Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aion säästää toimeentulotuesta, muiden mukaan "mahdotonta"

Vierailija
27.08.2015 |

Tsempatkaas nyt vähän mammaa! Elämme tilanteen pakosta toimeentulotuella ainakin vielä noin kuukauden ja minä olen kokenut jonkinlaisen heräämisen rahankäytön suhteen. Tahdon saada säästöön ainakin pari sataa euroa siitä tonnista, joka meille kuukaudessa tulee käyttörahaa. Kaikki, kenelle olen asiasta puhunut, ovat todenneet etten voi saada satastakaan säästöön, kun on perhe ruokittavana jne.

Meillä kului ennen noin 550€ kuukaudessa ruokaostoksiin ja päivittäistavaraostoksiin, nyt saa mennä 75 euroa viikossa = neljässä viikossa 300€. Lisäksi 50€ vaippoihin ja hygieniatarvikkeisiin. Olen vakuuttunut, että tuo summa riittää, ja ainakin näin aluksi olen jaksanut leipoa ahkerasti ja tehdä itse alusta asti ruoat. Katselin tuossa äsken kuitteja, ja 65€ on mennyt vaippoineen tällä viikolla. Huomenna pitää toki käydä vielä ostamassa maitoa yms., mutta uskon kympin riittävän oikein mainiosti.

Kävin tänään (aikoja sitten sovitulla) shoppailureissulla ystäväni kanssa ja siellä tuhlasin vajaan kympin (sis. syömiset). Ei mielestäni yhtään hullummin! Ehdotuksestani kiersimme lähinnä kirpputoreja ja second hand-liikkeitä, silti tein kolme hyvää löytöä (mm. Marimekon kangasta pilkkahintaan).

Olen niin tyytyväinen ja fiiliksissä koko jutun suhteen; kerrankin kulutan järkevästi! Mutta koko lähipiiri on todella nuivaa...onko se jokin juttu, että kaikkien pitää vaan valitella omaa taloudellista tilannettaan, ilman että tekee itse asialle mitään? Ja tuskin olen edes ainoa, joka yrittää saada jotain säästöön..?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä onnistuin elämään opiskeluaikana opintotuella (tosin opiskelija-asunnossa, joten vuokran jälkeen jäi vielä n. 200 euroa kuussa elämiseen, eikä minulla ollut tietenkään ketään elätettävänä). Kesätöistä saadut rahat jäivät sitten pääosin säästöön, minkä ansiosta pystyin ostamaan oman asunnon aloitettuani vakityössä.

Vähälläkin tulee toimeen, kun ei matkustele, syö ravintoloissa ja käy baareissa. Peruselämisestä selviää melko halvalla, ja halpoja ja jopa täysin ilmaisiakin huvituksiakin löytyy vaikka kuinka. Tsemppiä vain, ap, minusta sinulla on asenne kohdallaan. Ehkä lähipiirisi on vain kateellista, kun eivät itse tule yhtä vähällä toimeen?

Vierailija
2/32 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sinä ja upea asenne! Minkä kokoinen perhe teillä on? :) Olen vakuuttunut siitä, että onnistut!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä säästyisi, jollei mies käyttäisi sitä loppua. Pitäisi piilottaa ne säästöt jonnekin ja valehdella, että on tiukkaa. Palkkapäivänä muistaa aina mitä kaikkea tarvii. Ei muuten eletä toimeentulotuella, mutta koska olen työtön ja mies töissä ja ulosotto ottaa osansa mieheltä, ei jää sen enempää kuin toimeentulotuella.

Vierailija
4/32 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten iso perhe ?

Vierailija
5/32 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi aikuista ja kaksi lasta kyseessä. Kiitos kaikille tsempistä!

Vierailija
6/32 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista, hieno asenne sinulla! :) Tulevaisuudessa vaurastut kun jatkat samaa rataa, hyvästi köyhyys.

Olen itsekin säästänyt aikanaan toimeentulotuesta, tosin kulutin ne rahat aina matkoihin, mutta kyllä siitä halutessaan säästää. Miettii vaan tarkkaan mitä kannattaa ostaa ja mitä ei.

Vierailija
7/32 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistavaa, paljon tsemppiä !! :)

Vierailija
8/32 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:18"]

Minä onnistuin elämään opiskeluaikana opintotuella (tosin opiskelija-asunnossa, joten vuokran jälkeen jäi vielä n. 200 euroa kuussa elämiseen, eikä minulla ollut tietenkään ketään elätettävänä). Kesätöistä saadut rahat jäivät sitten pääosin säästöön, minkä ansiosta pystyin ostamaan oman asunnon aloitettuani vakityössä.

Vähälläkin tulee toimeen, kun ei matkustele, syö ravintoloissa ja käy baareissa. Peruselämisestä selviää melko halvalla, ja halpoja ja jopa täysin ilmaisiakin huvituksiakin löytyy vaikka kuinka. Tsemppiä vain, ap, minusta sinulla on asenne kohdallaan. Ehkä lähipiirisi on vain kateellista, kun eivät itse tule yhtä vähällä toimeen?

[/quote]

Itse asiassa minäkin haluaisin säästää vähän isompiin juttuihin. Ensin ajattelin säästää ajokorttiin! Se tulisi miehelleni, jonka ala on epäsäännöllistä ja työajat vähän miten sattuu. Voi olla, että saan säästää koko vuoden, mutta...

Vierailija
9/32 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänyt jo vuosia toimeentulotuen suuruisesta tulosta (yhdelle hengelle) muutamia kymppejä kuukaudessa. Joskus säästyy jopa yli satanen. Säästöjä kuluu lähinnä vain siloin, kun joutuu uusimaan läppärin. Joskus olen myös matkustellut, mutta matkailu on vähän siinä ja siinä onko se hintansa väärti vaikka budjetin pystyykin säästämään kasaan. Toki parempi kuin jättää rahat käyttämättä, jolloin säästäminen olisi turhaa.

Vierailija
10/32 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toki säästää mutta onhan se aika kituuttamista sitten. Mä elän työttömyysturvalla+asumistuki ja en alkaisi säästämään. Kiva edes kerran kuussa käydä baarissa tai tehdä jotai muura kun olla kotona. Siksi mä en rupea säästämään.
t.työtön

Vierailija
11/32 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:22"]

Meillä säästyisi, jollei mies käyttäisi sitä loppua. Pitäisi piilottaa ne säästöt jonnekin ja valehdella, että on tiukkaa. Palkkapäivänä muistaa aina mitä kaikkea tarvii. Ei muuten eletä toimeentulotuella, mutta koska olen työtön ja mies töissä ja ulosotto ottaa osansa mieheltä, ei jää sen enempää kuin toimeentulotuella.

[/quote]

Tässä on muuten juttu, joka pätee myös aloittajan perheessä: mies käyttää rahaa huolettomasti ja usein ollaan oltu ns. kusessa loppukuusta, kun miehen osteluiden jäljiltä tilillä onkin pari kymppiä viikoksi tms. Nyt olen tehnyt (miehen suostumuksella) niin, että vastaan 100% talouden rahojen käytöstä ja jaosta; siinä missä esikoinen saa viikkorahansa, mies saa kuukauden käyttörahan ja sen on riitettävä.

Vierailija
12/32 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:33"]

Voi toki säästää mutta onhan se aika kituuttamista sitten. Mä elän työttömyysturvalla+asumistuki ja en alkaisi säästämään. Kiva edes kerran kuussa käydä baarissa tai tehdä jotai muura kun olla kotona. Siksi mä en rupea säästämään. t.työtön

[/quote]

Tässäkin on pointtinsa; on tylsää istua kotona koko ajan ja kaikki kiva tekeminen maksaa rahaa. Olen aiemmin ajatellut kuten sinä, että ei ole järkeä säästää. Mutta nyt ajattelen niin, etten häviäkään mitään, päinvastoin: jos säästän 50€ kuukaudessa, on se 600€ vuodessa. Ja jos onnistun säästämään esim. 200€ kuukaudessa, minulla on 2400€ vuodessa kasassa!

Vierailija
13/32 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:43"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:33"]

Voi toki säästää mutta onhan se aika kituuttamista sitten. Mä elän työttömyysturvalla+asumistuki ja en alkaisi säästämään. Kiva edes kerran kuussa käydä baarissa tai tehdä jotai muura kun olla kotona. Siksi mä en rupea säästämään. t.työtön

[/quote]

Tässäkin on pointtinsa; on tylsää istua kotona koko ajan ja kaikki kiva tekeminen maksaa rahaa. Olen aiemmin ajatellut kuten sinä, että ei ole järkeä säästää. Mutta nyt ajattelen niin, etten häviäkään mitään, päinvastoin: jos säästän 50€ kuukaudessa, on se 600€ vuodessa. Ja jos onnistun säästämään esim. 200€ kuukaudessa, minulla on 2400€ vuodessa kasassa!

[/quote]

2400 ei kyllä ole mikään järin suuri summa, josta vielä iloita.

Vierailija
14/32 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

14, on se sellaiselle, joka on elänyt pienillä rahoilla koko elämänsä.

Vierailija
15/32 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että olet perehtinyt tuohon säästämiseen, joten varmasti tiedät näitä muita paremmin, minkä verran tilanteessasi on mahdollista mistäkin tinkiä. Toki ylläreitä voi aina tulla, esim. jokin meno johon ei ole varautunut tai jota ei ole älynnyt huomioida etukäteen. Mutta silti voi säästäminen onnistua! Voit todistaa sen samalla näille muillekin.

Vierailija
16/32 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn töissä ja saan ihan ok palkkaa. Mutta se asenne rahankäytössä ratkaisee. Pienellä ajattelutavan muuttamisella saan säästöön muutaman satase enemmän kuin ennen. En vain osta mitään turhaa.
Asenne ratkaisee. Ja kauden elintarvikkeita ostamalla säästää.

Vierailija
17/32 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:53"]

2400 ei kyllä ole mikään järin suuri summa, josta vielä iloita.

[/quote]

No, eihän sitä voi toisen puolesta sanoa, mikä on suuri summa. Vaikka itse olenkin melko säästeliäs ja teoriassa tuon summan säästäminen vuodessa olisi mahdollista, edellyttäisi se kuitenkin aika tylsää vuotta, kun ei välillä voisi käyttää niitä säästöjä mihinkään isompaan kivaan.

Jos nyt ajattelisin, että 2400 ei ole summa eikä mikään, niin kylläpä masentaisi pihistellä siitä pienemmän summan kokoon saamiseksi... tai vielä pahempaa: en säästäisi ollenkaan, kun en kuitenkaan voisi säästää tarpeeksi. Mitenkäs silloin hankkisin tarvittaessa uuden koneen tai läppärin tai lähtisin pienelle päivän tai parin laivamatkalle...

Kyllä minä ainakin uuden koneen hankkiessani iloitsin, vaikka se maksoikin (onneksi!) alle 2400.

T. Toimeentulotuella elävä

Vierailija
18/32 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyvä idea säästää, mutta koska kaikki säästöt on käytettävä ennen toimeentulotuen hakua, ei käytännössä onnistu. Jos nostat joka kuukausi käteisellä säästösumman niin se näkyy tiliotteessa ja sinua tentataan siitä ja pahimmassa tapauksessa saat syytteen petoksesta.

Vierailija
19/32 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:11"]Muuten hyvä idea säästää, mutta koska kaikki säästöt on käytettävä ennen toimeentulotuen hakua, ei käytännössä onnistu. Jos nostat joka kuukausi käteisellä säästösumman niin se näkyy tiliotteessa ja sinua tentataan siitä ja pahimmassa tapauksessa saat syytteen petoksesta.
[/quote]
No ei tasan kysellä mihin käytät automaattinostorahat!

Vierailija
20/32 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:11"]Muuten hyvä idea säästää, mutta koska kaikki säästöt on käytettävä ennen toimeentulotuen hakua, ei käytännössä onnistu. Jos nostat joka kuukausi käteisellä säästösumman niin se näkyy tiliotteessa ja sinua tentataan siitä ja pahimmassa tapauksessa saat syytteen petoksesta.
[/quote]
No ei tasan kysellä mihin käytät automaattinostorahat!
[/quote]
Ei sossuilla ole resursseja kytätä tuollaisia. Hyvä kun edes päätökset kerkeävät tekemään.