Lue keskustelun säännöt.
Voiko laulutaidoton oppia laulamaan?
25.08.2015 |
Vai pitääkö laulaa osata luonnostaan.. Laulajat kertokaa!
Kommentit (23)
Riippuu mitä tarkoitetaan sillä, että "osaa laulaa". Jokainen voi parantaa taitoaan valtavasti ja oppia ummikkojen mielestä hyväksi tai vetämään koulujen tai päiväkodin laulutunteja, mutta ammattilaisen tasolle vaaditaan paljon lahjoja ja työtä lapsesta alkaen. Perfektionisti siis älköön vaivautuko, mutta jos pitää laulusta ja matka on tärkeämpi kuin päämäärä, harjoittelu kannattaa.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ei voi. Kuorostemmoja esim ei voi oppia, kun musikaalisellekin, joka pysyy nuotissa ja on jonkinmoinen äänikin,ne ovat haastavia. Mieheni ei oppisi tahtiakaan.
Laulajalta ei kannata kysyä oppiiko laulutaidoton laulamaan. Sitä pitäisi kysyä laulutaidottomilta, jotka ovat opetelleet tai yrittäneet opetella laulamaan. Itse olen koko lailla laulutaidoton. Koulussa laulunumero oli yleensä 6.
Itse olen sitä mieltä että kovalla harjoittelulla laulutaidoton voi oppia hieman paremmaksi laulajaksi, mutta hyvää ei tule millään. Eihän keskinkertaisista laulutaitoisistakaan oopperalaulajia millään treenillä tehdä, ellei siihen ole luontaisia lahjoja.
Minulla ei ole oikeastaan käsitystä, mitä "nuottikorvalla" varsinaisesti tarkoitetaan. Tokihan kuulen eri korkuisia ääniä ja tunnistan melodioita ja saatan jotenkin erottaa duurin mollistakin, mutta en tokikaan pysty sanomaan sävelen kuullessani, mikä sävel se on. Ukko Nooan olen joskus oppinut soittamaan. Laulamiseni on vähän kuin oikeakätiselle vasemmalla kädellä - tai vasemmalla jalalla - kirjoittaminen. Jotain sen suuntaista, mutta tuskin tunnistettavaa jälkeä tulee. Kovalla harjoituksella parannusta voisi varmaan tulla, mutta hyväksi tai edes keskinkertaiseksi tuskin millään kehittyisin.