Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihanat kamalat läheiset <3 Nykyajan jatkuva tarve hyötyä muista

Vierailija
18.03.2022 |

Huhhuh

Onko muilla tyyppejä, jotka käy lainailemassa asioita pikaisellakin tarpeella, mutta palautusosion kohdalla kiire on ohi ja sovituista ei enää pidetä kiinni. Tai tuotetta muuten vaan pidellään laina tarpeen ohi reippaasti. -Raha halutaankin maksaa yhtäkkiä joko osissa tai myöhässä vastoin sovittua (lainan saaneen hlön tulot kolminkertaiset), saat jatkuvasti pyytää takaisin omiasi, kauhat ja vispilät ja tikkaat palautuu hyvin verkkaisesti. Joitakin tuotteita jopa yritetään lainata edelleen, kuulemma kun ei viitsi omissa nurkissa säilyttää tarpeetonta paskaa, että lainaa sitten kavereilleenkin samalla. Ja omista sijoituksista ei viitsi nostaa, kun korot menee. Et on kivampi lainata muilta tyhmiltä ilmaiseksi. No, mut kiva olla tällänen ilmaispaskavarasto, lol. Lainan pyytäminen usein alkaa kiertelyllä, onko sulla muuten sitä ja tätä. Aijaa, no tarvitsisin kovasti itkuvirsi kyynel, olen surkea kun et lainaa minulle miljonäärille euron vispilää. No ok, lainaan, tavara käytetty ja palautuksen aika. zzzzz, hiljaisuus, ei kuulu mitään. Pyydät tavaran palautusta, saatetaan vastata, "joo joo, saat vispiläsi, huhhuh kun on kiire" Tai vastaavasti joudut ehkäpä perustelemaan miksi haluat oman tavarasi takaisin. Ei kiitosta. ja Joka kerta sama juttu. Koskee aina myös samoja tyyppejä.

Tai tyyppejä, jotka selän takana keksii sinusta tarinoita muunmuassa varastelusta, epärehellisyydestä, tai jostain vastaavasta.
-Itsehän ovat sitten ilmeisesti kehun tarpeessa, että oletpa ihanan lojaali äiti, mummo, isä, pappa, kun lasta, lastenlasta, ystävää täällä panettelet todisteetta ja syyttä varkaaksi ja epärehelliseksi ympäri kyliä. Voi oletpa raukka kokenut kovia, onpa tuhmia oltu sinua kohtaan, miten sinä nyt selviätkään.

Tai ystäviä joille seura kelpaa vain seuran puutteessa, tai jotain saadessa.
Saatetaan esiintyä vähärahaisena jotta tarjotaan, ja säästellä omat rahat. Tai ehdottaa vuorotellen maksuja ja unohtaa omat vuorot. Hieno idea kyllä.
Saadaan ilmaiseksi ties mitä kaappia, ja ajellaan autolla parkkikselle ja odotellaan että antaja purkaa ja kantaa kaapin autoon sisälle. Yhteisillanviettoihin saavutaan ilman omia juomia, eikä osallistuta nyyttäriperiaatteeseen. Baarissa odotellaan tyhjän lasin kanssa, kuka ostais seuraavan.
Synttäreille kutsutaan siinä vaiheessa viikko muiden jälkeen, kun tajutaan ettei saada kunnon lahjaa. Kun et "pääse" osallistumaan lahjaan, jota kysytään toki sekunnin päästä kutsusta, niin sulle ei vastata enää mihinkään mitään. Illanistujaiskutsuihin, syntymäpäiville joko vastataan ensin innokkaasti että tottakai tullaan, ja sen jälkeen iskee mykkyys ja ehkä sit juhlapäivänä jaksetaan ilmoittaa, et ei me nyt jaksetakaan tulla, kun eihän me olla muutenkaan nähty viime aikoina. Tai, kutsuun ei vastata lainkaan. Koska, ei omien sanojen mukaan ehditä joka hetki olla whatsapeissa kytiksellä, tai ei osata oikein kuulemma yhtäkkiä kirjoittaa.
Soitetaan ja pyydetään järjestämään illanistujaista, luvataan ilmoittaa itselle sopivat päivät. Koskaan ei palata. Ilmoitellaan lapselle, lapsenlapselle, kummilapselle tms synttärilahjarahaa laittavansa, muttei laiteta, tai tädit tai kummit ei edes onnittele, saati että saisi vaikka kortin.

Olenko mä vaan helvetin tyhmä, vai onko tämä nykyaikana joku uusi normaali, että ihmiset repivät toisistaan kaiken irti mitä ikinä on mahdollista hyväksikäyttää, ajan, rahat, kamat? Eikä välitä pätkääkään yhtään kenestäkään. Vai mitä helvettiä tämä on?

Mun lähipiiri on täynnä näitä yllä mainittuja henkilöitä. Ainoastaan isovanhemmat ja yksi kaveri ei toimi näin. Kaikki ne muut, ihan joka ikinen, on toiminut näin kuten mainittu yllä. Ja toiminta on jatkuvaa. Ihan yrinperheen sisällä jopa.

Onko tällainen ilmiö muille tuttua nykyaikana?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole tuollaista. Oltekohan nyt antanut piruille pikkusormen?

Vierailija
2/35 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele sanomaan ei. Kyllä ne turhat tyypit siitä karisee ja jäljelle jää vaan oikeat ystävät. En tuollaisia kattelis.

Vierailija
4/35 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele sanomaan ei. Kyllä ne turhat tyypit siitä karisee ja jäljelle jää vaan oikeat ystävät. En tuollaisia kattelis.

Ja mitäs sitten jos sun vanhemmat ja sisarukset ja kaikki kaverit, kummit mummit, kissan kaimat on näitä samanlaisia?

En kyllä tajua miten tää on mahdollista, mutta ilmeisesti sitten ei kai voi olla muuta syytä kuin se, että on itse antanut ihmisten hyväksikäyttää itseään. Toki tämä samalla tarkoittaisi sitä, että tavallinen kuka tahansa juippi, on tarvittaessa hyväksikäyttäjä jos vaan sattuu liian kiltti ihminen vastaan.

En haluaisi noinkaan ajatella. Kyllä itselläni on moraali sillä tasolla että kohtelisin muita kamoineen paremmin kuin omiani, ihan vain siksi kun ne on muiden ja muiden omaisuutta yms tulee kunnioittaa. 

En ymmärrä? 

Onko tämä normaalia nykyään, miten tälläisessä tilanteessa tulee toimia?

Jatkuvaa pahaa mieltä joka tuutista. 

Vierailija
5/35 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin tuttua. En tule lainaamaan enää mitään. En tavaroita enkä rahaa.

Tavaroita ei palauteta ja lainoja ei makseta.

No lainaasiat etenee. Aikani odoteltua on nyt mitta tullut täyteen. Olen vienyt asian käräjäoikeuteen ja sitä kautta menee ulosottoon. Alkaa sitten "pieni korkokin" raksuttaa.

Tulee pienenä yllätyksenä asianosaisille, mutta ei voi mitään.

Vierailija
6/35 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitäs sitten jos sun vanhemmat ja sisarukset ja kaikki kaverit, kummit mummit, kissan kaimat on näitä samanlaisia?

En kyllä tajua miten tää on mahdollista, mutta ilmeisesti sitten ei kai voi olla muuta syytä kuin se, että on itse antanut ihmisten hyväksikäyttää itseään. Toki tämä samalla tarkoittaisi sitä, että tavallinen kuka tahansa juippi, on tarvittaessa hyväksikäyttäjä jos vaan sattuu liian kiltti ihminen vastaan.

En haluaisi noinkaan ajatella. Kyllä itselläni on moraali sillä tasolla että kohtelisin muita kamoineen paremmin kuin omiani, ihan vain siksi kun ne on muiden ja muiden omaisuutta yms tulee kunnioittaa. 

En ymmärrä? 

Onko tämä normaalia nykyään, miten tälläisessä tilanteessa tulee toimia?

Jatkuvaa pahaa mieltä joka tuutista. 

Sit on nämä lastenhoitokeikat, ensin lupasin hoitaa lasta akuuttitilanteessa kun tarve oli lääkäri, no, pikkusormi oli siinä. Tän jälkeen yritettiin tunkea lasta ihan siis kaikenmaailman shoppailukynsihuoltohommien ajaksi, siis mun työajalle. Yksinhuoltaja, omat lapset, meidän ainoa elanto.

Ja toki olen aina joutunut sanomaan sitten ei. Mutta aika hävyttömäksi on mennyt. sanotaanko että välillä on niin hävytöntä, ettei osaa saada sanaa suustaan, kun ei usko kuulemaansa. 

Mut miten hitosssa kaikki läheiset voi olla näitä samanlaisia? kaverit ala asteelta saakka mukaan lukien, samoin sisarukset ja perhe. WTF? Oonko tulossa hulluksi ja kuvittelen, vai oisko nää asiat muille ihan ok, normikeisi.  

Ja tää edellinenkin oli siis AP

Vierailija
7/35 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lainaasiat etenee. Aikani odoteltua on nyt mitta tullut täyteen. Olen vienyt asian käräjäoikeuteen ja sitä kautta menee ulosottoon. Alkaa sitten "pieni korkokin" raksuttaa.

Loistavaa. Aivan ansaittu ylläri. 

Olen päättänyt samoin, lainata voin ihmiselle joka antaa itsekin itsestään. Mutta näille jo testissä olleille ei tipu enää mitään. Nyt vaan pitää sitten keksiä millä tavoin opettelee kieltäytymään. Mikähän siinäkin on niin vaikeaa. 

SP

Vierailija
8/35 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisimpien lainojen kohdalla tein taas poikkeuksen, lainasin ihmiselle jolle olin jo päättänyt etten enää koskaan lainaa mitään. 

Oli niin äärettömän toivottomana ja niin kovin ystävällinen. 

Noh, hän lunasti itsensä täysin, käyttötarkoitus kun oli suoritettu, alkoi vittuilu ja kamaa ei näy.

Eli se yksi poikkeus jo tehdyn päätöksen jälkeen, ettei enää ikinä lainaa kyseiselle henkilölle mitään ja jälleen sama lopputulos. Eli jos tästä nyt ei opi, niin ei opi mistään. 

Halvalla pääsee jos viimeinen laina jää oppirahoiksi ja pääsee sillä ihmisestä eroon.

Vierailija
9/35 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on täysin totta. Nykyisin ajatus, että ihmisiähän ei pidetä ympärillä, ellei heistä ole hyötyä. Hyödyt voivat koskea kaikkea kontakteista, tavaraan, rahaa, osaamista, tiloja ja liikkumisvälineitä.

Sen tietää jokainen, jolla on erityisosaamista, hienoja kesämökkejä, rahaa tai työpaikka halutussa firmassa.

Ihmiset ovat nykyisin aina käsi ojossa haluamassa jotain. Vastavuoroisuus ja kiitollisuus on tuntematon käsite. Päinvastoin suututaan, jos ei suostu ilmaiseksi ja aina.

Olen alkanut sanomaan ettei minulla ole enää ystäviä, vain tuttuja, jotka ovat aina kerjäämässä jotain.

Vierailija
10/35 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä käyttää sinua hyväkseen tasan niin kauan kuin SINÄ sallit sen tapahtua. Olen kokenut samaa ja tälle lainaaja-/hyväksikäyttöporukalle sai kyllä takoa päähän että nyt loppuu. "mikä sille nyt tuli kun se on niin vaikea" : D minusta sanottiin. 

Vierailija
11/35 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on täysin totta. Nykyisin ajatus, että ihmisiähän ei pidetä ympärillä, ellei heistä ole hyötyä. Hyödyt voivat koskea kaikkea kontakteista, tavaraan, rahaa, osaamista, tiloja ja liikkumisvälineitä.

Sen tietää jokainen, jolla on erityisosaamista, hienoja kesämökkejä, rahaa tai työpaikka halutussa firmassa.

Ihmiset ovat nykyisin aina käsi ojossa haluamassa jotain. Vastavuoroisuus ja kiitollisuus on tuntematon käsite. Päinvastoin suututaan, jos ei suostu ilmaiseksi ja aina.

Olen alkanut sanomaan ettei minulla ole enää ystäviä, vain tuttuja, jotka ovat aina kerjäämässä jotain.

Ihan kamalaa, mitä ihmisille on oikein tapahtunut?

Ja ihan yhteiskuntaluokasta riippumatta meno on aivan samaa ainakin omassa lähipiirissä, on toimitusjohtajasta siivoojaan kaikki versiot ja röyhkeys kattaa kyllä ihan kaikki luokat. koulutetummilla ehkä hieman hienojakoisempaa ja suunnitellunpaa, kuin sitten alemmin koulutetuilla jotka hurauttaa pihaan ja pyytää kantamaan ilmaiseksi noutamiaan raskaita kamoja, tai haluaa baaritiskillä lisää juotavaa maksamatta siitä itse. 

Itsellä tämä on jatkunut siis iäisyyksiä, nuorena olin töissä ja kaveri pyysi sitten lainaa ajokorttimaksujaan varten. Tonni kaupalla syydin rahaa sille ylpeänä siitä että pystyin auttamaan ja myöhemmin selvisi että olis silläkin itsellään nekin rahat olleet. Ja tästä on siis 20 vuotta. Sain ne kyllä takaisinkin, mutta osina ja tosiaan ei suunnitelman mukaisesti. Onko ihmiset oikeasti niin ahneita, että kehdataan säästää jonkun muun selkänahan kustannuksella ja esiinnytään että varoja ei ole, valehdellaan päin naamaa. 

Tää on vaan niin uskomatonta. 

AP

Vierailija
12/35 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä käyttää sinua hyväkseen tasan niin kauan kuin SINÄ sallit sen tapahtua. Olen kokenut samaa ja tälle lainaaja-/hyväksikäyttöporukalle sai kyllä takoa päähän että nyt loppuu. "mikä sille nyt tuli kun se on niin vaikea" : D minusta sanottiin. 

Joo, nyt on jo aina peruvat ja ei koskaan kutsuun vastaavat henkilööt oikeen kyselleet illanistujaisten perään. Varmaan että pääsis nauttimaan peruutuksista? :D lol. 

Veikkaan että alan olemaan taas hankala. Yksi hullu jolle annoin vaatteita, kyseli perään että eikö adidaksen verkkari takkiin ole housuja, että olen nähnyt teillä sellaiset. Kyseli vielä myöhemminkin perään olenko ehtinyt etsimään niitä jo. 

Miten ilmoitit että nyt loppuu?

Et sori veli, en anna sulle enää rahaa, en kauhaa, en mitään ja lissu ja pirkko, jatkossa omat eväät, tai ootte ilman.  On tosi vaikeeta valmistautua kieltäytymään, noi tilanteet tulee niin puskista ja on niin suunniteltuja ja röyhkeitä, ettei riitä usein edes sanoja. Jää vaan suu auki kuola valuen tuijottamaan että kuulinko oikein vai kuvittelenko.

AP

Vierailija
13/35 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistavaa. Aivan ansaittu ylläri. 

Olen päättänyt samoin, lainata voin ihmiselle joka antaa itsekin itsestään. Mutta näille jo testissä olleille ei tipu enää mitään. Nyt vaan pitää sitten keksiä millä tavoin opettelee kieltäytymään. Mikähän siinäkin on niin vaikeaa. 

SP

Onko sut kasvatettu liian kiltiksi? Lue kirja Kiltteydestä kipeät. Ihmiset käyttäytyy usein sua kohtaan niin kuin annat niiden käyttäytyä. Sun pitää oppia vetämään tiukat rajat. Mitä jos kokeilisit aluksi sanoa tästä lähtien ihan kaikkiin pyyntöihin ei. Voit perustella sillä, että se on uusi tapa ottaa haltuusi oma elämäsi. Kyllä muut ihmiset pärjäävät ilmankin sun apuasi. Et ole mitenkään velvollinen helpottamaan kenenkään elämää.

T. Entinen kiltti

Vierailija
14/35 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Röyhkeimpiä ehdotuksia oli se kun miehen sisko halusi tuoda yhden lapsistaan meille hoitoon kun hänellä oli jotain menoa.

Noh, ei muuten olisi ollut ongelmaa mutta olin juuri kotiutunut oman päivän ikäisen vauvan kanssa kotiin. Ilmiselvää ettei silloin pysty kaitsemaan muiden lapsia.

Hän suuttui! Kaikenlisäksi itselläänkin oli pieni vauva mutta ilmeisesti joillekin tuo vauvakupla tulee astetta vahvempana.

He ja heidän lapset. Ei muiden.

Vierailija
15/35 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa suvussani on useampikin tällainen "lainailija". Aina ollaan toisten rahapussilla tai jotain muilta haluamassa. Jos lahjaksi ei tule rahaa, ollaan naama nurinpäin.

Sitten tämä "whatsupp-kulttuuri": Voikun olis kiva nähdä, pusipusi sydänsydän...näkemisen taustalla on vain toive josko taas saisi jotain nyhdettyä irti. Ihan sama mitä, kunhan vain jotain saa: tavaraa, rahaa, kutsun kesämökille...ja koskaan ei ole mitään vastavuoroisuutta. Päätin jo aikaa sitten, että minua ei enää käytetä hyväksi. Ei edes "paras ystävä", jota olen aina auttanut/tukenut, mutta hänen aikansa on niin arvokasta, että ehtii puhumaan puhelimessakin kerran kahteen vuoteen. Huhhuh tätä itsekeskeisten ihmisten maailmaa!

Vierailija
16/35 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan yhteiskuntaluokasta riippumatta meno on aivan samaa ainakin omassa lähipiirissä, on toimitusjohtajasta siivoojaan kaikki versiot ja röyhkeys kattaa kyllä ihan kaikki luokat. koulutetummilla ehkä hieman hienojakoisempaa ja suunnitellunpaa, kuin sitten alemmin koulutetuilla jotka hurauttaa pihaan ja pyytää kantamaan ilmaiseksi noutamiaan raskaita kamoja, tai haluaa baaritiskillä lisää juotavaa maksamatta siitä itse. 

Itsellä tämä on jatkunut siis iäisyyksiä, nuorena olin töissä ja kaveri pyysi sitten lainaa ajokorttimaksujaan varten. Tonni kaupalla syydin rahaa sille ylpeänä siitä että pystyin auttamaan ja myöhemmin selvisi että olis silläkin itsellään nekin rahat olleet. Ja tästä on siis 20 vuotta. Sain ne kyllä takaisinkin, mutta osina ja tosiaan ei suunnitelman mukaisesti. Onko ihmiset oikeasti niin ahneita, että kehdataan säästää jonkun muun selkänahan kustannuksella ja esiinnytään että varoja ei ole, valehdellaan päin naamaa. 

AP

Joskus aikoinaan joku työkaveri pyysi takaamaan lainansa. Onneksi en suostunut, vaikka tunsin oloni silloin pikkumaiseksi ja työkaveri loukkaantui. Jälkikäteen kuulin monta tarinaa kuinka hyvien ystäviensä tai sukulaistensa lainoja taanneet olivat joutuneet maksumiehiksi lainaajan jouduttua maksuvaikeuksiin. Käsittämättömiä tarinoita. Siinä vaiheessa ystävistä ei enää kuulunut mitään...

Voit keksiä etukäteen sjoitain vakioselityksiä. Sori en voi kantaa, kun lääkäri on sanonut etten saa nostella mitään... sori mulla on nyt itsellä vähän tiukkaa, joten en voi lainata... Olen sopinut muuta menoa, joten en ehdi lastenhoitajaksi (enää ikinä)... En nyt viitsi järjestää illanistujaisia, koska ihmiset ilmoittautuu, mutta ei sitten kuitenkaan tule, joten pidät vähän taukoa juhlien järjestämisestä. Mulla ei nyt ole mitään vaatteita lainata/antaa, kun vein kaikki ylimääräiset kierrätyskeskukseen. Tarvitsen vispilääni itse. Ei ne paljon maksa kaupassa, joten osta sellainen itsellesi niin sulla on selainen aina käsillä tarvittaessa. Tuollaisia esim.

Vierailija
17/35 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Joskus aikoinaan joku työkaveri pyysi takaamaan lainansa. Onneksi en suostunut, vaikka tunsin oloni silloin pikkumaiseksi ja työkaveri loukkaantui. Jälkikäteen kuulin monta tarinaa kuinka hyvien ystäviensä tai sukulaistensa lainoja taanneet olivat joutuneet maksumiehiksi lainaajan jouduttua maksuvaikeuksiin. Käsittämättömiä tarinoita. Siinä vaiheessa ystävistä ei enää kuulunut mitään...

Voit keksiä etukäteen sjoitain vakioselityksiä. Sori en voi kantaa, kun lääkäri on sanonut etten saa nostella mitään... sori mulla on nyt itsellä vähän tiukkaa, joten en voi lainata... Olen sopinut muuta menoa, joten en ehdi lastenhoitajaksi (enää ikinä)... En nyt viitsi järjestää illanistujaisia, koska ihmiset ilmoittautuu, mutta ei sitten kuitenkaan tule, joten pidät vähän taukoa juhlien järjestämisestä. Mulla ei nyt ole mitään vaatteita lainata/antaa, kun vein kaikki ylimääräiset kierrätyskeskukseen. Tarvitsen vispilääni itse. Ei ne paljon maksa kaupassa, joten osta sellainen itsellesi niin sulla on selainen aina käsillä tarvittaessa. Tuollaisia esim.

Joo siis oma vanhempani olisi myynyt kulman homeista kesämökkiä väkisin sekä halunnute että otan omiin nimiini lainan ja annan rahat heille. Ja kun en yksinhuoltajana pienten lasten äitinä tietenkään suostunut, hyvä että oli itselläkään varaa elää, niin haukuttiin ihan kunnolla etten ymmärrä omaa parastamme perintösuunnittelussa :D

Noista esimerkeistä, mulla on esim  sellainen "ystävä" joka kysyy jollain tavalla ensin onkimalla että saitko bonuksen, jäikö perintöä, onko palkkapäivä, ja vasta sen jälkeen toteaa että tarvitsee rahaa, kun tietää jo että sitä on, kun on sen jollain aivan ihmeellisellä tavalla sen tiedon onkinut itselleen.  Sama juttu jos sama tyyppi kysyy mitäs teet, meinaa tulla köntsät pöksyyn kun miettii et mitä se nyt haluaa, rahaa, lastenhoitoa, auton lainaan, vai jotain muuta kenties.  ja aina sieltä tulee joku aivan siis käsittämätön vaade ja asiat esitetään niin, että niistä on äärimmäisen vaikea kieltäytyä, osataan siis vedota oikein ja tehdään oikein se taustatyö valmiiksi. Aivan siis järkyttävää. Joo ja noi muuttoavut on kanssa yksi sarajssamme. Itse täällä kärräilty kaikki ja toiset ne tarvitsee apua aina vaan vaikka olis mitkä niemet kutsuttu ja maksettu. En tiedä, mun maailmassa on ainoastaan tällaisia ihmisiä. Siis ei varmaan ole vaihtoehtona muuta, kun hankkiutua vaan eroon ihan kaikista.

Yksi "paras" ystävä, on sitten taas niin kateellinen tästä kaikesta paskasta, ettei kestä sitä että meillä on sauna. Ei ole tämän kerrottuaan ollut missään yhteydessä. En tiedä itkseäkkö vai nauraa. 

AP

Vierailija
18/35 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaan muille lähinnä kirjoja tai muita arvoltaan vähäisiä asioita. Niitäkään ei saa kuin harvoin takaisin .

Vierailija
19/35 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon, nämä maksaa tän verran kaupassa että sieltä voi hakea vastausideaan, Käytin sitä aikanaan. Kuulemma ei haluta omiin nurkkin ostaa paskaa pyörimään mitä voisi lainata muilta. Myös ekologisuuteen yritettiin yritettiin viitata. Ihan kiva idea kyllä, jos se toimisi joka suuntaan. 

Vierailija
20/35 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaan muille lähinnä kirjoja tai muita arvoltaan vähäisiä asioita. Niitäkään ei saa kuin harvoin takaisin .

Mitä sä sitten sanot kun kysytään lainaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän