Miksi hammaslääkäripelkoa ymmärretään, mutta gynepelkoa ei?
Taas oli valtakunnan uutisissa juttua hammaslääkäripelosta ja siitä, kuinka pelkopotilaita autetaan ties millä terapioilla ja keskustelulla. Pelkoa perustellaan sillä, että suu on henkilökohtainen alue ja moni kokee hammaslääkärikäynnin hyvin henkilökohtaisena asiana. Hieno juttu toki, mutta miksi koskaan ei puututa gynekologipelkoon? Aika paljon henkilökohtaisempi se etupylly on kuin suu! Silti gynepelkoisille vain hymähdellään ja sanotaan, että kasva nyt aikuiseksi naiseksi. Että jos miehen päästät sinne jalkoväliin, niin pitäisi pystyä lääkärikin päästämään. Miksi näin?
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:35"]Gynelle ja hammaslääkäriin meno on yhtä vaikeaa. En tiedä, mihin pitäisi ottaa yhteyttä, jos jompaan kumpaan olisi menossa, kun vielä asunkin eri kunnassa kuin missä olen kirjoilla. En siis edes tiedä, minkä kunnan palveluja saan käyttää.
[/quote]
Kukaan ei ole edes osannut vastata tähän.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:10"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:47"]Minulle ei ole väliä, vaikka joku syöpä tulisikin ja tappaisi. En käy mitään aivo- tai keuhkosyöpääkään seulotuttamassa, joten miksi pitäisi mennä alapäätä ronkituttamaan. Miestä minulla ei ole ikinä ollut ja tuskin tulen edes löytämään, joten ihan sama, vaikka kohtu jouduttaisiin poistamaan. Lapsista haaveilen kyllä, mutta tuskin on kovin realistinen haave minun tapauksessani.
Menisin sitten, kun kutsu joukkoseulontoihin tulee, mutta tarkemmin ajateltuna sielläkin varmaan paheksutaan, kun en ole aikaisemmin käynyt.
[/quote]
Enpä usko että paheksutaan, toki voi joku ihmetellä, että miksi et välitä omasta terveydestäsi tuon enempää. Se on hyvä nuoren naisen angstisella mielellä sanoa, että ei paljon syöpä haittaa, tai lapsettomuus. Kyllä se voi siinä hetkessä haitata, kun diagnoosi pätkähtää, tai pääset tuosta uhmaiästä ja löydät jonkun miehen, jonka kanssa haluaisitkin noita perseenhedelmiä viljellä, mutta eipä onnistukaan niin vaan, on jäänyt joku pikkujuttu hoitamatta ja vaurioittanut vaikkapa munajohtimia tms.
[/quote]
Ei epäviehättävällä naisella ole muutenkaan mahdollisuutta lasten hankintaan.
[/quote]
Höpsistä. Niin rumaa vakkaa ei olekaan, etteikö sille kantta löytyisi! Sisäiset seikat merkkaa enemmän, panosta niihin. Tsemppiä hei vähän! :)
[/quote]
No... jos sinulle tulee parempi mieli tuon sanomisesta, niin hyväksyttäköön se sitten.
[/quote] No ei siinä mum mielestä oo kyse, koitin sua vähän piristää.. Oikeasti, suurimmalla osalla av-mammoista on mies ja lapsia, ja ei helvetissä ne mitään missejä ole todellakaan, tavallisia suht persjalkasia mammoja, itsestäni nyt puhumattakaan! Kyllä sulla yhtäläiset tsäänssit on mitä muillakin, pistät vaan kaikki hyvät puolesi peliin, eiköhän niitäkin löydy.
Koska monelta ei löydy huonoja kokemuksia gyneltä? Ehkä. Katson asiaa nyt omalta näkökulmaltani. Hammaslääkärissä ne saattaa puoli tuntia tökkiä metallitikulla ikeniin, tai porata reikää jne. mutta itse olen gynellä selviytynyt 5min hennolla ronklaamisella, papakaan ei ole sattunut. Voi toki olla, että ymmärtäisin paremmin jos kuulisin taustat. Hammaslääkäripelkoa on vaan niin helppo ymmärtää oman kokemuksen kautta.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:20"]Koska monelta ei löydy huonoja kokemuksia gyneltä? Ehkä. Katson asiaa nyt omalta näkökulmaltani. Hammaslääkärissä ne saattaa puoli tuntia tökkiä metallitikulla ikeniin, tai porata reikää jne. mutta itse olen gynellä selviytynyt 5min hennolla ronklaamisella, papakaan ei ole sattunut. Voi toki olla, että ymmärtäisin paremmin jos kuulisin taustat. Hammaslääkäripelkoa on vaan niin helppo ymmärtää oman kokemuksen kautta.
[/quote]
Eikö sinusta tuntunut pahalta riisua alapäätäsi paljaaksi lääkärin edessä? Edes ekalla kerralla?
En tiedä, sattuuko gyne tai tuntuuko ne kylmät metallispekulat pahalta alapäässä. En ole käynyt gynellä, koska en haluaisi paljastella itseäni. Tuntuu, että se gyne pitää mua jonakin pervona, kun sinne vastaanotolle hakeudun paljastelemaan. Joo, tiedän, gyne näkee työssään tuhansia alapäitä, mutta en voi mitään näille tuntemuksille. Hävettää vaan niin paljon!
Alapään paljastamisen pelko gynekäynnissä on se pahin. Viis joistain kivuista!
Täällä myös yksi joka ei pysty menemään gynelle ( hyi pelkkä nimike oksettaa ) koska kokee niin paljon häpeää ja ahdistusta. En ole koskaan kyennyt menemään vaikka haluaisin. Musta siinä ei vaan ole mitään luonnollista olla jalat tuettuina römpsä auki toisen naamalla hirveessä valokeilassa. Saati että sinne työnnetään kaiken maailman spekuloita yms. Tiedän että lääkärit on nähneet vaikka millaisia alapäitä mutta en kehtaa näyttää omaani. Musta pimpit on rumia.
Siihen on syy että alapää peitetään, ei kukaan kävele tuolla alasti. Suu ja hammaslääkäri on siksi täysin eri asia.
Tiedän että tuskin kukaan ymmärtää mua.. :(
Sama on minulla. Olen nyt 55+ ja käynyt viimeksi gynellä v. 2007. Kaikki Papa-kutsutkin olen laiminlyönyt. Tunnen aivan samoin kuin vastaaja 28. Ja kyllä se Papa-kokeen otto sattuu, samoin kuin kaikki kohdunsisäiset toimenpiteet ja se, kun otetaan instrumentilla kohdunkaulasta kiinni. En aio mennä, mieluummin kuolen jos tuonne joku vaiva tulee.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 17:08"]Täällä myös yksi joka ei pysty menemään gynelle ( hyi pelkkä nimike oksettaa ) koska kokee niin paljon häpeää ja ahdistusta. En ole koskaan kyennyt menemään vaikka haluaisin. Musta siinä ei vaan ole mitään luonnollista olla jalat tuettuina römpsä auki toisen naamalla hirveessä valokeilassa. Saati että sinne työnnetään kaiken maailman spekuloita yms. Tiedän että lääkärit on nähneet vaikka millaisia alapäitä mutta en kehtaa näyttää omaani. Musta pimpit on rumia.
Siihen on syy että alapää peitetään, ei kukaan kävele tuolla alasti. Suu ja hammaslääkäri on siksi täysin eri asia.
[/quote]
Musta gynen pitää myös jollain tavalla olla pervo tms. jos kerran tykkää katsella ja sörkkiä toisten reikiä.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 17:12"]Sama on minulla. Olen nyt 55+ ja käynyt viimeksi gynellä v. 2007. Kaikki Papa-kutsutkin olen laiminlyönyt. Tunnen aivan samoin kuin vastaaja 28. Ja kyllä se Papa-kokeen otto sattuu, samoin kuin kaikki kohdunsisäiset toimenpiteet ja se, kun otetaan instrumentilla kohdunkaulasta kiinni. En aio mennä, mieluummin kuolen jos tuonne joku vaiva tulee.
[/quote]
Kiitos tästä viestistä sielunsisko. Musta aina tuntuu että oon ainoa joka tuntee ja kokee asian näin voimakkaasti.
Kirjoittaja 28
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 17:08"]Täällä myös yksi joka ei pysty menemään gynelle ( hyi pelkkä nimike oksettaa ) koska kokee niin paljon häpeää ja ahdistusta. En ole koskaan kyennyt menemään vaikka haluaisin. Musta siinä ei vaan ole mitään luonnollista olla jalat tuettuina römpsä auki toisen naamalla hirveessä valokeilassa. Saati että sinne työnnetään kaiken maailman spekuloita yms. Tiedän että lääkärit on nähneet vaikka millaisia alapäitä mutta en kehtaa näyttää omaani. Musta pimpit on rumia.
[/quote]
Ymmärrän hyvin, koska itselläni on juuri samanlaisia ajatuksia. Ei pimppi ole esittelemistä varten.
Hirveä tilanne olisi maata siinä haarat levällään alapää paljaana ja gyne vielä kysyisi jotain. Yritä siinä sitten luontevasti vastailla samalla kun gynen naama on pillussasi.
Mulle turkulainen gyne totesi mukaempaattisesti "voi raasua", kun sanoin että tutkimus pelottaa ja olen sen takia siirtänyt monesti käyntejä. Näihin pelkoihin ei siis suhtauduta kovinkaan ymmärtäväisesti tai ammattitaitoisesti.
Minä en pelkää hammaslääkäriä, vaikka olen käynyt läpi monenlaiset hoidot oikomisesta hampaiden poistoon. Varmasti pelkäämättömyyteeni vaikuttaa se, että hammaslääkärit ovat aina olleet mukavia.
Sen sijaan ensimmäinen käyntini gynekologilla oli painajainen. Gynekologi survoi välineen sisääni niin väkivaltaisesti, että alapäähän sattui monta tuntia jälkeenpäin. Vähätteli vielä kipuani. Olisinpa tehnyt ilmoituksen, mutta nuorena tyttönä en tajunnut, että niin olisi pitänyt tehdä. Paha pelkotila jäi. Vuosien myötä se helpotti sen verran, että olen pystynyt käymään gynellä, mutta edelleen tarkistan googlettamalla muiden kokemukset gynekologista, jos joudun käymään sellaisella gynellä, jollaisella en ole ennen käynyt.
Onpa hassua, että gynekologisten tutkimusten pelkoa hoidetaan seksuaaliterapeuteilla, kun eihän kukaan ohjaa hammaslääkäripelkoistakaan terapiaan! Kyllä on huonoa ihmisten kohtaamista ja tutkimista gynekologeissa, jos käynnit aiheuttaa välillisesti tai suoraan traumoja. Huh, huh ja eletään vuotta 2015! Miehet ei ikinä suostuisi moiseen kohteluun.
Pelkoja on varmasti useammalla ja ongelma on yleisempi kuin luullaan esim. näillä gynekologisilla tutkimuspeloilla on pakko olla merkitystä siihen, että suuret määrät nuoria naisia jättää joukkoseulontoja väliin. Mutta tätäkin ongelmaa vähätellään, sillä sitä ajatellaan yleisesti lääkärien keskuudessa, että kyse on hysteerisistä naispotilaista.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 14:51"]Hammaslääkäri sattuu (kyllä, puudutuksesta huolimatta), gyne ei. Tuntuu vaan vähän ikävälle jos oikeen kovaa painellaan mahan päältä.
[/quote]
No mitä jos gyne sattuukin? Mulla ei ole koskaan ollut tulehduksia tai muuta ongelmaa SIELLÄ ja synnyttänytkin olen. Silti sattuu. Hammaslääkäri ei.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 17:06"]Alapään paljastamisen pelko gynekäynnissä on se pahin. Viis joistain kivuista!
[/quote]
Olen ihan samaa mieltä. Ei se kipu, vaan koko tapahtuma!
Olen kerran käynyt gynellä ja tutkimuspöydältä noustessani huomasin ruskean kakkaviirun juuri siinä kohtaa, missä pyllyni oli hetki sitten ollut. Sen jälkeen en ole kehdannut mennä.
Täällä yksi, jolla papa-kokeet on sattuneet ihan joka kerta.
Useimmiten jo spekulan laitto sattuu, joskus menee limakalvotkin rikki ja tulee verta.
Onpa hauskaa.
Myös hammaslääkärillä käynti sattuu joka kerta, mutta siihen on jo niin tottunut, kun siellä käy useammin, ettei se haittaa yhtä paljon.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 17:30"]
Vain heteronainen sopii gynekologiksi.
[/quote]Miksei homomies?
-Mies 29v + 1v-
En tykkää mennä gynelle, koska alan joka kerta vuotaa verta, kun papaa otetaan. Mua ei yleensä satu, mutta onhan se epämiellyttävää. Yksityinen gyne maksaa ihan sairaasti, mieluiten en mene. Seulonnoissa oon käynyt, ne ei onneks ole kuin viiden vuoden välein.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:00"]Ei voi samana päivänäkään. Kun osaa reuntuttaa alapäänsä, niin gynen tutkimus on täysin kivuton, samoin näytteenotto. Kohtuontelosta otettu limakalvonayte tuntui aika ilkeältä, mutta siitäkin selvisin hengissä. Jos gyne poraisi ja paikkaisi pimpsaa, niin se olisi sitten toinen juttu.
[/quote]
Kyllä gyne-pelon ymmärtää hyvinkin, koska gyne toimii niin paljon intiimimmällä alueella kuin hammaslääkäri. Pillun näyttäminen vieraalle ihmiselle ON joillekin iso juttu, paljon isompi kuin suun avaaminen.