Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetyskeskustelut, en tajua!

Vierailija
26.08.2015 |

Ymmärrättekö, että kun lapsenne kasvavat ja käyvät koulua niin ketään ei kiinnosta onko lapsella ollut tissi vai pullo suussa?

Miksi tästä aiheesta vängätään aina?

Itse olen sekä imettänyt ja pulloruokkinut, joten en ota siihen sen ihmeemmin kantaa mikä on lapsen parasta, mutta kantaa otan siihen että on surullista miten ÄIDIT jaksavat vääntää aiheesta, jolla ei lopulta ole niin merkitystä.

Vauva-lehden pitäisi tehdä juttu nimenomaan tästä, että imetys/imettämättömyys on aivan yhdentekevää loppupeleissä. Vauva-aikakin on sellainen silmänräpäys, että ihan hassua pilata se imetysriitelyllä.

Ihmettelen usein, että eikö ole enää sellaisia rentoja perusäitejä, jotka imettävät esim. puoli vuotta ja laittavat itse ruokaa mutta voivat myös ostaa hyvällä omallatunnolla pilttiä? Tai antavat pullosta maitoa ilman häpeää? Tai imettävät vauvan missä vaan ilman suurta numeroa?

Tarkoitan ihan tavallisia äitejä, jotka yrittävät parhaansa mutta osaavat myös laskea rimaa?

Miksi äitiys on kilpailu?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimitoitettua syyllistämistä tai itsensä liki hengiltä stressaamista en ymmärrä, mutta onhan se lukuisissa tutkimuksissa osoitettu, miksi äitejä kannattaa myönteisesti "potkia" imettämään ja miksi äidin on järkevää vaalia imettämistä. 

Vierailija
22/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua kerkä edes "tuomitsee" näitä pulloäitejä?? Neuvola, suku,tuntemattomat, ystävät, mies??
Siis ei tulis mieleenkää ajatella koko asiaa, että mitä sielä pullossa on. Vai onko se syylisyyden tunne niissä äideissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:03"]Mä en tajua kerkä edes "tuomitsee" näitä pulloäitejä?? Neuvola, suku,tuntemattomat, ystävät, mies??
Siis ei tulis mieleenkää ajatella koko asiaa, että mitä sielä pullossa on. Vai onko se syylisyyden tunne niissä äideissä?
[/quote]

Useimmiten kyllä... :( Itseään eniten ruoskivat. Sumennut pää kuvittelee kaikenlaista, sitten haukutaan ja syyllistetään imettäviä äitejä.

Vierailija
24/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:01"]Ylimitoitettua syyllistämistä tai itsensä liki hengiltä stressaamista en ymmärrä, mutta onhan se lukuisissa tutkimuksissa osoitettu, miksi äitejä kannattaa myönteisesti "potkia" imettämään ja miksi äidin on järkevää vaalia imettämistä. 
[/quote]

Totta, mutta rennosti äitiyteen suhtautuvana en edes seuraa tutkimuksia. Toki olen tietoinen siitä että äidinmaito on se vaihtoehto A, mutta korvike on vaihtoehto B.

Ja sehän niin hienoa onkin että on vaihtoehtoja, joista perhe voi valita sen omansa.

Vierailija
25/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:55"]Äitiys on nykyään suorittamista.
[/quote]

Häh, onko imetys mielestäsi suorittamista?

Vierailija
26/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:01"]Ylimitoitettua syyllistämistä tai itsensä liki hengiltä stressaamista en ymmärrä, mutta onhan se lukuisissa tutkimuksissa osoitettu, miksi äitejä kannattaa myönteisesti "potkia" imettämään ja miksi äidin on järkevää vaalia imettämistä.  [/quote] Totta, mutta rennosti äitiyteen suhtautuvana en edes seuraa tutkimuksia. Toki olen tietoinen siitä että äidinmaito on se vaihtoehto A, mutta korvike on vaihtoehto B. Ja sehän niin hienoa onkin että on vaihtoehtoja, joista perhe voi valita sen omansa.

[/quote]

No jaa, itse en harrasta ylenpalttista rentoutta ja "ei mua tutkimukset kiinnosta"-asennetta kun on kyse lapseni terveydestä, tai yhtään kenenkään terveydestä oikeastaan. En siis edelleenkään tarkoita, että sitä pitäisi itku silmässä imettää ja menettää sen takia yöunet ja elämänlaadun notkahtaa 100000 astetta alas päin, mutta sille on olemassa hyvät syyt, miksi imetykseen kannustetaan ja miksei neuvota luovuttamaan heti ensimmäisen vastoinkäymisen edessä. 

Vierailija
27/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaanpa ettei ketään kiinnosta miten joku muu vauvansa ruokkii (pullo tai tissi) piltti tai oman maan perunoilla.. Musta tuntuu että pulloäidit tekee asiasta itse numeron ja sitten ku joku kehtaa imettää ihmisten ilmoilla ni pahotetaan mieli että kuinka joku kehtaaaa ylistää itseään ja tehä asiasta numeron..

Vierailija
28/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuomitse ketään, enkä myöskään paheksu, oma asiansa jokaiselle. Mutta siis kyllä mun mielestä imetystä kannattaa suosia äidinmaidon hyötyjen ja hyvien ominaisuuksien puolesta, jos se vaan suinkin on mahdollista, ja suurimmalle osalle äideistä olisikin, kunhan saisivat asianmukaista imetysohjausta KUNNOLLA heti alussa. Ei mitään nöyryytystä ja tisseistä repimistä, vaan faktatietoa ja hyviä neuvoja, kunnollista tsemppaamista. Sittenkään jos ei onnaa, tai ei tunnu omalta jutulta, niin pulloruokintaan ja sillä siisti, ei mitään syyllistämisiä ja vertailemista. Kyllä äidinmaito vastikkeet voittaa sata-nolla, mutta äidinmaito ei silti tee kenestäkään sen parempaa äitiä!

Vierailija
29/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetystä yrittäneet pulloäidit lähinnä tuntuvat ajattelevan vauvan ruokkimisen kilpailuna. Imettävät vain ruokkivat lapsensa, eivät kilpaile. Jos näkee kilpailua joka puolella, niin se kertoo lähinnä huonosta itsetunnosta. Kilpailu on vain joidenkin ihmisten korvien välissä.

Vierailija
30/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:09"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:55"]Äitiys on nykyään suorittamista.
[/quote]

Häh, onko imetys mielestäsi suorittamista?
[/quote]

ÄITIYS on suorittamista monelle, valitettavasti. Imetys ei ole yhtä kuin äitiys. Pulloruokinta ei ole yhtä kuin äitiys.

Lapsen RUOKKIMINEN on äitiyttä.

Vierailija
31/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteitä on monia. Olen ruokkinut esikoisen korvikkeella ja niin aion tehdä myös tulevan lapsen kanssa. No neuvolassa kerroin kyllä pitäväni imetystaipaleen tavoitteena 7 vuorokautta, mutta sen jälkeen siirryn korvikkeeseen. Eikä minua hetkauta tuon taivaallista mitä muut siitä ajattelevat, olen aikuinen ihminen ja minulla on oikeus valita. :) En edes ymmärrä miksi siitä pitäisi tuntea huonoa omaatuntoa.

Vierailija
32/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:28"]Ymmärrättekö, että kun lapsenne kasvavat ja käyvät koulua niin ketään ei kiinnosta onko lapsella ollut tissi vai pullo suussa?

Miksi tästä aiheesta vängätään aina?

Itse olen sekä imettänyt ja pulloruokkinut, joten en ota siihen sen ihmeemmin kantaa mikä on lapsen parasta, mutta kantaa otan siihen että on surullista miten ÄIDIT jaksavat vääntää aiheesta, jolla ei lopulta ole niin merkitystä.

Vauva-lehden pitäisi tehdä juttu nimenomaan tästä, että imetys/imettämättömyys on aivan yhdentekevää loppupeleissä. Vauva-aikakin on sellainen silmänräpäys, että ihan hassua pilata se imetysriitelyllä.

Ihmettelen usein, että eikö ole enää sellaisia rentoja perusäitejä, jotka imettävät esim. puoli vuotta ja laittavat itse ruokaa mutta voivat myös ostaa hyvällä omallatunnolla pilttiä? Tai antavat pullosta maitoa ilman häpeää? Tai imettävät vauvan missä vaan ilman suurta numeroa?

Tarkoitan ihan tavallisia äitejä, jotka yrittävät parhaansa mutta osaavat myös laskea rimaa?

Miksi äitiys on kilpailu?

[/quote]

No, tämä av varmaan antaa hieman vääristyneen kuvan äideistä. Mutta olen kanssasi aivan samaa mieltä ja itsekin ihmetellyt asiaa. Aina joskus törmää tällaiseen äitiyteen kilpailuhenkisesti suhtautuvaan mammaan, onneksi ovat irl aika harvinaisia. En tosin lue blogeja tai kuulu mihinkään äitiyteen perustuviin someyhteisöihin. Voisin kuvitella että äitiydestä elämäntehtäväänsä puristavat löytyisivät juuri noilta areenoilta.

Vierailija
33/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:17"]Mielipiteitä on monia. Olen ruokkinut esikoisen korvikkeella ja niin aion tehdä myös tulevan lapsen kanssa. No neuvolassa kerroin kyllä pitäväni imetystaipaleen tavoitteena 7 vuorokautta, mutta sen jälkeen siirryn korvikkeeseen. Eikä minua hetkauta tuon taivaallista mitä muut siitä ajattelevat, olen aikuinen ihminen ja minulla on oikeus valita. :) En edes ymmärrä miksi siitä pitäisi tuntea huonoa omaatuntoa.
[/quote]
Ei sun pitäkkään tuntea huonoa omatuntoa, tee niinkuin hyvältä tuntuu ja ole onnellinen. Rento ja onnellinen äiti on parempi.

Vierailija
34/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyi yäk tunkea nyt joku kumitutti vauvan suuhun. Sairasta!!!!!

Vierailija
35/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin keskustelussa karataan taas aiheesta. :) Pointtini oli se, että en usko että esim. oma äitini keskusteli 80-luvulla kavereidensa kanssa imettämisestä (vaikka itsekin imetti) vaan äitiyteen suhtauduttiin rennommin.

En tietenkään tarkoita sitä että ettei äitiyttä pitäisi myös ottaa vakavasti eli lapset on tietysti hoidettava kunnolla, mutta tämä sekopäinen vääntäminen imetyksestä, ruuasta, vaipoista, vaatteista jne. on ihan kamalan kuluttavaa!

Kaipaan sitä tsemppihenkeä äideiltä. Ap

Vierailija
36/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon imettänyt kolme lasta koska se on niin helppoa. Olen tälläinen Mutsi joka antaa lasten kattoo piirettyjä että saan ite löhöillä :) en oo sen kummemmin ajatellut asiaa. Jos pulloruokinta olisi helpompaa niin kai ne ois saanu pullosta.

Vierailija
37/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuore pullomamma. Kun imetys ei sujunut, niin sain kamalat paineet että mun _pitää_ imettää. "Pitää pitää pitää. Oon huono äiti kun en saa lastani edes imetettyä." Kukaan ei sanonut sitä mulle päin naamaa, mutta mulla oli sellainen olo. Todellisuudessa jokainen ihminen jolle kerroin että vauva saa vastiketta, totesi vain että hyvä että saa jotain ruokaa että kasvaa. Kukaan ei tuominnut, edes neuvolassa. Kaikki syyllistäminen oli mun pään sisällä. Ilmeisesti olen lukenut liikaa näitä vauva.fi keskusteluita.

Vierailija
38/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:03"]Mä en tajua kerkä edes "tuomitsee" näitä pulloäitejä?? Neuvola, suku,tuntemattomat, ystävät, mies?? Siis ei tulis mieleenkää ajatella koko asiaa, että mitä sielä pullossa on. Vai onko se syylisyyden tunne niissä äideissä? [/quote] Useimmiten kyllä... :( Itseään eniten ruoskivat. Sumennut pää kuvittelee kaikenlaista, sitten haukutaan ja syyllistetään imettäviä äitejä.

[/quote]

Kun mun lapset oli vauvoja, tiesin järjellä että heillä on kaikki tosi hyvin ja että me ollaan valtavan hyvät vanhemmat. Normaalielämässä kukaan kanssaäiti ei sylkenyt mun päälleni tuttipullojen takia. Kun jossain vaiheessa erehdyin lukemaan nettipalstoja, tunsin että mua halutaan tavallaan työntää syrjään äitiydestä. Että mä en ole äiti kun en ole imettänyt oppikirjan mukaan.

Oisin ihan valtavasti halunnut kuulua johonkin isoon, solidaariseen äitiporukkaan jossa kaikki ollaan ihan äitejä vaan, kukin omalla tavallaan. Mutta mussa oli (nettikeskustelujen perusteella) "vika" joka olisi vaatinut selittämistä ja perusteluja.

Tuli tunne että mun pitäisi perustella joillekin random-äideille että miksi mä en imetä oppikirjan mukaan ja odottaa hyväksytäänkö mun syyni vai ei. Ja että senkin jälkeen mun olisi pitänyt osoittaa pettymystä ja ottaa kiitollisena vastaan sääliä vaikka meillä oli (ja toki on edelleen) kaikki ihan hyvin.

Tuli sellainen fiilis että jotkut tuntemattomat imettävät äidit eivät soisi mun olla  vilpittömän onnellinen meidän perheen tavasta olla ja elää. Vaikka meillä oli siihen kaikki edellytykset! Sanat vaikuttavat ja ilkeys ihan oikeasti tuntuu pahalta vaikka ilkeilyn aiheella mitään todellista perustetta olisikaan. Tieto siitä että joku oikeasti haluaa mulle pahan mielen, riittää jo vetämään omaa fiilistä alaspäin. Kun aiheeksi otetaan vielä joku sellainen asia mihin ei itse oikein voi vaikuttaa, satuttaminen on erityisen helppoa.

Imettävällä äidillä ja tuttipullolla pientä vauvaansa ruokkivalla äidillä on useimmiten se ero että sillä imettävällä äidillä on ollut vaihtoehtoja. Tuttipullolla lastaan ruokkivalla usein ei ole ollut, tai se tuttipullo on ihan aidosti ollut syystä tai toisesta se parempi vaihtoehto.

Vierailija
39/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:15"]Imetystä yrittäneet pulloäidit lähinnä tuntuvat ajattelevan vauvan ruokkimisen kilpailuna. Imettävät vain ruokkivat lapsensa, eivät kilpaile. Jos näkee kilpailua joka puolella, niin se kertoo lähinnä huonosta itsetunnosta. Kilpailu on vain joidenkin ihmisten korvien välissä.
[/quote]

Voitko sä oikesti kirkkain silmin väittää näin?

"Imettävät vain ruokkivat lapsensa, eivät kilpaile."

Sanaton.

Vierailija
40/53 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on myös jäänyt itse kokemani huonon äidin stigma kun en kyennyt lasta tissistä ruokkimaan. Imetys ei vain onnistunut. Vaikka kaikkeni yritin. Lypsin 6 kk ja aina kaikille hirveä selitys, että on äidinmaitoa pullossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi