Jos kävelet tien oikeaa laitaa ja joku tien vasemmalla puolella kävelevä rynnii vastaan, väistätkö?
Kommentit (65)
Ei minun egoani loukkaa puolen vaihtaminen, osaan sen kyllä ihan sujuvasti niin kuin suurin osa kanssaihmisistä ja tiedän mitä laki sanoo, mitä puolta milläkin tiellä ja milläkin välineellä saa liikkua. Tärkeintä on että liikutaan :)
Väistän jos toinen ei näytä väistävän ensin. En ole niin pikkumainen ettenkö voisi ottaa kahta askelta sivummalle jos joku kävelee vastaan "väärää puolta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakihan sanoo nykypäivänä että jalankulkija saa kulkea kummassa vaan laidassa jos on tämmönen normaali kevyenliikenteenväylä ja pyöräilijä oikeassa. Muistaakseni myös autotiellä jalankulkija voi kävellä "väärällä" puolella jos se on turvallisempi (esim mutkat, risteykset jne).
Mutta olisi KAIKILLE helpompaa, jos ihmiset kulkisivat kevyenliikenteen väylillä oikeaa puolta. Siihen kaikki ovat tottuneet.
Jos puolen saa valita itse, niin sitten tulee jatkuvasti tilanteita, jossa samaan suuntaan kulkevat tahvot käyttävät sekä vasenta että oikeaa laitaa. Mitä kautta takaa tulevan pyöräilijän heidät pitäisi ohittaa? Pitääkö aina soittaa pölvästeille pirikelloa?
Olkoon laki mitä on, helpottaisi kaikkien elämää, jos sovittaisiin kuitenkin että kuljetaan sitä oikeaa laitaa.
Tämä. Ja on kyllä erittäin typerä laki, laiska kompromissi.
Just tänään koronatestiin matkalla useampikin ihminen halusi kävellä päin kun kävelin jalkakäytävän oikeaa reunaa. No ei siinä, oma häpeänsä jos saivat koronani.
RIiippuu ainakin fyysiikan laista.
Kerran vastaan tuli yksi eukko perheensä kanssa ja alkoi hirveän kiroilun, haukkumisen ja sättimisen, kun olin lapseni kanssa tien reunassa enkä väistänyt hänen korkeuttaan.
HÄnelläkin siis lapsi mukana. Oikein sääliksi kävi sitä lasta, miten huonon esikuvan on saanut elämässään, tuollaisen äidin.
Miten paljon voi joillain pipo kiristää.
Mä jouduin pysähtyä, kun joku vastaantulija kiilasi siihen mun eteen. Yritti oikein kiilata mut lumihankeen.
Sylkäsen naamalle jos toinen ei väistä. PTFYI!
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin pysähtyä, kun joku vastaantulija kiilasi siihen mun eteen. Yritti oikein kiilata mut lumihankeen.
Hirveä insidentti. Lähes Ukrainan sotaan rinnastettava.
Saitko kriisiapua?
Olen tarpeeksi pitkä ja suurikokoinen ettei tarvitse väistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveä insidentti. Lähes Ukrainan sotaan rinnastettava.
Saitko kriisiapua?
Yritätkö haastaa riitaa?
Kerroin vaan kokemukseni.
Mammat lyllertää vasenta laitaa tai keskellä ja jähmettyy tuijottamaan kun pyöräilijä tulee vastaan. Voisiko muita tienkäyttäjiä myös huomioida ja kävellä oikeassa laidassa.
Koiranulkoiluttajaa, lasta ja vanhusta väistän. Muuten en, yleensä. Joskus saatan ajatuksissani väistää.
Vierailija kirjoitti:
Mammat lyllertää vasenta laitaa tai keskellä ja jähmettyy tuijottamaan kun pyöräilijä tulee vastaan. Voisiko muita tienkäyttäjiä myös huomioida ja kävellä oikeassa laidassa.
Lyllertävät naiset käyvät hitaalla. Olen täältä ja muualta monesti lukenut miten naiset ovat kehittyneet niin että pystyvät keskittymään moneen samaan aikaan.
Minun mielestä olisi taas parempi sopia vasenpuoli kävely puoleksi, sillä sitä puoltahan moni kävelee autoteilläkin, kun on niin turvallisempaa kävellä autoja vastaan niin osaa vetää vähän enempi sivuun eikä pelästy aina auton kohdatessa. Kun kerran vasenpuoli on autotiellä suositumpi puoli, niin voisi hyvin soveltaa kevyen liikenteen väylälläkin samaa, mutta ei mee joidenkin tampioiden tajuntaan vaan itsepäisesti (ilmeisesti entisiä autoilijoita) kävelee oikeata laitaa ja yrittää kaikki muutkin pakottaa samaan ymmärtämättä.
Sitähän voisi esittää hullua, jos jotkut alkavat rynniä päin. Voisivat siten oppia pitämään etäisyyttä toisiin kulkijoihin.
Mä voisin katsoa kieroon ja avata suun ammolleen niin vastaantulija voisi lähteä mua pakoon.
Väistän mielelläni juuri koiran ulkoiluttajia, vaunujen työntäjiä, pikku lasten kanssa käveleviä, vanhuksia, liikuntarajoitteisia, rullatuolilla kulkevia ja muuta, joilla selkeä syy, miksi menevät hassusti. Oikeastaan ainut ihmisryhmä, joita en tahallaan väistä (no väistän jos ihan päälle asti kävelee) ovat kännykkään tuijottavat.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä olisi taas parempi sopia vasenpuoli kävely puoleksi, sillä sitä puoltahan moni kävelee autoteilläkin, kun on niin turvallisempaa kävellä autoja vastaan niin osaa vetää vähän enempi sivuun eikä pelästy aina auton kohdatessa. Kun kerran vasenpuoli on autotiellä suositumpi puoli, niin voisi hyvin soveltaa kevyen liikenteen väylälläkin samaa, mutta ei mee joidenkin tampioiden tajuntaan vaan itsepäisesti (ilmeisesti entisiä autoilijoita) kävelee oikeata laitaa ja yrittää kaikki muutkin pakottaa samaan ymmärtämättä.
Tämä ja olenpa törmännyt joskus pyöräilijöihin jotka vihaisesti tölväisevät, että täällä on oikeanpuoleinen liikenne kun kävelee vasenta laitaa. Siihen he on varmaan opetettu ja autokoulussa, mutta kävelijänä tilanne on vähän eri. Varsinkin maanteillä on viisasta kävellä vasentareunaa niin saa auton kohdatessa aina heti näköyhteyden ja osaa kävelijäkin väistää tarpeen tullen jne. Varsinkin pimeällä ja jos ei ole heijastinta (kenelläpä on?)
Riippuu henkilön iästä mihin on tottunut ja tottuuko enää uusiin sääntöihin.
"Ennen oli kaikki paremmin"
Autotiellä, jos ei ole jalkakäytävää. Missä tälläisia edes on? Puhuin luonnollisesti kevyenliikenteen väylästä.