Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen jumppaohjaaja. Haluatko kysyä jotakin?

Vierailija
25.08.2015 |

Työskentelen pk-seudulla suuressa kuntokeskuksessa ja vedän useita eri ryhmäliikuntalajeja. Jos joku jumppaohjaajan arkeen liittyvä asia askarrutta anonyymisti, niin kysy, koetan vastailla tänään :) 

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:46"]

Voisiko liikuntarajoitteinen tulla vetämillesi tunneille?

[/quote]47: riippuu tietysti liikuntarajoitteesta, melko varmasti löydettäisiin sopiva tunti ja tapa tehdä, jos olisi tilaisuus selvittää.  Aika monessa treenissä on mahdollisuus liikkeitä soveltaa. Ja ainakin kuntosalin puolelta löytyy sopivia vaihtoehtoja. Mutta kyllä sisäpyöräilyssäni käy esimerkiksi  oikeasti pari tyyppiä, jotka kävelevät tosi vaikeasti, mutta jalan pyörittävä liike onnistuu. Tämä ei tietenkään kaikkien liikuntarajoitteisten kohdalla käy. 

Vierailija
62/86 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on seuraava "muotivirtaus" ryhmälikunnassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko usein tilanteita että sun oma kunto loppuu kesken? Joskus ihmettelen miten ohjaajat jaksavat ihan hullluja settejä, kun ei se omakaan kunto ihan huonoimmasta päästä ole... 

Mistä muuten luulet johtuvan, kun olen ehdotellut aika monta kertaa (pks, ketjusali) spinningiin teemapäiviä..esim 80, 90-luvun musiikki tai vaihtoehtoisesti genrepäiviä tms, niin niitä ei koskaan toteuteta? Viimeisien 5-6 vuoden aikana erityisesti olen vähentänyt spinnaamista sillä musiikki on joko ihan yliyrittämällä haettua pimpelipomia tai sitten ohjaajan lempimusaa(joka tunnilla tulee esim useampi hevibiisi...). Tarttis saada se spinu nousuun uusien trendilajien rinnalta.. Hjälp!

Vierailija
64/86 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 23:14"]

Mikä on parasta treenimusiikkia? Soittolistasuosituksia?

[/quote]54: Treenimusiikkia on niin kovin monenlaista. Kunhan on hyvä ja selkeä rytmi, niin genrehän voi olla mitä vaan. Itse tykkään enemmän siitä, että musiikissa on myös melodiaa, ei pelkkää jumputusta. Makuja on niin monia, että menisi koko yö soittolistasuosituksiin. Viime aikoina olen bongaillut musiikkia Spotifystä eri tahojen kokoamilta Crossfit -listoilta, esim. ihan hakusanoilla Crossfit ja WOD (julkaisijoina esim. Fltr Sweden jne,).  En tee itse Crossfitiä (ei muuta syytä kuin rajallinen käytettävissä oleva aika...), mutta usein sitä varten kootut soittolistat ovat "poweria täynnä". Tämähän on taas kyllä hyvin yksilöllistä... 

Vierailija
65/86 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 23:16"]

minkä ikäinen olet? kauanko olet ohjannut jumppia?

mitä teet päivätyössäsi?

[/quote]55: olen kolmevitonen. Ohjannut noin 10 v. Päivätyötä en tarkasti viitsi paljastaa,  kuitenkin joku sitten tunnistaa, pidetään nyt anonymiteetti :) Mutta teen luovaa asiantuntijatyötä toimistoympäristössä, filosofian maisteri koulutukseltani (plus liikunta-alan koulutukset erikseen). 

Vierailija
66/86 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 23:19"]

Onko tuon BodyPumpin lisäksi olemassa jotain muuta jumppaa, jossa käytettäisiin nimenomaan painoja ja keskityttäisiin lisäämään voimaa?

[/quote] 57: nimenomaan painojen käyttö + voiman lisääminen tarkoituksena: eipä heti tule juuri muuta ohjattua tuntia mieleen. Mutta BodyPumpin tapaisesta treenistä on lähes kaikilla ohjattuja tunteja tarjoavilla saleilla omat väännöksensä, vaikkei kyseessä olisikaan Les Millsin treeni. Jos salilla ei ole Les Mills -lisenssiä, se saattaa tarjota samankaltaista tuntia jonkin muun nimisenä, ihan vaan pump tai pumppi, tai jossain olen nähnyt "Body fit". Voi olla vaikka mitä muitakin nimiä. Tietysti joillakin saleilla on muokkaus-nimisiä lihaskuntotunteja, joissa saatetaan käyttää käsipainoja, mutta ei näitä voi koskaan tarkkaan tietää selvittämättä paikan päältä salin tarjonnasta. 

Vierailija
67/86 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauanko aiot ohjata vielä?

millainen olit koulussa, olitko sellainen "head cheerleader"?

Vierailija
68/86 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pierettääkö jumppaa vetäessä?

Vierailija
69/86 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

voitko suositella jotain tiettyjä treenivaatteita, joissa hyvä kestävyys tai muita hyviä ominaisuuksia?

Vierailija
70/86 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 23:22"]

Miten ylittää kynnys tulla salille? Olen yli 30 enkä ole koskaan uskaltanut ryhmäliikuntatunnille, vaikka olisi kiva tanssia tai liikkua musiikin tahtiin.

[/quote]59: No minä olen ainakin sellainen "tavis"ohjaaja, joka ei tee mitään numeroa siitä, että joku on "tottumaton", ja uskon, että aika monelle muullekin tunnille on itse asiassa aika helppo sujahtaa sekaan.

Onko siinä jotain taustalla, ettet ole uskaltanut? Oletko ollut "huono koululiikunnassa" tai jännittääkö muuten vaan sosiaaliset tilanteet?  Auttaisikohan omaa kynnystä ylittämään se, että joka ikinen niistä muistakin on joskus käynyt ekaa kertaa? Mielestäni nykyisin on tosi hyvin eri saliketjuissa huomioitu myös aloittajia. Esim. väittäisin, että kuntokeskuksen tiskillä suhtaudutaan ihan asiallisen auttavaisesti,  jos menee ja kertoo, että minä en ole ikinä ollut ryhmäliikunnassa ja auttaisitteko valitsemaan sellaisen, josta on helppoa aloittaa? Neuvovat sinut sitten jollekin aika yksinkertaiselle tunnille, jossa ei varmasti jää jalkoihin ja näkee, miten homma toimii. Liikunnan aloittajat otetaan ihan asiallisesti vastaan ja heitä oikeastaan halutaankin asiakkaiksi, ei ole varaa ainakaan hyljeksiä! 

Joillakin toimii myös se, että lähtee hyvän kaverin kanssa. Aika monelle kuntosalille saa viedä vierailijan mukanaan. Kysele sellaiselta kaverilta tai työkaverilta, jonka seurassa on rento olo, että pääsisikö hänen käyttämälleen salille vierailemaan, menette yhdessä. 

Tanssitunteja en itse ohjaa, että tietäisin niistä,  mutta monella salilla on joku "zumbamainen" helppo tanssitunti, johon on helppo. Erittäin helppoja tunteja aloittaa ovat myös joku perustason sisäpyöräilytunti (oman pyörän päällä, omalla teholla), joku kuntopiiri (löytyy saleilta nimillä Circuit, pace, trimmi, mitä niitä onkaan..)? Ja sitten saat tuntumaan ryhmäliikuntameininkiin ihan vaikka menemällä venyttelytunnille. Sen ainakin osaa kaikki, se tekee hyvää ja pääsee totuttelemaan sitä ryhmäliikuntafiilistä. 

Vierailija
71/86 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 23:31"]

onko sulla joku esiintymisvietti, jota pääset purkamaan tuossa työssä?

[/quote]61: En tietoisesti ajattele, että olisi erityinen esiintymisvietti, mutta kyllä tuo työ on antanut sen, että en pelkää mennä ihmisten eteen muissakaan tilanteissa, on lähtökohtaisesti ihan luontevaa mennä jonnekin "eteen puhumaan".   Sittenhän ohjaajissa on myös selvästi näitä esiintymisviettiä toteuttavia tähtiä, jotka ovat varsinaisia persoonia. Toiset tykkäävät, itse en asiakkaana tykkää mennä tällaisen "rocktähtiohjaajan" showta seuraamaan. Ymmärrän kyllä, että se taas on joillekin suuri syy mennä jollekin tietylle tunnille. Tyylinsä kullakin!

Vierailija
72/86 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, kohta meinaa tulla uni. Kiva kun on ollut kysymyksiä! Yritän viesti nro 70 asti vastailla kuitenkin. Sitten zzzz. t. ap :) 

Vierailija
73/86 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 23:34"]

mikä on seuraava "muotivirtaus" ryhmälikunnassa?

[/quote]

63: Jaa-a, sen kun tietäisi. Vaikuttaa, että ihmeellisen kikkailun aika on ohi ja jotenkin perusasioihin on paluuta tapahtumassa. Helsinkiläisenä olen huomannut sen, että jostain syystä meillä on tullut crossfit vähän muuta Suomea jälkijunassa. Nythän noita saleja on jokunen ja moni itseään kunnioittava suuri ketjukin panostaa ellei ihan crossfittiin, niin johonkin muunnokseen, jossa treenataan ihan perusvoimaa, ketteryyttä, kehonhallintaa. Kehonpainotreenejä. 

Sitten veikkaan myös että erilaisten valmentajien käyttö arkistuu ja edullistuu entisestään.  Onhan nytkin jo personal trainerin palvelut aika monella käytössä vaikka liikunnassa alkuun pääsemiseksi. Kuntosalivalmennukset, juoksukoulut, ravintovalmennukset, aikuisten uimakoulut. Erilainen valmennustarjonta monipuolistuu ja tulee tavallisemmaksi käyttää niitä palveluita. Ravitsemus tuntuu erityisesti kiinnostavan entistä enemmän, nimenomaan energian saaminen eikä pelkkä painonpudotus. 

Oikeasti, ihan täysi mysteeri, että mikä nousee trendiksi. Ollapa kristallipallo. 

Vierailija
74/86 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 23:48"]

kauanko aiot ohjata vielä?

millainen olit koulussa, olitko sellainen "head cheerleader"?

[/quote]

68: en ole asettanut takarajaa, niin kauan kuin tuntuu järkevältä ja hauskalta ja kroppa taipuu. Liikunnanohjaus ei ole pelkästään nuorten ammatti, isoissa keskuksissa ohjaajien ikähaitari on ihan nuoresta eläkeikää lähestyvään, ja niinhän sen pitää ollakin. Kullekin on omat yleisönsä. Katsotaan nyt miten kestää, vai alkaako joku paikka hajoamaan :)

Koulussa en ollut head cheerleader vaan lukuainenörtti, liikunnassa olisin varmaan ollut ihan kiva kasin perusoppilas, mutta sen ajan koululiikuntakäytännöt latistivat liikuntainnon. Liikuntainnostus heräsi kunnolla vasta aikuisena. 

Vierailija
75/86 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 23:48"]

Pierettääkö jumppaa vetäessä?

[/quote]No kuule. Omia tunteja vetäessä ei ole tällaista tilannetta tullut, ihme kyllä. Olen kyllä piereskellyt salaa jonkun muun tunnilla ja todistanut useita asiakkaiden pieruhetkiä. 

Jos nyt ihan tylsän rehellisiä ollaan, niin tunneilla kyllä sattuu noita pierujuttuja sen verran, että ei se ole enää mikään suuri tapaus. Sitä vaan sattuu ja ne vaan ohitetaan. Vaikka usein piereskelijäparalla menee itsellään pasmat ihan sekaisin. Jos rupsautat, niin so what, jatka vaan jumppaamista numeroa tekemättä. 

Vierailija
76/86 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Onko sulla joku oikea urheilutausta vai olet vaan käynyt jumpissa itse ja siirtynyt sitten vetämään treenejä?

2. Mitä PTksi tulo vaatii?

3. oletko ajatellut siirtyä vaikka crossfittiin?

Vierailija
77/86 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 23:37"]

Tuleeko usein tilanteita että sun oma kunto loppuu kesken? Joskus ihmettelen miten ohjaajat jaksavat ihan hullluja settejä, kun ei se omakaan kunto ihan huonoimmasta päästä ole... 

Mistä muuten luulet johtuvan, kun olen ehdotellut aika monta kertaa (pks, ketjusali) spinningiin teemapäiviä..esim 80, 90-luvun musiikki tai vaihtoehtoisesti genrepäiviä tms, niin niitä ei koskaan toteuteta? Viimeisien 5-6 vuoden aikana erityisesti olen vähentänyt spinnaamista sillä musiikki on joko ihan yliyrittämällä haettua pimpelipomia tai sitten ohjaajan lempimusaa(joka tunnilla tulee esim useampi hevibiisi...). Tarttis saada se spinu nousuun uusien trendilajien rinnalta.. Hjälp!

[/quote]

64: Jumpan vetämiseenkin kroppa tottuu. Normiarjessa kunto ei varsinaisesti lopu kesken, tauon (loma, sairaana olo) jälkeen ekat kerrat vähän hirvittää, että noinkohan tuonne kuolee.. Mutta yleensä se lähtee siitä taas sujumaan. Jälkikäteen voi olla rankkojen jumppien jälkeen poikki ja nukuttaa poikkeuksellisen hyvin, mutta ei kunto ohjaajalla yleensä lopu kesken. Keho on tosiaan tottunut.

Se, missä sen sijaan tulee tepposia, on syömisten ja verensokerin optimointi. Auta armias, jos on syönyt liian tuhdisti liian lähellä jumppaa, jotenkin väärin arvioinut sen kuvion - täyden tuntuisella mahalla on tuskaa vetää jumppaa tai spinniä. Jalka ei nouse, painot ei nouse, henki loppuu. Toisaalta jotain on pakko syödä ja pitää vielä huolta, että jumppaputken aikana haukkaa jotain nopeaa energiaa (hedelmäsose, hedelmäpatukka, pähkinää tms). Sen olen kokenut, että verensokeri yhtäkkiä laskee, tunne on verrattavissa kunnon loppumiseen, kun yhtäkkiä "putoaa" ja syke nousee liikaa. 

Spinning on vosiaan vähän jäänyt varjoon, mutta itse ainakin tykkään siitä kovasti ja olen nimenomaan siinä ihan intona hiomassa musiikkisettejä ja teematunteja! Omakin työnantaja mielestäni liian varovaisesti uskaltaa toiveita huomioida. Ja tiedän itse palautteita lukevana, että meiltäkin paljon toivotaan teematunteja ja esim. maratoneja. Ehkä spinulle tarvittaisiin vähän jotain julkisuutta, että miten monipuolinen laji se on musiikin osalta kuitenkin, vaikka itse treeni on aina aika simppeliä. Jaan kyllä näkemyksesi tässä täysin, spinni uuteen nousuun! Teen tälle kyllä aina voitavani. 

Vierailija
78/86 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 23:52"]

voitko suositella jotain tiettyjä treenivaatteita, joissa hyvä kestävyys tai muita hyviä ominaisuuksia?

[/quote]Kokeilen paljon erilaisia treenivaatteita, mitään tiettyä huimasti ylitse muiden olevaa merkkiä tai sarjaa  en kyllä oikeastaan ole havainnut. 

Vierailija
79/86 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten eri ketjut eroaa toisistaan?

Vierailija
80/86 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 00:29"]

1. Onko sulla joku oikea urheilutausta vai olet vaan käynyt jumpissa itse ja siirtynyt sitten vetämään treenejä?

2. Mitä PTksi tulo vaatii?

3. oletko ajatellut siirtyä vaikka crossfittiin?

[/quote]

77.

1. Ei ole "oikeaa" urheilutaustaa. Perusliikkuja, kuntosalilla treenaaja, lenkkeilijä, ryhmäliikuntaa harrastava. Saliharrastuksesta intoutuneena, sitä syventääkseni kävin alun perin kuntosaliohjaajan lisenssikoulutuksen. Nyt olen suorittanut kouluttajakoulutuksia ties mistä, parin koulutuksentarjoajan liikunnanohjaajakoulutukset,personal trainer - ja ravintovalmentajakoulutukset myös. Nämä ovat kuitenkin vain muodollinen tietopohja. Varmuus ja ammattitaito on tullut, kun on päässyt yhdistämään koulutuksissa opitun käytännön työhön. 

2: PT:n ammattinimike ei ole mitenkään suojattu, teknisesti ottaen kuka vain voi julistaa, että "minä olen personal trainer" ja treenauttaa ihmisiä. Käytännössä on kuitenkin luottamusta herättävää  - plus että oikeasti saa hyvät pohjaopit - hankkia koulutus joltain liikunta-alan tunnustamalta yksityiseltä liikunta-alan koulutusfirmalta. Liikunnanohjaajan ammatti- ja amk-tutkintojakin toki on (+ liikuntaneuvoja), mutta jos nyt ihan PT:stä puhutaan, niin käytännössä muutama paikka, esim. FAF  ja Trainer4You ja TrainerLab jne. tarjoavat sellaisia personal trainerin koulutuksia, joita alalla arvostetaan. Maksaa usein ainakin pari-kolme tonnia (vaihtelee), mutta sitä täytynee ajatella satsauksena osaamiseensa tms. Koulutus sisältää usein harjoitusasiakkaiden kanssa työskentelyä. Harjoitusasiakkaat poikivat usein oikeita asiakkaita ja koulutuksesta saa eväitä oman osaamisensa markkinointiin. Pohjakoulutus tuo pätevyyden, mutta minun mielestäni PT:ksi tulo vaatii lisäksi käytännön duunia, treeniasiakkaita, sitä kautta saa käytännön tuntumaa. Toivottavasti tämä vähän vastasi kysymykseen. 

3. Crossfit kiehtoo, varmaan sitä jossain vaiheessa harrastelen enemmänkin. Tällä hetkellä ei oikein aika riitä repertuaarin laajentamiseen, jatkan varmaan jonkin aikaa entiseen malliin, aina täytyy vähän yrittää itseä kehittää kuitenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän