Lukiolaisen kesätyön vaikutus toimeentulotukeen?
En löydä Kelan sivuilta vastausta. Lukiolainen asuu kotona ja saa omaa toimeentulotukea Kelasta jolla maksaa osuuttaan vuokrasta.
Jos hän onnistuu saamaan kesälle työtä kuukaudeksi tai kahdeksikin, niin kuinka pitkälle ajalle nuo tulot vaikuttavat. Syksyllä opinnot taas jatkuvat.
Kommentit (27)
Jääkö nuorelle yhtään käyttörahaa vai pitääkö palkka osata jakaa monelle tulevalle kuukaudelle elämiseen?
Minä vanhempana valitettavasti olen toimeentulotukiasiakas. Lastani tuntuu kaihertavan se, että olen vähävarainen ja moni kaverinsa vakavaraisesta perheestä jossa vanhemmat kuittaavat täysi-ikäisen kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Jääkö nuorelle yhtään käyttörahaa vai pitääkö palkka osata jakaa monelle tulevalle kuukaudelle elämiseen?
Varminta tietenkin on jättää menemättä kesätöihin niin ei tule mitään vähennyksiä tukiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varminta tietenkin on jättää menemättä kesätöihin niin ei tule mitään vähennyksiä tukiin.
Tämä ei tietenkään ole vaihtoehto. Töihin on mentävä ja haluaa tietysti.
Lapsen palkka ei vaikuta vain hänen tukiin vaan myös hänen kanssaan asuvan esim asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vanhempana valitettavasti olen toimeentulotukiasiakas. Lastani tuntuu kaihertavan se, että olen vähävarainen ja moni kaverinsa vakavaraisesta perheestä jossa vanhemmat kuittaavat täysi-ikäisen kuluja.
Tottakai se rassaisi. Ei tuollaisten ihmisten pitäisi edes olla vanhempia.
Näin olen aina kokenutkin kieltämättä.
onko työttömät nyt laittaneet lapsensakin alivuokralaisiksi niin saavat tuplatuet, vähän epäilyttää tämä, tai sitten tässä on taas-taas-taas-taas-taas yksi keino lisää tienata enemmän kuin töissä käymällä
Vierailija kirjoitti:
onko työttömät nyt laittaneet lapsensakin alivuokralaisiksi niin saavat tuplatuet, vähän epäilyttää tämä, tai sitten tässä on taas-taas-taas-taas-taas yksi keino lisää tienata enemmän kuin töissä käymällä
Kyllä. Tätä valitettavasti tehdään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäi laittamatta että jopa työssäkäyvät vanhemmat tekevät täysi-ikäiselle lapselleen vuokrasopparin, jotta lapsi saa enemmän totua. Tiedän tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se rassaisi. Ei tuollaisten ihmisten pitäisi edes olla vanhempia.
Tällä palstalla ollaan muille ihmisille käsittämättömän ilkeitä. Ilkeistä loukkaavista kommenteista ei kannata välittää.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei saa mitään tuplatukia, enkä muutenkaan käsitä kommenttia. Luitkohan aloitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin vähävarainen että joutuu hakemaan tukea, niin tekeekö sen mieluummin niin että saa vähän tukea vai vähän tukea ja vähän lisää tukea? Varmaan jälkimmäinen jos se on mahdollista. Ei perustt tukea jaeta varsinkaan koulussakäyvälle jos ei tilanne sitä vaadi
Varmaan parhaan vastauksen saa jos soittaa kelalle
Vierailija kirjoitti:
Lapsen palkka ei vaikuta vain hänen tukiin vaan myös hänen kanssaan asuvan esim asumistukeen.
Juurikin näin. Nuoren tulot vähentävät äidin toimeentulotukea, luulisin. Samoin kuin avopuolisoilla.
Kannattaa kelasta kaikki vielä varmistaa ettei tule ikäviä yllätyksiä.
Nuoren kannattaisi katsella oma vuokra-asunto.
Vierailija kirjoitti:
Kuule tässä ap:n tapauksessa tuet tulevat kyllä vähentymään, ei lisääntymään. Tuet katsotaan nimittäin ruokakunnittain, toisin sanoen jos lapsi tienaa rahaa, se vähennetään vanhemman tuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin. Nuoren tulot vähentävät äidin toimeentulotukea, luulisin. Samoin kuin avopuolisoilla.
Kannattaa kelasta kaikki vielä varmistaa ettei tule ikäviä yllätyksiä.
Nuoren kannattaisi katsella oma vuokra-asunto.
Ei vaikuta vanhemman totuun mutta asumistukeen vaikuttaa. Ja nuori ei saa ainakaan kahteen kuukauteen töiden lopettamisen jälkeen toimeentulotukea.
Aloittajan kysymykseen tuli vastaukseksi paljon paskaa. Etuuskäsittelijänä tiedän, miten lukiolaisen palkkatulot huomioidaan toimeentulotuessa. Sillä on paljon merkitystä, onko lapsesi alaikäinen vai täysi-ikäinen. Toimeentulotuki käsitellään aivan eri tavalla riippuen siitä, onko lapsi 18-vuotias vai ei.
Aloittajan kannattaa soittaa Kelan neuvontanumeroon tai laittaa kysymys Kelan verkkopalveluun. Anna sinne kaikki faktat asiasta kuten esimerkiksi lapsesi ikä.
En ala tällä palstalla selvittämään asiaa, sillä en viitsi ottaa paskaa niskaani tolloilta.
Alle 18v tulot ei vaikuta asumistukeen.
Syksyllä saa taas tt-tukea entiseen tapaan.