Miksi hammaslääkäripelkoa ymmärretään, mutta gynepelkoa ei?
Taas oli valtakunnan uutisissa juttua hammaslääkäripelosta ja siitä, kuinka pelkopotilaita autetaan ties millä terapioilla ja keskustelulla. Pelkoa perustellaan sillä, että suu on henkilökohtainen alue ja moni kokee hammaslääkärikäynnin hyvin henkilökohtaisena asiana. Hieno juttu toki, mutta miksi koskaan ei puututa gynekologipelkoon? Aika paljon henkilökohtaisempi se etupylly on kuin suu! Silti gynepelkoisille vain hymähdellään ja sanotaan, että kasva nyt aikuiseksi naiseksi. Että jos miehen päästät sinne jalkoväliin, niin pitäisi pystyä lääkärikin päästämään. Miksi näin?
Kommentit (59)
En pelkää kipua, hammaslääkärissä on epämiellyttävää, mutta en pelkää sitä. Gynekologia pelkään ja paljon. Olen vielä nuori, ei ole seksielämää niin en ole käynyt. Paitsi kerran teininä, en edes tarkkaan muista miksi, ei tehty mitään intiimiä, mutta gynekologi oli kiukkuinen vanha nainen. Tuttavilta olen kuullut, että tällä paikkakunnalla kaikki yleisen puolen gynekologit ovat tylyjä.
Asia ei olisi ongelma, jos tietäisi gynekologin joka osaisi olla ymmärtäväinen, kun esimerkiksi papakokeeseen ensimmäisen kerran menee. Mutta mistä voi tietää millainen gyne itselleen sattuu? Tiedän, että tilanne on minulle niin ahdistava ja intiimi, että menee todella vaikeaksi, jos en voi luottaa gynekologiin...
Hammaslääkäri on pikku juttu, ymmärrettävää että jotkut pelkäävät, mutta ihmettelen kun se on niin yleistä. Ja minulle on sentään tehty vaikka mitä, mutta ei se satu kun puuduttavat hyvin. Jalkojen levittäminen sen sijaan on niin intiimi asia, että tuntuu lähes mahdottomalta tuntemattoman edessä vaikka kuinka olisi ammattilainen.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 17:28"]
Gynepelosta ei puhu mitkään lehdet, se on vähän samanlainen tabu kuin synnytyspelot. Vaikka kyse on itsemääräämisoikeuteen eli ihmisen perusoikeuteen kajoamista. Se ei siis ole mikään pikkujuttu. Kehoon kohdistunut loukkaus tai kovakouraisuus jää ihmismieleen, joka tulee ulos sitten fyysisenä reaktiona, kuten yhdyntäongelmissa, gynellä tai synnytyksissä. Joillekin ihmisille esimerkiksi kovakourainen gyne voi aiheuttaa kaltoinkohtelun tunteen ja se hankaloittaa myöhempiä tutkimuksia.
[/quote]
Puhumattakaan siitä mitä tällaiset toimenpiteet tehdään lapsena. Mulla työnnettiin lapsena täysin varoittamatta sormi peräaukkoon ja siitä aiheutuneista traumoista olen kärsinyt koko ikäni enkä edes ymmärtänyt sitä. Koska minähän kävin "vain" lääkärissä. Kun asiaa ajattelee oikeesti pienen lapsen näkökulmasta, niin minusta tämä vertautuu raiskaukseen. Varsinkin kun kukaan ei mun kanssa asiaa jälkeenpäin käsitellyt eikä lääkärille varmaan tullut edes mieleen että miten tää alakouluikäinen tyttö tästä jutusta selviää.
[/quote]
Tämä on hieman epäkohta lainsäädännössä. Joku voi kokea jonkun teon raiskaukseksi mutta koska se ei ikään kuin virallisesti sitä ole, niin ketään ei siitä syytetä. Tai siis mitä eroa siinä on lapsen kannalta, joka ei ymmärrä, jos joku pedari tunkee jotain peräaukkoon tai lääkäri? Jos nyt vastaatte, että "mutta lääkärihän vain tekee työtään!", niin silloin väitätte, että seksuaalisessa hyväksikäytössä ei siis traumatisoi itse teko (eli joku vieras ihminen tunkeutuu kehoon) vaan se onko teko yleisesti hyväksytty. Eli väitätte siis, että lapset eivät saisi hyväksikäytöstä traumoja jos heille sanottaisiin, että "Sehän vaan yrittää auttaa". Mikä nyt kuulostaa joltain pedofiilien logiikalta.
Toinen vaihtoehto ajatella on myöntää se, että lapsen ruumiilliseen koskemattomuuteen kajoaminen traumatisoi lapsen riippumatta siitä miten aikuiset asian näkevät. Joten ehkä joidenkin toimenpiteiden kohteeksi joutuneille lapsille pitäisi tarjota apua ja hyväksyä se, että jotkut ihmiset ovat raumatisoituneet lapsuuden lääkärikokemuksista ja tarjota heille parempia gynejä.
Täällä kanssa yksi pelon kanssa elävä. Pari kertaa olen ollut tutkimuksissa, mut papaa ei oo otettu. On sattunut niin paljon, että olen itkenyt. Kaamea pelko, et menetän lasten saannin tämän takia. :( - n22
Hoidan kyllä asiaa ja käyn seksuaaliterapeutilla. :) -n22
Kyllä ovat pelot saaneet kyytiä kun jouduin turvautumaan lapsettomuushoitoihin. En edes enää pysy laskuissa monta kertaa on jalat levällään maattu. Lääkäreinä miehiä, naisia, nuoria ja vanhoja. Haluan lasta niin että menisin vaikka torille esittelemään etupyllyä jos se auttaisi.
Gynepelkoiset, kyselkää palstalta tietoa luotettavista ja rauhallisista gynekologeista. Suosittelen käyntiä oman terveytenne vuoksi.
Minä olin pitkään käymättä gynekologilla, koska elin selibaatissa eikä minulla ollut kivuliaita kuukautisia. Pitkittyneen ristiselkäkivun syyn googlasin, koska työterveydessä hoidettiin selkää vahvoilla kipulääkkeillä, jotka aiheuttivat todella pahan olon.
Menin viimein gynelle (kivuliaisiin) tutkimuksiin. Kivun syynä oli endometrioosi, kuten arvelinkin. Leikkauksessa selvisi, että endometrioosi oli kiertynyt mm. virtsarakon ja suoliston ympärille. Onneksi leikkaus onnistui.
Valitettavasti jäin lapsettomaksi.
Kysyin palstalta suosituksia hyvästä gynekologista ja olen käynyt jo useamman kerran hänen luonaan. Lempeä ja inhimillinen lääkäri, jolle olen maininnut kivuliasta tutkimusta kohtaan tuntemastani pelosta. Tutkimukset eivät ole sattuneet lainkaan. (Ystävällinen lääkäri on Mervi Nieminen-Halttunen.)
Gynepelosta ei puhu mitkään lehdet, se on vähän samanlainen tabu kuin synnytyspelot. Vaikka kyse on itsemääräämisoikeuteen eli ihmisen perusoikeuteen kajoamista. Se ei siis ole mikään pikkujuttu. Kehoon kohdistunut loukkaus tai kovakouraisuus jää ihmismieleen, joka tulee ulos sitten fyysisenä reaktiona, kuten yhdyntäongelmissa, gynellä tai synnytyksissä. Joillekin ihmisille esimerkiksi kovakourainen gyne voi aiheuttaa kaltoinkohtelun tunteen ja se hankaloittaa myöhempiä tutkimuksia.
Tärkeää olisikin, että asiasta voisi puhua ja siten edistää lääkäreiden keskuudessa parempaa ihmisten kohtaamista. Olisi myös suotavaa, että gynen vastaanottoajat olisivat pidempiä ja tutkimusvaihe selitettäis vaihevaiheelta, eikä niin kuten nyt, että spekula vaan tungetaan yllättäen emättimeen. Oikean gynekologin etsiminen voi viedä vuosikymmeniä, joten olisi hyvä, jos voisi jossakin ihan avoimesti antaa palautetta ja arviota vastaanotoista.
Onneksi nyt reilun kymmenen vuoden päästä, monet papa-kokeet ja gynetutkimukset siirtäneenä, olen vihdoin löytänyt gynen, joka osaa kohdata ihmisen kokonaisena ja suorittaa tutkimuksen kunnioittavasti ja vaiheet selittäen. Harmittaa vaan ihan vietävästi, että tämä gyne joutuu nyt "korjaamaan" huonompien gynejen aiheuttamia traumoja.
Vain heteronainen sopii gynekologiksi.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 17:30"]
Vain heteronainen sopii gynekologiksi.
[/quote]
Samaa mieltä ja niin ovat vissiin monet muutkin naiset, kun miesgynekologeille ei ole ikinä jonoa :D Kaikki miesgynet, joita olen kohdannut ovat olleet jollain tavalla hieman omituisia ja esittäneet erikoisia kommentteja tai keskittyneet tutkimuksissa ihan hassuihin asioihin. Naisgynekologit ovat sitten jälkikäteen korjanneet näitä hoito-ohjeita tai neuvoja.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 17:30"]Vain heteronainen sopii gynekologiksi.
[/quote]
Vähät väliä gynen suuntautumisella. Eiköhän ne niitä värkkejä katsele ihan ammattimielessä, ei seksusalisessa mielessä. Ainakaan itselleni hoitoalalla työskentelevänä on ihan sama, puhdistanko asiakkaan kyrpää vai korvaa. Ei siinä ole mitään seksuaalista.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 17:28"]
[/quote]
Puhumattakaan siitä mitä tällaiset toimenpiteet tehdään lapsena. Mulla työnnettiin lapsena täysin varoittamatta sormi peräaukkoon ja siitä aiheutuneista traumoista olen kärsinyt koko ikäni enkä edes ymmärtänyt sitä. Koska minähän kävin "vain" lääkärissä. Kun asiaa ajattelee oikeesti pienen lapsen näkökulmasta, niin minusta tämä vertautuu raiskaukseen. Varsinkin kun kukaan ei mun kanssa asiaa jälkeenpäin käsitellyt eikä lääkärille varmaan tullut edes mieleen että miten tää alakouluikäinen tyttö tästä jutusta selviää.
Mun mielestä on oksettavaa mennä gynelle :(
Ei miehetkään mene niin usein näyttään kulliaan lääkäriin. En ole kahteen vuoteen käynyt. En vaan pysty. Siinä on semmosia juttuja että pitäisi SOITTAA ja varata aika. Inhoan soittamista. Sitten jos on jotain vikaa ja jatkojuttuja. Niin en vaan pysty.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 17:45"]Mun mielestä on oksettavaa mennä gynelle :(
Ei miehetkään mene niin usein näyttään kulliaan lääkäriin. En ole kahteen vuoteen käynyt. En vaan pysty. Siinä on semmosia juttuja että pitäisi SOITTAA ja varata aika. Inhoan soittamista. Sitten jos on jotain vikaa ja jatkojuttuja. Niin en vaan pysty.
[/quote]
Siis tuokin vielä! Pitäisi SOITTAA, että pääsisi näyttelemään pilluaan. Itsekin inhoan soittamista ja sitten vielä tuollaisella asialla.
Enkä halua henkilökohtaisia kysymyksiä seksielämästäni. En puhu seksiasioista edes kavereille, miksi sitten gynelle. Itse asiassa mua ällötti kuulla, kun kaveri halusi jakaa omia seksikokemuksiaan. Ei kiinnosta ajatella häntä sängyssä hassun näköisen poikaystävänsä kanssa. Ajattelen samoin itsestäni: kuulijaa varmaan äklöttäisi ajatus minusta sängyssä jonkun kanssa, jos asioistani avautuisin. Ei ne kuulu kenellekään muulle.
Hmm. Itse aloitin seksielämäni n.15-vuotiaana ja päätin jo silloin että menen heti käymään gynekologilla, koska halusin tietää, että kaikki on kunnossa. Siitä lähtien olen käynyt papakokeessa n.2 vuoden välein. Nyt olen 24v. En mitenkään voi väittää että gynekologinen tutkimus ei ahdistaisi, mutta oma terveys menee sen hetken epämukavuuden edelle.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 18:16"]Hmm. Itse aloitin seksielämäni n.15-vuotiaana ja päätin jo silloin että menen heti käymään gynekologilla, koska halusin tietää, että kaikki on kunnossa. Siitä lähtien olen käynyt papakokeessa n.2 vuoden välein. Nyt olen 24v. En mitenkään voi väittää että gynekologinen tutkimus ei ahdistaisi, mutta oma terveys menee sen hetken epämukavuuden edelle.
[/quote]
Onnea tästä. ;) Sulla ei siis ole gynepelkoa.
Mun mielestä gynepelkoa kyllä ymmärretään. Itse pelkään silmälääkäriä ja sille on naureskeltu. En minä riemusta kiljuen mene hammaslääkärille tai gynellekään, mutta ihan asiallisesti ne on aina hoitunut. Kuten silmälääkärikin, mutta silti pelkään sitä.
Vierailija kirjoitti:
Gynepelkoiset, kyselkää palstalta tietoa luotettavista ja rauhallisista gynekologeista. Suosittelen käyntiä oman terveytenne vuoksi.
Minä olin pitkään käymättä gynekologilla, koska elin selibaatissa eikä minulla ollut kivuliaita kuukautisia. Pitkittyneen ristiselkäkivun syyn googlasin, koska työterveydessä hoidettiin selkää vahvoilla kipulääkkeillä, jotka aiheuttivat todella pahan olon.
Menin viimein gynelle (kivuliaisiin) tutkimuksiin. Kivun syynä oli endometrioosi, kuten arvelinkin. Leikkauksessa selvisi, että endometrioosi oli kiertynyt mm. virtsarakon ja suoliston ympärille. Onneksi leikkaus onnistui.
Valitettavasti jäin lapsettomaksi.
Kysyin palstalta suosituksia hyvästä gynekologista ja olen käynyt jo useamman kerran hänen luonaan. Lempeä ja inhimillinen lääkäri, jolle olen maininnut kivuliasta tutkimusta kohtaan tuntemastani pelosta. Tutkimukset eivät ole sattuneet lainkaan. (Ystävällinen lääkäri on Mervi Nieminen-Halttunen.)
Minulta myös ääni Merville. Paras kokemani gyne ikinä! Toivottavasti hän ei ikinä jää eläkkeelle. Kamalia kokemuksia on ollut vuosien saatossa, mutta Mervillä kaikki sujuu kivuttomasti ja nopeasti, todella kokenein ottein. Papan otto ja kierukan laitto on hetkessä hoidettu ja täysin kivutta. Hän käyttäytyy todella rennosti, eikä aiheuta epämukavaa oloa jutuillaan.
Kaksi edellistä käyntiä olivat kyllä kivuttomia, mutta niistä jäi ällö olo. Esim. vanha naisgyne huikkasi verhon taakse, että ota samalla kaikki vaatteet pois, niin tutkitaan rinnatkin. Yäk. En halua kekkuloida kokonaan nakuna siellä. Sitä ennen oli vähän nuorempi naisgyne, joka oli liian kiinnostunut seksielämästäni. Hän muun muassa sormet sisälläni alkoi kyselemään, että masturboinko. Yäk. Kuka nyt tuollaisia haluaa vieraille ihmisille jutella (tai edes tutuille).
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 17:08"]Täällä myös yksi joka ei pysty menemään gynelle ( hyi pelkkä nimike oksettaa ) koska kokee niin paljon häpeää ja ahdistusta. En ole koskaan kyennyt menemään vaikka haluaisin. Musta siinä ei vaan ole mitään luonnollista olla jalat tuettuina römpsä auki toisen naamalla hirveessä valokeilassa. Saati että sinne työnnetään kaiken maailman spekuloita yms. Tiedän että lääkärit on nähneet vaikka millaisia alapäitä mutta en kehtaa näyttää omaani. Musta pimpit on rumia. Siihen on syy että alapää peitetään, ei kukaan kävele tuolla alasti. Suu ja hammaslääkäri on siksi täysin eri asia. Tiedän että tuskin kukaan ymmärtää mua.. :( [/quote] Musta gynen pitää myös jollain tavalla olla pervo tms. jos kerran tykkää katsella ja sörkkiä toisten reikiä.
[/quote]
Yksityisellä puolella toimiva gynekologi on aika rahakas ammatti. Eiköhän sitä moni lääkäri juurikin rahan takia erikoistu.