Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos kävelet tien oikeaa laitaa ja joku tien vasemmalla puolella kävelevä rynnii vastaan, väistätkö?

Vierailija
18.03.2022 |

Mä en.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua on, kun ap:n kuvailemissa tapauksissa itselläni ei ole tullut törmäystä, mutta sitten kun molemmat osapuolet pyrkivät asiallisesti kulkemaan niin siten itselläni on tullut kolareita.

Kerran törmäsin kehitysvammaisen ihmisen kanssa ja kerran, kun fillaroin niin silloin vastaantulija fillaroitsija ja minä törmättiin toisiimme. Katsoimme toisiamme hetken ja sitten jatkettiin omia matkojamme.

Vierailija
42/65 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hiton väliä? Kävelen milloin mitäkin laitaa ja mitäkin tietä. Turvallisuus edellä eli joskus se väärä laita autotielläkin on turvallisempi.

Jos on hihnassa talutettava koira, talutan vuorotellen vasemmalla ja oikealla kädellä, vasemmalla tai oikealla puolen tietä. Useimmat vastaantulijat väistävät jo kaukaa, johtuu ehkä koiran rodusta ja olemuksesta, tiedä häntä. Jos näyttää ettei väistä jo kaukaa niin meillä koirat kyllä vaihtaa laitaa yhdestä sanasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi naiset ei osaa kävellä tien oikeassa reunassa? Miehet osaa aina. Ja olen itse nainen, eli ei tarvitse syyttää naisvihasta.

Koska miehille on tärkeää että liikenne soljuu sujuvasti ja naisille on tärkeää vain oikeassa oleminen.

Vierailija
44/65 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hiton väliä? Kävelen milloin mitäkin laitaa ja mitäkin tietä. Turvallisuus edellä eli joskus se väärä laita autotielläkin on turvallisempi.

Jos on hihnassa talutettava koira, talutan vuorotellen vasemmalla ja oikealla kädellä, vasemmalla tai oikealla puolen tietä. Useimmat vastaantulijat väistävät jo kaukaa, johtuu ehkä koiran rodusta ja olemuksesta, tiedä häntä. Jos näyttää ettei väistä jo kaukaa niin meillä koirat kyllä vaihtaa laitaa yhdestä sanasta.

Miten takaa tuleva liikenne?

Vierailija
45/65 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelijän paikka on tien vasemmassa laidassa. Itse taaperrat väärää puolta tietä.

Maantiellä vasen reuna. Kevyenliikenteenväylät/kävelytiet järkevin ja turvallisin ja sujuvin on oikea reuna.

Ja keskellä väyliä ei palloilla eikä seilata laidasta laitaa. Rinnakkain ei kuljeta siten että kukaan ei pääse ohi edestä eikä takaa. Kiitos!

Vierailija
46/65 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väistän jos toinen ei näytä väistävän ensin. En ole niin pikkumainen ettenkö voisi ottaa kahta askelta sivummalle jos joku kävelee vastaan "väärää puolta".

Tässä väistelyssä on vaaransa. Muistathan AINA katsoa myös taaksesi jos lähdet siirtymään oikeasta reunasta vasemmalle/keskelle. Takaasi voi nimittäin tulla pyöräilijä.

Vierailija
47/65 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tiestä, kävely-/pyörätiellä kävelen oikeaa laitaa, autotiellä vasenta ja pidän kyllä kiinni reunastani ja väistän vain harvoin.

Tie on tie. Siellä kävellään vasenta laitaa. Jalkakäytävä ja kevyenliikenteen väylät ovat erikseen.

Aika usein kävelijät unohtavat tämän, kun siirtyvät jalkakäytävältä tielle.

Vierailija
48/65 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä nykyisillä keleillä kannattaa kaikkien joustaa ja ajatella kaikkien turvallisuutta. Vähän vaikea mennä pelkkää yhtä linjaa pitkin, kun lätäköitä, jäätä, kuoppia ja jääuria on.

Vierailija
49/65 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi helpottavaa, jos useampi ihminen jaksaisi katsoa liikennemerkkejä. Meidän lähistöllä on tie, jossa osa on erotettu pyörätieksi ja kävelytieksi ja osa on yhteistä kevyenliikenteenväylää. Joku meinasi ajaa päälle, kun kävelin sillä yhteisen kevyenliikenteenväylän oikealla reunalla. Toisella kertaa joku pappa koulutti pyöräilijää, joka ihan oikein pyöräili sillä kevyenliikenteenväylällä oikealla puolella, vaikka erotetulla osalla se olisi ollut se kävelypuoli.

Vierailija
50/65 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä nykyisillä keleillä kannattaa kaikkien joustaa ja ajatella kaikkien turvallisuutta. Vähän vaikea mennä pelkkää yhtä linjaa pitkin, kun lätäköitä, jäätä, kuoppia ja jääuria on.

Samaa mieltä, tosin pyöräilijä ajoi takaapäin päälle kun olin hänen kaistalla, koska omani oli jäässä. Tilaa olisi ollut pari-kolme metriä väistää.

Vierailija
51/65 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, tosin pyöräilijä ajoi takaapäin päälle kun olin hänen kaistalla, koska omani oli jäässä. Tilaa olisi ollut pari-kolme metriä väistää.

Kamalaa! Mä niin pelkään noita hulluja pyöräilijöitä, jotka haluavat tahallaan antaa opetuksen. Eivät yhtään ajattele, että toiselle voi käydä tosi pahasti.Ja kun niillä ei ole edes rekkareita, että sais jotenkin kiinni.

Vierailija
52/65 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuljen melkein siksakkia tien reunasta toiseen, koska joka toinen vastaan kävelijä tulee aina eri puolta. Samalla pälyilen taakse, ettei pyöräilijä aja päälle.

Vierailija
53/65 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävelijän paikka on tien vasemmassa laidassa. Itse taaperrat väärää puolta tietä.

Maantiellä vasen reuna. Kevyenliikenteenväylät/kävelytiet järkevin ja turvallisin ja sujuvin on oikea reuna.

Ja keskellä väyliä ei palloilla eikä seilata laidasta laitaa. Rinnakkain ei kuljeta siten että kukaan ei pääse ohi edestä eikä takaa. Kiitos!

Pakko seilata kun vastaantulijat ei väistä kuin aniharvoin.

Vierailija
54/65 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa! Mä niin pelkään noita hulluja pyöräilijöitä, jotka haluavat tahallaan antaa opetuksen. Eivät yhtään ajattele, että toiselle voi käydä tosi pahasti.Ja kun niillä ei ole edes rekkareita, että sais jotenkin kiinni.

Sekin kannattaa muistaa, että jos kävelijä poukkaa juuri kohdalla pyöräilijän alle niin ei sellaisessa tilanteessa ehdi reagoida fillarilla. Joten pysytään siellä reunassa ja jos on aikeita siirtyä sieltä muualle niin kannattaa vilkaista taakse.

Vierailija
55/65 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tarpeeksi pitkä ja suurikokoinen ettei tarvitse väistää. 

Ilmeisesti myös itsekeskeinen ja epäkohtelias.

Vierailija
56/65 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä olisi taas parempi sopia vasenpuoli kävely puoleksi, sillä sitä puoltahan moni kävelee autoteilläkin, kun on niin turvallisempaa kävellä autoja vastaan niin osaa vetää vähän enempi sivuun eikä pelästy aina auton kohdatessa. Kun kerran vasenpuoli on autotiellä suositumpi puoli, niin voisi hyvin soveltaa kevyen liikenteen väylälläkin samaa, mutta ei mee joidenkin tampioiden tajuntaan vaan itsepäisesti (ilmeisesti entisiä autoilijoita) kävelee oikeata laitaa ja yrittää kaikki muutkin pakottaa samaan ymmärtämättä.

Tämä ja olenpa törmännyt joskus pyöräilijöihin jotka vihaisesti tölväisevät, että täällä on oikeanpuoleinen liikenne kun kävelee vasenta laitaa. Siihen he on varmaan opetettu ja autokoulussa, mutta kävelijänä tilanne on vähän eri. Varsinkin maanteillä on viisasta kävellä vasentareunaa niin saa auton kohdatessa aina heti näköyhteyden ja osaa kävelijäkin väistää tarpeen tullen jne. Varsinkin pimeällä ja jos ei ole heijastinta (kenelläpä on?)

Pyöräilijöillähän on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia.

Vierailija
57/65 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt talvella on ollut vähän hankaluuksia ihmisillä kävellä oikeista kohdista. Kun jos on vaikka pyörätie ja jalkakäytävä vierekkäin, eikä näe niitä viivoja tiessä, kun on lumen peitossa. On kävelty koko tien oikeaa ja vasenta reunaa, vaikka pitäisi kävellä siinä liki keskellä tietä. Tuo nyt on ymmärrettävää.

Mutta kesäisinkään aina ei tajuta, kun pyörätie+jalkakäytävä muuttuu kevyen liikenteen väyläksi. Liikennemerkitkin on aina niissä kohdissa.

Vierailija
58/65 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedän kävelytiellä, kumpi on oikea ja kumpi vasen puoli.

Kanna mukanasi Volvon rattia.

Vierailija
59/65 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kävellä tien oikeaa reunaa.

Jos kävelytiehen ei ole merkitty suuntaa voi kulkea kumpaa puolta tahansa. Kohteliaampi väistää. Pyöräilijä tai nopeampi väistää aina sittenkin, paitsi jos on erikseen merkitty pyörätie.

Vierailija
60/65 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi naiset ei osaa kävellä tien oikeassa reunassa? Miehet osaa aina. Ja olen itse nainen, eli ei tarvitse syyttää naisvihasta.

Tiellä kävellään vasemmassa reunassa.

Autotiellä, jos ei ole jalkakäytävää. Missä tälläisia edes on? Puhuin luonnollisesti kevyenliikenteen väylästä.

Kannattaa käyttää oikeaa termiä.