Olen jumppaohjaaja. Haluatko kysyä jotakin?
Työskentelen pk-seudulla suuressa kuntokeskuksessa ja vedän useita eri ryhmäliikuntalajeja. Jos joku jumppaohjaajan arkeen liittyvä asia askarrutta anonyymisti, niin kysy, koetan vastailla tänään :)
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:14"]
Kysyin aiemminkin, mutta muistatko asikkaita ja tervehditkö? Miksi toiset jäävät mieleen? Minua tuntuu 80 % tervehtivän, vaikka käyn tunneilla aika poukkoillen ja usean ohjaajan tunnilla. Osin se johtunee siitä, että valitsen paikan aina eturivistä ja kyselen ohjeita, joten siksi ehkä jään mieleen. Mutta toiset tervehtivät jo sen jälkeen, kun olen yhdellä tunnilla käynyt.
[/quote]26: tarkoitatko tunnilla vai vapaa-ajalla.. Tunnilla teen niin, että kerään kaikilta osallistumislippuset, pyrin samalla ihan jokaista katsomaan silmiin, moikkaamaan ja sanomaan ehkä "tervetuloa". Jos muistan ihmisen ja tulee vastaan jossain, niin kyllä moikkaan toki. Omaan luonteeseen kuuluu olla ihan tuommoinen moikkaavainen vapaallakin, mikäpä ettei. Muistan vakkarit ja vain kerran parikin käyneet omasta mielestäni ihan hyvin. Ja siltikin itsestä tuntuu, että moni tunnistamaton ihminen moikkailee minua, enkä tiedä missä ollaan nähty... järki sanoo, että asiakkaita ovat varmaan.
Hupaisaa on, kun joskus baarissa käydessä tulee asiakas vastaan: saattaa a) saada itseen kohdistuvaa siunailua, että jumppaohjaaja, onko sulla kalja! tai b) nolostunutta selittelyä ihmisen omasta puolesta, että "apua, kauheen noloa kun sä näet mut täällä..." Ihan turhaa semmoiset :D
tulisko mieleen suunnitella tunti, jossa käytetään huutojakoa?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:20"]Meinaan toki varmistaa tämän vielä neuvolasta, mutta miten pian synnytyksen jälkeen voi aloitaa pumpin uudelleen? Mikä on pahin, mitä voi tapahtua? Synnytyksestä nyt melkein kaks viikkoa, ja tuntuu että ihan hyvin voisin mennä taas (viimeksi kävin viis päivää ennen synnytystä). Esikoisesta pidin 2 kk tauon, nyt haluaisin palata tuttuun treeniin aiemmin.
[/quote]
Ei neuvolakaan osaa mitään fiksua tähän sanoa. Ehdoton ehto on että lantionpohjan lihasket ovat kunnossa ja erkaantuneet vatsalihakset paikoillaan. En usko että parissa viikossa näin on :)
T. Fyssari
[/quote]
Kiitos vastauksesta! Ehkä mä hommaan vaikka käsipainot että saan vähän niska-hartiaseutua ylläpidettyä ja palaan lenkkeilyä rankempiin hommiin jälkitarkastuksen jälkeen. T: 33
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:15"]
Nyt on vielä pakko kysyä oma lempijumppasi. Kiitos kun vastailit, olet selvästi aito :).
[/quote] 27: Kiitos itsellesi - aito olen. Innostuin jostain syystä nyt kirjoittelemaan. Jännä, joku oli alapeukuttanutkin :) Kyllä lempijumppa vaihtelee. Ihan lihaskuntojumpat ja niiden variaatiot, mutta toisaalta olen niin musiikin ystäväkin, että tykkään paljon ihan sisäpyöräilystä. Se on helppoa kaikille, silti tehokasta ja musiikilla on suuri rooli tunnin tyyliin ja fiilikseen liittyen.
Voisiko liikuntarajoitteinen tulla vetämillesi tunneille?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:18"]
Les Mills on jumppamaailman McDonalds.
[/quote]Niinpä... t. ap Toisaalta voi olla vähän puuduttavaa, ja luulen että itse ryytyisin, jos ohjaisin RPM:ää (Les Millsin sisäpyöräily).. Mutta toisaalta, kun tunti on viikosta ja kuukaudesta toiseen ihan sama, niin joitakin se kaavamaisuus auttaa kehittymään ja puskemaan eteenpäin, kun tunnin sisällön alkaa muistaa ulkoa. Toisille sopii, toisille ei.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:44"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:20"]Meinaan toki varmistaa tämän vielä neuvolasta, mutta miten pian synnytyksen jälkeen voi aloitaa pumpin uudelleen? Mikä on pahin, mitä voi tapahtua? Synnytyksestä nyt melkein kaks viikkoa, ja tuntuu että ihan hyvin voisin mennä taas (viimeksi kävin viis päivää ennen synnytystä). Esikoisesta pidin 2 kk tauon, nyt haluaisin palata tuttuun treeniin aiemmin. [/quote] Ei neuvolakaan osaa mitään fiksua tähän sanoa. Ehdoton ehto on että lantionpohjan lihasket ovat kunnossa ja erkaantuneet vatsalihakset paikoillaan. En usko että parissa viikossa näin on :) T. Fyssari [/quote] Kiitos vastauksesta! Ehkä mä hommaan vaikka käsipainot että saan vähän niska-hartiaseutua ylläpidettyä ja palaan lenkkeilyä rankempiin hommiin jälkitarkastuksen jälkeen. T: 33
[/quote]33: sama vastaus kuin fyssarilla. En usko että neuvola, ellei siellä ole jotain liikuntaan perehtynyttä tyyppiä, osaa antaa sen konkreettisempaa vastausta. Sanoisin että hyvin yksilöllistä. Perusliikkujilla joitakin kuukausia, aktiiviliikkujilla jopa joitakin viikkoja. Mun liikunnanohjaajakollega palasi hissukseen liikkumaan juurikin parin kolmen viikon jälkeen, varovasti testaillen. En näe mitään estettä sille, ettetkö voisi mennä pikkuhiljaa vähän kokeilemaan, jos itsellä hyvä olo! Kunhan osaat ja maltat pitää menon niissä rajoissa, että kroppa kestää. Otat vaikka liioitellun pienet painot testitunnille. Ja kerro ohjaajalle, että olet pikku hiljaa synnytyksen jälkeen kokeilemassa, niin hän ei vahingossakaan kohdista sinuun mitään "tsempatkaa kovempaa" -letkautuksia... t. ap
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:44"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:20"]Meinaan toki varmistaa tämän vielä neuvolasta, mutta miten pian synnytyksen jälkeen voi aloitaa pumpin uudelleen? Mikä on pahin, mitä voi tapahtua? Synnytyksestä nyt melkein kaks viikkoa, ja tuntuu että ihan hyvin voisin mennä taas (viimeksi kävin viis päivää ennen synnytystä). Esikoisesta pidin 2 kk tauon, nyt haluaisin palata tuttuun treeniin aiemmin. [/quote] Ei neuvolakaan osaa mitään fiksua tähän sanoa. Ehdoton ehto on että lantionpohjan lihasket ovat kunnossa ja erkaantuneet vatsalihakset paikoillaan. En usko että parissa viikossa näin on :) T. Fyssari [/quote] Kiitos vastauksesta! Ehkä mä hommaan vaikka käsipainot että saan vähän niska-hartiaseutua ylläpidettyä ja palaan lenkkeilyä rankempiin hommiin jälkitarkastuksen jälkeen. T: 33
[/quote]33: sama vastaus kuin fyssarilla. En usko että neuvola, ellei siellä ole jotain liikuntaan perehtynyttä tyyppiä, osaa antaa sen konkreettisempaa vastausta. Sanoisin että hyvin yksilöllistä. Perusliikkujilla joitakin kuukausia, aktiiviliikkujilla jopa joitakin viikkoja. Mun liikunnanohjaajakollega palasi hissukseen liikkumaan juurikin parin kolmen viikon jälkeen, varovasti testaillen. En näe mitään estettä sille, ettetkö voisi mennä pikkuhiljaa vähän kokeilemaan, jos itsellä hyvä olo! Kunhan osaat ja maltat pitää menon niissä rajoissa, että kroppa kestää. Otat vaikka liioitellun pienet painot testitunnille. Ja kerro ohjaajalle, että olet pikku hiljaa synnytyksen jälkeen kokeilemassa, niin hän ei vahingossakaan kohdista sinuun mitään "tsempatkaa kovempaa" -letkautuksia... t. ap
[/quote]
Hyvä vastaus :) mutta muistakaahan että esim erkaantuneet vatsalihakset ei välttämättä tunnu itsestä liikkuessa huonolta vaan jopa ihan normaaleilta. Sama homma lantionpohjan kanssa. Mutta mikäli vatsaa lähtee treenaamaan ennen kuin rako on ummessa, saattaa diastaasi (rako) jäädä pysyväksi ja korjaantuu vain veitsen alla. Sama lantionpohjan kanssa, liika treeni liian aikaisin voi aiheuttaa esim kohdunlaskeumaa joka voi tulla esiin vasta vuosien päästä. Eli malttia treeniin, kroppa ei välttämättä itse varoittele ettei ole valmis :)
Fyssari
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:44"]
[/quote]
Kiitos sullekin, tosi kiva kun jaksat vastailla niin perusteellisesti. Kyllä mä koen itseni ihan perusliikkujaksi, ehkä odotan tosiaan vielä tovin ennen testailua. Sen verran mukavat ohjaajat täällä Turunkin suunnalla, että muistavat varmaan kun mahani kanssa ähisin menemään, joten tietävät olla armollisia alkuunsa. :)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:18"]
Jutteletko, vitsailetko jne. paljon tunnin aikana? Olen käynyt aika monissa jumpissa ja vetäjät erottuu selvästi siinä suhteessa, että toiset ottavat enemmän tuttavallista kontaktia jumppaajiin, tsemppaavat jne, kun toiset keskittyvät lähinnä liikkeiden kertomiseen ja neuvomiseen.
[/quote]31: Juttelen ja ylläpidän tuttavallista, humoristista meininkiä, olen niitä jotka ottavat kontaktia. Yritän kuitenkin olla papattamatta liikaa kuin papupata, jätän myös hiljaista tilaa tuntiin. Tätä asiaa saa miettiä aika paljon: kannattaa olla sellainen kuin itselle on luontaista, olen enemmän tuollainen tuttavallinen, puhelias tyyppi. Yritän olla samalla sen verran yleisluontoinen ja selkeä, etten ärsyttäisi asialinjalla olijoita.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:21"]
Paljonko nousee rautaa? - H
[/quote]Lihasjumpista huolimatta ole mikään supernostaja, varmaan jotkut tyttömäiset määrät.. Pumpissa ihan kohtalaisilla painoilla mutta ei se ole sama asia :) Mutta hei, vahvat jalat mulla on, että jalkaprässissä on aika järeä kuorma :)
Mikä on parasta treenimusiikkia? Soittolistasuosituksia?
minkä ikäinen olet? kauanko olet ohjannut jumppia?
mitä teet päivätyössäsi?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:21"]
Treenaatko paljon myös vapaa-ajallasi? Ja tuntuuko vapaa-ajalla treenaaminen erilaiselta kuin työ? Tai siis tällaisena normaalina pulliaisena ihmettelen aina, kun jumppaohjaajat treenaavat myös paljon vapaa-aikanaan, että eikö siinä helposti sekoitu työ ja vapaa-aika...vaikea selittää mitä haen takaa :D Plus toinen kysymys, että nautitko työstäsi? :) Itselläni yksi haaveammatti olisi ehkä juuri liikunnanohjaaja tmv. Kiitoksia vastauksista! Kerrankin näitä on mielenkiintoista lukea.
[/quote]36: Jos kiinnostaa, niin lähde ihmeessä jonkun lyhyehkön peruskoulutuksen (Trainer4You, FAF) kautta hankkimaan pientä perustaa, niin saat tuntumaa, että olisiko tästä sulle ammatiksi. Tarvittaessa voi sitten kouluttautua pitemmin ja erikoistua. Muunkin ammatin oheen tämä on antoisa sivuduuni - jokin koulutus nykyään useimmiten vaaditaan. Se on eräänlainen "laadun tae" ja kouluttautuneena pääsee sitten vaikka sijaistamaan ohjauksia, saisi tosiaan tuntumaa.
Kysymyksiisi: Treenaan "omaa treeniä" ehkä saman verran tunteja kuin mitä ohjaan. Rankempina ohjausviikkoina omaa treeniä vähemmän. On siinä eroa. Vaikka fyysisen puolen osalta ohjaajallekin tulee perustreeniä, niin henkisesti ihan eri juttu tehdä omaa treeniä ja/tai olla vaikka muun ohjattavana. Ohjaajana olet kuitenkin skarppina ja koko ajan "silmät viiteen eri suuntaan", huomioit montaa eri asiaa samaan aikaan ja pidät tunnin rakenteen ja etenemisen hanskassa. Tilanne on niin erilainen kuin olla siellä treenaajana muiden joukossa. Vaikka ohjaaminenkin on liikuntaa, niin omalle päälle on ihan eri juttu treenata muuten kuin ohjaten.
Nautin työstäni, kyllä. En tekisi, ellen tykkäisi. Jos en enää nauti, lie aika vaihtaa alaa. Kuten sanottu, niin olen siis sivutoiminen, vaikka moninkertaisesti kouluttautunut ja erikoistunut liikunta-alalle. Olen ihan muulla alalla päivätöissä ja liikuntahomma on ihanaa vastapainoa muulle elämälle. Omalla kohdallani, vaikka todella pidän ohjaamisesta, suuri osa iloa on se, että se on minulle itsellenikin henkireikä ja "kivaa ekstraa". Jos siitä olisi elanto 100 % kiinni, olisi varmaan vähän leipiintyneempi meininki (tai enpä tiedä - mutta olen noin 10 v sivutoimisesti ohjannut). Nyt on pikemminkin niin, että kun päätyössä on ollut karsea päivä, niin ihanaa, pääsee ohjaamaan :) On palkitsevaa nähdä, miten esim. uudet aloittajat koukuttuvat liikuntaan ja löytävät siitä iloa ja kokevat vähitellen onnistumista. Ja on kiva kohdata ihmisiä tällaisessa duunissa. Olen itse koululiikunnan traumatisoima aikanaan - ja tässä sitä nyt kuitenkin ollaan. Siksi voin samaistua kaiken maailman liikunnanvihaajiin, joille on kova kynnys tulla salille.
Onko tuon BodyPumpin lisäksi olemassa jotain muuta jumppaa, jossa käytettäisiin nimenomaan painoja ja keskityttäisiin lisäämään voimaa?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:28"]
Oletko ystävystynyt asiakkaiden kanssa?
[/quote]39: Kyllä olen, muutaman. Hyvä rupattelu- ja moikkatuttu vaikka kuinka monen kanssa, mutta on myös kourallinen ihan uusia oikeita kavereita/ystäviä tullut ohjaushommien kautta.
Miten ylittää kynnys tulla salille? Olen yli 30 enkä ole koskaan uskaltanut ryhmäliikuntatunnille, vaikka olisi kiva tanssia tai liikkua musiikin tahtiin.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:44"]
tulisko mieleen suunnitella tunti, jossa käytetään huutojakoa?
[/quote]44: Hyi, huutojako. Koululiikunta ja menneiden aikojen opetussuunnitelmien virheet muistoissamme. No, siitä nyt ei tässä sen enempää, mutta Suomi tuntuu olevan pullollaan aikuisia, joiden elämäntapaan ei liikunta kuulu ja muistoissa pyörii "minut valittiin aina joukkueeseen viimeisenä". Olin itsekin kömpelö enkä mikään liikunnallinen lapsi, liikuntakipinä tuli vasta myöhemmin kuvaan - ja ihan siis ammatiksi asti. Mutta eipä tulisi mieleenkään edes minkään hassunhauskan reippailun nojalla tehdä mitään arvottavaa tilannetta tunnille.
onko sulla joku esiintymisvietti, jota pääset purkamaan tuossa työssä?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:14"]
onko sulle käynyt koskaan niin, että on tullut totaalinen "blackout", eli et vaan ole muistanut mitä ohjelmassa seuraavaksi tehdään?
millaisia mokia sinulle on sattunut töissä?
[/quote]
25: Näitä totaalisia "en muista" -blackoutteja ei ole minulle tullut, mutta jonkin oikean kohdan missaamisia (jokin kohta, jossa piti tehdä jotain, hups myöhästyin ja kohta meni ohi) kyllä, sekä sekoamisia, jolloin joutuu soveltamaan ja vaan pitämään tunnin kasassa. Ei mitään sellaista katastrofia ole käynyt. Unohduksia sattuu kaikille, ne yritän kääntää huumoriksi ja eikun jatketaan vaan. Vaikka ärsyttääkin itseä ihan suunnattomasti! Hyvä ohjaaja osaa peittää mokansa niin, että jumppaaja ei välttämättä tajua koko asiaa. Vaikka eihän se aina onnistu.
Omat mokani ovat useimmiten johtuneet tekniikan pettämisestä. Äänentoisto kosahtaa eli musiikki loppuu tia jumittuu, soittolista pomppaa yhtäkkiä toiseen biisiin, mikki ei toimi, jolloin joutuu huutamaan ääni käheänä eikä kuulu sittenkään, sisäpyöräilyssä on pyörä hajonnut alta kerran. Kerran olen myös tullut hyvissä ajoin junalla tunnille - ja juna jumittui paikoilleen pitkäksi aikaa. Toinen ohjaaja joutui vetämään hätävaralämmittelyt, juoksin sitten saliin myöhässä. Tunneilta myöhästymiset ovat niitä, joista kaikki ohjaajat näkevät ihan painajaisia.