Pystyykö teidän 14-vuotiaat nielemään tabletteja.
Tänään lääkärillä 14-v:n kanssa, joka ei pysty, ja pyysi antibioottikuurin nestemäisenä. Lääkäri kommentoi: pystythän sinä nielemään ruokaakin, miksi sitten et tabletteja? Kertoi myös esimerkin murkkuikäisestä, joka ei myöskään pystynyt nielemään tabletteja. Oli tämän jostain syystä joutunut lähettämään lastenosastolle hoitoon, ja siellä oli konsultoitu nuorisopsykiatria tämän nielemisongelman vuoksi.
Kommentit (30)
Ei pysty, Lumioita ja pari Iphonea olen syöttänyt. EHE EHE EHE EHE
Minä aikoinani opin nielaisemaan tabuja kun jouduin ottamaan ekaa kertaa je-pilsun. En tiennyt silloin minkä kokoinen pilsu on, joten harjoittelin jollain vitamiineilla tai millä lie tableteilla koska je-pilsu ei saisi mennä hukkaan, tietenkään. No, pilsu oli niin pieni ettei siinä ollut mitään ongelmaa mutta samalla opin nielaisemaan särkylääkkeitäkin. Tosin kokonainen on aika pelottava... Puolitan aina.
Ettei vain olisi aistiyliherkkyyksiä nuorella?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 23:26"]Ettei vain olisi aistiyliherkkyyksiä nuorella?
[/quote]
No ei mulla ainakaan ole, vaikkei pillerit kokonaisina menekään alas. Puolikkaina menee helposti. N23
Mä en osannut vielä 10 vuotiaana kunnolla niellä, mutta sitten oli pakko vain oppia kun syöpään sairastuin ja lääkkeitä piti syödä useampi päivässä. Yksi tabletti oli kuitenkin mun mielestä niin iso etten vaan pystyny sitä nielemään ja murskasin sen sitten aina jogurtin sekaan. Tämän takia en pysty enää syömään mansikkajogurttia... :D
Sanoisin siis että on aika tärkeä taito ja kannattaa yhdessä lapsen kanssa miettiä miten hän voisi oppia ne nielemään :)
Pystyy joo, on pienestä asti osannut, onneksi
Meidän tyttö oppi nielemään lääkkeitä 6 vuotiaana kun sairastui epilepsiaan. Sitä lääkettä ei voinut murskata eikä puolittaa. Jugurtin kera sai lääkkeen nieltyä ja ei mennyt lopen kauan kun meni ihan veden kanssa. Harjoitus tekee tässäkin asiassa mestarin!
Olen jo aikuinen ihminen, eikä isojen tablettien nieleminen onnistu vieläkään. Se on ihan psyykkistä ja tiedän sen. E-pillerin kokoiset menevät ajattelematta, mutta jos ison buranan näkeminen saa ahdistumaan ja nieleminen ei ainakaan onnistu. En tiedä mikä siinä tarkalleen on ongelmana, mutta minua ällöttävät kaikki nieluun ja kurkkuun liittyvät asiat muutenkin ja oksennusrefleksini on todella voimakas. Vähän tyhmä ongelma aikuisella kyllä.
Pari kalaöljykapselia, 350 mg magnesiumtabletti + vitamiini tai pari menevät heittämällä alas vesitilkan kanssa. Yhdellä nielaisulla siis.
Hiljalleen on teini oppinut osan pienemmistä tabuista nielemään, mutta esim. kalanmaksaöljykapselit se silmää räpäyttämättä puree.