Tyttö on kasvukäyrästä jäljessä - lääkäri ehdotti kasvissyönnin lopettamista
Onko tälläinen ihan asiallinen ehdotus lääkäriltä? Olemme mieheni kanssa kasvissyöjiä ja niin on luonnollisesti tyttäremmekin.
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:46"]
Aivojen kehitys ei kyllä vaadi oman kokemuksen mukaan monipuolista ruokavaliota, sillä itse söin lapsena niin surkeasti kun voi, ja olen virallisten testien mukaan selvästi keskimääräistä älykkäämpi.
[/quote]
Ajattelepa, kuinka fiksu sinusta olisi voinut tulla paremmalla ravinnolla.
Millä tavoin lääkäri _käski_ teitä? Kysyi ehkä, että oletteko harkinneet monipuolistaa ruokavaliota? Ehkä myös tiedusteli ensin tarkemmin millä tavoin syötte? Ehkä ehdotti muitakin vaihtoehtoja? Ehkä jopa ravitsemusterapeuttia? Uskoisin siis, että tämä, niin kuin moni muukin vastaava tulkinta, sisältää jonkinlaisia väärinymmärryksiä, ehkä puolin ja toisin. Ja näissä tilanteissa parasta voisi olla jutella keskenään asiallisesti, ei kirjoitella syyttävään sävyyn vauva-palstalla.
Lapsi voi varmasti kasvaa kasvisruokavaliollakin hyvin, jossei kasva, niin yksi vaihtoehto saada lisää energiaa ja ravintoaineita on lisätä lihaa. Muita vaihtoehtoja ovat tietysti erilaisten kasviperäisten tuotteiden lisääminen, tai maito- ja munaruokien, jos niitä käyttää.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:46"]
Aivojen kehitys ei kyllä vaadi oman kokemuksen mukaan monipuolista ruokavaliota, sillä itse söin lapsena niin surkeasti kun voi, ja olen virallisten testien mukaan selvästi keskimääräistä älykkäämpi.
[/quote]
Ajattelepa, kuinka fiksu sinusta olisi voinut tulla paremmalla ravinnolla.
[/quote]
Tuskinpa yhtään fiksumpi, kun ei vanhemmatkaan hyvällä syömisellä ole, geenit vaikuttaa.
Äskettäin yhdessä Lääkärit-jaksossa lastenlääkäri kertoi, että vegaanivanhempien lapsilla on todettu aivovaurioita, johtuen siitä että kasvisravinnosta ei saa B-12 vitamiinia. Kananmunien takia ei tarvitse tappaa ketään, niissäkin on B-12 vitamiinia.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:46"]Aivojen kehitys ei kyllä vaadi oman kokemuksen mukaan monipuolista ruokavaliota, sillä itse söin lapsena niin surkeasti kun voi, ja olen virallisten testien mukaan selvästi keskimääräistä älykkäämpi. [/quote] Katsos kun se, että sinun kohdallasi tapahtui noin, ei vielä todista mitään. Se voi olla sattumaa tai poikkeus joka vahvistaa säännön. Keskimääräistä älykkäämpänä varmasti ymmärrät sen.
[/quote]
No kyllä se aikalailla todistaa. Te ajattelette että ilman palikkaa b12 ei voi rakentaa älytaloa, ja sitten joku rakentaakin juuri sellaisen talon ilman palikkaa b12, jolloin todistaa sen että sellainen on täysin mahdollista rakentaa ilman tuota palikkaa b12. Tuo ei ole silloin poikkeus joka vahvistaa säännön, vaan poikkeus joka kumoaa sen. Poikkeuksen voi kokea vahvistavan säännön vain silloin, kun on kyse ihmisten pelkkien fiilisten pohjalta kehittämästä säännöstä joka perustuu uskomuksiin. Eli tällöin esim. poikkeuksen herättämällä ihmettelyllä tai erikoisuudella voi todentaa säännön olevan olemassa, tosin se sääntö on silti vain yleisesti sovittu käytäntö, ja on täysin mahdollista että asiat voisivat olla myös toisin jos ihmiset haluaisivat uskoa niin.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 04:10"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:46"]Aivojen kehitys ei kyllä vaadi oman kokemuksen mukaan monipuolista ruokavaliota, sillä itse söin lapsena niin surkeasti kun voi, ja olen virallisten testien mukaan selvästi keskimääräistä älykkäämpi. [/quote] Katsos kun se, että sinun kohdallasi tapahtui noin, ei vielä todista mitään. Se voi olla sattumaa tai poikkeus joka vahvistaa säännön. Keskimääräistä älykkäämpänä varmasti ymmärrät sen.
[/quote]
No kyllä se aikalailla todistaa. Te ajattelette että ilman palikkaa b12 ei voi rakentaa älytaloa, ja sitten joku rakentaakin juuri sellaisen talon ilman palikkaa b12, jolloin todistaa sen että sellainen on täysin mahdollista rakentaa ilman tuota palikkaa b12. Tuo ei ole silloin poikkeus joka vahvistaa säännön, vaan poikkeus joka kumoaa sen. Poikkeuksen voi kokea vahvistavan säännön vain silloin, kun on kyse ihmisten pelkkien fiilisten pohjalta kehittämästä säännöstä joka perustuu uskomuksiin. Eli tällöin esim. poikkeuksen herättämällä ihmettelyllä tai erikoisuudella voi todentaa säännön olevan olemassa, tosin se sääntö on silti vain yleisesti sovittu käytäntö, ja on täysin mahdollista että asiat voisivat olla myös toisin jos ihmiset haluaisivat uskoa niin.
[/quote]
B12-vitamiinin puuroa kehittyy hyvin hitaasti, voi mennä yli 15 vuottakin.
Tässä yksi fakta. Muutenkin puhut ihan höpöjä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 04:20"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 04:10"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:40"]
[/quote]
[/quote]
B12-vitamiinin puuroa kehittyy hyvin hitaasti, voi mennä yli 15 vuottakin.
Tässä yksi fakta. Muutenkin puhut ihan höpöjä.
[/quote]
Siis B12-vitamiinin _puutos_.
Et mitenkään voi olla keskivertoa älykkäämpi, sori ;)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 04:23"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 04:20"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 04:10"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:40"] [quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:46"]Aivojen kehitys ei kyllä vaadi oman kokemuksen mukaan monipuolista ruokavaliota, sillä itse söin lapsena niin surkeasti kun voi, ja olen virallisten testien mukaan selvästi keskimääräistä älykkäämpi. [/quote] Katsos kun se, että sinun kohdallasi tapahtui noin, ei vielä todista mitään. Se voi olla sattumaa tai poikkeus joka vahvistaa säännön. Keskimääräistä älykkäämpänä varmasti ymmärrät sen. [/quote] No kyllä se aikalailla todistaa. Te ajattelette että ilman palikkaa b12 ei voi rakentaa älytaloa, ja sitten joku rakentaakin juuri sellaisen talon ilman palikkaa b12, jolloin todistaa sen että sellainen on täysin mahdollista rakentaa ilman tuota palikkaa b12. Tuo ei ole silloin poikkeus joka vahvistaa säännön, vaan poikkeus joka kumoaa sen. Poikkeuksen voi kokea vahvistavan säännön vain silloin, kun on kyse ihmisten pelkkien fiilisten pohjalta kehittämästä säännöstä joka perustuu uskomuksiin. Eli tällöin esim. poikkeuksen herättämällä ihmettelyllä tai erikoisuudella voi todentaa säännön olevan olemassa, tosin se sääntö on silti vain yleisesti sovittu käytäntö, ja on täysin mahdollista että asiat voisivat olla myös toisin jos ihmiset haluaisivat uskoa niin. [/quote] B12-vitamiinin puuroa kehittyy hyvin hitaasti, voi mennä yli 15 vuottakin. Tässä yksi fakta. Muutenkin puhut ihan höpöjä. [/quote] Siis B12-vitamiinin _puutos_. Et mitenkään voi olla keskivertoa älykkäämpi, sori ;)
[/quote]
En ookaan tuo, joka väitti olevansa keskivertoa älykkäämpi.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 04:20"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 04:10"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:40"] [quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:46"]Aivojen kehitys ei kyllä vaadi oman kokemuksen mukaan monipuolista ruokavaliota, sillä itse söin lapsena niin surkeasti kun voi, ja olen virallisten testien mukaan selvästi keskimääräistä älykkäämpi. [/quote] Katsos kun se, että sinun kohdallasi tapahtui noin, ei vielä todista mitään. Se voi olla sattumaa tai poikkeus joka vahvistaa säännön. Keskimääräistä älykkäämpänä varmasti ymmärrät sen. [/quote] No kyllä se aikalailla todistaa. Te ajattelette että ilman palikkaa b12 ei voi rakentaa älytaloa, ja sitten joku rakentaakin juuri sellaisen talon ilman palikkaa b12, jolloin todistaa sen että sellainen on täysin mahdollista rakentaa ilman tuota palikkaa b12. Tuo ei ole silloin poikkeus joka vahvistaa säännön, vaan poikkeus joka kumoaa sen. Poikkeuksen voi kokea vahvistavan säännön vain silloin, kun on kyse ihmisten pelkkien fiilisten pohjalta kehittämästä säännöstä joka perustuu uskomuksiin. Eli tällöin esim. poikkeuksen herättämällä ihmettelyllä tai erikoisuudella voi todentaa säännön olevan olemassa, tosin se sääntö on silti vain yleisesti sovittu käytäntö, ja on täysin mahdollista että asiat voisivat olla myös toisin jos ihmiset haluaisivat uskoa niin. [/quote] B12-vitamiinin puuroa kehittyy hyvin hitaasti, voi mennä yli 15 vuottakin. Tässä yksi fakta. Muutenkin puhut ihan höpöjä.
