Aion säästää toimeentulotuesta, muiden mukaan "mahdotonta"
Tsempatkaas nyt vähän mammaa! Elämme tilanteen pakosta toimeentulotuella ainakin vielä noin kuukauden ja minä olen kokenut jonkinlaisen heräämisen rahankäytön suhteen. Tahdon saada säästöön ainakin pari sataa euroa siitä tonnista, joka meille kuukaudessa tulee käyttörahaa. Kaikki, kenelle olen asiasta puhunut, ovat todenneet etten voi saada satastakaan säästöön, kun on perhe ruokittavana jne.
Meillä kului ennen noin 550€ kuukaudessa ruokaostoksiin ja päivittäistavaraostoksiin, nyt saa mennä 75 euroa viikossa = neljässä viikossa 300€. Lisäksi 50€ vaippoihin ja hygieniatarvikkeisiin. Olen vakuuttunut, että tuo summa riittää, ja ainakin näin aluksi olen jaksanut leipoa ahkerasti ja tehdä itse alusta asti ruoat. Katselin tuossa äsken kuitteja, ja 65€ on mennyt vaippoineen tällä viikolla. Huomenna pitää toki käydä vielä ostamassa maitoa yms., mutta uskon kympin riittävän oikein mainiosti.
Kävin tänään (aikoja sitten sovitulla) shoppailureissulla ystäväni kanssa ja siellä tuhlasin vajaan kympin (sis. syömiset). Ei mielestäni yhtään hullummin! Ehdotuksestani kiersimme lähinnä kirpputoreja ja second hand-liikkeitä, silti tein kolme hyvää löytöä (mm. Marimekon kangasta pilkkahintaan).
Olen niin tyytyväinen ja fiiliksissä koko jutun suhteen; kerrankin kulutan järkevästi! Mutta koko lähipiiri on todella nuivaa...onko se jokin juttu, että kaikkien pitää vaan valitella omaa taloudellista tilannettaan, ilman että tekee itse asialle mitään? Ja tuskin olen edes ainoa, joka yrittää saada jotain säästöön..?
Kommentit (32)
Satanen kuussa on ainakin ihan realistinen. Meidän perhe saa sen säästöön minimituista, vaikka syömme terveellisesti ja joskus ravintolassakin. Ei ahdista köyhyys niin paljoa, kun on yllättäviä juttuja varten vähän säästössä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:11"]Muuten hyvä idea säästää, mutta koska kaikki säästöt on käytettävä ennen toimeentulotuen hakua, ei käytännössä onnistu. Jos nostat joka kuukausi käteisellä säästösumman niin se näkyy tiliotteessa ja sinua tentataan siitä ja pahimmassa tapauksessa saat syytteen petoksesta.
[/quote]
No ei tasan kysellä mihin käytät automaattinostorahat!
[/quote]
Ehkä sitten ei, en tiedä miten toimii käytännössä, mutta kuitenkin laitonta ja mielestäni ei ole ok kerryttää omaisuuttaan hädänalaisille tarkoitetulla sosiaalituella.
[/quote]
Ei siitä saa rankaista, jos joku on säästäväinen ja neuvokas.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:40"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:11"]Muuten hyvä idea säästää, mutta koska kaikki säästöt on käytettävä ennen toimeentulotuen hakua, ei käytännössä onnistu. Jos nostat joka kuukausi käteisellä säästösumman niin se näkyy tiliotteessa ja sinua tentataan siitä ja pahimmassa tapauksessa saat syytteen petoksesta.
[/quote]
[/quote]
Ehkä sitten ei, en tiedä miten toimii käytännössä, mutta kuitenkin laitonta ja mielestäni ei ole ok kerryttää omaisuuttaan hädänalaisille tarkoitetulla sosiaalituella.
[/quote]
[/quote]
Ihan oikeasti, toimeentulotuki on viimesijainen ja väliaikainen apu, oikeasti tarvitseviakin on ja rahat on kunnilla lopussa. Ei ole oikein että toinen säästää julkisen velan ja toisten verorahojen kustannuksella.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:40"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:11"]Muuten hyvä idea säästää, mutta koska kaikki säästöt on käytettävä ennen toimeentulotuen hakua, ei käytännössä onnistu. Jos nostat joka kuukausi käteisellä säästösumman niin se näkyy tiliotteessa ja sinua tentataan siitä ja pahimmassa tapauksessa saat syytteen petoksesta.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ihan oikeasti, toimeentulotuki on viimesijainen ja väliaikainen apu, oikeasti tarvitseviakin on ja rahat on kunnilla lopussa. Ei ole oikein että toinen säästää julkisen velan ja toisten verorahojen kustannuksella.
[/quote]
Niin se vaan menee, että joillakin jää säästöön ja jotkut eivät pärjää perusturvalla. Joka muuten on suht alhainen moniin muihin EU-maihin verrattuna. En ole korottamisen kannalla minäkään mutta eipä se yksinelävän elämä ainakaan ole noilla rahoilla mitään helppoa.
Säästän koko ajan, mutta aina se jossain vaiheessa menee. En saa toimeentulotukea, mutta tuloni ovat samaa luokkaa. Pakkohan se on yrittää säästää kokoajan. tulee vaikka hammaslääkärikäynti, niin pakko olla jemmassa rahaa. Lapsiinkin kuluu ylimääräistä. Koulureppu hajoo korjauskelvottomaksi tai kengät. Jostain ne rahat on löydyttävä. Tietysti jos minulla ei olisi hammaslääkärirahaa jemmassa, niin saisin ne varmaan sitten sossusta. En ole kuitenkaan vielä alkanut säästämään käteisenä vaan ihan pankkitilille. Köyhälle se säästäminen on huomattavasti tärkeämpää kuin rikkaalle. Rikkaalla on muutenkin liikkumavaraa köyhälle se liikkumavara tulee siitä mitä hän saa säästöön.
Eikös siitä tt-tueen perusosasta kuulu maksaa talvitakit ja kengät ja muut.... pakkohan se on säästää, että saa sitten ostettua kun ovat ajankohtaisia.
485e tulee vuokran jälkeen käteen. Siitä menee parisataa ruokaan ja joku vajaa satku hygieniatuotteisiin, kaljaan jne.
Kyllähän se nyt tuntuu vähän tyhmältä, että voin käydä ainakin pari kertaa kunnolla ulkomailla lomalla per vuosi toisten rahoilla kun penskana ei kotona ollut varaa käydä jossain kanarialla vaikka kummatkin vanhemmat oli töissä. Ja joo tiedän, että matkustaminen on halventunut rutosti nykyään mutta silti.
Että jos tää on matala sosiaaliturva niin mitä hemmettiä muualla pohjoismaissa tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:17"]
Eikös siitä tt-tueen perusosasta kuulu maksaa talvitakit ja kengät ja muut.... pakkohan se on säästää, että saa sitten ostettua kun ovat ajankohtaisia.
[/quote]
Eipä oikeestaan. Ei kaikki tt-asiakkaat ole aina olleet täysin köyhiä. Itsellä on ainakin vaatteita kaapit täynnä vuoksiksi jne ja jos oikeesti jotain tarvii niin kirpparilta/aleista saa halvalla. Joku pesukone voi varmaan hajota mutta käsittääkseni senkin saa sossulta jos osaa vinkua. Itse en kehtaa niin olen ostanut säästöistä.
Varmaan yleensä ihmisillä on muitakin laskuja kuin pelkkä vuokra. Netti, puhelin, opintolaina, kotivakuutus, bussikortti jne, joita ei toimeentulotuesta erikseen makseta. Isoissa kaupungeissa kaupunginkin vuokrakämpissä voi vuokra olla suurempi kuin sossun enimmäisnormi, eli siitäkin osan voi joutua kattamaan tuosta perusosasta. Ja kun pienillä rahoilla elää, niin vaatteet ja käyttötavarat käytetään loppuun asti, mikä on hyvä asia, mutta sitten kun se tavara menee rikki, niin se sossun korvaus ei mitenkään riitä uuden hankkimiseen. Ja samoin vaikkapa juuri talvivaatteiden kohdalla, pakkohan sitä on vähän voida ennakoida tulevaa ja hallita omaa talouttaan.
Uskon, että sossukorvaus tuntuu valtavalta summalta juuri kotoa muuttaneille nuorille, mutta toisaalta vanhemmille ihmisille on kertynyt usein muita menoja, vähintään nuo opintolainat, jotka verottavat ison osan siitä tukisummasta.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:13"]
Tsempatkaas nyt vähän mammaa! Elämme tilanteen pakosta toimeentulotuella ainakin vielä noin kuukauden ja minä olen kokenut jonkinlaisen heräämisen rahankäytön suhteen. Tahdon saada säästöön ainakin pari sataa euroa siitä tonnista, joka meille kuukaudessa tulee käyttörahaa. Kaikki, kenelle olen asiasta puhunut, ovat todenneet etten voi saada satastakaan säästöön, kun on perhe ruokittavana jne.
Meillä kului ennen noin 550€ kuukaudessa ruokaostoksiin ja päivittäistavaraostoksiin, nyt saa mennä 75 euroa viikossa = neljässä viikossa 300€. Lisäksi 50€ vaippoihin ja hygieniatarvikkeisiin. Olen vakuuttunut, että tuo summa riittää, ja ainakin näin aluksi olen jaksanut leipoa ahkerasti ja tehdä itse alusta asti ruoat. Katselin tuossa äsken kuitteja, ja 65€ on mennyt vaippoineen tällä viikolla. Huomenna pitää toki käydä vielä ostamassa maitoa yms., mutta uskon kympin riittävän oikein mainiosti.
Kävin tänään (aikoja sitten sovitulla) shoppailureissulla ystäväni kanssa ja siellä tuhlasin vajaan kympin (sis. syömiset). Ei mielestäni yhtään hullummin! Ehdotuksestani kiersimme lähinnä kirpputoreja ja second hand-liikkeitä, silti tein kolme hyvää löytöä (mm. Marimekon kangasta pilkkahintaan).
Olen niin tyytyväinen ja fiiliksissä koko jutun suhteen; kerrankin kulutan järkevästi! Mutta koko lähipiiri on todella nuivaa...onko se jokin juttu, että kaikkien pitää vaan valitella omaa taloudellista tilannettaan, ilman että tekee itse asialle mitään? Ja tuskin olen edes ainoa, joka yrittää saada jotain säästöön..?
[/quote]
Jos säästät toimeentulotuesta. Muista, että säästö vähennetään seuraavasta tuesta.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:22"]
Meillä säästyisi, jollei mies käyttäisi sitä loppua. Pitäisi piilottaa ne säästöt jonnekin ja valehdella, että on tiukkaa. Palkkapäivänä muistaa aina mitä kaikkea tarvii. Ei muuten eletä toimeentulotuella, mutta koska olen työtön ja mies töissä ja ulosotto ottaa osansa mieheltä, ei jää sen enempää kuin toimeentulotuella.
[/quote]
Tässä on muuten juttu, joka pätee myös aloittajan perheessä: mies käyttää rahaa huolettomasti ja usein ollaan oltu ns. kusessa loppukuusta, kun miehen osteluiden jäljiltä tilillä onkin pari kymppiä viikoksi tms. Nyt olen tehnyt (miehen suostumuksella) niin, että vastaan 100% talouden rahojen käytöstä ja jaosta; siinä missä esikoinen saa viikkorahansa, mies saa kuukauden käyttörahan ja sen on riitettävä.
[/quote]
Aika omituista? Itse miehenä olen huomannut miten naiset käyttää rahaa ajattelematta ostoksiin. Sitten ihmetellään kun ei ole rahaa... Miehet budjetoivat ja käyttävät rahaa viisaasti.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:11"]Muuten hyvä idea säästää, mutta koska kaikki säästöt on käytettävä ennen toimeentulotuen hakua, ei käytännössä onnistu. Jos nostat joka kuukausi käteisellä säästösumman niin se näkyy tiliotteessa ja sinua tentataan siitä ja pahimmassa tapauksessa saat syytteen petoksesta.
[/quote]
[/quote]