Tarvitseeko marrasvauva ensimmäisena talvena haalaria?
riittääkö joku fleecehaalari ja äitiyspakkauksen makuupussi vaunulenkeillä vai hankinko kunnollisen toppapuvun?mikä koko olisi siinä tapauksessa hyvä?
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:22"]Ei tartte toppapukua.
[/quote]Miksei? Kyllä meillä oli tammikuun lopussa syntyneelläkin superlämmin toppapuku. Olis muuten jäätynyt.
Ei tarvitse jos on villapuku alla ja fleecepuku päällä, ja sitten untuvapussi kun ollaan vaunuilemassa. Jos ajelette vain autolla ja ulkona ollaan ainoastaan lyhyissä siirtymissä niin en näe mitään syytä toppapuvun hankkimiseen. Toppapuku sit isommalle lapselle jota pidetään jo maassa "leikkimässä".
Minä käytin ekana talvena paksuhkoa fleece-haalaria ja kovilla pakkasilla äitiyspakkauksen haalaria. Jälkimmäinen oli toki ihan liian iso, mutta eipä sillä mitään väliä ole, kun tyyppi köllii vain selällään.
Mulla ollut kaksi talvivauvaa ja munkin mielestä nimenomaan tarvitsee toppapuvun. Äp:n puku on tosi iso talvella syntyneelle. Mutta vauva ei tarvitse mitään kosteussuojattua haalaria, vaan esimerkiksi H&M:n ja vastaavat toppahaalarit käy hyvin. Meillä on ollut aika pienet vauvat (marraskuussa ja tammikuussa syntyneet) ja koko 56 on riittänyt. Mutta ehkä 62 cm voisi olla varmempi valinta? On kiva, ettei vauva huku haalariin, vaan siinä saa esim turvakaukalossa vyöt tiukasti kiinni.
Ohiksena totean, että mieleen nousi ihanat muistot vuodelta 1981, poikani syntyi pikkuveljeksi tomeralle, rakastavalle 2 v 2 kk ikäiselle sisarelleen! Nauttikaa lapsistanne, minä ikävöin noita aikoja! Hyvää alkavaa syksyä kaikille palstalaisille kokoon, ikään, rotuun katsomatta!
No just se äitiyspakkauksen puku on hyvä, siinähän se tulee mukana. Ei tarvi erillistä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:24"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:22"]Ei tartte toppapukua. [/quote]Miksei? Kyllä meillä oli tammikuun lopussa syntyneelläkin superlämmin toppapuku. Olis muuten jäätynyt.
[/quote]Meillä on marraskuussa, tammikuussa ja helmikuussa syntyneet ja kellään ei ole ollut ekana talvena toppapukua. Ei tarvinnut niin ei tarvinnut.
Mites lämpöpussi? Me ostettiin 35e Newbien lämpöpussi, jossa on hihat ja alhaalla reiät turvavyölle. Se tosin on aika kevyt, että marrasvauvalle suosittelisin paksumpaa/lämpimämpää matskua. Meille tulee helmivauva ja oletan tuon lämpöpussin riittävän kotiutumiseen ja kevääksi. :)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:34"]No just se äitiyspakkauksen puku on hyvä, siinähän se tulee mukana. Ei tarvi erillistä.
[/quote]
Vastasyntynyt hukkuu siihen. Se on parempi 6kk ikäiselle.
Mulla LA syyskuun lopussa, oon kyllä ihan varma et menee lokakuulle :D meillä on fleece-puvut sekä sellainen kevyempi ja paksumpi ulkoilupussi, jotka saa turvakaukaloon tai vaunuihin. Luulisin et niillä pärjätään, kun ulkona siirtymiset on paljon autoon ja pois, toki vaunuilua muttei jos on liian kylmä. Se pakkauksen haalari tuntuu todella isolta vaikka käyttäisi pussina, voi jäädä kokonaan käyttämättä.
Lämpimämpi makuupussi kannattaa tosiaan olla, kuin äitiyspakkauksen. Tai vaihtoehtoisesti sitten toppapuku, kokona 68 niin pitäisi mahtua koko talven. Olen pitänyt nyrkkisääntönä vauvan pukemisessa, että yhtä paljon kuin itselläni olisi (niin ettei palella, jotkut aikuiset toki palelluttaa itseään) ja vielä yksi kerros lisää.
Vauvoissa on myös paljon eroja, toiset palelee herkemmin kuin toiset.
Meillä heinäkuu vauva meni ensimmäisen talven paksussa fleecepuvussa ja makuupussissa. Meillä tosin ollaan kuumakalleja
Äitiyspakkaukksessa tulee toppapuku mukana. Jos tarve vaatii niin laita se sitten. En itse ostaisi erikseen
Ohuemmat haalarit + makuupussi- yhdistelmässä on se huono puoli, ettei vauvaa voi ottaa ulkona syliin.
Meillä tammikuussa syntyneellä oli kyllä viime talvena toppapuku, ei mitään Reimaa tms vaan ihan sellainen halpis. Kovalla pakkasella nukkui ulkona makuupussissa, toppapuvussa ja alla vielä villahaalari. Ja yhtään ei ollut liikaa 10-20 asteen pakkasella. Helpotti nukuttamista tosi paljon kun vauva meillä nukahti heti kun laittoi toppapuvun päälle ja makuupussiin, oli vissiin jotenkin turvallisen olonen kun oli "paketissa".
Lisäksi meillä oli turvakaukalossa lämpöpussi, joka oli ihan ehdoton! Autolla liikkuessa käytettiin vaan villahaalaria ja sitä pussia ja oli tosi helppoa kun auton lämmetessä sai pussin vetskarin vaan auki ja ei tullut liian kuuma. Ekan lapsen kanssa tuota ei ollut, mutta nyt tämän toisen kanssa osoittautui ihan kaikkein parhaaksi ostokseksi.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:24"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:22"]Ei tartte toppapukua. [/quote]Miksei? Kyllä meillä oli tammikuun lopussa syntyneelläkin superlämmin toppapuku. Olis muuten jäätynyt.
[/quote]
Vaunuissa oleva vauva ei tarvitse toppapukua erikseen, jos äitiyspakkauksen puku on käytössä.
Jos vauvaa kuljettaa ulkona muuten kuin vaunuissa, on hyvä olla joku muu haalari, koska äp:n jättipuku on todella epäkäytännöllinen eikä pidä kunnolla vettä. Meillä kuljetettiin syysvauvaa manducassa ja siihen käyttöön äp:n puku ei ollut hyvä pääkaupunkiseudun talvessa.
Marraskuussa syntyvälle se äitiyspakkauksen puku on hurjan suuri! Minulla poika syntyi lokukuussa ja oli iso, 4,2 kg ja käytimme sitä haalaria seuraavana talvena. Itse ostin kirppikseltä pienen toppapuvun, kun sen ison kanssa lapsen käsittely oli hankalaa. Vaunuillessa varmaan pärjää noilla fleeceillä ja peitoilla ja pusseilla, mutta minusta puku oli kätevä/tarpeen, kun lasta joutui talvella kuljettamaan auton turvaistuimessa ja kaupoissa käydessä. Mut tosiaan kirppikseltä saa edullisesti siihen vähäiseen käyttöön, mitä tarvii ja ei harmita, kun seuraavassa sesongissa on pieni!
Ei tartte toppapukua.