Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäilen uniapneaa mutta en pääse tutkimuksiin, pitäisi kuulemma vain pudottaa painoa. Miten minä laihdutan kun olen niin väsynyt että nukahtelen vessanpöntällekin?!

kahvimuki
19.03.2022 |

Mies nukkuu sohvalla kun kuorsaan niin kovaa. Herään aamuisin uupuneena tunteeseen, etten saa ilmaa. Kävely postilaatikolle saa sydämen hakkaamaan niin että se tuntuu lähes tulevan ulos rinnasta.

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt käperry tuohon itsesääliin ja voivotteluun. Reippaasti vaan mukaan iloiseen liikuntaan sieltä vessanpöntöltä nuokkumasta, ylös, ulos ja lenkille!

Olen kokeillut, ei toimi. Olen koettanut kävellä miehen kanssa mutta joudun pysähtymään vähän väliä.  Sydän hakkaa niin lujaa ja  ja huimaa, A.p

Sydämmen hakkaaminen on hyvä merkki, lempeä ja kevättä ilmassa! Miehesi selvästikin yrittää rohkaista ja auttaa sinua etenemällä nopeaa tahtia, eihän ne läskit löntystelemällä lähde! Voit kiihdyttää tahtia ottamalla muutamia juoksuaskelia saadaksesi miehesi kiinni siellä lenkkipolulla ja tuota pikaa painosi alkaa pudota.

Vierailija
22/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista. Multa on testattu uniapnea jo kaksi kertaa, vaikka olen ihan reilusti ylipainoinen. Ihan selvä homma on, että hyvin nukkuneena elämänlaatu on huimasti parempi ja silloin jaksaa mm. laihduttaa. Itse ainakin väsyneenä syön koko ajan, kun se piristää hetkeksi. 

Suosittelen vaihtamaan lääkäriä vähemmän rasvarasistiseen ammattilaiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ettei lääkäri todellakaan ymmärtänyt minua. Miten voisin mennä lenkille tai salille, jo kun pelkkä postien hakeminen  saa sydämen tulemaan liki ulos rinnasta ja joudun istumaan pitkään eteisen tuolilla  että kykenen siirtymään olohuoneeseen? Mies sanoo että hengitän välillä, kuin minulla olisi astma ja että olen hirveän kalpea. 

Pää tuntuu olevan jatkuvassa sumussa, saatan  ihmetellä miksei kahvi tipu vaikka keitin ei edes ole päällä tai hakea jotain arkista sanaa (Missä on kaikki.. no ne piikkijutut joilla  laitetaan ruoka suuhun!).  Onneksi olen työtön, en uskoisi  yhdenkään pomon katselevan tälläistä työntekijää!

Olen kuorsannut teinistä asti mutta  ongelmaksi se alkoi muodostua,  kun täytin 30. Tällöin mies alkoi valittaa kuorsauksestani ja aloin nukkua itsekin katkonaisesti, sekä olla uupunut. 

Olen pitkä 162 ja painan noin 90 kiloa. En ole varma kun en omista vaakaa. Tiedän kuitenkin lihoneeni huimasti sen jälkeen, kun lopetin tupakanpolton ja malluaskin korvasi sipsipussi.

A.p

Vierailija
24/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaisin lääkäriin jos pumppu hakkaa postilaatikkokeikalla. Taidat potea samaa vaivaa kuin niin moni, että lääkärin ovesta astuu aina paljon oireettomampi ihminen sisään kuin ulos kävelee. Kirjoita oireista lista jos et muista niitä kun kysytään. 

Vierailija
25/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt käperry tuohon itsesääliin ja voivotteluun. Reippaasti vaan mukaan iloiseen liikuntaan sieltä vessanpöntöltä nuokkumasta, ylös, ulos ja lenkille!

Olen kokeillut, ei toimi. Olen koettanut kävellä miehen kanssa mutta joudun pysähtymään vähän väliä.  Sydän hakkaa niin lujaa ja  ja huimaa, A.p

Sydämmen hakkaaminen on hyvä merkki, lempeä ja kevättä ilmassa! Miehesi selvästikin yrittää rohkaista ja auttaa sinua etenemällä nopeaa tahtia, eihän ne läskit löntystelemällä lähde! Voit kiihdyttää tahtia ottamalla muutamia juoksuaskelia saadaksesi miehesi kiinni siellä lenkkipolulla ja tuota pikaa painosi alkaa pudota.

Yritätkö saada ap:n tekemään epäsuoran itsarin? Ei todellakaan mitään juoksemista jos on vaikea hengittää ja sydän lyö  epävireisesti! Ihmisiä on kuollut sairaalan rasitustesteissäkin.

Vierailija
26/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduta.

Laihduttaminen auttaa uniapnean oireisiin 100 % varmuudella. Sen sijaan, että saisit apua laihduttamisesta haluat mieluummin vain valittaa ja jatkaa kärsimistä.

Minä painan 50 kg ja pääsin heti kertakäynnillä helposti uniapniatutkimuksiin, kun oli lääkärille puolella vilkaisulla selvää, että ongelma ei ole ylipainolla itse aiheutettu.

Vierailija
27/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota mies mukaan lääkäriin, jotta asiasi tulee kuulluksi. Hän kertoo oireistasi jos et itse pysty tekemään sitä riittävän vakuuttavasti. 

Vierailija
28/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takaisin lääkäriin jos pumppu hakkaa postilaatikkokeikalla. Taidat potea samaa vaivaa kuin niin moni, että lääkärin ovesta astuu aina paljon oireettomampi ihminen sisään kuin ulos kävelee. Kirjoita oireista lista jos et muista niitä kun kysytään. 

Mitä sillä listalla tekee, kun lääkäri ei kuuntele? Läähätin jo mennessäni sisämä mutta eipä paljon kiinnostanut vaan asenne oli vähättelevä, tyyliä että lenkille siitä ja seuraava kiitos. Autossa pääsi itku kun olin toivonut pääseväni jonkinlaiseen unitutkimukseen.

A.p

Vierailija
29/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän tätä on alapeukutettu? Olisikohan täällä joku krapulainen trolli pahalla päällä tänään? 

Vierailija
30/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sillä listalla tekee, kun lääkäri ei kuuntele? Läähätin jo mennessäni sisämä mutta eipä paljon kiinnostanut vaan asenne oli vähättelevä, tyyliä että lenkille siitä ja seuraava kiitos. Autossa pääsi itku kun olin toivonut pääseväni jonkinlaiseen unitutkimukseen.

A.p

Vahvasti ylipainoiset ihmiset läähättävät kaikki.

Miksi et tosiaan laihduttaisi? Kun siitä saisit avun läähättämiseen, nukkumiseen, sydämen hakkaamiseen, jne.

Vierailija
31/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selityksiä. Samanlaisia selittäviä on Doc Nown asiakkaat. Miksi mennä lääkäriin, jos ei meinaa noudattaa ohjeita?

Vierailija
32/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A.p

Paljonko painat? Älä mene sinne yksin, jos sua ei auteta apnean takia, niin sitten pitää auttaa laihtumaan ja vähintäänkin ottaa ekg. Puhu noista sydänoireista, älä keskity apneaan. Vai oletko rampannut siellä niin usein että eivät ota todesta? 

Vierailija
33/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskirjaston artikkelin mukaan 50–70 % uniapneasta kärsivistä on ylipainoisia. Kuitenkin koko aikuisväestöstä noin kaksi kolmasosaa on ylipainoisia, eli ehkä jopa suurempi osuus kuin uniapneasta kärsivistä.

Vierailija
34/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän tätä on alapeukutettu? Olisikohan täällä joku krapulainen trolli pahalla päällä tänään? 

Syynä läskiviha. On olemassa ihmisiä, jotka ajattelevat, että on hyväksyttävää kaataa oma paha olo jonkin ihmisryhmän niskaan. Vaikka nyt sitten lihavien.

Vierailija
35/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen ettei lääkäri todellakaan ymmärtänyt minua. Miten voisin mennä lenkille tai salille, jo kun pelkkä postien hakeminen  saa sydämen tulemaan liki ulos rinnasta ja joudun istumaan pitkään eteisen tuolilla  että kykenen siirtymään olohuoneeseen? Mies sanoo että hengitän välillä, kuin minulla olisi astma ja että olen hirveän kalpea. 

Pää tuntuu olevan jatkuvassa sumussa, saatan  ihmetellä miksei kahvi tipu vaikka keitin ei edes ole päällä tai hakea jotain arkista sanaa (Missä on kaikki.. no ne piikkijutut joilla  laitetaan ruoka suuhun!).  Onneksi olen työtön, en uskoisi  yhdenkään pomon katselevan tälläistä työntekijää!

Olen kuorsannut teinistä asti mutta  ongelmaksi se alkoi muodostua,  kun täytin 30. Tällöin mies alkoi valittaa kuorsauksestani ja aloin nukkua itsekin katkonaisesti, sekä olla uupunut. 

