Epäilen uniapneaa mutta en pääse tutkimuksiin, pitäisi kuulemma vain pudottaa painoa. Miten minä laihdutan kun olen niin väsynyt että nukahtelen vessanpöntällekin?!
Mies nukkuu sohvalla kun kuorsaan niin kovaa. Herään aamuisin uupuneena tunteeseen, etten saa ilmaa. Kävely postilaatikolle saa sydämen hakkaamaan niin että se tuntuu lähes tulevan ulos rinnasta.
Kommentit (97)
Myös hoikilla ihmisillä voi olla uniapneaa, vaikkakin ylipaino on riskitekijä. Apnea voi johtua rakenteellisista syistä myöskin. Pyydä puolisoasi kuvaamaan puhelimella sun nukkumista ja näytä se lääkärille. Vaadi päästä tutkimuksiin. Valitettavasti laihduttaminen ei aina korjaa apneaa kuten minulla. Lääkäri sanoi että vaikka laihtuisin miten vinkuheinäksi niin apnea on ja pysyy koska ahdas nielu ym. Tutkimuksiin voi olla pitkä jono, varaudu kuukausiin.
Vierailija kirjoitti:
Uudestaan lääkäriin. Joskus pitää ottaa taktiikaksi väsytyksen. Jankuttaa niin kauan, että alkaa tapahtua. Lataa puhelimeen unenseurantasovellus, se nauhottaa kuorsaamisesi ja näyttää kohdat, kun ei kuulu mitään. Silloin on hengityskatkos menossa. Tästä saat vähän todistetta väitteellesi ja lääkäri uskoo paremmin
Minkä niminen sovellus? Nimim. yksin elävä ja uniapneaa epäilevä.
Vierailija kirjoitti:
Myös hoikilla ihmisillä voi olla uniapneaa, vaikkakin ylipaino on riskitekijä. Apnea voi johtua rakenteellisista syistä myöskin. Pyydä puolisoasi kuvaamaan puhelimella sun nukkumista ja näytä se lääkärille. Vaadi päästä tutkimuksiin. Valitettavasti laihduttaminen ei aina korjaa apneaa kuten minulla. Lääkäri sanoi että vaikka laihtuisin miten vinkuheinäksi niin apnea on ja pysyy koska ahdas nielu ym. Tutkimuksiin voi olla pitkä jono, varaudu kuukausiin.
Jep. Itse olen pienileukainen ja ahdasnieluinen. Laihdutus ei auta, suvussa myös muilla on uniapneaa.
Minä olen sitten kiusaaja, jos se jotenkin ap:n unia parantaa.
Minulla on uniapneataipumus ja vahva närästystaipumus. Minä laihdutin ja nukun nyt ihan hyvin.
Minä voisin lihottaa itseni takaisin. Minä voisin sitten vaatia c-pap-laitetta ja närästyslääkkeitä ja kiukutella siitä, kun lääkäri ei anna niitä. TAI VAIHTOEHTOISESTI voin pysyä hoikkana ja nukkua hyvin.
Tämä on minun kokemukseni siitä mikä auttoi. Ja sen on nyt sitten päätetty olevan kiusaamista, mikä ei ole minulta pois, sillä minä nukun nykyään hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on uniapneataipumus ja vahva närästystaipumus. Minä laihdutin ja nukun nyt ihan hyvin.
Minä voisin lihottaa itseni takaisin. Minä voisin sitten vaatia c-pap-laitetta ja närästyslääkkeitä ja kiukutella siitä, kun lääkäri ei anna niitä. TAI VAIHTOEHTOISESTI voin pysyä hoikkana ja nukkua hyvin.
Tämä on minun kokemukseni siitä mikä auttoi. Ja sen on nyt sitten päätetty olevan kiusaamista, mikä ei ole minulta pois, sillä minä nukun nykyään hyvin.
Minulla on veli, hyväkuntoinen ja normaalipainoinen, ja hän sairastaa vaikeaa uniapneaa. Cpap-laitteen ansiosta hän voi hyvin, kun väsymys on lähtenyt. Ja kas, myös minulla ja parilla serkulla on myös uniapnea. Minullakin on pieni leuka, ahdas nielu ja ahtaat nenäkäytävät. Sain itsekin diagnoosin ja cpap-laitteen, tuntui, kuin olisin heräänyt kuolleista. Muistan ensimmäisen yön testauslaitteen kanssa. Menin nukkumaan iltakymmeneltä, heräsin aamukuudelta ja ihmettelin, miten voin olla noin virkeä. Cpap-laite pelasti minun hengen ihan kirjaimellisesti.
Sinä taidat syödä jotenkin väärin, kun sinua närästää. Sinun kannattaa laittaa ruokavaliosi kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallista. Multa on testattu uniapnea jo kaksi kertaa, vaikka olen ihan reilusti ylipainoinen. Ihan selvä homma on, että hyvin nukkuneena elämänlaatu on huimasti parempi ja silloin jaksaa mm. laihduttaa. Itse ainakin väsyneenä syön koko ajan, kun se piristää hetkeksi.
Suosittelen vaihtamaan lääkäriä vähemmän rasvarasistiseen ammattilaiseen.
Juu, sinäkin olet selvästi jaksanut laihduttaa. 🙄 Läskeiltä ei tekosyyt lopu.
Olen, monestikin. Eikä muuten ollut apneaa, vaikka ylipainoa onkin. Lälläslää.
Itse valitin yli kymmenen vuotta väsymystä joka lääkärilläkäynnillä. Työtkin piti järjestää niin että pääsi päivällä ottamaan torkut. Lääkärit vain pyöritteli silmiä, kunnes tuli kohdalle se fiksu lääkäri ja nyt on CPAP -laite eikä enää päivällä väsytä.
Vedä joka aamu 2 litraa energiajuomaa ja napostele pitkin päivää sokerista. Niin tekee lihova työkaveri tuossa tilanteessa.
Kuka tahansa pystyy laihtumaan, koska siihen vaaditaan vain se että vähennät syömistä. Sinun ei tarvitse siis jaksaa tehdä mitään, vaan jättää tekemättä. Kyllä se paino alkaa pudota vaikka makaisit sängyssä kaikki päivät, jos et syö paljoakaan
Minunkin mummoni laihtui viime kesänä kuukauden sairaalajakson aikana 9 kg, vaikka makasi vain sängyssä kaiket päivät.
Tsemppiä, saman taistelun oon käynyt läpi. Lopulta menin yksityisen kautta ja uniapnea löytyi. Sitä kun alettiin hoitaa niin johan alkoi elämä kirkastua. Painon pudotus on toki tärkeä osa uniapnean hoitoa, mutta ei se onnistu siinä loputtomassa väsymyksessä. Mulla on nyt lähtenyt painoa 23kg sen jälkeen kun sais cpap- laitteen.
Vierailija kirjoitti:
Laihduta.
Laihduttaminen auttaa uniapnean oireisiin 100 % varmuudella. Sen sijaan, että saisit apua laihduttamisesta haluat mieluummin vain valittaa ja jatkaa kärsimistä.
Minä painan 50 kg ja pääsin heti kertakäynnillä helposti uniapniatutkimuksiin, kun oli lääkärille puolella vilkaisulla selvää, että ongelma ei ole ylipainolla itse aiheutettu.
Ja sitten kun on normaalipainossa, niin tk-lääkärin mielestä ei voi olla uniapneaa, koska suurin osa sitä sairastavista on ylipainoisia. :)
sukulainen on vain lihinut saatuaan laitteen. herää yölläkin syömään, koska nälkä ei muuten jätä rauhaan.
N 54 kg165 cm kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduta.
Laihduttaminen auttaa uniapnean oireisiin 100 % varmuudella. Sen sijaan, että saisit apua laihduttamisesta haluat mieluummin vain valittaa ja jatkaa kärsimistä.
Minä painan 50 kg ja pääsin heti kertakäynnillä helposti uniapniatutkimuksiin, kun oli lääkärille puolella vilkaisulla selvää, että ongelma ei ole ylipainolla itse aiheutettu.
Ja sitten kun on normaalipainossa, niin tk-lääkärin mielestä ei voi olla uniapneaa, koska suurin osa sitä sairastavista on ylipainoisia. :)
Se on surullista mutta totta; usein aletaan tutkia vasta, kun on laihtunut normaalipainoon, ja silloin se voi olla joidenkin sairauksien kohdalla liian myöhäistä.
Menet takaisin lääkäriin. Johan tuo voi olla sydämellekin vaarallista jos liikut vaikkei kunto ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa pystyy laihtumaan, koska siihen vaaditaan vain se että vähennät syömistä. Sinun ei tarvitse siis jaksaa tehdä mitään, vaan jättää tekemättä. Kyllä se paino alkaa pudota vaikka makaisit sängyssä kaikki päivät, jos et syö paljoakaan
Minunkin mummoni laihtui viime kesänä kuukauden sairaalajakson aikana 9 kg, vaikka makasi vain sängyssä kaiket päivät.
Tämähän on ihan fakta. Kuka tahansa pystyy olemaan syömättä herkkuja, se on vain omasta tahdosta kiinni. Kun tarpeeksi vähentää syömistä, niin ihan kuka tahansa laihtuu. Ja jos on oma terveys siitä kiinni, siis jos laihtuminen toisi ison helpotuksen oloon ja vaivoihin, niin minkä ihmeen takia ei sitä teksisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on veli, hyväkuntoinen ja normaalipainoinen, ja hän sairastaa vaikeaa uniapneaa. Cpap-laitteen ansiosta hän voi hyvin, kun väsymys on lähtenyt. Ja kas, myös minulla ja parilla serkulla on myös uniapnea. Minullakin on pieni leuka, ahdas nielu ja ahtaat nenäkäytävät. Sain itsekin diagnoosin ja cpap-laitteen, tuntui, kuin olisin heräänyt kuolleista. Muistan ensimmäisen yön testauslaitteen kanssa. Menin nukkumaan iltakymmeneltä, heräsin aamukuudelta ja ihmettelin, miten voin olla noin virkeä. Cpap-laite pelasti minun hengen ihan kirjaimellisesti.
Sinä taidat syödä jotenkin väärin, kun sinua närästää. Sinun kannattaa laittaa ruokavaliosi kuntoon.
No ei se närästys ole aina ruokavaliosta kiinni. Itse olen kärsinyt närästyksestä (oli normaalipainoinen tai ei) jo lapsesta saakka ja vasta aikuisena lääkäriin. Joskus sille ei voi mitään. Juu jotkin ruuat voivat provosoida närästystä ja esim. FODMAP voi auttaa. Stressi on voi olla närästyksen syy. Itseasiasaa kun katsoin yhden lääkäriohjelman niin sanottiin että ruokavalio on lopulta aika vähäinen syy närästykseen. Tiedä häntä.
Öinen närästys on yleensä kroonista.
Uniapneaa potevalla nukkumiseen käytetty aika kuluu siihen, että elimistö sananmukaisesti taistelee saadakseen hengitettyä ja turvatakseen elintärkeää hapensaantia, joten se vähäkään uni ei virkistä. Uniapnea on vakava stressitila koko elimistölle ja stressaantuneena keho pyrkii säästämään energiaa eikä painonpudotus siksikään yrityksistä huolimatta onnistu. Ongelman aiheuttaja eli uniapnean vuoksi huono unen laatu pitääkin siksi saada ensin kuntoon ja siihen tarvitset lähetteen uniapneatutkimuksiin tarvittaessa vaikka yksityispuolelta. Pidä sitkeästi puoliasi asiassa!
Uniapneasta johtuvalla univajeella on monia hormonaalisia vaikutuksia, jotka hankaloittavat painonpudotusta ja edistävät myös mm. aikuistyypin diabeteksen kehittymisriskiä:
Univaje vilkastuttaa kilpirauhasen toimintaa, mikä kuluttaa solujen energiaa, mutta samalla myös heikentää elimistön kykyä pilkkoa sokereita solujen aineenvaihdunnallisiin tarpeisiin. Univaje lisää lisämunuaisten kuorikerroksen solujen erittämän kortisolin määrää verenkierrossa läpi vuorokauden, vaikka sen pitäisi pienentyä illan aikana. Samalla rasvasolujen tuottaman leptiinin määrä verenkierrossa pienenee ja mahalaukun solujen erittämän greliinin pitoisuus suurenee, minkä elimistö tulkitsee univajeesta kärsiessä energiavajeeksi. Univaje johtaakin energiantarpeen kasvuun, mikä ilmenee nälän tunteen voimistumisena. Nälkä lisää ruokahalua, ja univajeisena etenkin halu nauttia runsaasti hiilihydraatteja sisältävää ruokaa voimistuu. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00534
Vierailija kirjoitti:
Jos muutama kävelyaskel aiheuttaa ongelmia, on syytä kohentaa kuntoa. Toistoja useita kertoja päivässä. Teet sen verran kerralla, kunnes hengästyt selvästi, mutta kykenet palaamaan takaisin, omin voimin. Hikikin saa tulla ja pitäisikin tulla, viimeistään siinä vaiheessa, kun kuntosi kohoaa.
Toistojen välillä lepäilyä, ilman välipaloja ja herkkuja, vettä saa juoda ja kuuluukin, ainakin siinä vaiheessa, kun kunt kohoaa ja kykenet kävelemään kilometrin ilman puuskutusta. Siinä vaiheessa voisit jo harkita kevyttä hölkkää, jotta kunnon parantaminen edistyy.
Aivan alkuvaiheessa voi aloittaa venyttelyillä ja kyykyillä ym toimilla, joilla hengästyy ja saa aktivoitua lihaksia. Hyvät venyttelyharjoitukset ovat yhtä tehokkaita kuin kävely ja juoksukin, kun ne tekee kunnolla. Etuna se, ettei tarvitse mennä kauemmas ja sen lepotauon voi pitää kun siihen on tarvetta.
Nälkään juodaan vettä, kunnes tulee se virallinen ruoka-aika.
On kyllä silmittömän turhauttavaa lukea ohjeistuksia tällaisilta pälleiltä, jotka eivät todellakaan tiedä yhtään mistä puhuvat.
Nuo sinun ohjeesi sopivat hädin tuskin sellaiselle ihmisille joka on vain huonossa kunnossa, koska ei ole huvittanut liikkua. Uupuneelle tuollaiset ohjeet ovat vaan bensaa liekkeihin.
Kas kun uupunut on juuri sitä UUPUNUT. Ei siis huonokuntoinen tai laiska. UUPUMUS syntyy siitä, kun rasitus, henkinen ja /tai fyysinen ylittää ihmisen kestokyvyn. Ja siitä ei toivuta suorittamalla, vaikka se niin ihanan helpolta, kutsuvalta ja nykyihmiselle järkeenkäyvältä tuntuisikin.
Uupumuksesta ei toivuta ikinä tavoitteita asettamalla tai kerta kerralta enemmän tekemään pyrkimällä, vaan ainoastaan nöyrtymällä täysin sen edessä, että nyt tilanne on mikä on, ja sen jälkeen suostumalla kuuntelemaan omaa kehoa ja mieltä. Ja hyväksymällä sen, että vaikka eilen jaksoin kävellä kilometrin, niin seuraavaan kahteen viikkoon en jaksakaan yhtään mitään.
Uupumus myös uusii todella herkästi juuri sen takia, että ihminen kuvittelee heti kun voimia saa vähän takaisin, että siihen vanhaan tyyliin toimia voisi palata takaisin. Ei voi, se kun oli se, millä se uupumus aikanaan syntyikin.
Ja kyllä, olen itse ollut uupunut. Entisen aktiiviliikkujana ja salilla kävijänä en enää pystynytkään mihinkään muuhun kuin rauhassa metsässä kävelemiseen. Ja tätä jatkui MONTA VUOTTA. Ja kyllä, todellakin yritin aktivoitua, yritin käydä salilla, mutta siitä seurasi aina koko elimistön ja myös psyyken järjetön stressitila. Jo treenatessa huomasi, että kehosta vaan pakeni kaikki voima, ja tilalle virtasi paniikki.
Sittemmin olen toipunut terapian ja osasairauslomien ja lepäämisen myötä. Eli nykyään pystyn jo taas treenaamaan kovaa. Mutta jos ihminen on oikeasti uupunut, niin siinä ei todellakaan tehdä mitään muuta kuin sen, mihin keho ja mieli suostuu. Ja ne asiat ei etene mitenkään suoraviivaisesti, vaan matka on aikamoista siksakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on ihan fakta. Kuka tahansa pystyy olemaan syömättä herkkuja, se on vain omasta tahdosta kiinni. Kun tarpeeksi vähentää syömistä, niin ihan kuka tahansa laihtuu. Ja jos on oma terveys siitä kiinni, siis jos laihtuminen toisi ison helpotuksen oloon ja vaivoihin, niin minkä ihmeen takia ei sitä teksisi?
Niin. Jokainen pystyy myös olemaan juomatta viinaa tai käyttämättä huumeita, se on vain omasta tahdosta kiinni. Niitä ei edes tarvitse pystyä käyttämään kohtuudella kuten ruokaa, vaan ihan voi olla kokonaan ilman.
Jos päihteettömyys toisi ison helpotuksen oloon ja vaivoihin, niin minkä ihmeen takia ei sitä tekisi?
... eiks niin? Vai voisiko olla, että nämä on ihan pikkusen monimutkaisempia asioita kuin palstapällin mielestä.
Ap, hipihipi uudestaan lääkäriin, vaikka sitten yksityiselle joka laittaa lähetteen sairaalaan tutkimuksiin. Jos ei ole varaa niin uudestaan terveyskeskuslääkörille ja ota tosiaan mies mukaan. Tiedän että se on ärsyttävää mutta joskus täytyy ottaa kaikki aseet käyttöön. Toivottavasti saat pian apua.