Oudointa mitä OPETTAJA on sanonut oppitunnilla
Nyt kaikki häröimmöt lausahdukset ja oppitunnit tänne!
Kommentit (101)
Lukiossa pitkän matikan ope sanoi, että tytöille on turha opettaa pitkää matikkaa, kun naisten paikka on kotona miestä passaamassa. Kehui limaiseen sävyyn tyttöjen korkokenkiä ja saapikkaita.
Ala-asteen opettajalla meni hermo meidän luokkaan. Huusi siinä sitten luokan edessä, että rahastahan minä tätä vain teen.
Ei mitenkään nyt erityisen jännä kokemus, mutta oma tapaukseni on se kun 6 vuotta sitten yläkoulussa biologian opettajamme (nainen, ihan normaalin oloinen ja mukava) häkeltyi täysin kun menimme evoluutioaiheeseen ja hän kysyi luokalta ihan suoraan että onko joukossa uskovaisia. Tiesin seurakuntani toiminnan ja siellä käytyjen keskustelujen perusteella että luokasta iso osa oli uskossa, mutta olin ainoa joka viittasi. Opettaja katsoi minua ihan huulet kireinä ja ponnari tutisten ja kysyi että "Ai Sara? Öö, mutta eikös sinun vanhempasi työskentele luonnontieteiden parissa?" Vastasin ihan arasti että juu-u. Opettaja oli hetken hiljaa ja totesi sitten:" Jaa. No, sepäs on mielenkiintosta" ja sitten jatkoimme aiheeseen. En sitten uskaltanut kertoa että niin, ne vanhemmatkin ovat uskovaisia, olisi varmaan opettajan maailmankuva järkkynyt :D
Lukion uskonnon/filosofian/psykologian ope kertoi ennen yhden tunnin alkua, että on "niin vihainen, että voisin tappaa vaikka viis ihmistä"...
Sama ope oli kyllä tosi kiltti ja empaattinen, ja loistava opettaja. En muista miksi sillä meni maltti noin.
Sama lukio, äikän ope: penkkareissa sille oltiin kirjoitettu aine, jossa oli jokseenkin kaikki kielioppivirheet, joista se oli koko lukion ajan varoitellut. Yksi näistä oli "minä itse henkilökohtaisesti". Kun ainetta lukiessaan ope tuli tuohon kohtaan, niin kommentoi, ettei voi raiskata kieltä noin :D
Terkut saman lukion käyneille, veikkaan että ainakin joku tunnistaa nuo :D En tiedä, opettavatko enää, lukion olen käynyt jo 15 v sitten.
Kuntotestissa luokkakaverilta pääs vatsalihaksia tehdessä hirveä pieru. Ope: jaa, se oli hernekeitto päivä. (Niinku oliki)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:46"]
Lukiossa pitkän matikan ope sanoi, että tytöille on turha opettaa pitkää matikkaa, kun naisten paikka on kotona miestä passaamassa. Kehui limaiseen sävyyn tyttöjen korkokenkiä ja saapikkaita.
[/quote]
Mulla oli samanlainen matikanope koko yläasteen. Kulutti tunnit haukkumalla naisten logiikkaa, tyttöjen tyhmyyttä ja naisten olematonta matikkapäätä. Ei koskaan antanut kymppejä tytöille, jotka eivät tehneet matikan tunneilla tai kokeissa yhtäkään virhettä. Tämä asia onneksi otettiin isolla ryhmällä käsittelyyn ja mies sai varoituksen. Sen jälkeen haukkui meitä, että olemme naisten tapaan turhasta nillittäjiä.
Minusta tuli lopulta väitellyt biokemisti ja opettaja (FT), onneksi olen törmännyt vastaavaan sovinismiin omalla alalla melko harvoin, mutta valitettavasti törmännyt kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:31"]Ala-asteella opettajan mielestä peruskoulun liikuntaan kuului sulkeisjärjestys. Siinä sitä mentiin jo ekaluokkalaisina asento-lepo-käännöksiä ja tahtimarssia salin ympäri. [/quote] Mies?
[/quote]
Oli. Naisopettaja puolestaan rakasti tamburiiniaan ja jonkinlaisia sulkeisia ne senkin paukutuksen tahdissa vietetyt tunnit olivat.
[/quote]
Ollaan varmaan oltu samassa koulussa. Kenkä lensi aina tamburiinin tahdissa? Olen syntynyt v. -66. Paikkakunta oulu
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:46"]
[/quote]
Mulla oli samanlainen matikanope koko yläasteen. Kulutti tunnit haukkumalla naisten logiikkaa, tyttöjen tyhmyyttä ja naisten olematonta matikkapäätä. Ei koskaan antanut kymppejä tytöille, jotka eivät tehneet matikan tunneilla tai kokeissa yhtäkään virhettä. Tämä asia onneksi otettiin isolla ryhmällä käsittelyyn ja mies sai varoituksen. Sen jälkeen haukkui meitä, että olemme naisten tapaan turhasta nillittäjiä.
Minusta tuli lopulta väitellyt biokemisti ja opettaja (FT), onneksi olen törmännyt vastaavaan sovinismiin omalla alalla melko harvoin, mutta valitettavasti törmännyt kuitenkin.
[/quote]
Myös täällä kokemusta samanlaisista asenteista. Ei tosin nuin pahaa syrjintää.
Kuudennen luokan biologiantunnilla aiheena olivat hämähäkit. "Hämähäkeillä on karvainen alaruumis. Tulepa "Maija" sinä tänne niin minä kokeilen, onko sinullakin karvainen alaruumis". Miesopettaja, poltti norttia ja kävi välitunnilla kaljalla kellarissa. 80-luvun lopulla, sai tehdä töitä eläkeikään saakka.
Liikunnantunti yläasteella, rento sijaisnainen ja hiihtämässä oltiin. Piti mennä ylömäkeensillä kalanruoto tyylillä ja opettaja sitten huusi yhdelle luokan blondille että "tiina avaa niitä haaroja muutenkin kun vaan viikonloppuna!" Oli muuten aika hauskaa
Että sen koira näkee värejä ja tiede on väärässä. Enkeliparantaminen on totta. Veriryhmäruokailu myös. Lintuinfluenssa on jumalan tahto vähentää kansakuntaa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:51"]
Lukion uskonnon/filosofian/psykologian ope kertoi ennen yhden tunnin alkua, että on "niin vihainen, että voisin tappaa vaikka viis ihmistä"...
Sama ope oli kyllä tosi kiltti ja empaattinen, ja loistava opettaja. En muista miksi sillä meni maltti noin.
Sama lukio, äikän ope: penkkareissa sille oltiin kirjoitettu aine, jossa oli jokseenkin kaikki kielioppivirheet, joista se oli koko lukion ajan varoitellut. Yksi näistä oli "minä itse henkilökohtaisesti". Kun ainetta lukiessaan ope tuli tuohon kohtaan, niin kommentoi, ettei voi raiskata kieltä noin :D
Terkut saman lukion käyneille, veikkaan että ainakin joku tunnistaa nuo :D En tiedä, opettavatko enää, lukion olen käynyt jo 15 v sitten.
[/quote]
Voisi tässä lisätä vielä joitain...
Ala-aste, sama kaupunki, mutta kylä muutaman kilsan päässä keskustasta:
- 1-2 -luokkien ope veti herneen nenuun jos joku kertoi, että lemmikillä on ihmisen nimi (meidän kaikilla lemmikeillä oli :D)
- 3-4 -luokkien ope tykkäsi Kauhavan ilmasotakoulusta, ja sinne mentiinkin luokkaretkelle useampana vuonna peräjälkeen.
- 5-6 -luokkien ope, ja johtajaopettaja aloitti tunnin kun laittoi valot luokkaan: "valoa kansalle joka pimeydessä vaeltaa" ja kun opettajaa tervehdittiin, vastasi että "kirvesvartta". Kertoi usein myös tarinaa kouluajoiltaan, oli kuulemma lukenut kokeeseen ja hokenut koko ajan että "hauki on kala". Kokeessa ei sitten ollutkaan muistanut, että hauki on kala.
Yläaste, sama kaupunki, nyt keskusta, lukion vieressä:
- matikan- ja kemianope oli ainakin silloin vielä kaupungin shakkikerhossa/-joukkueessa. Niinpä sitten lukukausien viimeisillä tunneilla pelattiin shakkia. Sama ope eräällä kemian tunnilla laittoi kahteen koeputkeen eri nesteet kumpaankin, toisessa oli läpinäkyvä neste, toinen taisi olla sininen. Kysyi sitten luokalta, että minkähän väristä tästä mahtaisi tulla. Eräs poika epäili, että hehtokeltaisen ruskea. Oikeassa oli :D
- kuviksen ope tykkäsi enkeleistä, ja numeroa sai nostettua ihan sillä että piirsi muutaman enkelikuvan.
- Luokassa oli Ruotsissa lapsuutensa asunut tyttö. Ekalla ruotsintunnilla hän alkoi yhtäkkiä puhumaan opettajalle ruotsia. Ope alkoi puhua takaisin, eikä kukaan muu luokasta ymmärtänyt yhtään, mitä puhuivat :D
- Vähän aiheen ohi, yläasteeseen kuitenkin liittyen: koulujen liikuntakentän takana on kirjasto. No, aina kesäisin sitten oli luokkien väliset pesisottelut. No, meidän luokka voitti joka vuosi yläasteen ajan, kun pari poikaa (toinen näistä se kemian tunnilla hyvin arvannut tapaus) löi KOKO ajan pallot sinne kirjaston puolelle :D
Tässä muutama. Ja luokankin luokkatoverit ja rinnakkaiset tunnistaa ;)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:18"]
Nyt kaikki häröimmöt lausahdukset ja oppitunnit tänne!
[/quote]
Kerran ollessani lukiossa biologian tunnilla opettaja alkoi puhua leppäkerttujen vehkeistä,vaikka aiheena oli jokin ihan muu,tyyliin kasvien vesitalous:"Oletteko te koskaan ottaneet leppäkerttuja kiinni lasipurkkiin?Tiedättekö mitä ne alkaa tekemään?Ne paneskelee.Oletteko nähneet miten iso pippeli leppäkertulla on?!" Kyseinen opettaja puhui muutenkin häröjä,mutta leppisjuttu jäi parhaiten mieleen.
Samainen opettaja antoi biologian kokeessa tehtävän,jossa piti tietää geenien periytymisestä."Jos valkoinen haisuli ja musta haisuli saavat pentuja,minkä värisiä haisulin pennut ovat?" Ajattelin,että haisuli on eläinlaji josta en ole kuullut(perustuuhan Tasmanian tuholainenkin todelliseen eläimeen),mutta kun kysyin opettajalta millainen eläin on haisuli,opettaja totesi kuin itsestään selvyytenä että haisuli on Muumilaakson asukas.Muuten ihan hyvä opettaja,hieman omalaatuinen joskus :)
My voice is very sexy today -vanhempi enkun ope kipeenä. :-)
"Jos nielaisee hakaneulan, se menee umpisuoleen."
Outoa eikä aivan tervettä. Tämä tapahtui joskus 90-luvun puolivälissä ala-asteella kun poikien liikuntatunnilla pelattiin sählyä ja ope oli jotain 40-50v mies ja joku oppilas sanoi sählypelin lopuksi huhhuh meinas tulla hiki ja tämä opettaja ihan puskista vaan sanoi että "mikään ei ole niin ihanan hajuista kuin nuorten tyttöjen hienhaju" ja vielä elämöi sellaisen nautinnonsekaisen nuuhkimisilmeen naamalleen. Ja kyseessä ala-asteen opettaja siis. Muistan tuon aivan selvästi ja ajattelin jo silloin ettei ole ihan tervettä puhetta keski-ikäiseltä äijältä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:42"]
70-luvun maantiedon tunnit olivat jälkikäteen muisteltuina melkoisen outoja: Neuvostoliiton ihanuutta esiteltiin hienoilla värikuvilla ja diaesityksillä, joissa kiiltävät puimurit leikkasivat suunnattomia viljapeltoja. Lännestä kerrottiin pääasiassa roturistiriidat ja saasteet, tottakai kuvat olivat pieniä ja mustavalkoisia. Länsi-Saksassa olivat kuulemma puhelinpylväätkin betonista, koska happosateet olivat tappaneet kaikki metsät.
[/quote]
80-luvulla meidän ala-asteen luokanope istutti meidät katsomaan televisiosta suoraa lähetystä Tšernenkon hautajaisista.
Hieman hämmentävää :-)
Amk ope piti todella pitkiä ja tylsiä luentoja, oppilaiden keskittyminen herpaantu usei. Tällöin alkoi kuulumaan luokan edestä pienellä monotonisella äänellä kesken luennoinin rumia sanoja; paska jne.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:42"]
70-luvun maantiedon tunnit olivat jälkikäteen muisteltuina melkoisen outoja: Neuvostoliiton ihanuutta esiteltiin hienoilla värikuvilla ja diaesityksillä, joissa kiiltävät puimurit leikkasivat suunnattomia viljapeltoja. Lännestä kerrottiin pääasiassa roturistiriidat ja saasteet, tottakai kuvat olivat pieniä ja mustavalkoisia. Länsi-Saksassa olivat kuulemma puhelinpylväätkin betonista, koska happosateet olivat tappaneet kaikki metsät.
[/quote]
80-luvulla meidän ala-asteen luokanope istutti meidät katsomaan televisiosta suoraa lähetystä Tšernenkon hautajaisista.
Hieman hämmentävää :-)
[/quote]
YYA-sopimus velvoitti.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:31"]Ala-asteella opettajan mielestä peruskoulun liikuntaan kuului sulkeisjärjestys. Siinä sitä mentiin jo ekaluokkalaisina asento-lepo-käännöksiä ja tahtimarssia salin ympäri. [/quote] Mies?
[/quote]
Oli. Naisopettaja puolestaan rakasti tamburiiniaan ja jonkinlaisia sulkeisia ne senkin paukutuksen tahdissa vietetyt tunnit olivat.