Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsettomuustutkimukset ja -hoidot > kokemuksia kaivataan

Vierailija
27.08.2015 |

Hei! Kaipaisin tietoa lapsettomuustutkimuksista. Kertoisiko joku ystävällisesti miten etenee kunnallisella puolella? Ja jos pääsee hoitoihin, niin miten ne etenevät ja kuinka rankkoja ovat? Kiitos. :)

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:45"]Tossa tuli heti ekassa viestissä jo niin kattava paketti, että en ala siihen sinänsä lisäämään mitään. Mutta omasta kokemuksesta voisin myös sanoa, että rankinta oli usein lääkärillä käynti keskellä päivää (ja julkisella puolella ajat saattoivat olla jopa tunnin myöhässä), ja kyllähän ne kukkarossakin tuntui.

Mut täytyy sanoa, että tosi miellyttäviä ovat kaikki hoitajat ja lääkärit olleet meillä. Liekkö sinne puolelle hakeutuukin ihmisiä, jotka ovat normaalilääkäriin verrattuna paljon sensitiivisempiä. Monesti kuulee kaikkia kauhutarinoita, että julkisella puolella saattaa jäädä hoidot välistä koska ks. kiertosi päivälle on jo niin montaa aikaa varattuna, nämä ei ole kyllä totta. Julkisellakin puolella sitoudutaan siihen, että kaikki ne saavat oikeina päivinä hoitoa jotka ovat lapsettomuuspuolella sisällä. Toki viikonloppuisin eivät ole auki. Mutta ottavat siis sisään ylimääräisenä vaikka sinne, jos sinulle on ovulaatio juuri kiireisenä päivänä tiedossa. 

Ehdottomasti siis suosittelen käymään julkisen puolen hoidot läpi, jos ikä ei ole vielä kovin lähellä 40. Jos ikä taas alkaa olemaan kohta jo este, niin sitten kannattaa mennä yksityiselle ihan sen takia että siellä homma etenee nopeampaa. Mutta muuten julkisella puolella on ihan yhtä asiantuntevaa ja hyvin tehtyä työtä, erona on vaan vaihtuvat lääkärit (tosin niitäkään ei kovin montaa eriä lapsettomuuspuolella ole), pidemmät odotusajat, ja todella todella paljon halvemmat hinnat. Sanotaanko että alle kolmivitosella ei kannata mennä heti yksityiselle, vaan katsoa mitä julkisella puolella on tarjota. Sitten jos ei tärppää niin voi vielä pari vuotta kokeilla yksityisellä. Rehellisesti sanottunahan harva jaksaa hoitoja kovin montaa vuotta. On se sen verran raskas homma henkisesti ja fyysisestikin.
[/quote]

Hyvä kommentti! Toisaalta me menimme yksityiselle, vaikka minulla oli ikää alle 30 vuotta, koska nuppi ei vain olisi kestänyt julkisen puolen odotusaikoja, joita olisi ollut paljon ja joka välissä. Nyt reilut kaksi ja puoli vuotta ensimmäisen IVF:n jälkeen odotan toista lasta ja laskettu aika lähestyy. Tähän tämä lapsenteko jäänee. Olen iloinen siitä, että lapsettomuuselämänvaiheen saattaa jättää taakseen kohtuullisen nopeasti. (Toki ovathan ne yksityisten hinnat jäätäviä, se on aivan totta.)

Vierailija
22/40 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:02"]

Lääkäristä saadun oppaan mukaan raskausprosentti yhtä hoitokiertoa kohti on 20-40 %. Kohdun ulkopuolisen raskauden riski on hieman suurentunut hoidoissa mutta lukuja tässä ei kerrota. Hoitoja ei tehdä joka kuukausi, koska se ei yksinkertaisesto ole mahdollista. Mulla lyhin väli ollut 7 kk. Väliin voi tulla pakastettujen akioiden siirtoja, jos alkioita on ollut pakastettavaksi asti.

[/quote]

Pakko sanoa tähän muuten, että inseminaatiota tehdään useammin. Joissain paikoissa joka kuukausi, toisissa joka toinen kuukausi. Sen sijaan punktio (ivf ja icsi hoitoon liittyvä) tehdään harvemmin, koska naisen elimistö ei kestä sitä. Mutta alkionsiirtoja voidaan tehdä vaikka joka kuukausi sen jälkeen. Inseminaatiossa on myös pienemmät onnistumisprosentit, ne ovat jotain 10-15% luokkaa, nuo prosentit ovat koeputkihedelmöityksiin liittyviä. Mut pitää poistaa, että joillekin riittää se inseminaatio. Meilläkin kahdessa kolmesta tärpännyt niissä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon yksityisellä nuo tutkimukset suunnilleen maksaa ja mitä kaikkia tutkimuksia siihen kuuluu? Siis yhteys otetaan gyneen? Itsellä kerkesi muhia klamydia useamman vuoden ja nyt pitäisi selvittää mitä tuhoja se on saanut aikaan. Hirvittää :(

Vierailija
24/40 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inseminaatioiden ja alkionsirtojen tiheys riippuu myös siitä, tehdäänkö ne lääketukikiertoihin vai omaan kuukautiskiertoon.

Vierailija
25/40 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti tuossa, että hoito aloitetaaan inseminaatiolla. Se ei pidä paikkaansa, vaan tapauksesta riippuen, meillä esim. mentiin suoraan IVF:ään. 

Julkisella eivät saaneet minulla ainuttakaan munasolua kypsymään, ja parin hoitokerran jälkeen lääkäri pahoitteli, että valitettavasti te ette koskaan tule saamaan lasta. Siirryimme yksityiseen lapsettomuusklinikkaan, jossa jo ensi yrityksellä saatiin ainoasta munasarjastani punktoitua toistakymmentä munasolua. Hoitaja sanoikin, että usein heille hakeutuu pariskuntia, joille julkisella puolella ei ole annettu mitään toivoa, ja yksityisellä klinikalla suurin osa heistä onnistuu tulemaan raskaaksi. 

Vierailija
26/40 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:20"]Kuinka paljon yksityisellä nuo tutkimukset suunnilleen maksaa ja mitä kaikkia tutkimuksia siihen kuuluu? Siis yhteys otetaan gyneen? Itsellä kerkesi muhia klamydia useamman vuoden ja nyt pitäisi selvittää mitä tuhoja se on saanut aikaan. Hirvittää :(
[/quote]

Omalta gynekologilta voi toki aloittaa, mutta voi myös asioida heti lapsettomuusklinikan kanssa (jos uskoo hoitoihin päätyvänsä). Googlaapa vaikka Fertinova tai Felicitas, niillä on ainakin hinnastot nettisivuillaan.

Vierailija
27/40 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 12:21"]

Itse olen jo 39 v. Yksityislääkäri lupasi laittaa lähetteen kunnalliselle puolelle. Toivottavasti etenee nopeasti. 
Mikä tuo ivf-hoito on, jos saan kysyä? Ja pääseekö Väestöliittoon ilman lähetettä? 

[/quote]Mahdatkohan päästä hoitoihin julkiselle? Ainakin Seinäjoen keskussairaalassa lapsettomuushoitoja annetaan vain ale 39-vuotialle. Julkisella asia etenee niin, että odotat puolisen vuotta ensikäynnille poliklinikalle, sitten alat odottamaan niitä hoitoja ja siinäkin menee ainakin puoli vuotta. 

Väestöliittoon samoin kuin muihin yksityisiin lapsettomuusklinikoihin pääsee jonottamatta ja ilman lähetettä. 

Miksi muuten olet asialla vasta 39-v?

Vierailija
28/40 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin varsinaisissa hoidoissa Tampereella AVA-klinikalla (olemme itse Seinäjoen suunnalta), mutta esim. väliultrat onnistuivat yksityisellä gynekologilla Seinäjoella .

Vierailija
29/40 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:20"]Kuinka paljon yksityisellä nuo tutkimukset suunnilleen maksaa ja mitä kaikkia tutkimuksia siihen kuuluu? Siis yhteys otetaan gyneen? Itsellä kerkesi muhia klamydia useamman vuoden ja nyt pitäisi selvittää mitä tuhoja se on saanut aikaan. Hirvittää :(
[/quote]

Jos olet käynyt yksityisellä gynekologilla mutta hän ei ole perehtynyt lapsettomuuteen niin kysy onko samalla lääkäriasemalla joku, jolle kannattaa varata aika näissä asioissa. Ainakin omalla paikkakunnalla julkisen sairaalaan lapsettomuudpuolen gynet ottaavat asiakkaita yksityispuolellakin. Hinnoista ei minulla ole kokemusta.

Vierailija
30/40 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:37"]Kunnalliseen pääsee vain jos ei yhteisiä lapsia. T: äiti jolla yritystä takana 2v
[/quote] jaa, mistä alapeukut? Koetettiin hakea Helsingissä hoitoihin ja toi oli meille vastaus.

Vierailija
31/40 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:37"]Kunnalliseen pääsee vain jos ei yhteisiä lapsia. T: äiti jolla yritystä takana 2v
[/quote] jaa, mistä alapeukut? Koetettiin hakea Helsingissä hoitoihin ja toi oli meille vastaus.
[/quote] ja ikää mulla 38v

Vierailija
32/40 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon noihin tutkimuksiin ja hoitoihin menee rahaa julkisella? Meillä on jo lääkäriaika varattuna, yritystä takana 1,5 vuotta.

Vierailija
33/40 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahanmeno riippuu siitä, missä vika on ja miten sitä hoidetaan. Tarkkoja summia en siis pysty sanomaan. Tutkimuksissa käynnistä joutuu maksamaan poliklinikkamaksun jokaiselta käyntikerralta, meilläpäin kolmenkympin kieppeillä. Yhteen IFV-hoitokierrokseen on mulla kuulunut yhteensä 5 käyntiä. Lääkkeisiin menevä raha riippuu siitä, mitä lääkkeitä lääkäri päättää määrätä ja millä annostuksella. Mulla on jokaisella kerralla mennyt Kelan lääkekatto täyteen, onko se jotain 650e luokkaa? Sen jälkeen lääkkeet maksaa 1,50, jos ne on Kela-korvattavia. Mulla on ollut käytössä myös ei-korvattavia lääkkeitä ja yhden kierroksen lääkekulut on olleet päälle 700 e. Nyt tosin tilanne on eri kun tuo lääkekatto tuli täyteen jo heti tammikuussa ja toinen IVF just päällä. Lääkkeet saa siis paljon halvemmalla.

Vierailija
34/40 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissäkin ollaan erilaisia. Mulla on tehty ns pitkä ivf hoito sekä lyhyt hoito. Kummassakaan ei ollut mitään ongelmia, edes siis mitään hormoneihin liittyvää. Vatsaa vähän turvotti ennen punkiota ja siinä se. Ihan sana ku raskaudessakin.. Yhdellä on kaikki oireet ja tuskat ja toinen elämänsä kunnossa. Eikä se ikä ainakaan tyksissä ole ehdoton 40, sen jälkeen katsotaan tapauskohtaisesti. Näin ainakin meillä. Tosin koitettiin siellä kerta, Turun väestöliitosta olin kuullut tosi paljon hyvää ja ekoista hoidoista lähti raskaus. Täytyy sanoa että kyllä ainakin meillä huomas kaikkineen laatueron julkinen vs yksityinen, ikävä kyllä. Yksityisellä hoidot aloitettiin just heti ja katsottiin paremmin että mikä toimii juuri meille. Ei ollut jonotuksia ja odotuksia ja palvelun laatu oli eri. Toki hintakin. Mutta tuleehan julkisellakin käyntihintaa.. Plus punktio.. Olisko ehkä 1800 € tuo Väestöliitto loppujen lopuksi kalliimpi.

Vierailija
35/40 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jos mitään vikaa ei löydy niin silti saa hoitoja eikä käännytetä pois. Meilläkin diagnoosina selittämätön lapsettomuus.

T. 8, 10 ja 13

Vierailija
36/40 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä yksityiselle jos ikää jo tuon verran. Kun julkisen puolen ikäraja tulee täyteen ei mitään ole tehtävissä. Sinuna en aikailisi jos todella lapsen haluatte. Meillä kaksi hoidoilla saatua lasta ja hoitojen aloittamisesta raskautumiseen mennyt odotusaikojen kanssa n. kaksi vuotta. Välissä yksi keskenmeno. Viisi vuotta elämästä pyöri lapset hankkimisen ympärillä. On raastavaa herättää toivo uudelleen ja uudelleen ja pettyä kerta toisensa perään. Itse en jaksaisi sitä enää kolmatta kertaa vaikka alkioita onkin vielä pakkasessa. Hormoonihoidot ovat mielelle ja keholle todella raskaita. En osannut edes kuvitella. Pahin oli mielestäni kuitenkin ivf eli koeoutkihedelmöitykseen liittyvät hormoonien alasajo,, superovulaation aikaan saaminen lääkkeillä ja kamala munasolujen keräys alakautta. En halua koskaan enää kokea sitä uudelleen. Olin todella pelokas raskausajat ja pelkäsin synnytystä jatkuvien hoitotoimenpiteisiin liittyvien ronkkimisten jälkeen. Lapset ovat arvokkain lahja mitä minulla on. Mutta en jaksaisi sitä rumbaa, hormoonipöhnää ja fyysisiä hoitoja enää.

Voimia ja positiivisia tuulia hoitoihin mikäli niihin päädytte!

Vierailija
37/40 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 12:56"]

Kannattaa mennä yksityiselle jos ikää jo tuon verran. Kun julkisen puolen ikäraja tulee täyteen ei mitään ole tehtävissä. Sinuna en aikailisi jos todella lapsen haluatte. Meillä kaksi hoidoilla saatua lasta ja hoitojen aloittamisesta raskautumiseen mennyt odotusaikojen kanssa n. kaksi vuotta. Välissä yksi keskenmeno. Viisi vuotta elämästä pyöri lapset hankkimisen ympärillä. On raastavaa herättää toivo uudelleen ja uudelleen ja pettyä kerta toisensa perään. Itse en jaksaisi sitä enää kolmatta kertaa vaikka alkioita onkin vielä pakkasessa. Hormoonihoidot ovat mielelle ja keholle todella raskaita. En osannut edes kuvitella. Pahin oli mielestäni kuitenkin ivf eli koeoutkihedelmöitykseen liittyvät hormoonien alasajo,, superovulaation aikaan saaminen lääkkeillä ja kamala munasolujen keräys alakautta. En halua koskaan enää kokea sitä uudelleen. Olin todella pelokas raskausajat ja pelkäsin synnytystä jatkuvien hoitotoimenpiteisiin liittyvien ronkkimisten jälkeen. Lapset ovat arvokkain lahja mitä minulla on. Mutta en jaksaisi sitä rumbaa, hormoonipöhnää ja fyysisiä hoitoja enää. Voimia ja positiivisia tuulia hoitoihin mikäli niihin päädytte!

[/quote]

Mikä ikäraja julkisella on?

Vierailija
38/40 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

IVF:ään ei liity välttämättä oman hormonitoiminnan alasajoa, se kuuluu ns. pitkään hoitoon, jota ei välttämättä tarjota kaikille. Mulla on ollut aina lyhyt hoito enkä ole kokenut mitään hormonipöhnää. Yöhikoilua oli jonkun hoitokierroksen yhteydessä mutta mitään sen vakavampaa tai hankalampaa en ole kokenut. Munasolujenpunktio on mulla korkeintaan nipistänyt ja siihen on kyllä aina saanut tosi tuhdin lääkityksen.

Vierailija
39/40 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella pitää olla alle 40 v lähetteen aikaan, näin yksityisläkäri sanoi mulle.

Vierailija
40/40 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos taas kaikista vastauksista! Vielä saa jatkaa keskustelua. :) / ap