Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäilen uniapneaa mutta en pääse tutkimuksiin, pitäisi kuulemma vain pudottaa painoa. Miten minä laihdutan kun olen niin väsynyt että nukahtelen vessanpöntällekin?!

kahvimuki
19.03.2022 |

Mies nukkuu sohvalla kun kuorsaan niin kovaa. Herään aamuisin uupuneena tunteeseen, etten saa ilmaa. Kävely postilaatikolle saa sydämen hakkaamaan niin että se tuntuu lähes tulevan ulos rinnasta.

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa rivin välistä lukemista joillakin. Aloittaja kertoo aloittaneensa sipsien syömisen kun lopetti röökin vetämisen, ei syövänsä sipsejä päivälliseksi.

Muutenkin  täällä annetaan vaarallisia neuvoja, himoliikunta pitäisi aloittaa vaikka sydämen terveyttä ei tiedetä.  Hoitamaton uniapnea johtaa joskus sydämen vajaatoimintaan.  Se ei varsinaisesti paranna aloittajan elämänlaatua, jos saa sydärin kuntosalilla. 

Vierailija
82/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin jostain että lääkärit eivät ymmärrä pahan uniapnean vievän voimat niin, että painonpudottaminen onnistuu vasta kun uniapnea on hoidossa. 

Paino putoaa ruokavaliota muuttamalla eikä urheilulla. Sinun ei tarvitse tehdä enempää kuin nyt uupuneena jaksat vaan vähemmän ja se onnistuu uupuneeltakin.

Lihavuus aiheuttaa uniapneaa ja se paranee laihduttamalla, tällaisen uniapnean diagnosointi on turhaa koska hoito on sama.

Uniapnea voi olla myös laihalla ihmisellä eikä se laihduttamalla silloin poistu. Ainoa oikea hoito on loppuelämän laitehoito. Myöskään kaikilla lihavilla se laihduttaminen ei poista uniapneaa. Sinun kannattaisi perehtyä asiaan, josta kommentoit ennen kuin nolaat itsesi tietämättömyydelläsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain unitutkimuksen työterveydestä. Se on vaan laite, joka mittaa kotona unta. Ei toi nyt, niin mahdottoman kallis tutkimus voi olla, että ei tk:ssa järjesty. Kyllä lihavatkin saavat cpap-laitteen.

Vierailija
84/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuin väsyneenä ei ees ruoka maistu niin laihtuu pakostakin,pitää jotenkin yrittää syödä ettei kuihdu kuoliaaksi.

Vierailija
85/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi ettei noin uupuneena jaksaisi syödä mussuttaa koko aikaa. Eikö uupumuksen pitäisi just laihduttaa?

Kannattaako vastata, jos ei mistään mitään tiedä?

Ei kannattaisi, itsensä vaan tekee tyhmäksi.

Ja ei, uupumus ei todellakaan laihduta ihmistä, vaan päinvastoin. Elimistö on sekaisin, aineenvaihdunta on sekaisin, liikkua ei jaksa eikä pysty, ja väsynyt kroppa huutaa nopeita hiilareita jotta saisi edes hetkellistä energiaa. 

Tarvitseeko vielä lisää avata?

Ap itsekin myöntää pupeltavansa sipsiä ja mitä lie, lihavuutensa EI johdu uniapneasta vaan uniapnea johtuu lihavuudesta. Ei tässä ole mitään epäselvää.

Vierailija
86/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea voi johtua siitä ylipainosta. Laihduttaminen on osa hoitoa.

Vierailija
87/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain cpap-laitteen lokakuun alussa, nyt on 6 kiloa lähtenyt painosta vaan sen takia kun saan nukuttua kunnolla. Aamulla jaksaa tehdä kävelylenkkejä, jaksaa paneutua ruuanlaittoon ja olen virkeä. Se oli elämän pelastaja. Suosittelen lukemaan kirjan Hyvä uni (Markku Partinen ja Anne Huutoniemi). Siinä on perusteellista tietoa unihäiriöistä. Uniapnea voi olla myös hoikilla ihmisillä.

Vierailija
88/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan eka tutkituta esim ferritiini:) jos et saa lähetettä ta niin itse maksamalla joku 30e.

Työnnä se ferritiini p r seeseesi

Vierailija
89/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi ettei noin uupuneena jaksaisi syödä mussuttaa koko aikaa. Eikö uupumuksen pitäisi just laihduttaa?

Ei vaan päinvastoin. Itse ainakin lasteni ollessa pieniä, napsin koko ajan jotain syötävää kun olin nukkunut yön huonosti ja näin se sokerikoukku pitää.. Vasta kun sain paremmin nukuttua, niin jaksoin pitää ruokavalioni kunnossa.

Vierailija
90/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa rivin välistä lukemista joillakin. Aloittaja kertoo aloittaneensa sipsien syömisen kun lopetti röökin vetämisen, ei syövänsä sipsejä päivälliseksi.

Muutenkin  täällä annetaan vaarallisia neuvoja, himoliikunta pitäisi aloittaa vaikka sydämen terveyttä ei tiedetä.  Hoitamaton uniapnea johtaa joskus sydämen vajaatoimintaan.  Se ei varsinaisesti paranna aloittajan elämänlaatua, jos saa sydärin kuntosalilla. 

Uskon hyvin tuon vajaatoiminnan.

Miehen diagnoosi viipyi itsestään johtuen. Vuosikaudet repiviä tappeluita ja sohvalla nukkumisia, nauroi vaan äänityksilleni, että vähån korahtelee.

Sitten otin superläheltä videoita, kun ukon naama on kuin hukkuvalla ja kieli kurkussa ja nytkähtelee hikisenä kuin tukehtuisi. Siihen hätkähti ja varasi heti ajan tutkimuksiin ja sai kuukauden päästä laitteen.

Diagnoosina vakavin muoto, elimistössä vakava hapenpuute. Ja sydämelle järjetön kuormitus. Hoitaja ihmetteli vaan, että omin käveli paikalle.

Ei ole nukkunut yötäkään diagnoosin tultua ilman CPAP laitettaan, paras ystävä (minun jälkeeni)

Vierailija
91/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohon on pakko kertoa että HAMMASLÄÄKÄRI JA PURENTA ENSIN. Sitten antibiootti ja suuhyguenisti puhdistaa ikenet ja otat salaatti kuurin tummaa leipää only.Illalla et syö muuta kuin omenan viinirypäleitä peset hampaat ja juot vettä. Pidät kahta tyynyä ja jos pakko ikkuna auki. Vanhenemiseen kuuluu hormonitoiminnan muutos.Etsi siis hyvä hammaslääkäri ja lääkäri hormonit. Kun tuntuu ettei saa happea puoli istuva asento ja nostaa leukaa auttaa.Pullovesi.

Vierailija
92/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rasvaa ei suolaa kirjoitti:

Tohon on pakko kertoa että HAMMASLÄÄKÄRI JA PURENTA ENSIN. Sitten antibiootti ja suuhyguenisti puhdistaa ikenet ja otat salaatti kuurin tummaa leipää only.Illalla et syö muuta kuin omenan viinirypäleitä peset hampaat ja juot vettä. Pidät kahta tyynyä ja jos pakko ikkuna auki. Vanhenemiseen kuuluu hormonitoiminnan muutos.Etsi siis hyvä hammaslääkäri ja lääkäri hormonit. Kun tuntuu ettei saa happea puoli istuva asento ja nostaa leukaa auttaa.Pullovesi.

Hooohhhoijjjaaaa.

Edelleenkin: Edelleenki unitutkimus kotona + CPAP -laite estämään akuutit sydänvauriot.

Sen jälkeen on aika hoitaa niitä elintapoja vähitellen.

Vierailija
93/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea hoidetaan cpap-laitteella ja sen jälkeen laihdutus, ei toisinpäin. Vaikea uniapnea on todella vaarallinen ja ei ole aikaa odotella kuukausia että kilot tippuu.

Vierailija
94/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain pitäis kyllä tehdä tuolle joidenkin lääkäreiden ja hoitajien henkiselle pahoinvoinnille, että loppuis tuo turha potilaille vittuilu ja pahan toivominen ja hoitamatta jättäminen. Eikö ne kaikki vois pistää psykiatrille ja terapiaan ja korjata henkiset ongelmansa, ettei tarvi jatkuvasti purkaa pahaa oloa potilaisiin.

Vierailija
95/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin jostain että lääkärit eivät ymmärrä pahan uniapnean vievän voimat niin, että painonpudottaminen onnistuu vasta kun uniapnea on hoidossa. 

Sehän vaikuttaa hormonitoimintaan siten, ettei ihminen edes laihdu korkeiden kortisoliarvojen vuoksi. Osa hyötyy CPAP-laitteesta ja osalla on uniapneakisko tuonut avun.

Vierailija
96/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan eka tutkituta esim ferritiini:) jos et saa lähetettä ta niin itse maksamalla joku 30e.

Matala ferritiini ei aiheuta uniapneaa eikä korkea ferritiini paranna sitä. Uniapneassa on kyse siitä, että hengitystiet tukkeutuu, kun kurkun lihakset rentoutuu nukkuessa eikä ilma pääse kulkemaan. Siis ihan fyysisistä syistä tukkeutuu, on joko luonnostaan ahtaat tai sitten lihavuus on ahtauttanut. Siinä ei rautatabletit eikä vitamiinit mitään auta.

Vierailija
97/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalla on kyllä ihan selvät uniapnean oireet.

Mulla oli uniapnean oireita ja matalat happitasot osan yöstä, kun oli liian alhainen ferritiini. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän