Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti ja 2 teiniä, ruoka- ja talousmenot 300€/kk, onko mahdollista?

Vierailija
18.03.2022 |

Mistään ei voi enää säästää kuin ruokakuluista. Onko täällä samalla kokoonpanolla perheitä, jotka selviävät tuolla summalla tai vähemmällä? Eli summassa ruoka, wc paperit, siteet, pesuaineet.

Kommentit (159)

Vierailija
121/159 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamupalat:

-jokaiselle kuppi kahvia, joskus santsi: 2 pkt kahvia (en juo itse lainkaan, ei hajuakaan, riittääkö tuo oikeasti); 13€/kk

-sokeri+kahvimaito 2€/viikko

-leipää 1 pkt/vko, maalaisviipaleet on kai halvimpia? 1,05€/vko

-levite, rainbow'n 60% 600g (oranssi) sopii leivontaan ja paistoon, 0,98€/vko

-halvin kermajuusto 3,99€/kg/vko

-pari kertaa viikossa keitettyjä kananmunia; 15 munaa/2,05€

Noin 55€/kk, kun pyöristelen ylöspäin.

270-55= 215€

Hedelmät: 1kpl/hlö/pvä, tästä tulee alle euron päivä (keskimäärin omena painaa 120-150g, appelsiini 130-165g, banaani jotain 125g jne) 30€/kk

Vihannekset: porkkanaa, kaalia, punajuurta, lanttua, sipulia, kurpitsaa jne.

215-30=185€, eli jos pystyy tekemään arkiruuan alle 4€/pvä, niin viikonloppuna voi sitten käyttää enemmän rahaa ruokaan ja naposteltaviin. 90€ arkiruuat/kk - palsta on täynnä ketjuja edullisista ja halvoista ruuista.

185-90= 95€

Tuolla alle satasella pitää sitten saada 4,5 viikonlopun ruuat, kuukauden iltapalat ja naposteltavat.

Ihan kauheen stressaavaa olis jos pitäis miettiä hedelmienkin paino per pää. Ei, en kestäis.

Jos haluankin kananmunia syödä vaikka kolme kertaa viikossa, budjetti sekaisin. En kestäis. Stressaavaa.

Vierailija
122/159 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kertoi tuttava että 170€ kk ruokaan 2 aikuista 2 lasta kun heillä on kasvimaa omat säilykkeet ja pakasteet sekä sienet ja pitävät leivonta päivän kerran kuussa uunipellillä piirakoita osan raakapakasteista.Tajous lihasta itse tehtyä pihvejä ja esimerkiksi 6€ sikapossu palasta grillaavat viipaleita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/159 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni tekee itse suurissa astioissa uunivuokaantä kaalilaatikkoa ja kasvispiirakkaa.Makkara muussi juttuja.Maaseudulla kun naiset tekee valtavat kattilat omia perunoita muussia ja ikkunalla kasvaa persiljaa mitään valita.Ituperunat multaan toukokuussa ja kaalia sipulia loppuu valitus.

Vierailija
124/159 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä kaksi teiniä vuoroviikoin. Keskimäärin menee alle 450€ kuukaudessa talousmenoihin. En katso juurikaan hintoja, vaan ostan mitä haluan. En kuitenkaan mitään ökytuotteita yleensä. Ehkä joku 100€ saisi tiputettua tuosta, jos oikein tarkaksi ja säästeliääksi alkaisi.

Miten saat menemään npin paljon kun teinit ei edes asu siellä.

Ei tuo ole paljon. Normaalit ihmiset syövät muutakin kuin kaurapuuroa ja itse poimittuja marjoja. 

No on se tosi paljon

Höpö höpö. Kunnon ruoka maksaa. Meillä menee ruokakauppaan noin 800€/kk. Kaksi aikuista ja kaksi teiniä. Ei ole tapana pitää lapsia nälässä. 

Ihan samaa aioin tulla kirjoittamaan. Meillä on kaksi kasvavaa ja urheilevaa teiniä ja ruokaa menee paljon.

Eikä perhettä voi ruokkia jollain kaalisopalla ja metsän marjoilla oikeasti.

En tiedä mistä ihmisillä on edes aikaa kaikkiin näihin kikkakolmosiin, marjastukseen, kasvimaihin, tarjoustuotteiden metsästykseen. Meillä kyllä leijonan osa ajasta menee töissä, molemmat vanhemmat vuorotyössä.

Oma kokemukseni kotikasvimaasta ( tätä innostuin kokeilemaan kun lapset olivat pieniä) oli se, että oli kyllä kallis, aikaa vievä ja kiittämätön harrastus, ei todellakaan niiden naattejen arvoista hommaa.

Samoin se aina hehkutettu marjastus. Ihan kiva oli käydä metsäretkellä kun lapset olivat pieniä, poimittiin sen mitä huvitti, istuttiin kannolla ja syötiin eväitä ja lapset usein keräsivät myös mielenkiintoiset kivet, kävyt ja oksankäppyrät maasta.

Ehkä tämä kuitenkin on se todellisuus suurimmalle osalle, mutta nämä keskustelut vain tuntuvat keräävän mukaansa näitä pyhällä hengellä eläviä pätijöitä.

Lisään vielä, että elämä in ihan elämistä varten, välillä saa nauttia ja elämä on muutakin kuin hengissä pysymistä.

Lisäänpä vielä senkin, että jos täytyy käyttää mielettömästi aikaa ja energiaa siihen ruoan hankitaan, ehkä kannattaisi laittaa se aika ja energia tilanteensa parantamiseen. Esim uusi työ, opiskelu tms.

Mä en elätä tätä perhettä pyhällä hengellä. Teen tällä hetkellä etänä töitä, ja mun vapaa-aikani on vähentynyt sen takia aika reippaasti. Jep, työmäärä on lisääntynyt, ja ennen kun pystyi työpäivän aikana vaikka lounastunnilla käymään kaupassa, niin nyt se ei enää onnistukaan. Silti olen nämä kaksi koronavuotta kasvattanut kasvimaalla kasveja, kerännyt ennätysmäärät sieniä, haalinut ilmaisia marjoja ja vihanneksia naapureilta, vääntänyt niitä pakastimeen ja säilykkeiksi ja jopa kerännyt mustikoita talvea varten. Koska sillä keinolla meillä neljän teinipojan perheellä on varaa syödä hyvin alle 800 euron kuukausikustannuksilla. Kirjanpidon mukaan ruokaan menee noin 150€/kk kuudelle hengelle.

Se on mahdollista siksikin, että lapset saa ihan itse kulkeutua harrastuksiinsa, minä en pidä järkevänä sitä jääkiekko/jalkapallo/sähly/ringetterumbaa, mitä monella perheellä on, minulla hajoaisi pää siellä kentän laidalla aikaa tuhlatessa. Jos olisi ollut lapsilla siihen innostusta, niin olisin järjestänyt asioita toisin, mutta ehdottomasti ovat kieltäytyneet tuollaisista, eikä tuubatunneillekaan kukaan halunnut, kitaran/syntsan ovat saaneet, ja piirrustusvälineistöä juuri haluamallaan tavalla. Mopoauto pihassa, ja kortit, jolla sitä saa ajaa.

Tämän lisäksi voin vielä ilahduttaa sinua sillä tiedolla, että teen talvikaudeksi polttopuut itse kaatamista ja metsästä tuomista lukuunottamatta. Toiveena olisi akkukäyttöinen moottorisaha,  niin voin pienempiä puita kaataa itsekin sitten.

Kyllä, työkaverit pitävät minua kahelina monestakin syystä, mutta silti minä olen usein se, johon tukeudutaan, kun on käytännön ongelmia, joita pitää ratkoa. Minulta pyydetään säilöntäreseptejä, vinkkejä puuvajan rakentamiseen, sienimaastotuntemusta, perunanviljelyneuvoja, sukanparsimisohjeita (niin, parsin myös villasukkia!!!).

Teen työtä, joka on tärkeää ja jolla on minulle itsellenikin merkitystä. Saan ihan ok palkkaa, ja jos haluaisin saada enemmän palkkaa, joutuisin muuttamaan ulkomaille - Suomessa ei ole tällä alalla enempää mahdollisuuksia. Hanki toinen työ rinnalle? Ihan tosi, en todellakaan, koska se toinen työ olisi kuitenkin osa-aikatyö, jolloin tuloja olisi kovin vähän, mutta vapaa-aikaa ei enää laisinkaan. Voisin saada enemmän rahaa, jos lähtisin opiskelemaan lääkäriksi, mutta hyi yäk, en todellakaan halua kaivella ihmisten kainaloita ja kurkkia kurkkuun Yäk...

Arvostan erittäin paljon sitä aikaa, mikä minulla on työni ulkopuolella, joten en todellakaan kaipaa lisätunteja työelämässä. Minun elämäni tavoitteita on saada vielä joskus kirsikkapuu kasvamaan ja tuottamaan niin paljon kirsikoita, että voin tehdä siitä kirsikkaviiniä, jota voin antaa sitten lahjaksi muille :-)  (en juo itse alkoholia)

Olen viettänyt onnellisia hetkiä kutoen räsymattoja - sinun mielestäsi siis ajantuhlausta, koska niitä mattojakin saa ostettua valmiina. Jokainen lapsistani on nukkunut päiväunia kuusen alla, kun olen kerännyt sieniä siinä vieressä. Jokainen lapseni on joutunut keräämään mustikoita, ja juuri viime viikolla tein heille mustikkapiirakan niistä mustikoista - heidän omasta pyynnöstään. Kasvimaan viljelyyn saa kyllä käytettyä julmetusti rahaa, tai sitten sen 50€/vuosi, joka minulla tuohon suurehkoon länttiin menee. Välineurheilijat yleensä kyllästyvätkin nopeasti.

Kauhistus on varmaan sekin, että PIDÄN kaalisopasta ja kaalilaatikosta, etenkin itse tekemästäni ;-D ja tykkään kaurapuurosta.

Kaalisopalla ja itsekerätyillä marjoilla ei todellakaan pidetä koko nälkää poissa, mutta ne ovat mainio lisä ruokavalioon :-)

150 kuudelle hengelle? No nyt on köyhää.

Ja koska et kyennyt ymmärtämään kirjoitusvirhettä, niin olkoon sitten niin.

Vierailija
125/159 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munapaketit maksaa muutaman euron jättää sen tekokynnet ja luomivärit ostamatta sillä saa laatikon munia.Farkkuja saa kirppikseltä.

Vierailija
126/159 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa oli perhe 13 lasta ja vanhemmat isä töissä äiti kotona ja pieni puutalo vintillä pyykit.Ne söi omia omenoita nälkään talveen asti ja isommat koulussa. Mitä muuta?

Vierailija
127/159 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamupalat:

-jokaiselle kuppi kahvia, joskus santsi: 2 pkt kahvia (en juo itse lainkaan, ei hajuakaan, riittääkö tuo oikeasti); 13€/kk

-sokeri+kahvimaito 2€/viikko

-leipää 1 pkt/vko, maalaisviipaleet on kai halvimpia? 1,05€/vko

-levite, rainbow'n 60% 600g (oranssi) sopii leivontaan ja paistoon, 0,98€/vko

-halvin kermajuusto 3,99€/kg/vko

-pari kertaa viikossa keitettyjä kananmunia; 15 munaa/2,05€

Noin 55€/kk, kun pyöristelen ylöspäin.

270-55= 215€

Hedelmät: 1kpl/hlö/pvä, tästä tulee alle euron päivä (keskimäärin omena painaa 120-150g, appelsiini 130-165g, banaani jotain 125g jne) 30€/kk

Vihannekset: porkkanaa, kaalia, punajuurta, lanttua, sipulia, kurpitsaa jne.

215-30=185€, eli jos pystyy tekemään arkiruuan alle 4€/pvä, niin viikonloppuna voi sitten käyttää enemmän rahaa ruokaan ja naposteltaviin. 90€ arkiruuat/kk - palsta on täynnä ketjuja edullisista ja halvoista ruuista.

185-90= 95€

Tuolla alle satasella pitää sitten saada 4,5 viikonlopun ruuat, kuukauden iltapalat ja naposteltavat.

Ihan kauheen stressaavaa olis jos pitäis miettiä hedelmienkin paino per pää. Ei, en kestäis.

Jos haluankin kananmunia syödä vaikka kolme kertaa viikossa, budjetti sekaisin. En kestäis. Stressaavaa.

Mutta tämä ketju olikin alunperin tilanteesta, jossa pakon edessä täytyisi pärjätä sillä kolmella sadalla kuussa. Ja varmasti se on huomattavasti stressaavampaa kuin se, että kertaalleen ohimennen lukee viestin, jossa kerrotaan, paljonko keskimääräinen omena painaa. Olen aika huolissani sinun henkisestä tilastasi, taidat olla aika ylikuormittunut. Pitäisikö sinun mennä juttelemaan esimerkiksi työterveyshuoltoon, tarvitsisit kyllä jonkilaisia keinoja helpottaa stressiäsi ja hankkia resilienssiä. Näinä aikoina sitä tarvitaan. Toivottavasti sinulla elämäsi helpottaa!

Vierailija
128/159 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se mahdollista. Meitä on isä, äiti, kaksi teiniä ja kaksi koiraa ja olen saanut ruokamenot 400 euroon kuussa. Teen kaiken itse, kasvatan marjoja, vihanneksia jne ja metsästän tarjouksia.

Mitä mies tekee?

Vierailija
129/159 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niukalta tuntuu, jos tuosta pitäisi vielä säästää! Vaikka kaikki kolme söisivät lounaan arkisin koulussa tai töissä, olisi se silti vähän. En pärjäisi itse ja on yksi teini-ikäinen. En jaksaisi käyttää koko vapaa-aikaani töitten jälkeen ruuan laittoon ja alennusten metsästämiseen.

Vierailija
130/159 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuh kuinka pienet ruokamenot. Meillä äiti, 19v ja 16v sekä 2 pikku koiraa ja 900 euroa menee kuussa. Mukana vessa- js talouspaperit sekä pesuaineet. Osta lihat kaiken lisäksi laputettuina, miten voi olla jollain 300?

Vierailija
131/159 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhuh kuinka pienet ruokamenot. Meillä äiti, 19v ja 16v sekä 2 pikku koiraa ja 900 euroa menee kuussa. Mukana vessa- js talouspaperit sekä pesuaineet. Osta lihat kaiken lisäksi laputettuina, miten voi olla jollain 300?

Sama täällä,  teinit tosin isoruokaisia kuntosalilla käyviä poikia, eikä koiria.

Vierailija
132/159 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin surullista että työssäkäyvät ja perheelliset ihmiset eivät keksi säästää mistään muusta kuin ruoasta. Pitää olla talot, kahdet autot, pelit ja vehkeet mutta lapsille syötetään puurovellejä.

Jollakin perheellisellä iltapalana oli appelsiini????? No taatusti pysyy hoikassa kunnossa koko perhe, huh huh.

Vierailija
133/159 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ruokakasseja ja hyödynnä muut vähävaraisten palvelut.

Vierailija
134/159 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niukalla budjetilla pärjää jonkun aikaa, mutta kun kaikki hygieniatuotteet, pyykinpesuaineet ym alkaa loppua niin heti kulut nousee.

Meillä on kaksi aikuista, kaksi alle kouluikäistä lasta ja kaksi koiraa. Käyn kerran viikossa kaupassa ja menee n.100€/viikko. Plus kerran kuussa n.80€ koiranruuat, vaipat ym kuluvat mutta ei joka viikko ostettavat jutut.

Budjetista oli helppo nipistää kun olin vielä vanhempainvapaalla, ehti käymään eri kaupoissa tarjousten perässä. Nyt oikeastaan menen vain kahvi ja vaippatarjousten perässä.

Kauppalistojen parempi suunnittelu auttaisi meillä myös.

Vierailija
135/159 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä,  teinit tosin isoruokaisia kuntosalilla käyviä poikia, eikä koiria.

Joo, mulla myös on isoruokaiset vaikka nuorempi onkin tyttö. 19v lukee yo- kokeisiin, joten ei käy nyt koululla. Syö 2-3 lämmintä ruokaa päivässä ja iltapalan. On 190cm pitkä, en todellakaan ala rajaamaan syömistä kun on hyvin hoikkakin.

Vierailija
136/159 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinipojat vetelee kotona sitä ruokaa kuin hevoset koska päivällä skippaavat kouluruoan tai syövät aivan liian vähän. Täyttävät hetkellisesti vatsansa paistopistehötöllä, karkeilla, sipseillä, mehuilla tai limuilla. Tätä harrastavat jo alakoululaiset, tytöt ja pojat. Tervetuloa vanhemmat kauppaan koulujen ruoka-aikoina ja iltapäivisin katsomaan.

T:Kaupantäti

Vierailija
137/159 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mahdollista! Meillä sama tilanne, eli kaksi 17 vuotiasta poikaa ja minä. Olen budjetoinut 200€/kk ruokaan ja hygieniatarvikkeisiin. Hyvin on riittänyt kun ymmärtää taloudenpidon päälle.

Mikä järki on trollata pas*aa?

Vierailija
138/159 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinipojat vetelee kotona sitä ruokaa kuin hevoset koska päivällä skippaavat kouluruoan tai syövät aivan liian vähän. Täyttävät hetkellisesti vatsansa paistopistehötöllä, karkeilla, sipseillä, mehuilla tai limuilla. Tätä harrastavat jo alakoululaiset, tytöt ja pojat. Tervetuloa vanhemmat kauppaan koulujen ruoka-aikoina ja iltapäivisin katsomaan.

T:Kaupantäti

Niin mitä? Oliko tässä jotain uutta? Teinipoika käy paistopisteellä kun on puuro- tai kasvissosekeittopäivä. Minun rahoilla ja luvalla.

Vierailija
139/159 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vähintäänkin riittävästi. Minä saan 30-40 eurolla kaksi ääriään myöten täynnä olevaa muovipussillista ruokaa niin, että meinaa pussien sangat revetä.

Vierailija
140/159 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvimaan säilykkeet kirjoitti:

Juuri kertoi tuttava että 170€ kk ruokaan 2 aikuista 2 lasta kun heillä on kasvimaa omat säilykkeet ja pakasteet sekä sienet ja pitävät leivonta päivän kerran kuussa uunipellillä piirakoita osan raakapakasteista.Tajous lihasta itse tehtyä pihvejä ja esimerkiksi 6€ sikapossu palasta grillaavat viipaleita.

Lapset syö arkisin koulussa ja vanhemmat töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä