Miten ihmeessä ihmiset pärjäävät minimiäitiysrahalla? :o
Olen jäämässä loppuvuodesta äitiyslomalle, ja on siis tullut äitiysrahoja jo etukäteen laskeskeltua. Itse saan työtulojeni mukaan, eli hyvin pärjäillään vaikka pieni toki silti on.
Mutta tässä äitiysrahaan tutustuessa törmäsin nyt ekaa kertaa siihen, miten pieni on minimiäitiysraha, elikkä tuo 24€ per kuusi päivää viikossa.
Ei voi kun kauhistella, että miten ihmeessä tuolla tulee toimeen?
Kommentit (10)
Eikös se nykyään ole sama kuin minimityöttömyyskorvaus? Ja lapsesta saat lapsilisän ja elatusmaksun kun olet kerran yh. Kyllä sillä pärjää, jos vuokra on liian iso, saat asumistukea ja sossusta loput.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:05"]
Jos sinulla on työssä käyvä mies, niin ihan hyvin pärjää. Menoja vaan pienemmäksi.
[/quote]
Niin siis minulla on korkeampi äitiystuki, kun palkkatulojen mukaan maksetaan. Hämmästelin sitä, että miten ihmiet tulee toimeen noin pienellä rahalla, koska tiedän itsekin tapauksia jotka ovat minimiäitiysrahalla.
ap
No mulla napsahtaa semmoinen vajaa 500e tilille, se on se minimi. Mies tienaa nettona jotain 2500e. Mitään tukia ei saada.. Ja varmaan olis vähän hölmöä saadakin, kun kuitenkin toimeen tullaan näinkin, jopa aika hyvinkin. Ei ole puutetta mistään. Mies maksaa meillä ruuan ja asumisen ja tuo vajaa 500e jää mun omaan käyttöön. Se on satanen viikossa. Siitä maksan vähäiset menoni, kuten puhelinlaskuni ja satunnaiset kahvittelut kavereiden kanssa. Aika paljon jää yleensä säästöön, millä sit tarvittaessa ostan jotain isompaa.
Kyllä me ainakin pärjättäisiin loistavasti. Mies tienaa bruttona noin 1500e, minä opiskelen avoimen kautta, en saa siis opintotukea.. Asumistukea saadaan 240e, ja asumiskulut kuukaudessa noin 600e tilavasta kaksiosta. Jos jäisin nyt äitiyslomalle, ja saisin tuon yli 500e/kk, asumislisä todennäköisesti tippuisi vähän, mutta lapsen synnyttyä lisäksi saataisiin lapsilisä. Tulot olisi siis vähän yli 1700e/kk, ja sillähän eläisi todella hyvin, ja säästöönkin jäisi. Kuukaudessa ruokaan menee ehkä 250-300e jos ei pihistele, bensoihin ehkä 150e jos ei tee pidempiä reissuja. Hyvin jäisi rahaa vauvantarvikkeisiin, vaatteisiin, hygieniatuotteisiin jne. Nytkin pärjätään aivan hyvin, ja säästöjäkin on. N22V
Mies siis vasta valmistunut ja ensimäisessä työpaikassaan, todnäk. palkkakin nousisi kohta. Lasta nyt ei ole tarkoitus tähän tilanteeseen hankkia, mutta ei sitä tapettaisikaan sen takia, ettei rahat riitä, jos sattuisi vahinko käyään. Nro 6
No itseäkin huvitti että tulot laskivat kun ensin olin työmarkkinatuella joka on isompi kuin miniäitiysraha. Toki lapsilisä vähän nostaa
No mulla tuli äitiysraha työtulojen mukaan molemmista lapsista ja hyvin sillä pärjäsi. Normaalisti tulee käteen 2000e/kk, äitiyslomalla tuli 1200e/kk. Mies töissä, säästöjä on ja asumiseen (laina+vastike menee 750e/kk). Rahaa jäi säästöön äitiyslomallakin satanen tai kaksi kuussa (normaalisi säästöön menee 400e/kk) ja ei tarvinut joka senttiä kaupassa laskea. Autokin ostettiin entisen käytyä ahtaaksi ja siihen laina äitiysloman aikana. Vähemmän meni äitiyslomalla rahaa mm. kampaamoihin, bensoihin jne.
Kotihoidon tuelle en jäänyt, sillä saatiin ketjutettua lomat ja isän vapaat niin, että nuorempikin meni hoitoon 1v3kk iässä läheiseen pieneen päiväkotiin. Ja sopeutui loistavasti. Lisäksi lapsiperheen näkökulmasta miehen ja minun työajat ovat loistavat; kuljemme ristiin päivittäin töissä niin, että lapsille tulee kuukaudessa 10-15 hoitopäivää ja nekin 5-6 tuntisia.
Kun kuuntelee monen äidin marinaa rahojen vähyydestä tulee sellainen olo, että tuli tehtyä itse oikein tämä homma: Ensin koulut, työt ja sitten lapset. Ei voi tosiaan valittaa. Ja toisaalta ollaan tarkkoja talouden pitäjiä.
Pääomatulot, säästöt, menojen suhtauttaminen tuloihin + miehen pääomatulot, palkka.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:39"]
Pääomatulot, säästöt, menojen suhtauttaminen tuloihin + miehen pääomatulot, palkka.
[/quote]
No miten ihmeessä niitä säästöjä on voinut tulla, mikäli on minimiäitiysrahalla? Eli tarkoittaen, ettei niitä tuloja ole pahemmin ollut ennen äitiyslomaakaan.
"Pääomatulot" minimiäitiysrahalla taitanevat olla erilaisia tukia. Vai oletko pimeästi työskennellyt?
Koittakaa nyt ihmiset lukea, että tässä puhutaan MINIMIäitiysrahasta, ei äitiysrahasta yleensä.
Jos sinulla on työssä käyvä mies, niin ihan hyvin pärjää. Menoja vaan pienemmäksi.