Aikuisille jalankulkijoille vetoomus
Jos olet täysin tervein aistein varustettu hyväjalkainen aikuinen, niin mene rohkeasti suojatielle.
Kuten autonkin ratissa menet kyllä oikealta tullessasi vasemmalta tulevan eteen ilman epäröintiä. Tietysti aina pitää varmistaa tilanne katsekontaktilla ja havaita auton sopiva tilannenopeus sekä keliolosuhteet.
Näin teet palveluksen kaikille lapsille, vanhuksille tai muuten vajavaisin kyvyin liikenteessä liikkujille. Jokainen rohkeasti suojatielle astuja on muistutus yksiselitteisestä laista: autoilija on väistämisvelvollinen.
Lapsille ei tietenkään näin voi opettaa, mutta me aikuiset voimme tehdä näin ja päivittäin viedä liikennekulttuuria turvallisempaa suuntaan. Suojatien ääreen ei pysähdytä, elle siihen ole pakottava tarve. En siis kehota ketään juoksemaan auton alle, se on selvä.
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:11"]
Mitähän tämä liittyy asiaan?
ap
[/quote]
Ensimmäinen lause ilmona vaan kun sanoit autolla ajamisesta. Toinen lause oli vastaus.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:56"]
Jos olet täysin tervein aistein varustettu hyväjalkainen aikuinen, niin mene rohkeasti suojatielle.
Kuten autonkin ratissa menet kyllä oikealta tullessasi vasemmalta tulevan eteen ilman epäröintiä. Tietysti aina pitää varmistaa tilanne katsekontaktilla ja havaita auton sopiva tilannenopeus sekä keliolosuhteet.
Näin teet palveluksen kaikille lapsille, vanhuksille tai muuten vajavaisin kyvyin liikenteessä liikkujille. Jokainen rohkeasti suojatielle astuja on muistutus yksiselitteisestä laista: autoilija on väistämisvelvollinen.
Lapsille ei tietenkään näin voi opettaa, mutta me aikuiset voimme tehdä näin ja päivittäin viedä liikennekulttuuria turvallisempaa suuntaan. Suojatien ääreen ei pysähdytä, elle siihen ole pakottava tarve. En siis kehota ketään juoksemaan auton alle, se on selvä.
[/quote]
Suojatien eteen pysähdytään aina, on tarve katsoa niitä autoja ja arvioda mitä niiden kuskit tekee.
[/quote]
Pysähdyt siis aina autollakin tullessasi oikealta? Tieliikennesäännöistä viis?
Se auto on velvollinen hidastamaan jo suojatien nähdessään ilman, että olisi kukaan tärisemässä reunalla.
Jos vielä tämä elämänpelkoinen henkilö siitä löytyy, niin sitten velvollinen pysähtymään. Auto on velvollinen pysähtymään, jos joku on AIKEISSA astua suojatielle.
Tämä juuri näiden tärisijöiden takia on vaikea aina tunnistaa. Siksi auton ratissa on tullut tavaksi vain ohittaa tilanne.
Se on sanottava huolimatta tästä äärettömän surullisesta pikkutytön kuolemaan johtaneesta tapauksesta, että kulttuuri on muuttunut kyllä parempaan suuntaan. Ainakin täällä Helsingissä, aika vähän muissa kaupungeissa Suomessa tallustelen.
ap
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:11"]
Mitähän tämä liittyy asiaan?
ap
[/quote]
Ensimmäinen lause ilmona vaan kun sanoit autolla ajamisesta. Toinen lause oli vastaus.
[/quote]
Vastaus mihin? Esitinkö jonkin kysymyksen?
Kyse ei ollut siitä, käyttääkö suojatietä vai eikö käytä, idiootti!
[/quote]
Huono neuvo,olen käyttänyt suojatietä ihan normaalisti,silti olen jäänyt kerran mopon ja kerran kääntyvän bussin alle.Nykyään olen hyvin varovainen,joko odotan että autoja ei ole lähestymässä tai että ne päästävät yli.Siis jos autoilija pysähtyy riittävän kauas suojatiestä tai huitoo että voi mennä,ylitän rohkeasti tien,muuten odotan,en lähde leikkimään hengelläni sillä ajatuksella "autolla on väistämisvelvollisuus,minulla on oikeus ylittää tie".Moottoriajoneuvoilla kulkevia pitäisi ohjeistaa,ei jalankulkijoita.Vaikka kuinka olisi oikeus mennä turvallisesti suojatien yli,ei se estä jotain kusipäätä ajamasta silti päälle kun on niin "kiire".
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:44"]
[/quote]
Suojatien eteen pysähdytään aina, on tarve katsoa niitä autoja ja arvioda mitä niiden kuskit tekee.
[/quote]
Se auto on velvollinen hidastamaan jo suojatien nähdessään ilman, että olisi kukaan tärisemässä reunalla.
Jos vielä tämä elämänpelkoinen henkilö siitä löytyy, niin sitten velvollinen pysähtymään. Auto on velvollinen pysähtymään, jos joku on AIKEISSA astua suojatielle.
Tämä juuri näiden tärisijöiden takia on vaikea aina tunnistaa. Siksi auton ratissa on tullut tavaksi vain ohittaa tilanne.
Se on sanottava huolimatta tästä äärettömän surullisesta pikkutytön kuolemaan johtaneesta tapauksesta, että kulttuuri on muuttunut kyllä parempaan suuntaan. Ainakin täällä Helsingissä, aika vähän muissa kaupungeissa Suomessa tallustelen.
ap
[/quote]
Olen tullut ajetuksi kylkeen ajaessani etuajo-oikeutettua suoraan ja kaverilla oli stop. Meni pari vuotta etten säikkynyt vasemmalta ja kolmion takaa tulevia ja tiirannut tarkkaan hidastaako ne ajoissa. Kyllä minä autollakin olen risteyksessä valmis pysähtymään jos näyttää ettei vastapuoli reagoi...aina näitä välillä sattuu.
Jalan olen useimmin liikkeellä tokaluokkalaisen kanssa, joten todellakin pysähdytään ja katsellaan ja opetellaan tunnistamaan vaaroja ihan ajan kanssa siinä tien reunalla. Autot menee ensin vaikka meillä on jalka suojatiellä ja osoitan sitä autoa kädellä lapselle ja kuski ei voi olla tilannetta huomaamatta.
Lapsellani on tässä maailmassa 2 aikuista, minä ja isänsä. Meillä kummallakaan ei ole varaa tulla tapetuksi liikenteessä jonkun törpön vuoksi ennen lapsemme aikuistumista.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:47"]
Vastaus mihin? Esitinkö jonkin kysymyksen?
Kyse ei ollut siitä, käyttääkö suojatietä vai eikö käytä, idiootti!
[/quote]
Vastasin tähän: Aikuisille jalankulkijoille vetoomus
Että mikä mättää kun et osaa keskustella asiallisesti? :D
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:55"]
[/quote]
Huono neuvo,olen käyttänyt suojatietä ihan normaalisti,silti olen jäänyt kerran mopon ja kerran kääntyvän bussin alle.Nykyään olen hyvin varovainen,joko odotan että autoja ei ole lähestymässä tai että ne päästävät yli.Siis jos autoilija pysähtyy riittävän kauas suojatiestä tai huitoo että voi mennä,ylitän rohkeasti tien,muuten odotan,en lähde leikkimään hengelläni sillä ajatuksella "autolla on väistämisvelvollisuus,minulla on oikeus ylittää tie".Moottoriajoneuvoilla kulkevia pitäisi ohjeistaa,ei jalankulkijoita.Vaikka kuinka olisi oikeus mennä turvallisesti suojatien yli,ei se estä jotain kusipäätä ajamasta silti päälle kun on niin "kiire".
[/quote]7
Jos on noin kyvytön, niin tietenkään en suosittele!
Kyse oli täysipäisistä, terveet aistit omaavista, motorisesti normaaleista ihmisistä.
En minä ole yhdenkään auton, mopon, pyörän tai edes koiran (sic!) tönimäksi tullut 45 vuoden elinikäni aikana, vaikka tätä ohjeistustani olen noudattanut. En siis pysähdy suojatien reunaan normina. Normi minulle on mennä reippaasti yli.
Toki olen joutunut pysähtymään erityissyistä jopa viikottain.
En todellakaan suosittele tätä ihmisille, jotka eivät osaa arvioida tilanteita. Uskon kuitenkin, että suurin osa näistä reunalla haahuilijoista osaisi.
ap
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:44"]
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
Sulla on selkeä asennevamma. Olet ilmeisesti juuri niitä autoilijoita jotka ajavat tuhatta ja sataa tuolla kerrostaloalueella ja vaikka selkeästi näet että jalankulkija lähestyy suojatietä, et tee vittu elettäkään hidastaaksesi sen kotterosi nopeutta. Minä jalankulkijana en todellakaan luota suomalaisiin kuskeihin, enkä ala kokeilemaan onneani että toimivatko ne jarrut. Siksi lähtökohtaisesti suhtaudun epävarmasti siihen, antaako autoilija minun ylittää sen lähestymäni suojatien, vai onko niin kiire että pitää vetää autolla ylitse hidastamatta. Ainoastaan silloin jos näen että autoilija on jossain +40 metrin päässä voin ylittää suojatien. Muutoin jään ihan suosiolla odottelemaan että minkälainen rallikuski sieltä tällä kertaa kaahaa.
Auto on velvollinen pysähtymään, jos joku on AIKEISSA astua suojatielle.
Voiskohan sitä aietta tehostaa vaikka nostamalla käden ilmaan tullakseen paremmin huomatuksi? Onko huono idea?!?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:31"]
Suomessa on paljon ihania, taitavia ja huomaavaisia kuskeja, ja sitten on niitä, jota pääsivät kyllä ajokoulusta läpi mutta joiden ei olisi koskaan pitänyt saada ajokorttia - eli niitä jotka osaisivat ajaa turvallisesti ja sääntöjä noudattaen mutta eivät tee sitä. Pystyisikö autokouluja kehittämään niin, että nämä viimeksi mainitut voitaisiin jo siellä seuloa?
[/quote]
Tästä on jonkin verran ollutkin julkista keskustelua.
Eli jonkinlaiset psykologiset testit kuuluisivat ajo-opetukseen ja näin ollen läpipääsy vaatisi myös näistä suoriutumista.
Mutta varmasti kauan saa odotella tätä, jos koskaan tulevat. Tietysti ajo-opettaja on velvollinen raportoimaan täysin asennevammaisesta "rallikuskista" eteenpäin. Useimmat vain pystyvät peittämään todellisen mielenmaailmansa ajotunneilla ja tekevät kiltisti kuten sanotaan.
Yleensä tämä ei PK-seudulla ole niin ongelma väkimäärään suhteutettuna, mutta syrjäkyliltähän näitä ikäviä uutisia tulee tavan takaa. Yksi holtiton idiootti vie liudan nuoria hautaan, usein tietysti heidän kannustamanaan.
ap