Olen pitkä 162 ja painan noin 90 kiloa. En ole varma kun en omista vaakaa. Tiedän kuitenkin lihoneeni huimasti sen jälkeen, kun lopetin tupakanpolton ja malluaskin korvasi sipsipussi.

A.p

Olet todella huonossa kunnossa ja lihonut enemmän kuin luulet.

Pois sipsit ja laihduta.

Vierailija
36/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina käsketään laihduttamaan, mutta kunnon ohjeita siihen ei saa. Kun paino putoaa riittävästi, nälän tunne kasvaa voimakkaasti, koska keho reagoi vähäiseen ravinnon santiin. Tämä voimakas näläntunne voi kestää kaksi vuottakin. Sitä on vaikea selättää ja siksi paino alkaa helposti jojoilla. Kukaan lääkäri ei auta tällaisessa tilanteessa millään lailla. 

Vierailija
37/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa äitini kokemuksiltani. Hän oli erittäin omenavatsainen ja lääkärien asenne väsymykseen, hengenahdistukseen, pyörryttykseen  oli "voi kun rouvan pitäisi nyt vähän katsoa mitä syö ja  mennä reippaalle kävelylle". Kaikki muuttui vasta kun isäni joutui soittamaan ambulanssin.  Äidilleni tehtiin pallolaajennus ja sai sai myös sen uniapnea-maskin, mikä Cnappi se nyt. 

Nykyään äiti on on pudottanut painoa, hän käy salilla ja lenkkeilee. Nukkuu kuitenkin yhä maskinsa kanssa, kokee sen turvarievuksi.

Vierailija
38/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina käsketään laihduttamaan, mutta kunnon ohjeita siihen ei saa. Kun paino putoaa riittävästi, nälän tunne kasvaa voimakkaasti, koska keho reagoi vähäiseen ravinnon santiin. Tämä voimakas näläntunne voi kestää kaksi vuottakin. Sitä on vaikea selättää ja siksi paino alkaa helposti jojoilla. Kukaan lääkäri ei auta tällaisessa tilanteessa millään lailla. 

Lääkärin pitäisi antaa laihdutusohjeet? Lääkärin osaamisalue on ihan muualla. Jos haluaa apua laihduttamiseen niin ravintoterapeutille.

Vierailija
39/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A.p

Muutama juttu tulee mieleen tästä kirjoituksesta.

Ensinnäkin, laihduttaminen ei ole sama asia kuin lenkille tai salille meneminen. Tiede-lehdessä oli itse asiassa pitkä juttu tästä, että liikunta on oikeastaan aika huono tapa laihduttaa. Oleellisempaa on se, mitä syö, ja siihen voi vaikuttaa, vaikka fyysinen kunto olisikin huono.

Toisekseen, kuvauksesi perusteella epäilen, että oireidesi taustalla on muuta tai muutakin kuin uniapnea. En ole lääkäri, joten korjatkaa viisaammat, mutta en ole ainakaan kuullut, että uniapnea aiheuttaisi päiväaikaista hengityksen vaikeutta tai sydäntuntemuksia. Kuulostaa pikemminkin siltä, että sinulla olisi jotain muutakin ongelmaa sydämessä tai keuhkoissa, ja sitä pitäisi ehdottomasti tutkia. Ja siis esittää asiaa lääkärille tämä aihe edellä, eikä ensisijaisesti siitä kulmasta, että pyytää päästä unitutkimuksiin. Voi sinulla tietysti uniapneakin olla, se ei vaan selitä kaikkea.

Niin, ja en myöskään usko että pelkkä ylipainosi selittäisi noin huonoa fyysisen rasituksen sietoa - olen nimittäin nähnyt sellaisia tankkeja fyysisissä töissä, että en usko tuonasteisen ylipainon itsessään tekevän noin voimattomaksi.

Vierailija
40/97 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin pitäisi antaa laihdutusohjeet? Lääkärin osaamisalue on ihan muualla. Jos haluaa apua laihduttamiseen niin ravintoterapeutille.

Ja jokainen on peruskoulussa oppinut ravintoympyrän ja tietää mikä on terveellistä ja mikä epäterveellistä syötävää.

Lääkäri tai ravintoterapeuttikaan ei voi mitään sille, jos sinä et usko tai hyväksy, että sipsit ja kakut eivät ole laihduttajalle sopivaa ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme