Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetyskeskustelut, en tajua!

Vierailija
26.08.2015 |

Ymmärrättekö, että kun lapsenne kasvavat ja käyvät koulua niin ketään ei kiinnosta onko lapsella ollut tissi vai pullo suussa?

Miksi tästä aiheesta vängätään aina?

Itse olen sekä imettänyt ja pulloruokkinut, joten en ota siihen sen ihmeemmin kantaa mikä on lapsen parasta, mutta kantaa otan siihen että on surullista miten ÄIDIT jaksavat vääntää aiheesta, jolla ei lopulta ole niin merkitystä.

Vauva-lehden pitäisi tehdä juttu nimenomaan tästä, että imetys/imettämättömyys on aivan yhdentekevää loppupeleissä. Vauva-aikakin on sellainen silmänräpäys, että ihan hassua pilata se imetysriitelyllä.

Ihmettelen usein, että eikö ole enää sellaisia rentoja perusäitejä, jotka imettävät esim. puoli vuotta ja laittavat itse ruokaa mutta voivat myös ostaa hyvällä omallatunnolla pilttiä? Tai antavat pullosta maitoa ilman häpeää? Tai imettävät vauvan missä vaan ilman suurta numeroa?

Tarkoitan ihan tavallisia äitejä, jotka yrittävät parhaansa mutta osaavat myös laskea rimaa?

Miksi äitiys on kilpailu?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:40"]Täällä tuore pullomamma. Kun imetys ei sujunut, niin sain kamalat paineet että mun _pitää_ imettää. "Pitää pitää pitää. Oon huono äiti kun en saa lastani edes imetettyä." Kukaan ei sanonut sitä mulle päin naamaa, mutta mulla oli sellainen olo. Todellisuudessa jokainen ihminen jolle kerroin että vauva saa vastiketta, totesi vain että hyvä että saa jotain ruokaa että kasvaa. Kukaan ei tuominnut, edes neuvolassa. Kaikki syyllistäminen oli mun pään sisällä. Ilmeisesti olen lukenut liikaa näitä vauva.fi keskusteluita.
[/quote]

Noinhan se usein on, kiva että joku myöntää. Sinulla on selvästi mielenterveyskin hyvin tallella, kun tunnistat asian. Syyllistäminen on usein vaan oman pään tuotetta.

Vierailija
42/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:15"]

Imetystä yrittäneet pulloäidit lähinnä tuntuvat ajattelevan vauvan ruokkimisen kilpailuna. Imettävät vain ruokkivat lapsensa, eivät kilpaile. Jos näkee kilpailua joka puolella, niin se kertoo lähinnä huonosta itsetunnosta. Kilpailu on vain joidenkin ihmisten korvien välissä.

[/quote]

Täytyy sanoa, että omat kokemukseni ovat juuri päinvastaiset.

nimim. maitoa niin rinnasta kuin pullostakin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:15"]Imetystä yrittäneet pulloäidit lähinnä tuntuvat ajattelevan vauvan ruokkimisen kilpailuna. Imettävät vain ruokkivat lapsensa, eivät kilpaile. Jos näkee kilpailua joka puolella, niin se kertoo lähinnä huonosta itsetunnosta. Kilpailu on vain joidenkin ihmisten korvien välissä.
[/quote]

Voitko sä oikesti kirkkain silmin väittää näin?

"Imettävät vain ruokkivat lapsensa, eivät kilpaile."

Sanaton.

[/quote]

KYLLÄ. Vaikka se sinun varmasti onkin vaikeaa uskoa. 99 % imettävistä tekee niin siksi, että saa lapsensa ruokittua, ei kilpailumielessä. Eikä heitä tod. näk. kiinnostaa yhtään, mitä maitoa muut vauvoilleen syöttävät. Kilpailu on vain oman pääsi sisällä.

Vierailija
44/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:15"]

Imetystä yrittäneet pulloäidit lähinnä tuntuvat ajattelevan vauvan ruokkimisen kilpailuna. Imettävät vain ruokkivat lapsensa, eivät kilpaile. Jos näkee kilpailua joka puolella, niin se kertoo lähinnä huonosta itsetunnosta. Kilpailu on vain joidenkin ihmisten korvien välissä.

[/quote]

[/quote]

Tässä keskustelussa taas muutama on sanonut asian olevan juuri noin. Korostan nimenomaan IMETYSTÄ YRITTÄNEET, siis siinä epäonnistuneet jotka olisivat halunneet imettää, kokevat asian usein kilpailuna. Imetyksestä kiinnostumattomat pulloäidit ja imettävät tuntuvat ottavan rennommin ja vain ruokkivan vauvojansa.

Vierailija
45/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:40"]Täällä tuore pullomamma. Kun imetys ei sujunut, niin sain kamalat paineet että mun _pitää_ imettää. "Pitää pitää pitää. Oon huono äiti kun en saa lastani edes imetettyä." Kukaan ei sanonut sitä mulle päin naamaa, mutta mulla oli sellainen olo. Todellisuudessa jokainen ihminen jolle kerroin että vauva saa vastiketta, totesi vain että hyvä että saa jotain ruokaa että kasvaa. Kukaan ei tuominnut, edes neuvolassa. Kaikki syyllistäminen oli mun pään sisällä. Ilmeisesti olen lukenut liikaa näitä vauva.fi keskusteluita. [/quote] Noinhan se usein on, kiva että joku myöntää. Sinulla on selvästi mielenterveyskin hyvin tallella, kun tunnistat asian. Syyllistäminen on usein vaan oman pään tuotetta.

[/quote]

Hei, kiinnostaisi tietää oletko sinä itse tuota mieltä että hyvä juttu, pääasia että vauva saa jotain ruokaa? Myös täällä netissä? Jutteletko siis nettikeskusteluissakin ihan ilman loppudisclaimeria  "...mutta onhan se päivänselvää että äidinmaito on parasta"?

Vierailija
46/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:15"]Imetystä yrittäneet pulloäidit lähinnä tuntuvat ajattelevan vauvan ruokkimisen kilpailuna. Imettävät vain ruokkivat lapsensa, eivät kilpaile. Jos näkee kilpailua joka puolella, niin se kertoo lähinnä huonosta itsetunnosta. Kilpailu on vain joidenkin ihmisten korvien välissä.
[/quote]

Voitko sä oikesti kirkkain silmin väittää näin?

"Imettävät vain ruokkivat lapsensa, eivät kilpaile."

Sanaton.

[/quote]

KYLLÄ. Vaikka se sinun varmasti onkin vaikeaa uskoa. 99 % imettävistä tekee niin siksi, että saa lapsensa ruokittua, ei kilpailumielessä. Eikä heitä tod. näk. kiinnostaa yhtään, mitä maitoa muut vauvoilleen syöttävät. Kilpailu on vain oman pääsi sisällä.
[/quote]

Niin. Minä olen siis imettänyt. Ja olen vahvasti sitä mieltä, että imetyksessä kilpaillaan. Kuka pisimpään, kuka täysimetyksellä 6kk asti ja niin edelleen.

En toki väitä, että kaikki imettävät äidit kilpailisivat. Mutta on kyllä melkoinen vitsi väittää, että imettäjät eivät kilpaile...

Vierailija
47/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:44"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:03"]Mä en tajua kerkä edes "tuomitsee" näitä pulloäitejä?? Neuvola, suku,tuntemattomat, ystävät, mies?? Siis ei tulis mieleenkää ajatella koko asiaa, että mitä sielä pullossa on. Vai onko se syylisyyden tunne niissä äideissä? [/quote] Useimmiten kyllä... :( Itseään eniten ruoskivat. Sumennut pää kuvittelee kaikenlaista, sitten haukutaan ja syyllistetään imettäviä äitejä.

[/quote]

Kun mun lapset oli vauvoja, tiesin järjellä että heillä on kaikki tosi hyvin ja että me ollaan valtavan hyvät vanhemmat. Normaalielämässä kukaan kanssaäiti ei sylkenyt mun päälleni tuttipullojen takia. Kun jossain vaiheessa erehdyin lukemaan nettipalstoja, tunsin että mua halutaan tavallaan työntää syrjään äitiydestä. Että mä en ole äiti kun en ole imettänyt oppikirjan mukaan.

Oisin ihan valtavasti halunnut kuulua johonkin isoon, solidaariseen äitiporukkaan jossa kaikki ollaan ihan äitejä vaan, kukin omalla tavallaan. Mutta mussa oli (nettikeskustelujen perusteella) "vika" joka olisi vaatinut selittämistä ja perusteluja.

Tuli tunne että mun pitäisi perustella joillekin random-äideille että miksi mä en imetä oppikirjan mukaan ja odottaa hyväksytäänkö mun syyni vai ei. Ja että senkin jälkeen mun olisi pitänyt osoittaa pettymystä ja ottaa kiitollisena vastaan sääliä vaikka meillä oli (ja toki on edelleen) kaikki ihan hyvin.

Tuli sellainen fiilis että jotkut tuntemattomat imettävät äidit eivät soisi mun olla  vilpittömän onnellinen meidän perheen tavasta olla ja elää. Vaikka meillä oli siihen kaikki edellytykset! Sanat vaikuttavat ja ilkeys ihan oikeasti tuntuu pahalta vaikka ilkeilyn aiheella mitään todellista perustetta olisikaan. Tieto siitä että joku oikeasti haluaa mulle pahan mielen, riittää jo vetämään omaa fiilistä alaspäin. Kun aiheeksi otetaan vielä joku sellainen asia mihin ei itse oikein voi vaikuttaa, satuttaminen on erityisen helppoa.

Imettävällä äidillä ja tuttipullolla pientä vauvaansa ruokkivalla äidillä on useimmiten se ero että sillä imettävällä äidillä on ollut vaihtoehtoja. Tuttipullolla lastaan ruokkivalla usein ei ole ollut, tai se tuttipullo on ihan aidosti ollut syystä tai toisesta se parempi vaihtoehto.
[/quote]

Vielä, kun pulloäiditkin ynmärtäisivät, että imettäjiäkin se haukkuminen loukkaa. Ei kenelläkään ole yhtään enempää oikeutta haukkua tai arvostella. Näissä nettikeskusteluissa imettävät näyttävät saavan aina eniten vähättelyä ja paskaa niskaan. Uskomattoman sairaita kommentteja ainakin tällä palstalla imettäville lähetetty.

Vierailija
48/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on vähän kuin se tumblrin white pride -ilmiö. Jos pulloäiti sanoo olevansa tyytyväinen siihen, että lapsi sai ravintoa pullosta ja kaikki ovat onnellisia ja terveitä, pitää yhteisön nyökytellä ja kompata - ja miksei pitäisi. Jos täysimettäjä sanoo olevansa tyytyväinen siihen, että on pystynyt omalla maidollaan ruokkimaan lapsensa ja tarjoamaan tälle kaikista luonnonmukaisinta, juuri tämän tarpeisiin valmistettua ruokaa, hän kilpailee ja loukkaa pulloäitejä. 

Vierailija
49/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:15"]

[/quote]

[/quote]

Tässä keskustelussa taas muutama on sanonut asian olevan juuri noin. Korostan nimenomaan IMETYSTÄ YRITTÄNEET, siis siinä epäonnistuneet jotka olisivat halunneet imettää, kokevat asian usein kilpailuna. Imetyksestä kiinnostumattomat pulloäidit ja imettävät tuntuvat ottavan rennommin ja vain ruokkivan vauvojansa.
[/quote]

Mä imetin sen yhden kuukauden ja toisen osittain ja sitten lopetin kun vaikeudet eivät helpottuneet missään vaiheessa. En kuitenkaan saa otetta ajatuksesta "imetyksessä epäonnistuneet kokevat asian kilpailuna". Mitä kilpailua on siinä, että lapseni sai korviketta, kenen kanssa kilpailin?

4

Vierailija
50/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:53"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:15"] Imetystä yrittäneet pulloäidit lähinnä tuntuvat ajattelevan vauvan ruokkimisen kilpailuna. Imettävät vain ruokkivat lapsensa, eivät kilpaile. Jos näkee kilpailua joka puolella, niin se kertoo lähinnä huonosta itsetunnosta. Kilpailu on vain joidenkin ihmisten korvien välissä. [/quote] Täytyy sanoa, että omat kokemukseni ovat juuri päinvastaiset. nimim. maitoa niin rinnasta kuin pullostakin [/quote] Tässä keskustelussa taas muutama on sanonut asian olevan juuri noin. Korostan nimenomaan IMETYSTÄ YRITTÄNEET, siis siinä epäonnistuneet jotka olisivat halunneet imettää, kokevat asian usein kilpailuna. Imetyksestä kiinnostumattomat pulloäidit ja imettävät tuntuvat ottavan rennommin ja vain ruokkivan vauvojansa.

[/quote]

Tossa sanavalinnassa taitaa olla yksi syy miksi vauvan ravitsemus niin kuohuttaa tunteita. Siihen suhtaudutaan niin negatiivisesti. Milloin imetys on epäonnistunut? Onko se epäonnistunut silloin kun äiti ei imetä syystä tai toisesta tasan suositusten mukaan? Ei saavuta itselleen asettamiaan tavoitteita?

Voisko se onnistuminen olla jotain muutakin? Vaikka se että vauva jaksaa imeä rintaa synnytyksen jälkeen? Tai se kun keskosvauva jaksaa ensimmäisen kerran juoda tuttipullosta? Tai ei ihan heti enää nukahda rinnalle suuresta voimanponnistuksesta? Voisko onnistuminen olla ihan vaan jo sitä että imettää, edes vähäsen?

Voisko tuttipulloon siirtynyttä äitiä ihan vaan onnitella että vau, hienoa että löytyi se oikea tasapaino ja tapa vauvan ruokailuun? Hienoa että imetit xxx aikaa! Sen sijaan että muistutettaisiin taas kerran puolen vuoden täysimetyksestä ja siitä että "kyllähän se äidinmaito parasta kuitenkin on". Jos oltais kannustavia vaikka toisessa perheessä asiat vähän toisella tavalla tehtäiskiin? Voi olla että se tuttipulloon siirtynyt äiti nimenomaan kaipaa hiukan rohkaisua ja ystävällistä hymyä.

Vierailija
51/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 23:01"]Tämähän on vähän kuin se tumblrin white pride -ilmiö. Jos pulloäiti sanoo olevansa tyytyväinen siihen, että lapsi sai ravintoa pullosta ja kaikki ovat onnellisia ja terveitä, pitää yhteisön nyökytellä ja kompata - ja miksei pitäisi. Jos täysimettäjä sanoo olevansa tyytyväinen siihen, että on pystynyt omalla maidollaan ruokkimaan lapsensa ja tarjoamaan tälle kaikista luonnonmukaisinta, juuri tämän tarpeisiin valmistettua ruokaa, hän kilpailee ja loukkaa pulloäitejä. 
[/quote]

Ikävä kyllä näin :( Miksei imettäväkin saisi olla tyytyväinen omaan tapaansa, joka on juuri hänen perheelleen ja vauvalleen paras vaihtoehto?

Vierailija
52/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 23:01"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:15"] Imetystä yrittäneet pulloäidit lähinnä tuntuvat ajattelevan vauvan ruokkimisen kilpailuna. Imettävät vain ruokkivat lapsensa, eivät kilpaile. Jos näkee kilpailua joka puolella, niin se kertoo lähinnä huonosta itsetunnosta. Kilpailu on vain joidenkin ihmisten korvien välissä. [/quote] Täytyy sanoa, että omat kokemukseni ovat juuri päinvastaiset. nimim. maitoa niin rinnasta kuin pullostakin [/quote] Tässä keskustelussa taas muutama on sanonut asian olevan juuri noin. Korostan nimenomaan IMETYSTÄ YRITTÄNEET, siis siinä epäonnistuneet jotka olisivat halunneet imettää, kokevat asian usein kilpailuna. Imetyksestä kiinnostumattomat pulloäidit ja imettävät tuntuvat ottavan rennommin ja vain ruokkivan vauvojansa. [/quote] Mä imetin sen yhden kuukauden ja toisen osittain ja sitten lopetin kun vaikeudet eivät helpottuneet missään vaiheessa. En kuitenkaan saa otetta ajatuksesta "imetyksessä epäonnistuneet kokevat asian kilpailuna". Mitä kilpailua on siinä, että lapseni sai korviketta, kenen kanssa kilpailin? 4

[/quote]

Voi sen ajatella niinkin että sinä onnistuit imettämään kaksi kuukautta! :) Ei tarvii ajatella aina negatiivisen kautta kuten tuossa edellisessä viestissä. Ja tuttipullon kanssa saitte syömiset taas rullamaan, hyvä!

Vierailija
53/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 23:06"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 23:01"]Tämähän on vähän kuin se tumblrin white pride -ilmiö. Jos pulloäiti sanoo olevansa tyytyväinen siihen, että lapsi sai ravintoa pullosta ja kaikki ovat onnellisia ja terveitä, pitää yhteisön nyökytellä ja kompata - ja miksei pitäisi. Jos täysimettäjä sanoo olevansa tyytyväinen siihen, että on pystynyt omalla maidollaan ruokkimaan lapsensa ja tarjoamaan tälle kaikista luonnonmukaisinta, juuri tämän tarpeisiin valmistettua ruokaa, hän kilpailee ja loukkaa pulloäitejä.  [/quote] Ikävä kyllä näin :( Miksei imettäväkin saisi olla tyytyväinen omaan tapaansa, joka on juuri hänen perheelleen ja vauvalleen paras vaihtoehto?

[/quote]

Ole vain tyytyväinen. :) Tyytyväinen voi olla kun löytää omalle perheelleen parhaat tavat toimia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi