.

Tai voisitko kertoa opettajalle luottamuksella jännityksestäsi ja pyytää että saat pitää esitelmän toiselle luokalle? Kerro opettajalle vaan, se voi olla sinulle helpointa.
T: terveystiedon opettaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 21:21"]Minun mielestäni sun ei kannata alkaa lääkkeillä hoitamaan asiaa, joka liittyy tunteisiisi. Voisitko kertoa hänelle, että sinun on vaikea esiintyä jos hän on läsnä ja pyytää häntä olemaan pois se tunti.

Tai voisitko kertoa opettajalle luottamuksella jännityksestäsi ja pyytää että saat pitää esitelmän toiselle luokalle? Kerro opettajalle vaan, se voi olla sinulle helpointa.
[/quote]
Tt-ope jatkaa:
minä olen ollut nuorena todella ujo, jännittänyt tosi paljon ja nyt toimin alalla jossa pitää puhua päivittäin. Parhaiten on auttanut sen vaikean tilanteen sietäminen vaan. Että hyväksyy sen että nyt mua jännittää ja maailma ei tähän silti lopu.
Vieläkin välillä jännittää puhua uusille ihmisille, oppilaillekin. Mutta silti menen vaan. Joskus sanon alkuun heti että mua jännittää nyt aivan kamalasti. Se helpottaa paljon.

Vierailija
24/77 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 21:21"]Minun mielestäni sun ei kannata alkaa lääkkeillä hoitamaan asiaa, joka liittyy tunteisiisi. Voisitko kertoa hänelle, että sinun on vaikea esiintyä jos hän on läsnä ja pyytää häntä olemaan pois se tunti.

[/quote]

Minua hävettäisi todella paljon olla pitämättä esitystä kyseisen luokan ja ihastuksen edessä, tietenkin kaikki tajuaisivat että hän ei siihen näköjään pystynyt. En myöskään ihastukselle pysty sanomaan mitään tuollaista (:D). Tiedän toki että on vähän typerää alkaa hankkia lääkkeitä, mutta se tuntuu ainoalta vaihtoehdolta.

Vierailija
25/77 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 21:21"]Kannattaa olla tunnilla paljon äänessä ennen omaa esitystä, kommentoida muiden esityksiä tai vaikka kysyä opelta jotain. Niin sitten ei eka kerta kun suun avaa ole oma esitys.
[/quote]

Näin ajattelin kurssin alussa, kunnes pian huomasin etten ole viitannut kertaakaan, ollut äänessä ollenkaan jne.. Tuo olisi kyllä helpottanut asiaa huomattavasti

Vierailija
26/77 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän mitä kova jännittäminen on. Kädet tärisee eikä pysty keskittymään itse aiheeseen vaan vain siihen jännittämiseen vaikka mitä mielikuvaharjoituksia tekisi. Propral auttoi ja auttaa edelleenkin minua pahimmissa tilanteissa. Kokemuksen myötä tarvitsen sitä tosi harvoin. Kerran pari vuodessa. Vaikka olen yleisesti hyvin lääkekriittinen, suosittelen tuota kaikille paljon esiintymistä jännittäville. Ei ole mitään järkeä sietää sitä hirveää olotilaa ennen ja sitten jälkeen kun on taas mennyt homma pieleen. Ajatus juoksee kirkkaana ilman mitään fyysisiä jännitysoireita.

Vierailija
27/77 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä tosiaan saada tuo lääkäriaika nyt ensimmäisenä.

Itse esityksen suhteen auttaa harjoittelu. Vaikka se on toisaalta inhottavaa, kun harjoitellessa joutuu miettimään sitä esiintymistä, ja mielellään lykkäisi asian kokonaan pois mielestään, niin harjoittelu oikeasti auttaa. Itse jännittäessäni käy usein niin, että kaikki sanat katoavat päästäni, joten kirjoitan muistiinpanoihin aika tarkasti ylös, mitä aion sanoa. Ja tarpeeksi isoilla kirjaimilla, koska paniikissa voi lukeminenkin tuottaa tuskaa. Muistiinpanot kannattaa laskea opettajan pöydälle, pulpetille tai mille tahansa tasolle, jotta käsien tärinä ei näy. Muistiinpanoja vilkaistessa voi samalla ottaa tukea siitä pöydästä, jos olo tuntuu kovin huteralta.

Ja seuraavana päivänä kukaan ei muista koko esitelmää.

Vierailija
28/77 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on auttanut parhaiten se että teen niin hyvän esitelmän että haluan itsekin pitää sen. Kaivan jonkun kiinnostavan aiheen ja tulokulman ja harjoittelen esitelmän tosi hyvin. Silloin fokus siirtyy minusta aiheeseen ja hyvällä tuurilla kuulijatkin haluaa tietää mitä sanon.

Vierailija
29/77 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin auttoi ja auttaa edelleenkin satunnaisesti propral 10mg. Pari vuotta aikanaan, arkana lukiolaisena, hyopäsin psykologilla puhumassa jännityksestä ja mukamas sosiaalisten tilanteiden pelosta. Sitten kerran kävin yhdellä psykiatrilla joka oli vanhempi rouvashenkilö. Hän kirjoitti mulle propralit ja sanoi, että elähän stressaa, näillä pääset eteenpäin, ja mun elämä aukes ihan uudella tavalla. Uskalsin mennä jännittäviin tilanteisiin koska lääke piti oireet pois, ja vähitellen jännitys väistyi. Nykyään pärjään suurimmaksi osaksi ilman, ainoastaan joku suurempi esiintyminen töissä aiheuttaa sen, että joudun yhden napata - varmuuden vuoksi. Tsemppiä! 

Vierailija
30/77 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propralia 20 mg puoli tuntia ennen esitelmää. Propral on pelastanut elämäni. Jännitän kaikkea esiintymistä. Olen aina jännittänyt. En välitä siitä kun tiedän mistä saan avun. Pari kolme kertaa vuodessa joudun esiintymään mutta se ei haittaa kun otan propralia. Uskon kyllä siihen että esiintymään tottuisi ilman jännitystä jos se olisi jatkuvaa viikottaista mutta minulla se ei tule koskaan niin olemaan niin siksi KIITOS Propralin.

Vierailija
31/77 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propral on minusta loistava lääke, tosin hyvin lievästi astmaattisena joskus saan siitä yskää. Itse kärsin aikoinaan pahasta sosiaalisesta fobiasta, ja voitte kenties kuvitella miltä tuntui pitää esitelmää esim. 20 hlölle kun jo pelkkä luokassa muiden seassa istuminen saa sykkeennousun, käsien tärinän ja ripulin aikaan. Propralin avulla kykenin käymään lukion loppuun. Nykyään opiskelen lääkäriksi, ja odotan jopa innolla ensimmäistä seminaariesitystäni tutkijana. :) Juuri eilen mietin, miten pitkän matkan olen tullut siitä mitä joskus olin... Kuka tahansa pystyy samaan! Lääkkeet, altistus ja elämänkokemus ovat olleet minun voittoni. Ja täytyy sanoa, että säännöllinen meditaatio on ollut aivan erityisen välttämätöntä lopulliselle paranemiselleni. Kohta voisin mennä jo pitämään esityksen ilman lääkkeitäkin :) Ja koskaan ei voi korostaa liikaa hyvän valmistautumisen merkitystä esitykselle.

Vierailija
32/77 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 20:40"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 20:36"]Ei auta propral, ei auta mikään. Omakohtainen mielipide
[/quote]

Onko mielipiteelle perusteluita?
[/quote]

Kokeilin propralua esiintymisjännitykseen. Oli tosi huoni ja teki olon uneliaaksi ja jähmetti ajatuksenkulun. Se tyhmistää ihmistä n 50% mikä on huonompi juttu kuin jännittäminen!

Vierailija
33/77 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proral auttaa kyllä, mutta mulle määrättiin heti kerralla 40mg tabu.

Vierailija
34/77 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja seuraavana päivänä kukaan ei muista koko esitelmää."

Tämä. En muista lukioajoiltani yhtään esitelmää tai sitä, kuka oli hyvä ja kuka huono esiintyjä. Vain omani muistan.

Vierailija
35/77 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle auttaa valeriaana, jota saa ilman reseptiä apteekista. 1 tabu tuntia ennen esitystä. Olo on rauhallinen ja pystyy keskittymään itse asiaan. Harjoittelen myös aina ulkoa esittelemäni asian. Papatan siis parina edellisenä iltana tekstiä läpi ja kuvittelen, että seison yleisöni edessä. Joudun esiintymään silloin tällöin isonkin yleisön edessä työni puolesta. Kannatta kokeilla ja muista myös, että kaikkia jännittää esiintyminen, ei vain sinua. Tsempiiä.

Vierailija
36/77 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuvaikutuksina näkyy olevan ripuli, pahoinvointi ja huimaus. Voi tulla jännä esitelmä, jos huonost käy.

Vierailija
37/77 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 13:57"]Sivuvaikutuksina näkyy olevan ripuli, pahoinvointi ja huimaus. Voi tulla jännä esitelmä, jos huonost käy.
[/quote]Ja pyh. Suurimmalle osalle tuskin tulee mitään oireita (itselläni pahin suun kuivuminen), loppujen lopuksi kyseessä on todella harmiton lääke.

Vierailija
38/77 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveää ajatella miten moni alisuoriutuu kauhean jännityksen vuoksi kun ei uskalla hakea lääkäriltä reseptiä.

Vierailija
39/77 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 20:40"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 20:36"]Ei auta propral, ei auta mikään. Omakohtainen mielipide
[/quote]

Onko mielipiteelle perusteluita?
[/quote]

Kokeilin propralua esiintymisjännitykseen. Oli tosi huoni ja teki olon uneliaaksi ja jähmetti ajatuksenkulun. Se tyhmistää ihmistä n 50% mikä on huonompi juttu kuin jännittäminen!
[/quote]

Höpöhöpö. Nyt yrität syöttää pajunköyttä. Rauhoittavilla on tuollainen vaikutus. Ei Propralilla. Ei vaikuta ajatuksenjuoksuun mitenkään.

Vierailija
40/77 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoni: Älä ota tilannetta liian vakavasti! Asennoidu jo alusta asti siihen, että mokia tulee, mutta se ei haittaa. Suhtaudu niihin huumorilla. Jos osaat itse ottaa tilanteen rennosti, mahdolliset mokailusi ovat yleisön mielestä vain suloisia ja inhimillisiä. Kenellekään ei tule myötähäpeää puolestasi, toisin kuin silloin, jos menee tilanteeseen liian ryppyotsaisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi