Päiväkotiin keikkalaiseksi, vaikkei osaa mitään
Tekisi mieli mennä päiväkotiin, mutta en osaa mitään. Kannattaako silti mennä? Miten suhtautuvat??
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodit ovat kyllä vihoviimeisiä harjottelupaikkoja opiskelijoille. Itsekin 40 vuotiaana, neljän lapsen äitinä sain jatkuvasti ohjaajalta ja parilta muultakin kuulla kuinka en osaa toimia lasten kanssa, en ymmärrä kasvatuksesta mitään ym shaissea. Kuulin jopa kun kahvitauolla selän takana näitä puhuivat. Loppuarvioinnissa tämän kyllä sitten ääneen sanoin, että loukkaavana koin nuo sanat. Kuitenkin olen yhden lapsen jo onnistuneesti maailmalle lähettänyt ja toinen kohta perässä.
Näytön vastaanottaja onneksi oli toista maata sitten ja erinomaisen arvosanan kanssa harjoittelun päätin.Kouluttamaton tekee herkästi kasvatusvirheitä eli ei esim. sanoita lapsen tunteita tai toruu lasta sen sijaan että vahvistaisi positiivisesti.
Usein on kyllä niinkin että vakkarit jotka on kyllästyneet työhönsä ja tottuneet tiuskimaan lapsille kokee jotenkin uhkana reippaan ja positiivisemmin lapsiin suhtautuvan uuden tulokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kreikklaiseksi ryhtyminen on kulttuurista omimista.
Typerä olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä onko sulla kykyä toimia ja olla aktiivinen. Meillä pienissä kokematonkin keikkalainen pärjää jos uskaltaa ja kykenee tekemään. Viimeisin tarjokas oli kaikkea muuta eikä pärjännyt. Seisoi mykkänä paripäivää,ei mitään oma-aloitteisuutta.
Miten voi olla oma-aloitteinen kun ei vielä tiedä talon tapoja?
Tulee mieleen kun koulussa oli viikon tet-harjoitteluja ja yksi arviointikriteeri oli oma-alotteisuus. Ihan kuin viikossa pystyisi alkaa automaatiolla oma-aloitteisesti tekemään hommia, vähän pakko se on ensin kysyä että mitäs nyt voisin tehdä.
Se kysyminenkin on oma-alotteisuutta ja aktiivisuutta.
Meille kelpaisi kyllä. Olen 60 päivää vuodessa saikulla ja 42 päivää lomalla joten eskareiden kanssa pitäisi päästä tavoitteisiin ja tehdä muutamat pedagogiset arviot kouluun + yhteistyö eri toimijoiden kanssa järjestää.
Oon vaan iloinen jos teet minun työt.
Vierailija kirjoitti:
Meille kelpaisi kyllä. Olen 60 päivää vuodessa saikulla ja 42 päivää lomalla joten eskareiden kanssa pitäisi päästä tavoitteisiin ja tehdä muutamat pedagogiset arviot kouluun + yhteistyö eri toimijoiden kanssa järjestää.
Miten mahdettiinkaan pärjätä vielä 10 vuotta sitten, kun osa lapsista ei käynyt eskaria ja tuli siis kouluun ilman pedagogisia arvioita ja muuta paperinivaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Selasin Helsingin varhaiskasvatuksen lastenhoitajien työpaikkailmoituksia. Kaikissa oli seuraava teksti:
"Edellytämme, että sinulla on kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto, sosiaali- ja terveysalan perustutkinto tai muu vastaava soveltuva tutkinto, joihin sisältyy tai joita olet täydentänyt riittävän laajoilla lasten hoidon, kasvatuksen ja opetuksen tutkinnonosilla (varhaiskasvatuslaki 540/2018, 28 §, asetus 753/2018 3 § ja 4 §)."
Mitä nämä "keikkalaiset" ovat? Otetaanko niitä jostain tiskin alta ilman mitään vaatimuksia?
Nuo ovat edellytyksiä vakituiseen toimeen päiväkodeissa.
Sijaiksisi ja "hätäavuksi" otetaaan myös epäpäteviä, reippaita tyyppejä, koska työvoimapula on alalla suuri.
Nuo tutkintovaatimus on pakko merkitä työpaikkailmoituksiin, koska laki vaatii tuon koulutuksen vakituiseen toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Millä ajalla lapset oikein hoidetaan jos työnkuva on tuollainen? Vai ovatko hoitajat erikseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä meillä on ollut töissä sijaisina ihan kouluttamattomia tyyppejä. Siis sellaisia jotka eivät ole olleet ikinä lasten kanssa tekemisissä.
Hyvin ovat pärjänneet jos osaa vähän suuta avata ja olemalla reipas. Siitä on iso apu jos joku on auttamassa pukemisissa yms.
Maalaisjärjellä pärjää. Ja monesti osa heistä tuntuukin pärjäävän paremmin lasten kanssa kuin ne vanhat vakityypit. 😁👍Kelpaako aineenopettaja? Tai tuolla perusteella varmaan kelpaa, mutta miten suhtaudutaan keski-ikäiseen opettajaan?
Luulisin että hyvinkin kelpaat. Soita kunnan päivähoidon toimistoon.
Onhan siellä TETtiläisiäkin. Siis ysiluokkalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä meillä on ollut töissä sijaisina ihan kouluttamattomia tyyppejä. Siis sellaisia jotka eivät ole olleet ikinä lasten kanssa tekemisissä.
Hyvin ovat pärjänneet jos osaa vähän suuta avata ja olemalla reipas. Siitä on iso apu jos joku on auttamassa pukemisissa yms.
Maalaisjärjellä pärjää. Ja monesti osa heistä tuntuukin pärjäävän paremmin lasten kanssa kuin ne vanhat vakityypit. 😁👍Kelpaako aineenopettaja? Tai tuolla perusteella varmaan kelpaa, mutta miten suhtaudutaan keski-ikäiseen opettajaan?
Luulisin että hyvinkin kelpaat. Soita kunnan päivähoidon toimistoon.
Eläkeläiset on hyviä, joten olet vielä nuori.
Tuollaiset asiat oppii nopeasti katsomalla miten muut työntekijät toimivat.