Ihanat kamalat läheiset <3 Nykyajan jatkuva tarve hyötyä muista
Huhhuh
Onko muilla tyyppejä, jotka käy lainailemassa asioita pikaisellakin tarpeella, mutta palautusosion kohdalla kiire on ohi ja sovituista ei enää pidetä kiinni. Tai tuotetta muuten vaan pidellään laina tarpeen ohi reippaasti. -Raha halutaankin maksaa yhtäkkiä joko osissa tai myöhässä vastoin sovittua (lainan saaneen hlön tulot kolminkertaiset), saat jatkuvasti pyytää takaisin omiasi, kauhat ja vispilät ja tikkaat palautuu hyvin verkkaisesti. Joitakin tuotteita jopa yritetään lainata edelleen, kuulemma kun ei viitsi omissa nurkissa säilyttää tarpeetonta paskaa, että lainaa sitten kavereilleenkin samalla. Ja omista sijoituksista ei viitsi nostaa, kun korot menee. Et on kivampi lainata muilta tyhmiltä ilmaiseksi. No, mut kiva olla tällänen ilmaispaskavarasto, lol. Lainan pyytäminen usein alkaa kiertelyllä, onko sulla muuten sitä ja tätä. Aijaa, no tarvitsisin kovasti itkuvirsi kyynel, olen surkea kun et lainaa minulle miljonäärille euron vispilää. No ok, lainaan, tavara käytetty ja palautuksen aika. zzzzz, hiljaisuus, ei kuulu mitään. Pyydät tavaran palautusta, saatetaan vastata, "joo joo, saat vispiläsi, huhhuh kun on kiire" Tai vastaavasti joudut ehkäpä perustelemaan miksi haluat oman tavarasi takaisin. Ei kiitosta. ja Joka kerta sama juttu. Koskee aina myös samoja tyyppejä.
Tai tyyppejä, jotka selän takana keksii sinusta tarinoita muunmuassa varastelusta, epärehellisyydestä, tai jostain vastaavasta.
-Itsehän ovat sitten ilmeisesti kehun tarpeessa, että oletpa ihanan lojaali äiti, mummo, isä, pappa, kun lasta, lastenlasta, ystävää täällä panettelet todisteetta ja syyttä varkaaksi ja epärehelliseksi ympäri kyliä. Voi oletpa raukka kokenut kovia, onpa tuhmia oltu sinua kohtaan, miten sinä nyt selviätkään.
Tai ystäviä joille seura kelpaa vain seuran puutteessa, tai jotain saadessa.
Saatetaan esiintyä vähärahaisena jotta tarjotaan, ja säästellä omat rahat. Tai ehdottaa vuorotellen maksuja ja unohtaa omat vuorot. Hieno idea kyllä.
Saadaan ilmaiseksi ties mitä kaappia, ja ajellaan autolla parkkikselle ja odotellaan että antaja purkaa ja kantaa kaapin autoon sisälle. Yhteisillanviettoihin saavutaan ilman omia juomia, eikä osallistuta nyyttäriperiaatteeseen. Baarissa odotellaan tyhjän lasin kanssa, kuka ostais seuraavan.
Synttäreille kutsutaan siinä vaiheessa viikko muiden jälkeen, kun tajutaan ettei saada kunnon lahjaa. Kun et "pääse" osallistumaan lahjaan, jota kysytään toki sekunnin päästä kutsusta, niin sulle ei vastata enää mihinkään mitään. Illanistujaiskutsuihin, syntymäpäiville joko vastataan ensin innokkaasti että tottakai tullaan, ja sen jälkeen iskee mykkyys ja ehkä sit juhlapäivänä jaksetaan ilmoittaa, et ei me nyt jaksetakaan tulla, kun eihän me olla muutenkaan nähty viime aikoina. Tai, kutsuun ei vastata lainkaan. Koska, ei omien sanojen mukaan ehditä joka hetki olla whatsapeissa kytiksellä, tai ei osata oikein kuulemma yhtäkkiä kirjoittaa.
Soitetaan ja pyydetään järjestämään illanistujaista, luvataan ilmoittaa itselle sopivat päivät. Koskaan ei palata. Ilmoitellaan lapselle, lapsenlapselle, kummilapselle tms synttärilahjarahaa laittavansa, muttei laiteta, tai tädit tai kummit ei edes onnittele, saati että saisi vaikka kortin.
Olenko mä vaan helvetin tyhmä, vai onko tämä nykyaikana joku uusi normaali, että ihmiset repivät toisistaan kaiken irti mitä ikinä on mahdollista hyväksikäyttää, ajan, rahat, kamat? Eikä välitä pätkääkään yhtään kenestäkään. Vai mitä helvettiä tämä on?
Mun lähipiiri on täynnä näitä yllä mainittuja henkilöitä. Ainoastaan isovanhemmat ja yksi kaveri ei toimi näin. Kaikki ne muut, ihan joka ikinen, on toiminut näin kuten mainittu yllä. Ja toiminta on jatkuvaa. Ihan yrinperheen sisällä jopa.
Onko tällainen ilmiö muille tuttua nykyaikana?
Kommentit (35)
Eräs huvittava tarina löytyy tähän kategoriaan liittyen. Kaveri sairastui. Hänen suurehko perheensä/sukunsa, jotka usein käsi ojo puolella, valjastivat puolitutuista kaimoihin kaikki oslalistumaan sairastuneelle rahankeräykseen, siinä hyvin onnistuen ja rahaa tuli ovista ja ikkunoista. Ihmiset halusivat olla hyviä ja muistaa ja auttaa. Asia jees ja kaikki onnen kyyneleissä. Kunnes tää taustaperhe, tajusi käyttää samaa ideaa uudelleen ja uudelleen. Nyt järjestetään sille sitä ja nyt tätä. Kaikki olisi taas pitänyt kerätä. Nämä jäi yrityksiksi, onneksi. Helvetin törkeetä yrittää rahastaa oman lapsensa/sisaruksensa sairaudella. Ei meinannut riittää se onnistunut keräys ahnesuvulle sitten millään. Heti kun sai jotain, niin ahaa, ai tälleen sitä hilloa tulee. Siellä hierotaan käsiä ja odotellaam dollareita.
Uskomattomia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Nauran ihmisille, jotka suostuvat hyväksikäytettäväksi. Ja ei, en itse ole muilta lainailija. Hankin omat tavarat, jos niitä tarvitsen, enkä lainaa niitä muille. Odotan muilta samaa: osaamista hoitaa omat asiat itse.
Sun mielestä ei olis "ekologisempaa" lainailla ennemmin muilta ja nauraa vähän lisää? Siitähän saisi vielä paremmat kicksit jos toisten epäonnelle tykkää naureskella. Kokeile. Saattaa sopia just sulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin tuttua. En tule lainaamaan enää mitään. En tavaroita enkä rahaa.
Tavaroita ei palauteta ja lainoja ei makseta.
No lainaasiat etenee. Aikani odoteltua on nyt mitta tullut täyteen. Olen vienyt asian käräjäoikeuteen ja sitä kautta menee ulosottoon. Alkaa sitten "pieni korkokin" raksuttaa.
Tulee pienenä yllätyksenä asianosaisille, mutta ei voi mitään.Loistavaa. Aivan ansaittu ylläri.
Olen päättänyt samoin, lainata voin ihmiselle joka antaa itsekin itsestään. Mutta näille jo testissä olleille ei tipu enää mitään. Nyt vaan pitää sitten keksiä millä tavoin opettelee kieltäytymään. Mikähän siinäkin on niin vaikeaa.
SP
Onko sut kasvatettu liian kiltiksi? Lue kirja Kiltteydestä kipeät. Ihmiset käyttäytyy usein sua kohtaan niin kuin annat niiden käyttäytyä. Sun pitää oppia vetämään tiukat rajat. Mitä jos kokeilisit aluksi sanoa tästä lähtien ihan kaikkiin pyyntöihin ei. Voit perustella sillä, että se on uusi tapa ottaa haltuusi oma elämäsi. Kyllä muut ihmiset pärjäävät ilmankin sun apuasi. Et ole mitenkään velvollinen helpottamaan kenenkään elämää.
T. Entinen kiltti
On varmastikin kasvatettu liian kiltiksi, lapsena jo maksettiin kaverin uimahallipiletit ja karkit. Sieltä se tulee. Narsistinen äiti, jolle ei saanut sanoa vastaan, ei mitä tuntee, mitö ajattelee, pääduuni oli olla hiljaa ja huomaamaton.
Tajuan tuon. Mut sitä en ymmärrä että miten tää tälleen leviää. Kyllä ihminen on sika, että koko kulmakunta siis käyttää hyväkseen häikäilemättä. Ymmärrän jos ois muutama itsekäs, mut jumankauta kaikki? Vanhemmista lapsen kummiin ja pitkäaikaisiin ystäviin ja omiin vanhempiin ja sisaruksiin. Niinku vau. Mitä helee?
Sit on tää porukka joka naureskelee, kuuluu ihan tähän samaan porukkaan. Ei toisten epäonnesta nauti normaali ihminen. Aika noloa tollasta myöntää ylipäätään. Huhhuh. Miten tollasiakin on olemassa? Että onpa hauskaa kun on joku asia jollain muulla huonosti? Mikäs siinä nyt hauskaa on? Ihan helvetin outoa käytöstä myös tämä. Ja itseaaiassa liittyy muuten oikein hyvin just hyväksikäyttäjien vastareaktioihin. Sehän olis just jotain tuollaista. Yrittää vielä loukata päälle ja osoittaa naureskelamalla osoittaa olevansa toisen epäonnen yläpuolella, et minäpä täällä vaan naureskelen. 😅
Mitä helvettiä ihmisille on tapahtunut?
Älä nyt saatana ole niin tyhmä että naurat toisen epäonnelle, ja jos lainaat jotain KIITÄ ja muista palauttaa ja tarjota itsekin jotain. Jösses mitä porukkaa täällä talsii. En pysty käaittämään. Kayeutta ja hyväksikäyttöä. Niin kummallista.
Tästä lähtien alan sanomaan kaikkeen vaan ei, sama mitä kysytään. Se on lyhyesti ei. En jaksa pelailla näitä ihmispelejä, että jotkut hullut pääsee vielä naureskelemaan toisten epäonnelle. Käsittämätöntä. Aivan käsittämätöntä.
Ap
Juuri tänään entinen ystävä soitti ja haukkui minut todella törkeästi. Nostin tosiaan oikeusjutun 2 000 e velasta, kun mitään ei kuulunut. Ulosotto oli sitten iskenyt lopultakin (tästä oikeudenkäynnistäkin jo vuosia...) hänen saatuaan perintöä. Summa oli nyt ollut yht. n. 4 000 (asianajo- ym. kulut + korvaukset jne). Eipähän tarvitse enää olla hänen kanssaan missään tekemisissä.
Ikäviä ihmisiä. Kirjoitat tosi hyvin ja vaikutat mukavalta❤️
Vastaus sun kysymykseen: olet. Ja vastakysymys: jos mietit niitä ihmisiä kenestä valitat, mikä niille kaikille on yksi yhteinen nimittäjä? niinpä.
Ihan lukematta aloitusta voi sanoa, että syytä on myös ap:ssa.
Koskaan en ole lainannut mitään enkä lainaa. Näin ei kukaan luuseri yritä tunkea kaveripiiriin.
Ja jos jotain epämääräisyyksiä ilmenee, niin heivaan saman tien elämästäni.
Olen niin pikkumainen, että ekologisuuden jankuttajille hakisin kirpparilta jonkin ruman vispilän. Varmaan loppuisi kerrasta? :D
Nää hyväksikäyttäjät ei tarvi muuten kertakaikkiaan mitään perusteluja. Pelkkä "nyt ei käy" riittää...
Yks kerta kun jää palauttamatta, en lainaa mitään enää. Ei multa mitään juuri lainatakaan. Ennen oli lainaileva naapuri, mutta hän palautti ja auttoi mua monissa asioissa. Sun sukulaiset kuulostaa päävikaisilta jos lisäksi mustamaalaavat sua ap. Kannattasko lopettaa yhteydenpito?
Nauran ihmisille, jotka suostuvat hyväksikäytettäväksi. Ja ei, en itse ole muilta lainailija. Hankin omat tavarat, jos niitä tarvitsen, enkä lainaa niitä muille. Odotan muilta samaa: osaamista hoitaa omat asiat itse.