Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyykö teidän 14-vuotiaat nielemään tabletteja.

Vierailija
27.08.2015 |

Tänään lääkärillä 14-v:n kanssa, joka ei pysty, ja pyysi antibioottikuurin nestemäisenä. Lääkäri kommentoi: pystythän sinä nielemään ruokaakin, miksi sitten et tabletteja? Kertoi myös esimerkin murkkuikäisestä, joka ei myöskään pystynyt nielemään tabletteja. Oli tämän jostain syystä joutunut lähettämään lastenosastolle hoitoon, ja siellä oli konsultoitu nuorisopsykiatria tämän nielemisongelman vuoksi. 

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en pysty vieläkään nielemään tabletteja ja ikää on 30v. Tiedä sitten miksi. Joten pureskelen tabletit suussa ja nielen vasta sitten.

Vierailija
2/30 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 14-vuotiaalle juuttui iPad kurkkuun, piti lähteä päivystykseen juoksujalkaa...kannattaa olla varovainen niiden tablettien kanssa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisko jos sen tabletin laittais jonkun ruuan sekaan? Tyyliin leivän sisässä menis alas. Pienempihän se tabletti on kuin ruokapala

Vierailija
4/30 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lapsikohtaista taitaapi olla. Esikoiseni nieli vaivatta tabletit ja kapselit jo kolmevuotiaana, mutta nuorin takeltelee vielä 7-vuotiaana.

Entäs jos harjoittelette nielemistä kotona vaikka karkeilla,murorakeilla.. ? Keitetyillä makaroneillakin voisi pehmeytensä puolesta olla hyvä aloittaa. Meillä myös jugurtin tai muun paksumman "nesteen" kanssa nieleminen alkuun auttoi yhden lapsen kanssa, silloin tablettia ei niin tunne eikä makuakaan juuri tule.

Vierailija
5/30 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tekee hyvin tiukkaa. Pitää yleensä laittaa jonkun ruuan sekaan, kun en vaan saa välillä nielaistua sitä. Ei vaan onnistu enkä tiedä miksi. Se nielaisu pakotettuna käy jopa kipeää.

Vierailija
6/30 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulla siis on vaikeaa niellä muutakin karkeaa/isoa.
-6

Vierailija
7/30 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kahden lapsen erityistaito on se että pystyvät nielemään tabletit kuiviltaan ja on onnisunut varmaan ainakin  kymmenvuotiaasta asti.

Jos on tyttö, niin löytyykö parin vuoden päästä nestemäisiä e-pillereitä?

Vierailija
8/30 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en itse pystynyt nuorena, minulla oli myös oksennuskammo liittyisikö siihen.. Neuvoisin harjoittelemaan sitä nielemisrefleksiä vaikka pienillä karkeilla ja kun ne liukuvat kivasti kurkusta niin itsevarmuus lääkkeen nielemiseen paranee.

Vierailija
9/30 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ennen tottumattomana ongelmia ton kanssa, koska pelkäsin tukehtuvani lääkkeeseen. No harjoittelin omega 3 -kapseleiden kanssa tota joka päivä, ja nyt menee melkeinpä kaikenkokoiset lääkkeet/kapselit ihan tosta vaan. Aamulla yökkäysrefleksi on välillä tosi voimakas, joten syön jotain ensin ja sitten menee helpommin lääkekin alas.

Vierailija
10/30 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mun 12 v pystyy. On pystynyt jo 5-vuotiaasta asti. Sen sijaan 7 v ei pysty.

Vierailija
11/30 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nielin ensimmäisen buranan 17-vuotiaana. Sitä ennen kärsin tai kaikki lääkkeet nestemäisenä/pureskeltavana. Edelleen 25-vuotiaana on vaikeaa. E-pillerit ja allergialääkkeet menevät, koska ovat oikeasti tosi pieniä, mutta esimerkiksi Buranan joudun aina puolittamaan. Aina jos olen antibiootteja joutunut syömään niin niiden nieleminen vaatii ihan hurjan keskittymisen ja yleensä ainakin lasillinen vettä menee ennen kuin onnistun saamaan pillerin alas asti. Ja olen kyllä yrittänyt nuorempaba harjoitella ties mitä konsteja.

Vierailija
12/30 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joutunut 6v asti nielemään isoja tabletteja useamman samalla kertaa. Kyllä siihen tottuu. Ymmärrän kyllä täysin ettei meinaa onnistua, se on kohtuullisen yleistä. Murskatkaa tabletti vaikka jogurtin sekaan. Yleensähän näin ei saisi tehdä, mutta noin lyhyen kuurin kohdalla se on ok.

Vierailija
13/30 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:01"]Auttaisko jos sen tabletin laittais jonkun ruuan sekaan? Tyyliin leivän sisässä menis alas. Pienempihän se tabletti on kuin ruokapala
[/quote]

Mutta meneeköhän se enää sitten takuuseen kun on tahallaan ruokaan sen laittanut? Jostain keitosta aika pahat kosteusvauriot varmaan?

Vierailija
14/30 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö on vasta nyt 13-vuotiaana pystynyt nielemään tabletteja. Itsekin olin aika vanha kun vasta siihen pystyin. Ollaan vissiin sihtikurkkusukua.:/

Vierailija
15/30 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä vähän nuorempi ei pystyisi, saa nähdä oppiiko. on harjoiteltu nomparelleillä ja pikkiriikkisillä d-vitamiineilla.

Vierailija
16/30 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 11v. ei pysty mutta meidän 13v. Pystyy nielemään vaikka isonkin tabletin vaikka on kehitysvammainen. Mulle mun entinen lääkäri sanoi ettei sen poika niellyt koskaan ja se poika on jo aikuinen.

Hankala asia ja painostaminen ei auta pätkääkään. Kun ei mene niin ei mene. Mistä se sit johtuukin.

Vierailija
17/30 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen ei pystynyt niitä nestemäisiä lääkkeitä ottamaan vaan oksensi heti ulos. Jouduin muutaman kerran taistelemaan lääkärin kanssa että saisi mieluummin pillerinä. Toinen lapsi taas ei pysty pureskelematta nielemään pilleriä. Niin on jokainen lapsi erilainen.

Vierailija
18/30 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista saa tabletin murskaamiseen kätevän kapistuksen, tuskin maksaa montaakaan euroa. Ennen murskaimen käyttöä kannattaa kuitenkin varmistaa hoitavalta lääkäriltä, että kyseessä olevan lääkkeen/lääkkeet saa murskata, koska kaikkia lääkkeitä ei saa. On olemassa depot/retard-tyyppisiä tabletteja, joissa on erilaisia kerroksia, niitten on tarkoitus vapautua käyttöön eri kohdissa ruuansulatuskanavaa pitkävaikutteisesti, tabletin murskautuessa taas kaikki kerrokset vapauttavat lääkeaineen yhtä aikaa, ja tästä voi aiheutua haittaa lääkkeen vaikutuksen/haittavaikutusten suhteen. Antibiootit kuitenkin aika usein pystynee murskaamaan, mutta esim. Kipulääkkeissä noita depot-valmisteita löytyy. Tuo nielemisvaikeus ei sinänsä ole mikään tavaton tai mahdoton ongelma, mutta toki sitä voisi tosiaan yrittää harjoitella jollain suunraikastin-pastilleilla tai muulla sopivalla. Siihen nimittäin tottuu. Minullekin tuotti joskus vaikeuksia niellä isompia tabletteja, mutta nykyään kun joudun käyttämään useampia lisäravinteita ja paria lääkettä, olen tottunut. Pystyn helposti heittämään kaikki tabletit (siis tyyliin 5kpl tai enemmänkin) suuhun ja nielaisemaan kerralla kaikki.

Vierailija
19/30 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:03"]

Aika lapsikohtaista taitaapi olla. Esikoiseni nieli vaivatta tabletit ja kapselit jo kolmevuotiaana, mutta nuorin takeltelee vielä 7-vuotiaana.

Entäs jos harjoittelette nielemistä kotona vaikka karkeilla,murorakeilla.. ? Keitetyillä makaroneillakin voisi pehmeytensä puolesta olla hyvä aloittaa. Meillä myös jugurtin tai muun paksumman "nesteen" kanssa nieleminen alkuun auttoi yhden lapsen kanssa, silloin tablettia ei niin tunne eikä makuakaan juuri tule.

[/quote]

Lapsi olisi varmaan jo kuollut nälkään tuohon ikään mennessä jos makaroonin nielasu ei onnistu. Kyllä tuo on korvien välistä kiinni.

Vierailija
20/30 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

6v poika tuli isältään ja oksensi kokonaisen ranskan perunan, pillerit menee ilman vaikeuksia nesteen kanssa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi