Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko laulutaidoton oppia laulamaan?

Vierailija
25.08.2015 |

Vai pitääkö laulaa osata luonnostaan.. Laulajat kertokaa!

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma kyllä. Ava numminen teki aiheesta väitöskirjan, ja nyt tekee sitä työkseen omassa yrityksessä. Googlaa.

Vierailija
2/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein usko. Itse kuulen kyllä oikein hyvin, että laulan nuotin vierestä, mutta silti en osaa korjata sitä. Ääni ei soi yhtään, en tiedä mikä olisi oikea ääniala mulle jne. Olen ihan varma, että mua ei kukaan pystyisi opettamaan laulamaan. 

Vierailija
4/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovalla treenillä on mahdollista, kyllä luontainen laulutaitokin vaatii armotonta treeniä jos sitä haluaa pitää yllä tai haluaa kehittyä.

Vierailija
5/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, opettelin itsekin. Laulutunneille pitää mennä että sen tekniikan oppii kunnolla. Itse lauloin muutaman vuoden bändissä ennen tunneille menoa, ja nyt vuoden jälkeen osaan laulaa mielestäni oikeasti hyvänkuuloisesti. Niitä hengitys- ja tukiasioita ei oikein voi oppia vaan lukemalla asiasta, vaan tarvitsee ammattilaisen joka kertoo mitä tekee väärin.

Vierailija
6/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan siitäkin, mistä laulutaidottomuus johtuu. Jos kysymys on totaalisesta nuottikorvattouudesta ja rytmitaidottomuudesta niin aika huonot on varmaan mahkut. Mutta vääränlainen hengitystekniikka varmaankin on korjattavissa samoin kuin kehon (ja mielen) jännityksistä johtuvat ongelmat. Aika monella on varmaan jotain kouluaikaisia traumoja laulukokeisiin liittyen, jotka myös voivat kummitella ongelmana. Eli vaikkei nyt huippulaulajaksi voisi kehittyä niin aika moni varmaan saisi paljon enemmän irti itsestään ohjauksen ja harjoittelun avulla.

Vierailija
7/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei opi!

Vierailija
8/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että itselläni ei ole nuottikorvaa, mutta se kehittyi todella paljon kun harjoitteli ajatuksen kanssa. Availen ääntä joka päivä, hyräilen ja lauleskelen kun olen itsekseni. Netistä löytyy äänenavaus- ja hengitysharjoituksia joilla pääsee alkuun, mutta suosittelen äärimmäisen lämpimästi lauluopettajalla käymistä vaikka edes kerran kuussa. 6

Vierailija
9/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
10/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi. Äänelleen ei tietysti paljoa voi, eli mitään kultakurkkua ei kaikista tule, mutta laulutekniikan kyllä oppii kuka tahansa jos vaan viitsii opetella.

Vierailija
11/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaistahan tässä on että mitä varten tahdot oppia laulamaan? Ammattioopperalaulajaksi ei aikuisena ihan nollasta enää opita, mutta jos haluat omaksi huviksesi laulaa karaokea tai vaikka bändissä niin varmasti oppii jos on valmis harjoittelemaan, ellei siis ole aivan totaalisen olematon nuottikorva.

Vierailija
12/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Mulla oli ala-asteen ensimmäisillä luokilla laulunumero aina 7 mutta sitten vaihdoin koulua ja laulunumero nousi heti 9:ään.

Vierailija
13/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran voi, vaikka nuottikorvaa ei olisi yhtään. Ja harva ihminen on ihan täysin nuottikorvaton, se kyky pitää vain opetella tunnistamaan. Mutta yksin sitä on varmaan aika vaikea opetella, vaan tarvitsee siihen avuksi ammattilaisen, joka kertoo siinä sivussa, että milloin menee oikein ja milloin väärin.

Julkisuudessa on aika ajoin muutama laulunopettaja, jotka ovat erikoistuneet nimenomaan "nuottikorvattomien" opetukseen, varmaan googlella löytyy heidän näkemyksiään. Ja jos laulamisesta pitää, niin kannattaa oikeasti tutustua, voihan sitä harrastaa ihan omaksi ilokseenkin.

Vierailija
14/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli koulussa laulukokeen numero viitonen, mutta opettaja silti sanoi, että hyvällä opetuksella saattaisin joskus oppia laulamaan.

Saa nähdä miten käy, tulevassa ammatissa laulamista joutuu tekemään joka päivä. Ammattikoulun musiikkitunnit ovat edessäpäin...

Vierailija
15/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ammatissa?[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 23:01"]

Itsellä oli koulussa laulukokeen numero viitonen, mutta opettaja silti sanoi, että hyvällä opetuksella saattaisin joskus oppia laulamaan.

Saa nähdä miten käy, tulevassa ammatissa laulamista joutuu tekemään joka päivä. Ammattikoulun musiikkitunnit ovat edessäpäin...

[/quote]

Vierailija
16/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 23:08"]

Missä ammatissa?[/quote]

Lastenhoitaja.

Vierailija
17/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opin. Eikä siihen mennyt kuin puoli vuotta kun aloin tosissani harjoitella.

Vierailija
18/23 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallisessa kansalaisopistossa näkyy olevan laulukurssi laulutaidottomille, siellä voisi käydä kokeilemassa.

Vierailija
19/23 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ka Taivaan tulissahan se Jetsu oppi.

Eli kyllä voi

Vierailija
20/23 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 23:08"]

Missä ammatissa?[/quote]

Lastenhoitaja.
[/quote]
Lastenhoitajan ei onneks tarvi hallita kaikkia kiemuroita ja tekniikoita. Mä opiskelen laulua konsalla ja voin sanoa että esim. twang ja overdrive on jotain mitä en vaan meinaa saada kuntoon. Oon enemmän klassiseen suuntautunut, mutta jonkin verran myös käyn pop/jazz tunneilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi