Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rintamaito onkin epäterveellistä.

Vierailija
26.08.2015 |

Huonoja uutisia imettäville äideille - rintamaito onkin nyt epäterveellistä?
Terveys ja hyvinvointi | 25.08.2015 08:36 | Senni Loikala
Asiantuntijat ovat huolissaan siitä, onko nykynaisen rintamaito enää hyväksi piltille.

Vauvat saattavat saada äidin rintamaidosta huomattavan määrän PFAS-yhdisteitä, väittää Enivironmental Science & Technology-lehdessä julkaistu tuore tutkimus.
PFAS-yhdisteet voivat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan aiheuttaa merkittävän riskin ihmisen terveydelle ja kehitykselle ja ne ollaan yhdistetty muun muassa oppimis- ja käyttäymishäiriöihin sekä immuunisysteemin heikentymiseen. Pääset lukemaan kyseisistä yhdisteistä lisää tästä.

- Tiesimme, että rintamaidossa voi olla pieniä määriä PFAS-yhdisteitä, mutta meidän verinäytesarjojemme analyysit osoittavat nyt, että niitä kerääntyy sitä enemmän lapsiin, mitä pidempään heitä imetetään, tutkija Philippe Granjean kertoo yhdysvaltalaiselta Harvard Chan School -tutkimuslaitokselta.

Miten tutkimus tehtiin?
Tutkijat seurasivat 81 färsaarelaisen lapsen veren PFAS-pitoisuuksia vuosina 1997-2000. Lapsilta otettiin säännöllisesti viittä eri PFAS-yhdistettä määrittävät verinäytteet syntymästä viiden vuoden ikään saakka. Myös äideiltä otettiin verinäytteet raskausaikana.

Muksuilla, joita oltiin pelkästään rintaruokittu, PFAS-pitoisuudet nousivat noin 20-30 prosenttiin joka kuu. Kun imetys loppui, lähtivät kyseiset pitoisuudet laskuun. Sen sijaan lapsilla, jotka saivat äidin rintamaitoa epäsäännöllisesti, luvut olivat selvästi pienempiä.

Tutkimustuloksista huolimatta äitien ei tarvitse olla imettämättä lapsiaan, mutta tutkijoilla on kieltämättä huolestunut ääni kellossa:

- Ei ole syytä kehottaa olla imettämättä, mutta me olemme huolissamme näiden saasteiden siirtymisestä seuraavaan sukupolveen todella haavoittuvassa iässä, he perustelevat.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:25"]Ja kappas, tännehän tämä uutisankka rantautui. Jos huomasitte niin Voice korjasi jo itsekin hätäpäissään uutista ja olettaisin että "toimittaja" saa aika läksytyksen virheellisestä uutisoinnista ja otsikoinnista, mikä ei ollut alkuperäistä uutista saati tutkimusta lähelläkään.

Mutta jatkakaa, arvon pullomammat.
[/quote]
Jatka itse lapsesi myrkyttämistä. Arvon myrkkytissi.
[/quote]

Jatka sinä hömppä"uutisten" lukemista vauva sitterissä pullon kanssa, minä tässä sylittelen ja "myrkytän" omaani. Tuitui <3

Vierailija
22/68 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:31"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 14:37"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 14:22"]Mitenhän paljon epäpuhtauksia lehmänmaidossa on? Sehä ei syö kuin geenimanipuloitua rehua, esim. Lehmänmaito kun ei muutenkaan ihmisen vauvalle ole, vaan vasikalle. Tiesittekö, että nisäkkään määritelmä on se, että se synnyttää ja tärkein; imettää omia poikasiaan.
[/quote]
Ei ole imettäminen mikään tärkein määritelmä vaan se, että synnyttää eläviä poikasia. (Poikkeus löytyy tähänkin) Mites muuten nuo sektioäidit? Mitäs ne on? Ei ainakaan nisäkkäitä. ;)
[/quote]

Ei näin. YLEENSÄ synnyttää eläviä poikasia (vrt. vaikka ne munat) ja AINA imettää. Jos ei imetä on joko sairas emo tai poikanen ja luontoäiti korjaa pois evoluution tieltä.

Missähän elämämkoulussa olet oikein opiskellut?
[/quote]
T: hedelmöityshoidoilla lapsensa saanut sektioäiti.
[/quote]

Ekasta yrityskierrosta tärppäsi ja ihan alakautta pusersin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nestlen tutkimus hei..

Vierailija
24/68 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin en tiedä, lähtökohtaisesti lapsien imettäminen on ollut hyvä juttu, Mutta nyt kun olemme pilanneet maapallon ja kaikki on niin saastunutta, ruoka, ilma, vesi, niin en tiedä.
Ehkä molempi paha, pullo tai tissi.

Vierailija
25/68 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:34"]Niin en tiedä, lähtökohtaisesti lapsien imettäminen on ollut hyvä juttu, Mutta nyt kun olemme pilanneet maapallon ja kaikki on niin saastunutta, ruoka, ilma, vesi, niin en tiedä.
[/quote]

Onneksi tuotantokarja syö vain sateenkaaria ja neliapilaa suoraan laalaamaasta.

Vierailija
26/68 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh noh, hyvät naiset!

Vierailija
27/68 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 14:36"]Moni ei tiedä sitäkään havainnosta, että jos äiti on allerginen, imetys voi siirtää allergian lapseen. Oli yhden imetysfanaattisen tutkimuksen sivulauseessa.... En imettänyt ollenkaan ja toisin kuin itselläni jolla on kaikki maailman allergiat, lapsella ei ole ainuttakaan. Ai niin, hän myös syntyi sektiolla eikä ole astmaa, vaikka minulla on ja synnyin sen muka suojaavan liman keskeltä alateitse. Lapsi sai vieläpä heti synnyttyään pahimman synnin eli antibioottikuurin :) ilman mitään tulehdusta ihan varmuuden vuoksi vain, mutta terveeksi kasvoi.
[/quote]

Hui! Voisko tässä olla jotain perää? Mä olen pahasti allerginen ollut koko lapsuuteni, Astmakin löytyy ja siihen säännöllinen lääkitys. Olin melko varma että edes jollekulle lapsista periytyisi nämä mun allergiat, mut niin ei ole käynyt. Kaikki neljä ihan terveitä. Imetys multa ei ole onnistunut kunnolla tubulaaristen rintojen vuoksi, joten imetysaika on jäänyt lyhyeksi. Pari kk sinnittelin ja luovutin sitten. Pulloruokittuja siis pääosin mutta terveitä lapsia ovat :)
[/quote]

No TOTTAKAI siinä on perää kun av-mamma kertoo tällaisesta "havainnosta"!

Vierailija
28/68 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:34"]Niin en tiedä, lähtökohtaisesti lapsien imettäminen on ollut hyvä juttu, Mutta nyt kun olemme pilanneet maapallon ja kaikki on niin saastunutta, ruoka, ilma, vesi, niin en tiedä.
[/quote]

Onneksi tuotantokarja syö vain sateenkaaria ja neliapilaa suoraan laalaamaasta.
[/quote]

Ei vaan sitä "terveelliseksi" kutsuttua soijaa <3

Vierailija
29/68 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:33"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:25"]Ja kappas, tännehän tämä uutisankka rantautui. Jos huomasitte niin Voice korjasi jo itsekin hätäpäissään uutista ja olettaisin että "toimittaja" saa aika läksytyksen virheellisestä uutisoinnista ja otsikoinnista, mikä ei ollut alkuperäistä uutista saati tutkimusta lähelläkään.

[/quote]
[/quote]

Jatka sinä hömppä"uutisten" lukemista vauva sitterissä pullon kanssa, minä tässä sylittelen ja "myrkytän" omaani. Tuitui <3
[/quote]
Raukka. Tuleva syöpää sairastava käytöshäiriöinen koulukiusaaja.

Vierailija
30/68 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:33"]Voihan tuossa tutkimuksessa jotakin perää olla. Oman poikani imetin vuoden vanhaksi. Nyt käydään puheterapiassa viikottain, sekä joutuu käymään pienluokaa. Todettu puheenkehityksen häiriö. Lähimuisti ei toimi kunnolla.
[/quote]

Ja yksinkertaisimman ihmisen palkinto menee... Juuri sinulle! Facepalm.

Vierailija
31/68 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen täällä av:lla ihmetellyt, että miksi ihmeessä ei kehitetä kunnon (ravitsevaa) korviketta, koska se on puhdasta. Vähän sama juttu kuin siinä, että kalanmaksaöljyä ei ole mitään järkeä syödä, jos siitä ei ole puhdistettu ensin kaikkia toksisia jämiä. Maalaisjärjellä voi senkin miettiä, että mitä kaikkea äidinmaidon mukana kulkeutuu vauvaan. Nykyään ihmisten kehoissa on vaikka mitä raskasmetallejakin sun muuta.

Vierailija
32/68 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis myynnissä on tosi paljon niitä kalanmaksaöljyjä, joita ei puhdisteta. -57

Vierailija
33/68 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 23:16"]Minäkin olen täällä av:lla ihmetellyt, että miksi ihmeessä ei kehitetä kunnon (ravitsevaa) korviketta, koska se on puhdasta. Vähän sama juttu kuin siinä, että kalanmaksaöljyä ei ole mitään järkeä syödä, jos siitä ei ole puhdistettu ensin kaikkia toksisia jämiä. Maalaisjärjellä voi senkin miettiä, että mitä kaikkea äidinmaidon mukana kulkeutuu vauvaan. Nykyään ihmisten kehoissa on vaikka mitä raskasmetallejakin sun muuta.
[/quote]

Kaikissa maidoissa on jotain myrkkyjäämiä. Niitä tulee myös ympäristöstä; leluista, tekstiileistä, ulkoa jne. Ei niiltä voi välttyä. Ihminen kyllä kestää pienet määrät. Rintamaidossa pitoisuudet laskevat jatkuvasti, ei ole vaaraa. Korvikkeissa on myös myrkkyjä, vähintään yhtä paljon. Kaikista myrkyllisintä on vesijohtoveteen tehty jauhemainen korvike.

Vierailija
34/68 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko planeetta on jokseenkin kemikaaleilla saastunut niin olisihan se nyt ihme jos tisseistä tulisi puhdasta maitoa.

Vierailija
35/68 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 23:01"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:25"]Ja kappas, tännehän tämä uutisankka rantautui. Jos huomasitte niin Voice korjasi jo itsekin hätäpäissään uutista ja olettaisin että "toimittaja" saa aika läksytyksen virheellisestä uutisoinnista ja otsikoinnista, mikä ei ollut alkuperäistä uutista saati tutkimusta lähelläkään.

[/quote]
[/quote]

Taas toi hullu pullomamma. Oletko se keskosten/allergisten äiti joka täällä aina haukkuu imettäjiä? Hakeudu terapiaan.
[/quote]
Ei, en ole. Oletko sinä?

Vierailija
36/68 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 23:16"]

Minäkin olen täällä av:lla ihmetellyt, että miksi ihmeessä ei kehitetä kunnon (ravitsevaa) korviketta, koska se on puhdasta. Vähän sama juttu kuin siinä, että kalanmaksaöljyä ei ole mitään järkeä syödä, jos siitä ei ole puhdistettu ensin kaikkia toksisia jämiä. Maalaisjärjellä voi senkin miettiä, että mitä kaikkea äidinmaidon mukana kulkeutuu vauvaan. Nykyään ihmisten kehoissa on vaikka mitä raskasmetallejakin sun muuta.

[/quote]

Hormoneista puhumattakaan. Paljon puhutaan nykypäivänä siitä, kuinka esim. e-pillereiden käyttäminen johtaa vesien pilaantumiseen. Jos e-pillereiden hormoneja erittyy virtsasta, niin mikseipä sitten äidinmaidostakin...

Vierailija
37/68 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua niin naurattaa kun kuvittelen nää tissimammat pää punaisena lukevan tota tutkimusta. :D Tekee niin pahaa, niin pahaa? Olette hulvattomia. Sitten kun tälläiset "sitteripulloäidit" (mitä muuten en edes ole) antaa samalla mitalla takaisin niin alkaa tuo sairas hullu, allergisten lasten äiti määintä. "Kun minä imetän, niin minä vain saan olettaa ja haukkua muita koska vittu imetyssssss" Taitaa vaan jokainen teistä hieman kuitenkin miettiä, että josko kuitenkin aiheuttaa lapselleen hieman haittaa sillä "puhtaalla" tissimaidolla? ;)

Vierailija
38/68 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:27"]Mua niin naurattaa kun kuvittelen nää tissimammat pää punaisena lukevan tota tutkimusta. :D Tekee niin pahaa, niin pahaa? Olette hulvattomia. Sitten kun tälläiset "sitteripulloäidit" (mitä muuten en edes ole) antaa samalla mitalla takaisin niin alkaa tuo sairas hullu, allergisten lasten äiti määintä. "Kun minä imetän, niin minä vain saan olettaa ja haukkua muita koska vittu imetyssssss" Taitaa vaan jokainen teistä hieman kuitenkin miettiä, että josko kuitenkin aiheuttaa lapselleen hieman haittaa sillä "puhtaalla" tissimaidolla? ;)
[/quote]

Olet oikeasti sairas. Ja tyhmä, mikäli uskot tuohon väärää tietoa sisältäneeseen uutisankkaan.

Vierailija
39/68 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:18"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 23:16"]

[/quote]

Hormoneista puhumattakaan. Paljon puhutaan nykypäivänä siitä, kuinka esim. e-pillereiden käyttäminen johtaa vesien pilaantumiseen. Jos e-pillereiden hormoneja erittyy virtsasta, niin mikseipä sitten äidinmaidostakin...
[/quote]

Ja mietipä huviksesi, kuinka paljon mahtaa olla hormoneja lehmänmaidossa... Monissa tutkimuksissa todettu niistä aiheutuvan haittoja aikuisillekin, entä sitten pienille vauvoille :(

Vierailija
40/68 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:32"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:27"]Mua niin naurattaa kun kuvittelen nää tissimammat pää punaisena lukevan tota tutkimusta. :D Tekee niin pahaa, niin pahaa? Olette hulvattomia. Sitten kun tälläiset "sitteripulloäidit" (mitä muuten en edes ole) antaa samalla mitalla takaisin niin alkaa tuo sairas hullu, allergisten lasten äiti määintä. "Kun minä imetän, niin minä vain saan olettaa ja haukkua muita koska vittu imetyssssss" Taitaa vaan jokainen teistä hieman kuitenkin miettiä, että josko kuitenkin aiheuttaa lapselleen hieman haittaa sillä "puhtaalla" tissimaidolla? ;)
[/quote]

Olet oikeasti sairas. Ja tyhmä, mikäli uskot tuohon väärää tietoa sisältäneeseen uutisankkaan.
[/quote]
Minä voin olla sulle ihan mitä ikinä vaan keksitkin keksiä. Vaikka se sairas ja tyhmä sitteripulloäiti. :) Kyllä tässä vaan vahvistuu koko ajan se, että imetys tekee naisesta noh, hieman vajaaälyisen. Se vauvahan tosiaan vie ne rasvat sieltä äidin aivoista sen tissimaidon mukana ja sen kyllä huomaa ainakin sinun kohdallasi.