[/quote]
Eli kukaan ei ehdi hankkia lapsuudessa b12-vitamiinin puutosta, jos on juonut maitoa vauvana. Se puutos kehittyisi silloin vasta 16-vuotiaana, jollon aivot on jo kehittyneet :D Kyllä te tappelette taas niin typeristä aiheista!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 04:23"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 04:20"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 04:10"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:40"] [quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:46"]Aivojen kehitys ei kyllä vaadi oman kokemuksen mukaan monipuolista ruokavaliota, sillä itse söin lapsena niin surkeasti kun voi, ja olen virallisten testien mukaan selvästi keskimääräistä älykkäämpi. [/quote] Katsos kun se, että sinun kohdallasi tapahtui noin, ei vielä todista mitään. Se voi olla sattumaa tai poikkeus joka vahvistaa säännön. Keskimääräistä älykkäämpänä varmasti ymmärrät sen. [/quote] No kyllä se aikalailla todistaa. Te ajattelette että ilman palikkaa b12 ei voi rakentaa älytaloa, ja sitten joku rakentaakin juuri sellaisen talon ilman palikkaa b12, jolloin todistaa sen että sellainen on täysin mahdollista rakentaa ilman tuota palikkaa b12. Tuo ei ole silloin poikkeus joka vahvistaa säännön, vaan poikkeus joka kumoaa sen. Poikkeuksen voi kokea vahvistavan säännön vain silloin, kun on kyse ihmisten pelkkien fiilisten pohjalta kehittämästä säännöstä joka perustuu uskomuksiin. Eli tällöin esim. poikkeuksen herättämällä ihmettelyllä tai erikoisuudella voi todentaa säännön olevan olemassa, tosin se sääntö on silti vain yleisesti sovittu käytäntö, ja on täysin mahdollista että asiat voisivat olla myös toisin jos ihmiset haluaisivat uskoa niin. [/quote] B12-vitamiinin puuroa kehittyy hyvin hitaasti, voi mennä yli 15 vuottakin. Tässä yksi fakta. Muutenkin puhut ihan höpöjä. [/quote] Siis B12-vitamiinin _puutos_. Et mitenkään voi olla keskivertoa älykkäämpi, sori ;)
[/quote]
Niin ja sinusta puhun höpöjä, koska sun äly ei riitänyt tajuamaan mun kommenttia!
Tähän ketjuun voisikin esittää mielenkiintoisen kysymyksen: Miksi suomalaisten keskimääräisen älykkyystason kasvu on tutkimusten mukaan pysähtynyt vuonna 1997, vaikka kuitenkin ravitsemus on selkeästi parantunut (tämän osoittaa mm. suomalaisten keskipituuden kasvu) Yo-kokeissakin tulokset on kuulemma niin paljon huonompia, että sillä pistemäärällä millä 90-luvulla sai M:n saa nykyään L:n. Ja mammat kuitenkin syöttää nykyään lapsille vain superterveelistä ruokaa, mutta tulokset huononee...
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 05:04"]Tähän ketjuun voisikin esittää mielenkiintoisen kysymyksen: Miksi suomalaisten keskimääräisen älykkyystason kasvu on tutkimusten mukaan pysähtynyt vuonna 1997, vaikka kuitenkin ravitsemus on selkeästi parantunut (tämän osoittaa mm. suomalaisten keskipituuden kasvu) Yo-kokeissakin tulokset on kuulemma niin paljon huonompia, että sillä pistemäärällä millä 90-luvulla sai M:n saa nykyään L:n. Ja mammat kuitenkin syöttää nykyään lapsille vain superterveelistä ruokaa, mutta tulokset huononee...
[/quote]
Minä tiedän yhden osasyyn, mutta sitä ei saa sanoa, sitten koko ketju poistuu.
Tämä tutkismus taas väittää että ihmiset oli älykkäimpiä 1800-luvulla ja ovat tyhmentyneet sen jälkeen. Mistä se johtuu?
http://yle.fi/uutiset/tutkimus_ihmiset_tyhmentyneet_sitten_1800-luvun/6641616
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 04:35"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 04:20"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 04:10"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:40"] [quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:46"]Aivojen kehitys ei kyllä vaadi oman kokemuksen mukaan monipuolista ruokavaliota, sillä itse söin lapsena niin surkeasti kun voi, ja olen virallisten testien mukaan selvästi keskimääräistä älykkäämpi. [/quote] Katsos kun se, että sinun kohdallasi tapahtui noin, ei vielä todista mitään. Se voi olla sattumaa tai poikkeus joka vahvistaa säännön. Keskimääräistä älykkäämpänä varmasti ymmärrät sen. [/quote] No kyllä se aikalailla todistaa. Te ajattelette että ilman palikkaa b12 ei voi rakentaa älytaloa, ja sitten joku rakentaakin juuri sellaisen talon ilman palikkaa b12, jolloin todistaa sen että sellainen on täysin mahdollista rakentaa ilman tuota palikkaa b12. Tuo ei ole silloin poikkeus joka vahvistaa säännön, vaan poikkeus joka kumoaa sen. Poikkeuksen voi kokea vahvistavan säännön vain silloin, kun on kyse ihmisten pelkkien fiilisten pohjalta kehittämästä säännöstä joka perustuu uskomuksiin. Eli tällöin esim. poikkeuksen herättämällä ihmettelyllä tai erikoisuudella voi todentaa säännön olevan olemassa, tosin se sääntö on silti vain yleisesti sovittu käytäntö, ja on täysin mahdollista että asiat voisivat olla myös toisin jos ihmiset haluaisivat uskoa niin. [/quote] B12-vitamiinin puuroa kehittyy hyvin hitaasti, voi mennä yli 15 vuottakin. Tässä yksi fakta. Muutenkin puhut ihan höpöjä.
[/quote]
Eli kukaan ei ehdi hankkia lapsuudessa b12-vitamiinin puutosta, jos on juonut maitoa vauvana. Se puutos kehittyisi silloin vasta 16-vuotiaana, jollon aivot on jo kehittyneet :D Kyllä te tappelette taas niin typeristä aiheista!
[/quote]
Juu, tätä tarkoitin. Mutta aivot toki jatkavat kehittymistään parikymppisiksi asti.
Itse sain B12-vitamiinin puutoksen n. 35- vuotiaana, oltuani 25 vuotta kasvissyöjä. En ollut koko aikaa vegaani, ja söin vitamiinejakin ajoittain. Löytyi kun väsymyksen jne. syytä selviteltiin.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 05:12"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 05:04"]Tähän ketjuun voisikin esittää mielenkiintoisen kysymyksen: Miksi suomalaisten keskimääräisen älykkyystason kasvu on tutkimusten mukaan pysähtynyt vuonna 1997, vaikka kuitenkin ravitsemus on selkeästi parantunut (tämän osoittaa mm. suomalaisten keskipituuden kasvu) Yo-kokeissakin tulokset on kuulemma niin paljon huonompia, että sillä pistemäärällä millä 90-luvulla sai M:n saa nykyään L:n. Ja mammat kuitenkin syöttää nykyään lapsille vain superterveelistä ruokaa, mutta tulokset huononee... [/quote] Minä tiedän yhden osasyyn, mutta sitä ei saa sanoa, sitten koko ketju poistuu.
[/quote]
Jos ma....mu...ja tarkoitat, niin ne ei oo syy. Tutkijat on kuulemma hylänneet sen hypoteesin Suomen kohdalla. Täällä on kuulemma silti liian vähän maahanmuuttajia, jotta vaikutus voisi olla noin suuri. Eli syytä pitää etsiä valitettavasti muualta.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 05:27"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 05:12"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 05:04"]Tähän ketjuun voisikin esittää mielenkiintoisen kysymyksen: Miksi suomalaisten keskimääräisen älykkyystason kasvu on tutkimusten mukaan pysähtynyt vuonna 1997, vaikka kuitenkin ravitsemus on selkeästi parantunut (tämän osoittaa mm. suomalaisten keskipituuden kasvu) Yo-kokeissakin tulokset on kuulemma niin paljon huonompia, että sillä pistemäärällä millä 90-luvulla sai M:n saa nykyään L:n. Ja mammat kuitenkin syöttää nykyään lapsille vain superterveelistä ruokaa, mutta tulokset huononee... [/quote] Minä tiedän yhden osasyyn, mutta sitä ei saa sanoa, sitten koko ketju poistuu.
[/quote]
Jos ma....mu...ja tarkoitat, niin ne ei oo syy. Tutkijat on kuulemma hylänneet sen hypoteesin Suomen kohdalla. Täällä on kuulemma silti liian vähän maahanmuuttajia, jotta vaikutus voisi olla noin suuri. Eli syytä pitää etsiä valitettavasti muualta.
[/quote]
Sanoinkin, että osasyy. Etenkin yo-kirjoituksissa, mihin viitattiin, ihan tosi pieni osasyy. Olisi kiva tietää, miten tuota on tutkittu. Jos kyseessä on pätevät testit, ja samat aina, sekä riittävän suuri otos väestöstä, sitten uskon.
Matemaattisten aineiden opiskelu ainakin parantaa loogista ajattelua, ja voi nostaa testituloksia. Jos niitä on vähemmän nykyään koulussa? En tiedä.
Ympäristömyrkyt voisivat olla yksi osasyy. Raskasmetallit kertyvät elimistöön, myös aivoihin. Mutta ovatko nekään lisääntyneet niin paljon?
Mielenkiintoista.
Kyllä hänen olisi pitänyt kirjoittaa lähete ravitsemusterapeutin vastaanotolle
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 04:10"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:40"]
[/quote]
[/quote]
Sinun lapsuudenaikaisen syömisesi surkeutta on aika vaikea ulkopuolisen arvioida, kun et sitä sen tarkemmin avaa. Todellisen älykkyytesikin arviominen on hieman vaikeaa muutaman viestin ja oman ilmoituksesi perusteella. Tutkitusti valtaosa ihmisistä kuvittelee olevansa keskimääräistä älykkäämpiä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 05:04"]
Tähän ketjuun voisikin esittää mielenkiintoisen kysymyksen: Miksi suomalaisten keskimääräisen älykkyystason kasvu on tutkimusten mukaan pysähtynyt vuonna 1997, vaikka kuitenkin ravitsemus on selkeästi parantunut (tämän osoittaa mm. suomalaisten keskipituuden kasvu) Yo-kokeissakin tulokset on kuulemma niin paljon huonompia, että sillä pistemäärällä millä 90-luvulla sai M:n saa nykyään L:n. Ja mammat kuitenkin syöttää nykyään lapsille vain superterveelistä ruokaa, mutta tulokset huononee...
[/quote]
No ihan lonkalta voisin keksiä ensimmäiseen kysymykseesi kaksikin vastausta: Ravitsemus on rajoittava tekiä, mutta ei edistävä tekijä. Ts: Saavuttaaksesi sen muiden tekijöiden määräämän älykkyyden tason, tarvitsen tietyn määrän ravintoa, mutta ylensyönti ei enää edistä älykkyyttä.
TAI
Ravinnon määrä on kyllä lisääntynyt, mutta laatu on nykyään huonompaa, kuin vaikkapa 97.
Tälle YO-väitteelle ottaisin mielelläni lähteen, varsinkin kun ottaa huomioon että L sai ennen 20% ja nykyään 5% parhaista ja pisteet eivät kai ole eri vuosien välillä ikinä olleet vertailukelpoisia.
Olen selvänäkijä ja näen että aloitus on lihansyöjän tekemä provo. Motivaationa sille on se että tätä lihansyöjää ärsyttää kun niin moni on yrittänyt puuttua hänen liialliseen lihansyöntiinsä sen aiheuttamien eettisten ongelmien takia. Aloittajaa ärsyttää myös se että tulevaisuudessa ei olisi yleisesti sallittua syödä niin paljon lihaa. Siksi hän vihaa kasvisyöjiä ja haluaa haukkua heitä kaikin keinoin.